FÅ tyst på maskinen, blir galen.

Permalänk

FÅ tyst på maskinen, blir galen.

HEJ. Satt här nyss och observerade hur jäääävla högt min dator låter. Man kan ju tro att jag sitter på arlanda och boeing 747:an drar iväg

Så nu till frågan, finns det nåt sätt jag kan dämpa ljudet någorlunda genom lite hemmalösningar, alltså med saker jag har hemma? Kom med tips för snart drar jag ut fläktarna och låter datorn brinna upp

Permalänk
Medlem

Så det var du som snodde min cykel ? Då kan du gott ha det som du har det...nej föresten köp dig ett dussin Deltafläktar, det blir bra för dig.

Skämt åsido så kan du ofta styra fläktar i bios och det finns även en del mjukvaruprogg som låter dig göra detta.
Annars finns det voltmotstånd att köpa fr en tjuga eller så.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? De flesta kan styra fläktar om du har fläktar kopplade till själva modermodemet. Själva har man OC Guru (Abit) som borde vara det du söker. Ett annat tips för att sätta stopp för den största boven är RivaTuner. Här kan du enkelt fixa till en bra reglering för din graffekylning så att den snurrar upp endast under tung belastning.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetblack
De flesta kan styra fläktar om du har fläktar kopplade till själva modermodemet.

Påminner mig om SAF-tidningens gamla klassiker från 1999.

Sorry för Off Topic men jag kunde inte låta bli när han skrev modermodemet.

On Topic så borde som sagt någon sort av fläktstyrning/voltmotstånd få ner ljudet på chassifläktarna. Om inte det hjälper så finns det ju ljuddämpningsmattor att sätta in om du tror det hjälper. Beror ju lite på vilket chassi du har. Om grafikkortet låter så är Riva Tuner som sagt var bra att ta till för att få mjukvarufläktstyrning.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terniz

Påminner mig om SAF-tidningens gamla klassiker från 1999.
http://img525.imageshack.us/img525/8118/modermodemetel7.th.jp...

Sorry för Off Topic men jag kunde inte låta bli när han skrev modermodemet.

....

ha ha han skrev ju fel så då va ju ditt svar helt klockrent

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Entusiast

Först måste du ta reda på vad det är som låter och det kan vara lite allt möjligt beroende på dator. Billiga nätagg kan väsnas väldigt mycket. En del grafikkort låter mycket, billiga chassifläktar låter mycket, hårddiskar kan orsaka vibrationer som också låter. Kolla lite mer exakt var ljudet kommer ifrån så ska vi nog hjälpa dig sen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Sådärja, efter att ha tittat lite så verkar det inte bättre än att det är grafik-kortet från 1972 (nvidia geforce 5700) som låter, men så här högt har det inte låtit tidigare. Alltså verkar ju som att det "varvar upp" direkt jag går in på en webbsida :s Har inte varit så tidigare. Iallafall så tog jag bort lite damm osv. Preocessorfläkten låter också lite väl högt tycker jag.

Måste berätta om min tabbe när jag skulle kolla vilken fläkt som lät. När jag hade tittat lite och skulle trycka tillbaks sidan på chassit så råkar jag trycka den RÄTT in i chassifläkten så en "paddel" lossnade Blev lite obalans i maskineriet så hela skrivbordet vibrerade!

Så nu har har jag en ny fråga: Hade behövt tips om lite bra TYSTA chassifläktar, dock inte för dyra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cykeltjuv

Så nu har har jag en ny fråga: Hade behövt tips om lite bra TYSTA chassifläktar, dock inte för dyra.

Nexus Real Silent, finns för någon hundring styck. En av de bästa på marknaden och SPCR använder dem som referens-fläktar.

EDIT: Quote-koden ville inte riktigt fungera som den skulle...

Permalänk
Medlem
Citat:

Klockren

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cykeltjuv
Sådärja, efter att ha tittat lite så verkar det inte bättre än att det är grafik-kortet från 1972 (nvidia geforce 5700) som låter, men så här högt har det inte låtit tidigare. Alltså verkar ju som att det "varvar upp" direkt jag går in på en webbsida :s

Kan vara så att du har uppdaterat till din flash till version 10 med 3d stöd?

Många annonser använder flash så det kan vara därför...

Permalänk
Medlem

...eller så kan man köpa fractal design fläktar som är något tystare och effektivare. http://www.webhallen.com/prod.php?id=67941&view=2

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
...eller så kan man köpa fractal design fläktar som är något tystare och effektivare. http://www.webhallen.com/prod.php?id=67941&view=2

Är dom? Jag tror på det när SPCR har testat dom och kommit fram till det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelaxe
Är dom? Jag tror på det när SPCR har testat dom och kommit fram till det.

du har en poäng här eftersom SPCR testade om Noctuas 120mm chassifläktar och tystnaden var OK men det visade sig att fläktarna flyttade betydligt mindre luft än första testet.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

haha, Klockren!

OnTopic: Som andra har skrivit, byt ut fläktar.

Permalänk

hahahahaha ni är sköna allihop =D nej byt till nexus real silent 120mm precis som zelaxe sa, jag har en själv och dom är grymt tysta och luftflödet kan man inte klaga på. Kostar 100kr styck!

Permalänk
Medlem

Häng upp hårddiskarna i gummiband och tryck in en kudde i datorn!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelaxe
Är dom? Jag tror på det när SPCR har testat dom och kommit fram till det.

Jag kan bara baserade det på mina egna erfarenheter då jag har båda. Jag kom iaf fram till att min fractal design fläkt var något tystare och effektivare än min Nexus.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Hehe tack för hjälpen alla men nu la jag ner mina försök att få tyst på skiten på "hemmasätt". Beställde diverse fläktar till chassi, cpu och graffekort, även en fläktkontroller, så nu ska jag få tyst på skiten

Permalänk
Medlem

Ofta så är det hårddiskarna som låter mest. Och vibrationer från dessa.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
Häng upp hårddiskarna i gummiband och tryck in en kudde i datorn!

Funkar väl bäst med dunkudde va? vart kan man köpa långlivade gummiband också?

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem

Hej, jag tycker du ska ta det lugnt för nu kommer det ett nytt spännande chassi ifrån välkända Lian Li (Pc-7F), fördelen med detta chassi är att det sitter stora fläktar i den, och verkligheten är ju att ju större fläktar desto lägre varvtal kan man ha, jag kommer själv att köpa den, hoppas att det har varit till någon hjälp för dig. MVH: Niklas74

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Jag kan bara baserade det på mina egna erfarenheter då jag har båda. Jag kom iaf fram till att min fractal design fläkt var något tystare och effektivare än min Nexus.

Jag har också en 120mm Fractal Designfläkt. Den som länkades ovan. Den är visserligen väldigt tyst, men den klarar ju knappt av att blåsa bort ett dammkorn på några decimeters avstånd. OK jag överdrev men min fläkt flyttar i alla fall otroligt lite luft. Kan ju ha fått ett måndagsex iofs.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Jag kan bara baserade det på mina egna erfarenheter då jag har båda. Jag kom iaf fram till att min fractal design fläkt var något tystare och effektivare än min Nexus.

Blev inte nöjd med mina Fractal Design fläktar, de åkte i skräplådan. Mina hade motorljud för sig och annat som mina nexus inte hade antydan till. Däremot blåser de rätt bra.

Scythe Slip Stream annars för chassifläktar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.