GTA IV Ska grafiken se ut såhär på fullt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Fast det är ganska ointressant då 7900GTX inte har en suck i GTA IV. Det är ju olika optimeringar vad gäller konsol mot PC. Titta bara på ram minne på en konsol, 512Mb. Skulle det innebära att det räcker med 512Mb i en PC? Svar nej och bus enkelt att förstå.

En konsol är en konsol... medans en PC är en salig röra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knaz
Det roliga är att hur mycket pengar dom än lägger så är det någon release grupp som knäcker det efter allt från 1 dag till 1 månad, undrar om dom lyckats knäcka GTA 4 ännu, inte för att jag bryr mig, menar mest att dom kunde lagt alla dom pengarna på att bättre optimera, jag förmodar att pirat kopior iaf inte kommer att kunna spela online.

tog knapt 2 dar att få igång det pirat, och ca 4 dar innan en 100% crack kom, så nu funkar allt, förutom online grejerna då

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Fast det är ganska ointressant då 7900GTX inte har en suck i GTA IV. Det är ju olika optimeringar vad gäller konsol mot PC. Titta bara på ram minne på en konsol, 512Mb. Skulle det innebära att det räcker med 512Mb i en PC? Svar nej och bus enkelt att förstå.

Och så tänker vi efter lite ...

Spelar det någon roll för hur spelet de facto presterar om du tar upp en sak som jag påpekat X antal gånger innan?

Jag vet redan att det går att optimera ett spel bra mycket bättre för konsolerna än för en PC men det ändrar inte det faktum att dem är hopplöst efter i fråga om prestanda. Enda anledningen till att spelet faktiskt går att spela på en konsol är att det är nedbantat jämfört med PC-versionen och till en mycket liten del att det går att optimera bättre. På en konsol måste data skyfflas runt i systemet av bara den pga. den lilla mängden minne. Folk klagar ständigt på små hack och laddningstider som verkar vara en evighet på konsoler och det för att de har för lite minne för att hålla allting i minnet. Även om man kör komprimeringsalgoritmer så innebär det bara att man offrar tid på annat håll. Okomprimerad data går snabbare att skyffla än komprimerad därför att man slipper avkoda och "packa upp" datan (vilket äter CPU-cykler=dåligt). Ju mer data man kan hålla i minnet (okomprimerat) ju fortare kan den bli behandlad av CPU/GPU.

Det jag menade var inte att det räcker med 512MB på en PC utan att en X360 aldrig kan ge samma upplevelse som en PC, någonsin.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Och så tänker vi efter lite ...

Spelar det någon roll för hur spelet de facto presterar om du tar upp en sak som jag påpekat X antal gånger innan?

Jag vet redan att det går att optimera ett spel bra mycket bättre för konsolerna än för en PC men det ändrar inte det faktum att dem är hopplöst efter i fråga om prestanda. Enda anledningen till att spelet faktiskt går att spela på en konsol är att det är nedbantat jämfört med PC-versionen och till en mycket liten del att det går att optimera bättre. På en konsol måste data skyfflas runt i systemet av bara den pga. den lilla mängden minne. Folk klagar ständigt på små hack och laddningstider som verkar vara en evighet på konsoler och det för att de har för lite minne för att hålla allting i minnet. Även om man kör komprimeringsalgoritmer så innebär det bara att man offrar tid på annat håll. Okomprimerad data går snabbare att skyffla än komprimerad därför att man slipper avkoda och "packa upp" datan (vilket äter CPU-cykler=dåligt). Ju mer data man kan hålla i minnet (okomprimerat) ju fortare kan den bli behandlad av CPU/GPU.

Det jag menade var inte att det räcker med 512MB på en PC utan att en X360 aldrig kan ge samma upplevelse som en PC, någonsin.

Fast nu är du ute på någonting som inte har med 7900GTX att göra. Grafikchippet i sig är ju samma men faktum kvarstår fortfarande att det är _betydligt_ mycket lättare att optimera till konsol jämfört med PC. Spel till Xbox 360 till exempel hackar inte mer för att du kör i 1080p mot 720. Varför?

Skall du lira GTA IV som ämnet handlar om med ett 7900GTX oavsett hur bra komponenter du än har så fixar inte 7900GTX spelets medium inställningar i upplösning om till exempel 1360*768 jämfört med Xbox 360 om du nu skall räkna FPS och jämföra.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Spelade det på ps3 på tv med 1080p och tyckte grafiken var riktigt bra. Skall köpa xbox 360 nu i veckan så hoppas på linknande gafik....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrysler300
Spelade det på ps3 på tv med 1080p och tyckte grafiken var riktigt bra. Skall köpa xbox 360 nu i veckan så hoppas på linknande gafik....

Det är ingen större skillnad på spelet mellan Xbox 360 och PS3. Det är granskat många gånger av större testsidor. Vi har till exempel Gametrailers som går igenom detta. Jag har till och med för mig att GTA IV var till Xbox 360's fördel.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

Fast nu är du ute på någonting som inte har med 7900GTX att göra. Grafikchippet i sig är ju samma men faktum kvarstår fortfarande att det är _betydligt_ mycket lättare att optimera till konsol jämfört med PC. Spel till Xbox 360 till exempel hackar inte mer för att du kör i 1080p mot 720. Varför?

Skall du lira GTA IV som ämnet handlar om med ett 7900GTX oavsett hur bra komponenter du än har så fixar inte 7900GTX spelets medium inställningar i upplösning om till exempel 1360*768 jämfört med Xbox 360 om du nu skall räkna FPS och jämföra.

Läs det här igen är du bussig:

Citat:

Jag vet redan att det går att optimera ett spel bra mycket bättre för konsolerna än för en PC men det ändrar inte det faktum att dem är hopplöst efter i fråga om prestanda. Enda anledningen till att spelet faktiskt går att spela på en konsol är att det är nedbantat jämfört med PC-versionen och till en mycket liten del att det går att optimera bättre.

Där har du svaret på din fråga. Jag vet inte exakt vad du är ute efter, men svaret så som jag ser det är att spelet är nerbantat i konsolversionen (vilket ofta är fallet med andra spel som är multiplatform, dock betyder inte det att PC-versionen alltid har gjorts mer fläskig).

Jag vet inte exakt hur rockstar har satt LOD och andra optimeringar i konsolversionen men jag är hyfsat säker på att ett 7900GTX skulle palla spelet rätt hyfsat (dvs. ungefär som på X360) med tanke på att medium i PC-versionen innebär högre detaljer än på konsol. Dessutom kan man inte jämföra konsol- och PC-versionerna rakt av då alla effekter skalar med upplösningen i PC-versionen.

Lägg sedan till det faktum att PC-versionen är späckad med buggar som rör allt från stabilitet till prestanda så (bla. en misstänkt minnesläcka) :/

Källor:

http://pc.ign.com/articles/936/936304p2.html

http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1244765&postcount=14...

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Läs det här igen är du bussig:

Där har du svaret på din fråga. Jag vet inte exakt vad du är ute efter, men svaret så som jag ser det är att spelet är nerbantat i konsolversionen (vilket ofta är fallet med andra spel som är multiplatform, dock betyder inte det att PC-versionen alltid har gjorts mer fläskig).

Jag vet inte exakt hur rockstar har satt LOD och andra optimeringar i konsolversionen men jag är hyfsat säker på att ett 7900GTX skulle palla spelet rätt hyfsat (dvs. ungefär som på X360) med tanke på att medium i PC-versionen innebär högre detaljer än på konsol. Dessutom kan man inte jämföra konsol- och PC-versionerna rakt av då alla effekter skalar med upplösningen i PC-versionen.

Lägg sedan till det faktum att PC-versionen är späckad med buggar som rör allt från stabilitet till prestanda så (bla. en misstänkt minnesläcka) :/

Källor:

http://pc.ign.com/articles/936/936304p2.html

http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1244765&postcount=14...

Jo jag förstår vad du menar. Kanske vi som missförstår varandra eller jag som skriver otydligt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Ingen adsl beff, tack
Ta och hjälpa mig istället.

Så ser mitt GTA IV nån som kan gissa på något? Inget e OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan ha att göra med att själva spelet inte körs i en högre upplösning bara för man ställer in 1080p på xboxen.

På 360'n körs Gta 4 i 720p (1280(?)x630, inte helt säker på den horisontella upplösningen, på PS3'an om någon undrar) och videoströmmen som skickas ut skalas upp om den är inställd på 1080p till skillnad mot spel på en dator som faktiskt renderas i den upplösning som är inställd.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Kan ha att göra med att själva spelet inte körs i en högre upplösning bara för man ställer in 1080p på xboxen.

På 360'n körs Gta 4 i 720p (1280(?)x630, inte helt säker på den horisontella upplösningen, på PS3'an om någon undrar) och videoströmmen som skickas ut skalas upp om den är inställd på 1080p till skillnad mot spel på en dator som faktiskt renderas i den upplösning som är inställd.

Givetvis blir det en högre upplösning om du kör i 1080p. Det är ju det som är hela grejen. 1920*1080p.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det egentligen är som gör det här spelet så otroligt krävande? För min del känns spelet väldigt konsolaktigt, både i grafik och i synnerhet interfacet. Medan min dator kan få igång crysis dx10 i nativeupplösning 1680x1050 (givetvis inte med allt bling-bling igång), så låter GTAIV mig inte öka upplösningen över 800x600. Visst, spelet flyter på bra, men det ser ut att vara ett flera år gammalt playstationspel. Vad är det egentligen som slukar såna mängder grafikminne att 320MB (8800gts) inte räcker till en högre upplösning?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Någon som vet vad det egentligen är som gör det här spelet så otroligt krävande? För min del känns spelet väldigt konsolaktigt, både i grafik och i synnerhet interfacet. Medan min dator kan få igång crysis dx10 i nativeupplösning 1680x1050 (givetvis inte med allt bling-bling igång), så låter GTAIV mig inte öka upplösningen över 800x600. Visst, spelet flyter på bra, men det ser ut att vara ett flera år gammalt playstationspel. Vad är det egentligen som slukar såna mängder grafikminne att 320MB (8800gts) inte räcker till en högre upplösning?

Nja ser ju knappast ut att vara ett flera år gammalt spel. Då ser du inte det Rockstar vill att du skall se. Det är bara att kolla runt om kring dig. Det är ju mycket detaljer, säkerligen det som gör så att det kräver mycket men det kan lika gärna vara att du har sämre drivrutiner, komponenter överlag. GTA IV kanske är dåligt optimerat. 8800GTS 320M är ju inget att hänga i julgranen direkt. Du har kanske för lite minne på ditt grafikkort? 512Mb är ju standard idag.

EDIT:
Jag ber om ursäkt, läste åt pipan fel.

Okej! Du kommer alltså inte över 800*600? Nu har jag inte det framme och i skallen men under där du ändrar upplösning har du två alternativ som du kan ändra. Sätt de på medium och verkställ. Prova därefter att höja upplösningen. Om det inte fungerar så sätter du allt på lägsta och provar att höja upplösningen. Om det fungerar så kan du börja höja de övriga inställningarna. Men 320Mb är inte mycket så att du vet. Däremot kan du stänga av detta "begränsandet" genom att göra så här och om du är steam användare:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=877...

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

kravet är ett 256mb nvidia 7900 / 256 ati x1900.
nu är jag lång ifrån insatt i alla grafik kort och deras benämningar men jag gissar på att ett 320mb 8800 är bättre än ett 256mb 7900.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humza
kravet är ett 256mb nvidia 7900 / 256 ati x1900.
nu är jag lång ifrån insatt i alla grafik kort och deras benämningar men jag gissar på att ett 320mb 8800 är bättre än ett 256mb 7900.

Japp, du har helt rätt. 8800GTS 320 är bättre, mycket bättre men här får vi också tänka på att 256Mb är kravet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Jag har ett His X1950Pro 256 Mb Fabriktrimmat PCI-e. funkar skit bra till far cry 2, Call of duty 5 mm mm mm
Men i GTA IV hackar de och går knappt att spela även om jag ställer ner grafiken så lågt jag kan.

Nu har jag köpt ett PNY 8800 GTS 512 Mb Som jag snart får hem. Hoppas det blir bättre.
Blev riktigt besviken på GTA IV.

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MisterE
Jag har ett His X1950Pro 256 Mb Fabriktrimmat PCI-e. funkar skit bra till far cry 2, Call of duty 5 mm mm mm
Men i GTA IV hackar de och går knappt att spela även om jag ställer ner grafiken så lågt jag kan.

Nu har jag köpt ett PNY 8800 GTS 512 Mb Som jag snart får hem. Hoppas det blir bättre.
Blev riktigt besviken på GTA IV.

Fast nu är GTA IV ett mer krävande spel så det vore inte så konstigt eller hur?

Vad fick du ge för ett 8800GTS 512Mb?

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast nu är GTA IV ett mer krävande spel så det vore inte så konstigt eller hur?

Vad fick du ge för ett 8800GTS 512Mb?

Nej visst det är krävande och det var ju dags för en uppgradering för min del. Men jag tycker ändå att det borde ju inte hacka och skuggorna ser ju hemska ut.

Jag fick ge 1000 Kr för de. Det är 1 år gammalt och funkar fel fritt. ska enligt säljare vara tyst också trots original kylning fortfarande sitter på.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Nej visst det är krävande och det var ju dags för en uppgradering för min del. Men jag tycker ändå att det borde ju inte hacka och skuggorna ser ju hemska ut.

Jag fick ge 1000 Kr för de. Det är 1 år gammalt och funkar fel fritt. ska enligt säljare vara tyst också trots original kylning fortfarande sitter på.

Hm, okej. Jag anser att du gjorde ett halvdumt köp tanke på att du idag får ett HD4850 för 1500kr. Efter jul går det säkerligen ned till 1200kr och HD4850 är bra mycket bättre än ett 8800GTS 512. Är köpet något du kan häva?

I och för sig skulle du kunna klocka ditt nya grafikkort grymt högt och få ut nästan samma prestanda men det är tveksamt. Då får du köpa till extra kylare och grejor vilket i slutändan blir dyrare.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Hm, okej. Jag anser att du gjorde ett halvdumt köp tanke på att du idag får ett HD4850 för 1500kr. Efter jul går det säkerligen ned till 1200kr och HD4850 är bra mycket bättre än ett 8800GTS 512. Är köpet något du kan häva?

I och för sig skulle du kunna klocka ditt nya grafikkort grymt högt och få ut nästan samma prestanda men det är tveksamt. Då får du köpa till extra kylare och grejor vilket i slutändan blir dyrare.

Jag ska spara ihopa pengar till ett helt nytt system nästa år. Jag köpte bara detta kortet så länge. Har tänkt köpa lite "värsting" grejer senare. Har inte så mycket pengar just nu.

Men med tanke på att jag fick 800 Kr för mitt x1950pro så la jag bara 200 kr på detta.
och det bör ju blir en märkbar skillnad i prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ska spara ihopa pengar till ett helt nytt system nästa år. Jag köpte bara detta kortet så länge. Har tänkt köpa lite "värsting" grejer senare. Har inte så mycket pengar just nu.

Men med tanke på att jag fick 800 Kr för mitt x1950pro så la jag bara 200 kr på detta.

Oj vilken tur du måste haft att du fick 800kr för ditt kort! Jag fick för 2 månader sen sålt mitt 7950gt 256 (som är bättre) för 500 spänn, och jag som tyckte det var överpris. ^^

Du kommer märka skillnad men du kommer fortfarande inte köra på hög grafik med det kortet.

Permalänk
Citat:

Som ovan skriver blir det ju skillnad men du kommer förmodligen ha problem i nyare spel om du skall fläska på med inställningar. Men givetvis beror detta också på i vilken upplösning med mera, alla spelar inte som jag.

Det var ett tips bara så nu vet du.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

Givetvis blir det en högre upplösning om du kör i 1080p. Det är ju det som är hela grejen. 1920*1080p.

Ehh?? Nej upplösningen blir inte högre, xbox/ps3 skalar bilden för att passa den högre upplösning. Spelet i sig renderas fortfarande i låga 720p. Finns bara två ps3 spel som renderas i 1080p och det är väl Top Spin 3 och Wipeout HD. Finns massor att läsa på nätet om detta faktum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Som ovan skriver blir det ju skillnad men du kommer förmodligen ha problem i nyare spel om du skall fläska på med inställningar. Men givetvis beror detta också på i vilken upplösning med mera, alla spelar inte som jag.

Det var ett tips bara så nu vet du.

Jo då jag är medveten om det. Tack för tipset ändå.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Ehh?? Nej upplösningen blir inte högre, xbox/ps3 skalar bilden för att passa den högre upplösning. Spelet i sig renderas fortfarande i låga 720p. Finns bara två ps3 spel som renderas i 1080p och det är väl Top Spin 3 och Wipeout HD. Finns massor att läsa på nätet om detta faktum.

Åfan, sorry then. I och för sig visste jag om att den skalar om till 1080p men detta bör väl vara tyngre för konsolen arbetar mässigt eller nej?

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

haha mkt bättre? ett 4850 presterar ju sämre än ett 8800gts, kan ifs vara för att spelen funkar bättre på nvidia, men en polare har högre fps i alla spel även fast han har lite sämre cpu, efter vmod o hög klock så verkar dom liga rätt lika nu, elr gjorde, han köppte intel cpu istälet, så nu har han högre fps i allt ialafal

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
haha mkt bättre? ett 4850 presterar ju sämre än ett 8800gts, kan ifs vara för att spelen funkar bättre på nvidia, men en polare har högre fps i alla spel även fast han har lite sämre cpu, efter vmod o hög klock så verkar dom liga rätt lika nu, elr gjorde, han köppte intel cpu istälet, så nu har han högre fps i allt ialafal

Då vet jag inte vad din polare har lyckats med för HD4850 är ett bättre presterande kort mot alla 8800/9800 kort bortsett från GX2 lösningen från Nvidia.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

ok, han har inte ens klockat sit, kan vara att jag hatar atis värdelösa skit med, så jag kanske tycker att spelen hackar mer än vad dom gör, ati kanjunte ens släpa vetiga drivrutiner, skulle nog behålt mina 2 8800gt i sli

Visa signatur

Permalänk

Det är för att vanliga skuggor skulle få vilket grafikkort och dator som helst att gå på knäna. Det är precis samma när man renderar 3D bilder. Låg sample på skuggor så får man spots, men det går snabbt, hög sample, fina skuggor men det tar flera ggr så lång tid oftast.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
ok, han har inte ens klockat sit, kan vara att jag hatar atis värdelösa skit med, så jag kanske tycker att spelen hackar mer än vad dom gör, ati kanjunte ens släpa vetiga drivrutiner, skulle nog behålt mina 2 8800gt i sli

ett 4850 råkar ju vara helt överbetydligt bättre än ett 8800gts. Du kan ju inte basera vad du säger på åsikter, fakta är endast acceptabelt.

Har bara haft ATI kort kan jag ju nämna och dom har aldrig gjort annat än frälst mig med underbara spelupplevelser. 4850 jag har nu fungerar ypperligt på höga inställningar på alla nextgen spel (undantag crysis då).

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer