Två minnesplatser fungerar inte för mig, dock fungerar det för komplett?!

Permalänk
Medlem

Två minnesplatser fungerar inte för mig, dock fungerar det för komplett?!

Hejsan,

Nu är det så att jag sitter på ett Gigabyte DS4750aSLI moderkort. Under förra veckan fick jag problem med mitt kort då datorn inte ville starta, det visade sig efter lite testande att två av de fyra kanalerna inte fungerade med något av mina 2 minnen. Det som gjorde detta värre var att det gällde både dual channel platserna, alltså en svart och en röd :/

Jag skickade då givetvis in moderkortet till komplett för att få ett nytt, men ett par dagar senare har det provat mitt moderkort och hittade inget fel på någon utav de 4a platserna...

det jag undrar är hur detta kan komma sig? Hur kan det fungera perfekt för mig när jag provar två olika minnen i två slots utan problem, (alltså kan det inte vara stickorna som är problemet) men inte i de andra två, när det tydligen inte var några problem för komplett?

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt vilka minnen har du testat och i vilka platser?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det heter Corsair BallistiX cl4 6400 2x1 GB, det fungerar med dessa i den första röda minnesplatsen och den första svarta minnesplatsen, dock fungerar ingen av dessa eller ett par gammla minnen i någon av de andra två platserna. Hjälper det på något sätt?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du det senaste bioset? Har du testat att höja minnesvolten till den av tillverkaren avsedda? Står det något om ev problem att sätta visst minne i vissa platser, i manualen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jepp, jag har det senaste bioset
nej, det nämns inget speciellt, innan jag hade problem körde jag minnena i det första två röda o efter problemet fungerar de ovannämnda två inte :/ vet inte vad jag ska ta mig till, har inte varit med om något liknande

Permalänk

Skicka in moderkort med minne till komplett och låt dem reda ut det?

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rongden
Det heter Corsair BallistiX cl4 6400 2x1 GB, det fungerar med dessa i den första röda minnesplatsen och den första svarta minnesplatsen, dock fungerar ingen av dessa eller ett par gammla minnen i någon av de andra två platserna. Hjälper det på något sätt?

Har du testat att sätt ett av de Corsair minnena i första röda + andra röda samtidigt? , eller första svarta + andra svarta samtidigt. Vissa moderkort kräver att man har ett minne i första slotet för att andra slotet ska funka!, så andra svarta funkar inte ensamt utan måste ha ett minne i första svarta slotet också.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Jepp, det har jag provat det går inte då heller...
provade även med ett par äldre minnen som inte heller fungerar i samma minnes slotar ett knepigt problem det här ^^

Permalänk

jag har ett liknande problem. Dock har jag kommit fram till att det måste va typ "glapp" i moderkortet eller liknadne? Håller man på att pilla på minnena kan en slot sluta fungera helt plötsligt och dator bara står o piper. Man får hålla på att ta ur och sätta i minnena tusen gånger innan man får igång det. Har fungerat i ett år snart nu så jag rör dom inte helst. Men ska ta o skicka in det till komplett nån dag....

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Googla lite på komplett och reklamationer så lär du få läsa en del...det finns andra företag som lär vara betydligt smidigare att reklamera mot. Inte för att det är en direkt lösning på problemet, men som mycket väl kan vara en del av själva problemet. Fråga hur dom gjorde sin felsökning och med vilken utrustning, samt be att få se något felsökningskvitto eller dylikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
jag har ett liknande problem. Dock har jag kommit fram till att det måste va typ "glapp" i moderkortet eller liknadne? Håller man på att pilla på minnena kan en slot sluta fungera helt plötsligt och dator bara står o piper. Man får hålla på att ta ur och sätta i minnena tusen gånger innan man får igång det. Har fungerat i ett år snart nu så jag rör dom inte helst. Men ska ta o skicka in det till komplett nån dag....

Du vet att man inte har obegränsad reklamationsrätt va? Det är t.o.m. så att man måste reklamera inom rimlig tid (veckor- nån månad) efter felet uppstått. Så ska du reklamera bör du inte säga att det varit så mer än ett år...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Jo, nu kan jag ju säga att jag fått svar från komplett där det inte hittade något fel när det provade med mitt moderkort och mina minnen. Enligt dem funkade det i alla minneskortsplatser..

Jag kan inte bara förstå hur det kan fungera för dem utan problem då jag inte får någon bild hur jag än försöker :/ ingen som några fler ideer på vad som kan vara fel här?

Permalänk

Framgår inte om du provade det som någon sa tidigare.
D.v.s. prova att höja spänningen på minnena.

Har haft problem(?) med Gigabyte och Corsair minnen.
Gigabyte ställer 1.8 volt default, men några av Corsairs minnen vill ha 1.9-2.1 volt.
Fick höja spänningen från 1.8 till 2.1 volt för mina 6400xms minnen.

Borde finnas dokumenterat hos corsair

//

Permalänk
Medlem

Problemet stavas K-O-M-P-L-E-T-T a idioter. Har haft likartat problem med det där företaget. Köpte en burk i delar - skruvade ihop som jag alltid gjort - ingen bild, endast CPU-fläkten som snurrar.

Efter 5011 vändor fram och tillbaka fungerade det. Visade sig vara minnes-stickorna som var trasiga. Det tog 5 veckor att få fart på burken. ALDRIG mer KOMPLETT!