Permalänk

Nvidia vs ATi

Nämnde idag till en kompis att jag skulle skaffa mig en ny dator, han frågade om specifikationer, jag nämnde att mitt grafikkort är ett Nvidia 9800 GT 1gig, han skrattade och sa: "Vilket skräp kort. Orka Nvidia!". Jag blev väldigt förvånad och sa att Nvidia och ATi är i princip bara som två olika sorters äpplen till vilket han svarade bestämt att det ena är gott och det andra smakar ****. Det jag undrar över nu är: Vad är de egentliga skillnaderna mellan dom? Är ATi bätre på något som Nvidia suger på?

Min uppfattning var att dom var i princip ganska jämnlika med ingen som är "king of the hill", är detta helt fel eller är det min polare som det är fel på? Kan någon kasta lite ljus på detta?

Visa signatur

Do you know who I am!?
-
Why, did you forget?

Permalänk
Medlem

Skillnaderna är inte som natt o dag, dock har ATI haft ett bra försprång den sista tiden.
Det är ingen av dom som är riktigt usla.

"Ranking" efter prestanda.
1. ATI 4870x2
2. Nvidia GTX 280
3. ATI 4870
4. Nvidia GTX 260

(kort sammanfatting bara, resultaten kan variera lite från benchmark till benchmark)

Det roliga är att t.ex 4870 presterar nästan som GTX280, dock bra mycket billigare.

ATI är väl ansed som det smarta valet just nu, du får löjligt mycket prestanda per krona.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Testpilot

Ett 9800GT är väl dock ett rätt bra kort idag så det behöver du inte uppgradera om du nu inte vill ha det absolut lyxigaste.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

fel.

rank:
1. 4870x2 -ATI/AMD
2. 280gtx -Nvidia
3. 9800gx2 -Nvidia
4. 260gtx (216) -Nvidia
5. 4870 -ATI/AMD
6. 260gtx (192) -Nvidia
7. 4850 -ATI/AMD
8. 9800gtx+ -Nvidia

Nvidia är bästa lösningen om du ska ha det bästa pengar kan köpa medans ATI/AMD är det "bästa" valet för folk som inte är gjorda av pengar idag.

sen 9800gt 1gb är väll inte särskilt prisvärt (pris/prestanda)

4850 är mycket mer prisvärt.

sen att fler och fler spel börja stöda Nvidia's fysik teknik:Physx idag har spel som: Unreal tournament 3, mirrors edge mm...

ATI har det bästa "Single" kortet dvs ett kort med en PCI-E port.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit

Jag fattade det som att han redan hade ett 9800GT och då tycker jag det är onödigt att uppgradera om man inte hoppar ett rejält steg, att gå från 9800GT till HD4850 är rätt ovärt enligt mig.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Det är bara ett 9800 gt i datorn . Iaf, Nvidia = för den som har pengar och vill ha prestanda och ATi bara snäppet under Nvidia fast billigare fast fler spel kör med nvidias fysik teknik.

Visa signatur

Do you know who I am!?
-
Why, did you forget?

Permalänk
Medlem

jovisst, det håller jag med om hunden.

ja white.

3way sli (280gtx x3) är bra mycket bättre än 2x 4870x2

den som säger emot bör läsa om allt som har med grafikort att göra.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |

Permalänk

Re: Nvidia vs ATi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av white0devil
Nämnde idag till en kompis att jag skulle skaffa mig en ny dator, han frågade om specifikationer, jag nämnde att mitt grafikkort är ett Nvidia 9800 GT 1gig, han skrattade och sa: "Vilket skräp kort. Orka Nvidia!". Jag blev väldigt förvånad och sa att Nvidia och ATi är i princip bara som två olika sorters äpplen till vilket han svarade bestämt att det ena är gott och det andra smakar ****. Det jag undrar över nu är: Vad är de egentliga skillnaderna mellan dom? Är ATi bätre på något som Nvidia suger på?

Min uppfattning var att dom var i princip ganska jämnlika med ingen som är "king of the hill", är detta helt fel eller är det min polare som det är fel på? Kan någon kasta lite ljus på detta?

Låter som om din polare kör typiskt fanboy-dravel. (ack för vanligt tyvärr, men det är väl ett bekvämt sätt att dölja okunskap)
Nvidia och ATI gör båda bra kort. Sedan varierar det ju lite från generation till generation vilka som har prestandafördelen. I dagsläget ger ATI lite bättre prestanda för pengarna, men i föregående generation var det Nvidia. De brukar turas om. Ingen av dem gör direkt dåliga kort, det är bara det att den ena tillverkaren som har ett något bättre kort i ett visst prissegment.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

jovisst, det håller jag med om hunden.

ja white.

3way sli (280gtx x3) är bra mycket bättre än 2x 4870x2

den som säger emot bör läsa om allt som har med grafikort att göra.

Fast en 3-way SLI är väl ändå onödigt...måste man tusan vara gjord av pengar

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem
Citat:

fel.

rank:
1. 4870x2 -ATI/AMD
2. 280gtx -Nvidia
3. 9800gx2 -Nvidia
4. 260gtx (216) -Nvidia
5. 4870 -ATI/AMD
6. 260gtx (192) -Nvidia
7. 4850 -ATI/AMD
8. 9800gtx+ -Nvidia

Nvidia är bästa lösningen om du ska ha det bästa pengar kan köpa medans ATI/AMD är det "bästa" valet för folk som inte är gjorda av pengar idag.

sen att fler och fler spel börja stöda Nvidia's fysik teknik:Physx idag har spel som: Unreal tournament 3, mirrors edge mm...

ATI har det bästa "Single" kortet dvs ett kort med en PCI-E port.

Tycker inte frankof har något fel i sin lista...bara du som har fler modeller i din lista...men rankningen är det samma....

Permalänk
Medlem

Grafiskorten idag kommer att få stryk all de kort som kommer......

Trolgitvis kommer vi att sitta med bättre Crossfire och SLI lösningar i framtiden. Min framtid består av en ny skärm på 2600*1600(lite dyrt idag)
men överkommligt om 1 år........

Jag tycker att fighten idag mellan Nvidia och AMD är jättebra för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Re: Nvidia vs ATi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av white0devil

Din kompis verkar inte veta vad han pratar om. Nvidia och ATI/AMD är precis lika bra överlag. Men självklart skiljer det ju på olika grafikkorts serier.

Permalänk
Medlem

Skiljer det mycket prestanda på,

4. 260gtx (216) -Nvidia
5. 4870 -ATI/AMD

Det är ju ca. 500:- skillnad..

Permalänk
Avstängd

nej, det är väldigt liten skillnad.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=375311

3100kr.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=388744

2850kr

priskillnad = 250kr

260gtx (216) presterar bättre än 4870 1gb även med AMD's "magiska 8.12"

desutom så är gtx260 kallare... och drar mindre ström idle...

https://www.inet.se/?page=product&stockid=5408327&a=5408327&

2800kr...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett ATI 4870x2 för att det är det bästa kortet just nu. Men jag skulle nog välja Nvidia före ATI om dom hade ett lika bra kort. Gillar Nvidia control panel mer än Catalyst. Tycker Nvidias drivrutiner känns mycket stabilare också.

Visa signatur

Q9400@3.6ghz - 8gb Corsair dominator 1066mhz - EP45-DS3 - 4870x2- 2 x Patriot Warp V2 RAID 0 - Dell PERC 5/i

Permalänk

hehe, då kan du ju säga till din kompis att sålänge
han inte äger ett multi-miljardär-bolag så tror jag inte
han kan säga att något av dem är som natt & dag i
förhållande till varandra.

Visa signatur

Online!

Permalänk
Medlem
Citat:

3100kr.

2850kr

priskillnad = 250kr

3100kr

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=383505

2200kr

prisskillnad = 900kr

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

McVit: Din lista är ju fortfarande inte fullständig... Du utesluter 4850X2...

Fler och fler spel.. ett!! hah

Till trådskaparen:

Precis som i väldigt många andra konkurrerande branscher så är det olika från år till år. Det senaste halvåret har AMD/ATI varit solklart bättre (med både prestandatron och oerhört bra prestanda/krona), nVidia har bättrat sig i slutet men nu är det lite sent. Till våren kommer vi nog se nVidia ta tillbaka prestandatronen med ett priskrig som följd, skulle tippa på att AMD/ATI fortfarande blir bäst prestanda/krona eftersom deras kort är billigare att tillverka -> kan säljas billigare.

Senare till sommaren kommer två nya arkitekturer ut och då får vi se hur det går med dem!

Ska du köpa grafikkort nu gäller det att veta vad du vill göra/kunna göra och hur mycket du kan tänka dig att betala. 9800GT är i regel gravt överskattade (prismässigt). Här på swec har jag sett reklam där de sålt 9800GT för pengar man kunde fått ett 4850 som är mycket bättre.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

Vet egentligen inte hur mycket bättre nVidia's drivisar är. Hitills har jag bara varit med om att nVidia's har krashat, men jag har inte lirat lika mycket på ATi kortet

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Avstängd

Drivarna är nog rätt jämvärdiga, jag har inte haft några problem med drivarna för mitt HD4870 iaf.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

3100kr.

2850kr

priskillnad = 250kr

260gtx (216) presterar bättre än 4870 1gb även med AMD's "magiska 8.12"

desutom så är gtx260 kallare... och drar mindre ström idle...

https://www.inet.se/?page=product&stockid=5408327&a=5408327&

2800kr...

260gtx(216) presterar bättre än 4870 1gb i "the big 5", den serie spel som nvidia gärna vill att man jämför med. I slutändan är det hugget som stucket vilket kort man använder. Olika spel visar olika resultat.

Att det sen drar mindre ström idle är i sammanhanget helt ointressant. Det drar mer ström när man spelar. Det skall inte heller inverka i valet (om man nu inte planerar 2-3 way SLI/Crossfire).

Märkes-agnosticism är den enda vägen för de som är upplysta. Det är pris/prestanda man skall titta på när man köper kort, inte vilket företag som tillverkar det. Googla runt och leta recensioner av recensenter som är mindre benägna att köpas av varumärken, t.ex. Anandtech.com. Sen jämför du hur mycket pengar du kan lägga ut och väljer "biggest bang for the buck".

Jag sålde mitt 8800GT för ett tag sedan (gillade det, men det orkade inte riktigt med när jag ville ha 4xAA och 16AF) och köpte ett Powercolor Radeon HD 4870 1GB PCS+. 9800GT är i princip ett 8800GT (och några av nvidias kommande kort som är omdöpta till GT100 är även de baserade på samma chip om än krympt), och den som skrev att man inte märker nån skillnad om man byter från ett 9800 till en HD4870 är ute och cyklar. Man har genast mer spelrum för AA, AF och bättre kvalitetsinställningar. Har man 1GB varianten av 4870 kan man köra högsta texturupplösning utan problem.

Om man nu väljer ett Geforce 260 skall man vara riktigt säker på att det är 216SP-versionen och inte den första versionen.

Visa signatur

Intel Core i5 8400 - ASUS ROG STRIX Z370-H Gaming - Kingston HyperX 4x4GB 3200 - Samsung EVO 840 256GB, OCZ Vertex 4 128GB, div HDD - Corsair RM 750W - MSI Radeon 7950/OC @ 1200/1750 (dött, söker nytt grafikkort)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
McVit: Din lista är ju fortfarande inte fullständig... Du utesluter 4850X2...

Fler och fler spel.. ett!! hah

Till trådskaparen:

Precis som i väldigt många andra konkurrerande branscher så är det olika från år till år. Det senaste halvåret har AMD/ATI varit solklart bättre (med både prestandatron och oerhört bra prestanda/krona), nVidia har bättrat sig i slutet men nu är det lite sent. Till våren kommer vi nog se nVidia ta tillbaka prestandatronen med ett priskrig som följd, skulle tippa på att AMD/ATI fortfarande blir bäst prestanda/krona eftersom deras kort är billigare att tillverka -> kan säljas billigare.

Senare till sommaren kommer två nya arkitekturer ut och då får vi se hur det går med dem!

Ska du köpa grafikkort nu gäller det att veta vad du vill göra/kunna göra och hur mycket du kan tänka dig att betala. 9800GT är i regel gravt överskattade (prismässigt). Här på swec har jag sett reklam där de sålt 9800GT för pengar man kunde fått ett 4850 som är mycket bättre.

det fins X antal spel ute som stödjer physx idag marthen...läs på lite.

sen så antar jag att du har läst AMD's lilla historia om hur dom lyckades med 4xxx serien? om du har det så borde du förstå att dom inte kommer lyckas göra samma sak igen.

du får också gärna posta länkar på tester med 4850 så jag kan placera det någonstans.

angående drivrutiner så vinner nvidia med hästlängder.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

sen så antar jag att du har läst AMD's lilla historia om hur dom lyckades med 4xxx serien? om du har det så borde du förstå att dom inte kommer lyckas göra samma sak igen.

du får också gärna posta länkar på tester med 4850 så jag kan placera det någonstans.

Du kunde rabbla upp två... Inte så imponerande (och det ena kommer inte ut förrän tidigast till våren).

Jag har läst på ja. Förstår inte vad det är du syftar på att de inte kommer kunna göra samma sak igen? Finns väl inga hinder? Dessutom skrev jag ingenting om de nya arkitekturerna så jag förstår inte varför du tar upp det.

En recension: http://www.cluboc.net/reviews/video/sapphire/hd4850x2/page4.a...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad menar du angående det om att de inte kommer kunna lyckas med det igen? Gärna nån källa eller så

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html

physx spel.

desutom kommer det ett riktigt snyggt spel till våren:
http://www.legitreviews.com/article/852/1/

läs andatechs artikel angående ATI/AMD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska se om jag hittar den, du har ingen URL ?

Tror jag hitta artiklen.
Min spontana kommentar blir då att fråga om du själv är medveten om att Nvidias övergång till mindre tillverkningsteknik inte är en garanti för att de kommer lyckas...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

äh ge mig bara fler shaders så blir det bra ska du se ^^

Visa signatur

Permalänk
Citat:

http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html

physx spel.

desutom kommer det ett riktigt snyggt spel till våren:
http://www.legitreviews.com/article/852/1/

läs andatechs artikel angående ATI/AMD

Jag har läst artikeln säger jag ju! I artikeln står det ungefär såhär: "Det är svårt att göra lika bra grejer flera gånger i rad så sannolikheten att vi gör en 'RV770' igen är inte så stor."

Detta betyder med andra ord att det inte är så lätt att överraska marknaden två gånger. Sen betyder inte det att man inte kan vara överlägset bäst. (Viss jämförelse med C2 och i7 kan göras här.)

Ett riktigt snyggt spel. PhysX är fortfarande inget försäljningsargument. Kom tillbaka när 20-30% av alla spel har en märkbar förbättring med PhysX.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Angående nvidias drivers är dom inte alls bra,det är bara sniket att ta betalt för purevideo,ett grafikkort som man måste köpa drivers till för extra pengar kallar inte jag en bra driver.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate