Första testet av Geforce GTX 295

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
aha.. hur många gör det här egentligen? har ni en skärm på den upplösningen? isf sitter man typ på ny 30"+

men iaf jaja, nog om det.

jag tycker iaf inte att det är lönt att gämnföra från 2 helt olika hemsidor.. där går gränsen. ni ska nog få se på helt andra resultat i framtiden..

Kan vara eftersom att ingen människa heller har nytta av att spela ett spel i 300 fps och tekniken går framåt, vem hade trott för 15 år sen att man skulle spela spel i full hd?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Ska bli intressant att se resultaten när Anandtech får tag på kortet (eller andra testare som kör flera olika upplösningar). Väntar spänt på prisuppgifter också!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Känns som det är dags att uppgradera från mitt 7900GS, men eftersom DX11 är runt hörnet känns dessa entusiastkort i slutet av DX10 eran lite onödigt. Möjligtvis bra för en prispress.

Tror jag väntar på nästa generation då detta inte imponerar på mig iaf =/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Känns som det är dags att uppgradera från mitt 7900GS, men eftersom DX11 är runt hörnet känns dessa entusiastkort i slutet av DX10 eran lite onödigt. Möjligtvis bra för en prispress.

Tror jag väntar på nästa generation då detta inte imponerar på mig iaf =/

Hur får man tag på DX11 då? För DX10 funkar ju inte till XP right?

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

verkar nice, blir garanterat ett köp om det kostar runt 4000-5000 kr.

Permalänk

Ser bra ut, om priset inte är för galet så blir det nog ett sådant. Eller så kanske 4870X2 går ner lite i pris, isf blir det ett 4870X2.

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk
Medlem

Alla ni kommenterar att det ser nice ut och att ni funderar på att köpa det kanske ska lugna sig lite och vänta tills ett mer trovärdigt test kommer!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Hur får man tag på DX11 då?

Vista eller Windows 7

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att nVidia fått till det där med strömförbrukningen iaf. GTX 260 drog ju lika mycket som 4870 fast GTX var tillverkad i 65nm.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Va lite inne på att skaffa ett X2 men nu tror jag att jag avvaktar lite.

Tvivlar inte på att testet stämmer, GT200 är bättre än RV770 från grunden, och anledningen att RV770 va både billigare och presterade bättre va för att Nvidia körde med 65nm tillskillnad från ATI som körde med 55mn, vilken även Nvidia borde ha gjort från första början. Dom enda som tycks ha tvivel är dom som verkar äga ett X2, förnekelse kanske?

Om priset är rätt så ser jag ingen anledning att köpa ATI, deras kort drar mer ström, blir varmare samt att drivrutinerna suger apa, enda anledningen till att välja ATI isf är om man är fanboy. Och köper jag ett Geforce kan jag dessutom fortfarande använda mitt Geforce 8 i burken

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Var det inte just de 5 spelen som Nvidia boostade maxmalt med sin senaste driver? Kommer ihåg att det blev ett jävla liv när Swec (och flera andra siter) testade det nya GTX 260 med just de spelen(Nvidias egna demos dessutom).

Edit: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

Klart det kommer att vara snabbare än 4870x2. Nvidia hade inte släppt det annars. De är fullständigt medvetna hur den här kundgruppen funderar. Med två nedklockade GTX280 i SLI bör dessutom det inte vara något problem.

Med extrem kylning kanske man sen kan klocka upp det till GTX280 frekvenser: då kommer det här kortet att bli ett monster

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

craauuuu! vill ha:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender

Tvivlar inte på att testet stämmer, GT200 är bättre än RV770 från grunden, och anledningen att RV770 va både billigare och presterade bättre va för att Nvidia körde med 65nm tillskillnad från ATI som körde med 55mn, vilken även Nvidia borde ha gjort från första början. Dom enda som tycks ha tvivel är dom som verkar äga ett X2, förnekelse kanske?

Om priset är rätt så ser jag ingen anledning att köpa ATI, deras kort drar mer ström, blir varmare samt att drivrutinerna suger apa, enda anledningen till att välja ATI isf är om man är fanboy. Och köper jag ett Geforce kan jag dessutom fortfarande använda mitt Geforce 8 i burken

Klockrent objektiv analys.- Du har stenkoll. Håller med på alla punkter!

Men varför funderade du då på att köpa x2 din smyg(ATI)fanboy?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem

sen kommer nya HD4870x2 och kör om

mysigt värre

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

Varför snackar många om att GTX295 har 4 kärnor? Vad jag fattat, är det 2st GTX 260 vilka i sig är enkärniga. Har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Det verkar vara två GTX280-kärnor klockade i GTX260-hastighet. Så visst är det tvåkärnigt.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Var det inte just de 5 spelen som Nvidia boostade maxmalt med sin senaste driver? Kommer ihåg att det blev ett jävla liv när Swec (och flera andra siter) testade det nya GTX 260 med just de spelen(Nvidias egna demos dessutom).

Edit: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Good point ^^

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
verkar nice, blir garanterat ett köp om det kostar runt 4000-5000 kr.

Jo, det är väldigt troligt att det kommer kosta MINDRE än HD4870x2 ^^

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Ja nu ska bara det höga priset komma fram.
Inget kort för mig då Nvidia alldrig kommer upp i samma bildkvalite som ATI.

Detta liknar fantasy bilder som ATI och Nvidia själva brukar skicka ut.
Prestanda bilderna alltså.

Bevisa för mig att ATI i dagsläget har bättre IQ än Nvidia, please.

Till er offer som tycker det är för hög upplösning testet är gjort i, tror ni detta kortet är riktat till de som sitter o kör i 1280x1024 fortfarande eller? Ge er för helvete o sluta böla. Är väl fan inte CPUn de ska bencha heller. Använd era hjärnor....!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender

Eftersom du tydligen aldrig ägt ett ATI kort varför ens påstå något om dom överhuvudtaget?
Bara för att någon annan haft problem med sitt ATI kort betyder det att det är fel på alla deras kort och på alla exemplar ifrån alla tillverkare, så vitt jag vet har det inte hänt..
Och är man enligt dig en "fanboy" för att man väljer att köpa det bästa kortet på marknaden i dagsläget?

Permalänk
Medlem

En liten tanke. Om det drar ca 290watt borde det väll låta en del. Dessa dubbelmackor är ju värdelösa iom det. Om man inte vill köra med vatten (det vill man ju iof men ändå ) så är man ju så illa tvungen att köra med originalkylaren. Eller finns det något alternativ??

Kommer absolut inte köpa ett då jag inte kan eller vill klassa mig som någon sk gamer. Men jag tycker det börjar bli dags för tillverkarna att börja producera kort som presterar bra men som bara drar en bråkdel av vad dessa monster gör idag och inte köra på speltillverkarnas väg och låta dem strula med optimeringarna. De borde sätta press på dem istället så spelen inte kräver det absolut brutalaste som drar som ett mindre hushåll bara för att flyta någorlunda.

Visa signatur
Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
craauuuu! vill ha:D

Här, varsågod!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
En liten tanke. Om det drar ca 290watt borde det väll låta en del. Dessa dubbelmackor är ju värdelösa iom det. Om man inte vill köra med vatten (det vill man ju iof men ändå ) så är man ju så illa tvungen att köra med originalkylaren. Eller finns det något alternativ??

Kommer absolut inte köpa ett då jag inte kan eller vill klassa mig som någon sk gamer. Men jag tycker det börjar bli dags för tillverkarna att börja producera kort som presterar bra men som bara drar en bråkdel av vad dessa monster gör idag och inte köra på speltillverkarnas väg och låta dem strula med optimeringarna. De borde sätta press på dem istället så spelen inte kräver det absolut brutalaste som drar som ett mindre hushåll bara för att flyta någorlunda.

Varför ha ett kort som presterar bra när du inte spelar? Och löser du det med prestanda/effekt så grattis till nobelpriset eller något

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jo, det är väldigt troligt att det kommer kosta MINDRE än HD4870x2 ^^

Man får ju hoppas. Men så klart så kommer det kosta mer, men man får se hur man känner när den väl är här

Ville även påpeka att jag såklart väntar på fullständiga recensioner! innan köp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomax
Tycker det är lite galet att jämföra ett kommande kort med ett kort som redan är ute på marknaden. Skulle nog vänta till Ati:s RV775 XT kommer på ett x2 kort . Då blir det nog lite rättvisare.

Men du, nu sa du ju precis emot dig själv. Ska vi aldrig låta Nvidia vara bäst efter ATI:s 4000-serie?

Permalänk

ähh vänta tills 5870X2 släpps sedab banka in 2st i ett X58 med i7 Extreme och 16gb ram så nog fan kalra man sig då

seriöst lika bra vänta tills "tillförlitliga" siter har testat dessa mano o mano sedan dra slutsatser.

Visst med dessa siffror är det lätt att säga att NVidia har en vinnare en man vet ju inte vars dessa siffror kommer ifrån heller

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Nya grafikkort ska ju vara bättre än gamla, så även med detta får man hoppas...

Permalänk
Medlem

i7 och 2st 5870 jo tjena det kostar ju bara 25000+ för något som inte änns behövs. Näe kör hällre ett 4870x2 lr 295gtx beroende på vilket som presterar samt den nya AMD Phenom II verkar mkt intressant

Permalänk
Medlem

Slänga på två sånna på DFI's kommande M-atx kaka med en i7extreme och en hel näve gig i ram så ska nog datorn hålla etag innan man behöver göra nån större uppgradering... är ju så sjukt sugen... *drewl*

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]