Permalänk
Avstängd

Kör du Linux på riktigt?

Hur många här kör Linux på riktigt som sitt primära system, och hur många här sneglar på Linux men kör inte det på riktigt?

Permalänk

Kör Linux på jobb - Windows hemma. Vad röstar jag?

Permalänk
Medlem

Linux på mina burkar hemma, tvingad till Windows på jobbet...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Samma här, Debian hemma men Windows på jobbet.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

TS menar alltså "Hur många är insnöade på att enbart använda Linux istället för att vara insnöade på att enbart använda Windows?"?

Jag har själv datorer som kör windows, kör windows och linux, kör enbart linux, och som kör unix (irix, t.ex.)

edit: jag kör alltså linux på låtsas, eller nåt...?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Finns inget alternativ för mig. MacOSX på min laptop, på servern är det linux och på min stationära är det linux och windows. Och jag sitter nästan aldrig på den stationära då jag ill 99% använder laptopen.

Permalänk
Medlem

sitter på min laptop med linux 98% av all min datortid, annar nån gång när det släpps något spel som verkar intressant så blir det till att sätta sig vid windowsburken... (lägger allt mitt hopp på Mirrors Edge)

Permalänk
Inaktiv

Har bara en dator, Ubuntu på den.

Permalänk
Medlem

Har windows installerat i en dualboot konfiguration men har bara startat det 1-2ggr det senaste halvåret. Laptopen och servern kör båda enbart linux.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Dualbootar Ubuntu/Vista på min stationära eftersom LOTRO + Wine = mer meck än det var värt. Kör enbart Vista på min HTPC eftersom min fru ska kunna använda den och Windows är smidigt för folk som varken kan eller vill lära sig något annat. Ren Ubuntu på min Eee.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Röstade på exklusivt Linux även att det inte riktigt stämmer. Har Vista installerat då jag några gånger i månaden spelar lite med mina vänner.
Kör även Windows på jobbet.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Windows hemma. Linux på jobbet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Linux på servern och på laptopen "Dual-bootar men använder mest Windows"

Permalänk
Medlem

"exklusivt endast" var en rolig formulering.

röstade på alternativ 3.
på arbetet använder vi uteslutande linux men
i hemmet används oftast windows trots att
dual boot är inlagt. gamla vanor är svåra att bryta.

hejdå.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Uteslutande Lajnux hemma..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

BSD på jobbet. Mac hemma.

Vad röstar jag på?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Linux hemma på alla datorer och och windows på skol-laptopen. Har nu också en del virtuella windows installationer men är uteslutande för test av windows server lösningar.

Kommer garanterat att fortsätta med Linux men funderar starkt på en MacBook sen vet man aldrig vad som händer om man får för sig att börja spela spel igen.

Permalänk
Medlem

Exklusivt och exklusivt, jag använder xubuntu till 99,9% eller något liknande. Jag loggar bara in i windows typ en gång i månaden för att ladda ner patchar, fullständigt onödigt att ha installerat egentligen men helt plötsligt så kan man stöta på en riktig anledning till att starta upp windows.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Fanns inget bra alternative för mig då jag både användare Linux och Windows hemma och vid jobbet.

så 50/50 för min del.

Permalänk
Medlem

Windows hemma, Windows på jobbet. Har aldrig ens sett en enda person med Unix/Linux hemma eller på jobbet.

Kryssade givetvis i det sista alternativet.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Linux på jobbet. OSX hemma.

Permalänk
Medlem

Linux på heltid på min arbets/lekdator och server.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Kör mest Linux hemma på huvuddatorn som jag har dual boot på så att jag kan videoredigera i windows emellanåt. Har en TV-inspelningsdator som kör WindowsXP eftersom TV-kortet har dåligt Linux-stöd. På gamla servern är det ubuntu-server men nya servern blir det Opensolaris på. våran backup-NAS (Linksys NSLU2) kör SlugOS Linux.

På jobbet är det endast windows så mesta tiden blir framför datorn på jobbet men där är det ju inte jag som bestämmer vad som ska köras.
Röstade dualboot men mest linux med tanke på min egna huvuddator.

Permalänk
Medlem

Blir lite förvånad över att så många kör Linux på jobbet.

Alternativen i omröstningen känns dåligt genomtänkta. Varför är man en tönt om man inte kör Linux?

Själv kör jag enbart på Linux på min server (dualboot på den vore ju lite onödigt ) av den enkla anledning att linux iom mdadm hade mycket bättre stöd för mjukvaru-RAID.

På min bärbara kör jag enbart Linux just nu och klarar mig väl ganska bra på det, har dock tänkt lägga in XP också och köra dualboot. Delvis för att det är bättre drivrutinsstöd, särskilt för funktionsknappar på den.

På min stationära kör jag enbart Windows. Ser ingen anledning att köra Linux på den och dessutom spelar jag ibland vilket ger Windows en fördel. Kör dock Linux på den ibland i en virtuell maskin, mest för att experimentera lite

EDIT: Antar att du med tråden syftar på ens WS hemma så jag röstar på enbart Windows
EDIT2: Fanns visst inget sånt alternativ

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Kör Mac OSX Leopard i skolan, Linux 2.6.27.9 på ena burken hemma, och Windows XP SP3 på spel / musik -datorn. Föredrar Linux alla dagar, men min externa hårdvara gillar inte linux, samt portningen av mjukvara.

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux/XP/Vista på stationära och Linux på de andra datorerna inkl bärbara.

Javisst ja, på nya jobbet (mitt första "riktiga" jobb ) blir det förmodligen Windows.

Permalänk
Medlem

Tycker omröstningen var dåligt formulerad, så jag röstade på alternativ nummer 4.

(Jobbar som Linux-sysadmin men kör Mac hemma...)

Permalänk
Medlem

Linux på servern (24/7)
Windows på desktopen
Linux på laptopen (använder aldrig)

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Linux på laptop och servrar
Windows på min vanliga, annars kan man inte spela TF2!

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz

På min bärbara kör jag enbart Linux just nu och klarar mig väl ganska bra på det, har dock tänkt lägga in XP också och köra dualboot. Delvis för att det är bättre drivrutinsstöd, särskilt för funktionsknappar på den.

Det måste vara några riktiga udda funktionsknappar om du inte kan använda dem i linux, själv harjag inte varit med om en enda dator (bärbar och enskilda tangentbord som inte alla skickar samma signaler för funktionstangenterna, t.ex. XF86AudioStop m.fl)

Och om de inte skulle funka, ja du kan ju fortfaranda mappa alt+F* till att göra precis vad du vill ändå.

Edit: Och lite mer on-topic, linux exklusivt. Windows på jobbet, men det fixas lätt genom att öppna en VNC-server och glömma den misären.