GTA IV Ska grafiken se ut såhär på fullt?

Permalänk

ok, crysis, crysis warhead, far cry 2, grid, 2 senaste nfs hackar cod 5 är på gränsen, så presterar bra gör det inte

det är väll fakta om ena datorn liger runt 100 fps o den andra liger runt 70?

amd x2 4200+ org
8800gts 512
3g ram
= 100fps

amd x2 4400+@ 2.7
4850/700/2100
4g ram
= 60-70 fps
(cod 5)

nån som vet när patchen kommer?, borde kuna fixa till en del

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

då iofs så ser man ingen skillnad på 70 fps och 100 fps, jämför dom i andra spel. man kan inte jämföra grafikkort på 1 spel då det kan skilja sig otroligt mycket och mjukvara kan ha större betydelse (drivrutiner etc)

Rv770 är helt enkelt en effektivare krets. så är det bara.

EDIT:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6089&page=1

Inte riktigt men nästan

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
då iofs så ser man ingen skillnad på 70 fps och 100 fps, jämför dom i andra spel. man kan inte jämföra grafikkort på 1 spel då det kan skilja sig otroligt mycket och mjukvara kan ha större betydelse (drivrutiner etc)

Rv770 är helt enkelt en effektivare krets. så är det bara.

Var har du fått det ifrån?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Förstår inte var ni får just ovan ifrån, är för mig ett mysterium.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

jo, man märker skilnad, flyter fan så mkt bättre i 100fps

och nej det är inte bara i det spelet alla spel är lika dant

nu när mit är klockat så käns det som att jag fortfarande har mit 8800gt kort i burken, vist max fpsen kanske är högre men fan inte min

fixar patchen nåt med grafiken elr är det bara små buggar och tilläg så det blir svårare för pirater i den?

Visa signatur

Permalänk

70-100 är väl fan en jävla skillnad än från 25-30.

I helvete att ni ser skillnad på 70-100, det är ingen skillnad på spelupplevelsen där i mellan.

Visa signatur

Permalänk

jo,

är vi inte lite väl of nu?

har gåt från gta till skilnad mellan fps typ

Visa signatur

Permalänk

indeed.

On Topic:
Patchen kommer mest troligen fixa grafikbuggar och dylikt, inte fixa högre fps till er som klagar då det inte är spelet det är fel på utan att ni har för svaga system. Ni som klagar på dåligt optimerat spel inser bara inte att ni har för dålig dator (Processorn 90% av fallen typ) x3. x4 kärniga processorer är ett MÅSTE för att få något flyt i huvudtaget (Med vissa undantag)

Visa signatur

Permalänk

mkt möjligt, men borde inte cpu användningen ligga på 100% om cpun är för dålig? min liger runt 87 o typ 50 som lägst o toppar på 90

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Åfan, sorry then. I och för sig visste jag om att den skalar om till 1080p men detta bör väl vara tyngre för konsolen arbetar mässigt eller nej?

Jo såklart tar det lite mer kraft att skala upp det till 1080p än att bara skicka ut 720p signalen dock tar detta mindre kraft än att faktiskt rendera det i 1080p.

Detta var det jag ville få fram i min första post. Där jag svarade på din post där du sa att anledningen till att konsol spel inte hackade mer om man kör 1080p istället för 720p var att det är enklare att optimera till en konsol. Jag säger inte emot att det är väldigt mycket enklare att optimera kod till en konsol jag säger bara att det inte är anledningen till att konsoler verkar köra spelen lika bra/dåligt i både 720p och 1080p, eftersom den absoluta majoriteten av alla konsol spel renderas i 720p (eller mindre i vissa fall) och sedan skalas om till skillnad från datorspel som faktiskt renderas i den upplösning som är inställd.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Var kan man köpa spelet?

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk

borde finnas i alla afärer som säljer spel, om det inte är slut sålt
anars, komplett.se, inet dustin osv osv osv

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
70-100 är väl fan en jävla skillnad än från 25-30.

I helvete att ni ser skillnad på 70-100, det är ingen skillnad på spelupplevelsen där i mellan.

Givetvis och som jag trodde så var du inte latare än att ignorera övriga sidor. Läs och återknyt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Jo såklart tar det lite mer kraft att skala upp det till 1080p än att bara skicka ut 720p signalen dock tar detta mindre kraft än att faktiskt rendera det i 1080p.

Detta var det jag ville få fram i min första post. Där jag svarade på din post där du sa att anledningen till att konsol spel inte hackade mer om man kör 1080p istället för 720p var att det är enklare att optimera till en konsol. Jag säger inte emot att det är väldigt mycket enklare att optimera kod till en konsol jag säger bara att det inte är anledningen till att konsoler verkar köra spelen lika bra/dåligt i både 720p och 1080p, eftersom den absoluta majoriteten av alla konsol spel renderas i 720p (eller mindre i vissa fall) och sedan skalas om till skillnad från datorspel som faktiskt renderas i den upplösning som är inställd.

Okej, thanks. Im now with you.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Vilka är alla dessa så kallade "pirater"?

Finns dom i spelet eller var kan man se dem?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slabb^
Vilka är alla dessa så kallade "pirater"?

Finns dom i spelet eller var kan man se dem?

Jag ser att Sveriges humorelit har letat sig hit till swec ...

Någon som vet när patchen kommer? Har hört att den ska komma nu i veckan men det vette tusan hur bra det stämmer

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MisterE
Jag ska spara ihopa pengar till ett helt nytt system nästa år. Jag köpte bara detta kortet så länge. Har tänkt köpa lite "värsting" grejer senare. Har inte så mycket pengar just nu.

Men med tanke på att jag fick 800 Kr för mitt x1950pro så la jag bara 200 kr på detta.
och det bör ju blir en märkbar skillnad i prestanda.

Du verkar inte ha kollat runt i forumen mycket om problemet med GTA IV. Det är väldigt processorkrävande. Vilken processor har du? Är det inte en tri- eller quadcore så är risken stor att du får obetydlig ökning av FPS:en. Det är väldigt många med snabba dual cores som klagar.
Sen så behöver man mycket grafikminne om man vill ha bästa texturinställningarna, 512 MiB räcker inte, inte 640 heller. Inte säker på om ens 768 är tillräckligt för att maxa grafiken.
Det verkar vara många som vill gå förbi restriktionen om grafikinställningarna, själv förstår jag inte varför man vill slänga på enormt mycket texturer så grafikminnet inte alls räcker till och den går över på RAM (så texturer av olika kvalitér poppar fram och försvinner på skärmen).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Du verkar inte ha kollat runt i forumen mycket om problemet med GTA IV. Det är väldigt processorkrävande. Vilken processor har du? Är det inte en tri- eller quadcore så är risken stor att du får obetydlig ökning av FPS:en. Det är väldigt många med snabba dual cores som klagar.
Sen så behöver man mycket grafikminne om man vill ha bästa texturinställningarna, 512 MiB räcker inte, inte 640 heller. Inte säker på om ens 768 är tillräckligt för att maxa grafiken.
Det verkar vara många som vill gå förbi restriktionen om grafikinställningarna, själv förstår jag inte varför man vill slänga på enormt mycket texturer så grafikminnet inte alls räcker till och den går över på RAM (så texturer av olika kvalitér poppar fram och försvinner på skärmen).

Jag har en AMD X2 4600+ och 3Gb minne och jo den är ju inte mycket att hänga i julgranen heller.

Men jag köpte inte detta graffekortet BARA för att kunna spela GTA IV. och som sakt så ska jag spara ihop till ett nytt system nästa år.

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Medlem

tycker ni är lite hårda, men håller samtidigt med om att skuggorna ser knasiga ut, men man vänjer sig (en liten grej jag upptäckt är att skuggorna blir skarpa på natten av någon anledning)

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja veta exakt vad som gör spelet så cpu krävande att en dualcore i 3.6ghz+ presterar så mycket sämre än en quad när en quad knappt gör någon skillnad i andra spel?! och varför skulle texturerna som inte ens är speciellt snygga ta så mycket gpu minne? Det är illa att crysis warhead flyter bättre på min rigg med maxinställningar än ett grafiskt sett sketet spel som gta 4. Det mest ironiska måste vara att jag gick och spontanköpte ett xbox 360 när det kostade 2000 kr för "pro" versionen på onoff... åkte hem till en polare för att kolla gta 4 innan ja öppnade förpackningen och tyckte det flöt så dåligt att jag åkte och lämnade tillbaka konsollen och köpte en dator med 4850 i crossfire istället. Känns rätt dumt då bredden av spel till pc är minimal. inga AA inställningar i spelet heller?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på gamer å gamer absolut.

Till killen som nyligen då införskaffade ett 8800GTS 512 mb. Det tycker jag inte var ett dumt köp, med tanke på att man själv har ett sådant, å har inge "bekymmer" i spel. Sen är det ju omöjligt att säga vad dina krav jämtemot mina är, å jämföra så. Det jag tycker är spelbart för mig, kanske är frukstansvärt för dig.

Jag är lite den grafikkåta människan (i vissa avsenden). Däremot, så är jag den (vad gäller online-spel) som drar ned på allt, bara för att få ut mer prestandan... även om det skulle gå att köra på höga inställningar.

Det är det jag ville påpeka, vad gäller gamer å gamer.

Men som Albin nämnde, ett 4850 hade kanske varit ett "bättre" köp, i jämförelse mot ett idag 8800GT/GTS 512.

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
jag skulle vilja veta exakt vad som gör spelet så cpu krävande att en dualcore i 3.6ghz+ presterar så mycket sämre än en quad när en quad knappt gör någon skillnad i andra spel?

Ja och så använder vi hjärnkontoret och tänker efter lite. :D:D:D
Varför utnyttjar GTA IV fyrkärniga processorer bättre än andra eller äldre spel? Kan det bero på att de har utvecklat spelet så att spelet skall dra nytta av alla fyra kärnor eller nej?

Om du står mitt inne i city någonstans och bara står och tittar runt om kring dig. Kolla på hur alla NCP's beter sig, vad de gör och hur de reagerar om vad som händer. Allt går ju i realtid och man har kanske här utvecklat spelet just för att det skall utnyttja processorer bättre helt enkelt. När vi har fyra kärnors processorer idag, varför inte utnyttja de? Det är ju inte så att GTA IV är det ända spelet idag som utnyttjar 4 kärnor där det faktiskt är en större skillnad, finns säkert en 15-20 andra titlar som utnyttjar 4 kärnor både out of the box och med hjälp av patch.

Att en dual core har en frekvens om 3.6Ghz är ju tyvärr ganska ointressant eftersom du här jobbar med fyra trådar och inte två. Sedan vet ju alla att det är betydligt mycket knepigare att utveckla mjukvara/spel för hantering av fler "trådar", men när man väl lyckas så är ju skillnaden rätt stor. Jag kör min Quad @ 3.0Ghz och spelet fungerar super. Tyvärr är mitt grafikkort flaskhalsen, 8800GTX och jag ligger runt 25-35fps AVG @ 1920*1200 med high på allt utom view distance.

EDIT: Blir utan internet ett tag framöver då jag flyttar idag så att du/ni vet som vill ha svar eller kommenterar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

hmm likadant på mitt xbox 360 så jag tror inte det ska vara något fel ? annars grafik bugg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Oj vilken tur du måste haft att du fick 800kr för ditt kort! Jag fick för 2 månader sen sålt mitt 7950gt 256 (som är bättre) för 500 spänn, och jag som tyckte det var överpris. ^^

Du kommer märka skillnad men du kommer fortfarande inte köra på hög grafik med det kortet.

Nej faktiskt inte, jobbar kompisarna hade dom korten och dom testa så var ATI kortet bättre.
Samma inställningar så var ATI snyggare i grafiken (inget ovanligt) och samma FPS.. "fula" till grafiken så dom såg något lik varandra och då öka FPS på ATI.

Visst nu är jag en ATI taliban, men jag insett sanningen och vägrar skit helt enkelt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nej faktiskt inte, jobbar kompisarna hade dom korten och dom testa så var ATI kortet bättre.
Samma inställningar så var ATI snyggare i grafiken (inget ovanligt) och samma FPS.. "fula" till grafiken så dom såg något lik varandra och då öka FPS på ATI.

Visst nu är jag en ATI taliban, men jag insett sanningen och vägrar skit helt enkelt

Hur kan det se bättre ut med samma inställningar?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arctic Eagle
Hur kan det se bättre ut med samma inställningar?

För att han anser att ATI-kort ger bättre bild än vad Nvidia-kort med samma inställningar troligen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
För att han anser att ATI-kort ger bättre bild än vad Nvidia-kort med samma inställningar troligen.

Yep, för det är sant.. men nVIDIA fanboy tror aldrig det ... so who gives a fuck.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Yep, för det är sant.. men nVIDIA fanboy tror aldrig det ... so who gives a fuck.

Jag trodde sånt låg i spelet och inte grafikkortet, där ser man.

Får man då bättre grafik i t.ex. Age of Empires om man kör på ett ATI-kort?

Hade varit häftigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arctic Eagle
Jag trodde sånt låg i spelet och inte grafikkortet, där ser man.

Får man då bättre grafik i t.ex. Age of Empires om man kör på ett ATI-kort?

Hade varit häftigt.

Givetvis så beror det på g-kortet, spelet och drivrutinerna.

ATI betyder inte automatiskt bättre bild om nu någon tror det. Men generellt sett så ger ATI-korten bättre bildkvalité.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryll3
Det är skillnad på gamer å gamer absolut.

Till killen som nyligen då införskaffade ett 8800GTS 512 mb. Det tycker jag inte var ett dumt köp, med tanke på att man själv har ett sådant, å har inge "bekymmer" i spel. Sen är det ju omöjligt att säga vad dina krav jämtemot mina är, å jämföra så. Det jag tycker är spelbart för mig, kanske är frukstansvärt för dig.

Jag är lite den grafikkåta människan (i vissa avsenden). Däremot, så är jag den (vad gäller online-spel) som drar ned på allt, bara för att få ut mer prestandan... även om det skulle gå att köra på höga inställningar.

Det är det jag ville påpeka, vad gäller gamer å gamer.

Men som Albin nämnde, ett 4850 hade kanske varit ett "bättre" köp, i jämförelse mot ett idag 8800GT/GTS 512.

Fick hem och har satt i mitt PNY 8800GTS 512 MB idag. Grym skillnad i GTA IV. Jag kan inte köra allt maxat men bra mycket högre än med mitt gamla X1950 PRO 256 MB och det hackar inte.

Visst jag kunde lagt mer pengar och köpte ett bättre kort. Men jag är nöjd med detta så länge.

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Medlem

Ja det var väl så förut att ATI gav bättre bild i och med X1800, x1900. Men i och med 8800 serien från Nvidia har jag då inte sett någon skillnad att ATI skulle vara bättre om än inget påstående heller från någon recensions sida. Om det finns visa gärna med länk där det beskrivs att och gärna med bilder att ATI skulle ha bättre bildkvalité än Nvidia idag

Jag har då en jäkla grym bild med mitt 8800GTX kombinerat med min Samsung Syncmaster mumma heter det i bildkvalitet.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Det är ingen större skillnad på spelet mellan Xbox 360 och PS3. Det är granskat många gånger av större testsidor. Vi har till exempel Gametrailers som går igenom detta. Jag har till och med för mig att GTA IV var till Xbox 360's fördel.

Jepp, så var det. Detta gjorde även att de blev mer begränsade pga lite utrymme i HD-skivorna.

Visa signatur

Nvidia 7800 GT, AMD64 3500+, 1024MB RAM.