Hur ofta installerar ni om ert OS?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
hmm 40GB disk, är inte den lite för gammal och slö för att sitta i en modern dator?

Min dator är inte den splitternyaste, serru ;P

Permalänk

Re: Hur ofta installerar ni om ert OS?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Jag gör det ungefär varannan månad, gjorde det idag

Brukar ta ca 1-2 att tweaka allt rätt

Så här såg de ut när det var klart, brukar köra på samma stil ^^

http://nordfoto.se/dump/ddesk.jpg

Varför inte skaffa en Mac istället för att hålla på och installera om windows så ofta?
När man tittar på ditt skrivbord så ser man att det ju verkar vara det du vill ha...

Själv så kör jag Mac OS X 10.5.5 och jag har inte installerat om sen i våras då jag bytte hårddisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
Du verkar verkar veta hur man få till en Windows xp installation bra. Jag undrar för jag har lust att formatera om göra allt rätt en för alla. Hur tycker du jag ska ha för partioner? jag har en hårddisk på 40 gb och en 500(38 och 465gb som de egentligen blir). Jag undrar hur tycker du jag ska partionera? jag hade tänkt att ha os på en partion med 40 disken ,sen nöje och sånt på 500 disken men hur tycker du? Sen undrar jag vet du nåt sätt som gör windowspartionen så lite som möljigt för jag får alltid med små filer från program etc även jag har valt en annan partion för program:S Tackar i förhand.

Jag brukar partitionera min disk i flera logiska partitioner.
Min 320GB disk ser ut så här:

C: 10 GB Windows XP - enbart, inget annat. Slipstreamad med nLite, tagit bort lite saker jag inte behöver och lagt in SP3.
D: 10 GB Program - Använder inte ens en fjärdedel av det. Har bara de nödvändigaste programmen installerade. (Mycket open source mjukvara som jag inte behöver installera och smutsa ner registret med. )
E: 50 GB Spel - Installerar spel och lagrar filer som har med spel att göra på denna partition. (Jag brukar inte ha så många spel installerade.)
F: 50 GB Video - Allt som har med video att göra.
G: 50 GB Musik - Musik + några virtuella maskiner.
H: 50 GB Foto - Fotografering + lite musik lagrat på den också.
I: 50GB Kreativitet - Allt jag skapar lagrar jag här.
J: 34GB Övrigt - Allt som jag inte har nåt behov av att skapa kategorier till. Lite temporära saker, roliga bilder, Linux ISOs bland annat.

Jag gillar ordning och reda. Att köra en defrag tar inte speciellt lång tid på någon av partitionerna, men det beror väl på hur mycket jag använt en av dom under veckan. Håller det rent också, sparar inte på en massa skit jag inte behöver.

Vill man få ut ännu mer av sin installation så kan man skapa en partition för det virtuella minnet i XP, men jag har inget behov av det då jag inte tror det kommer göra min installation mycket snabbare, den är snabb som den är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag installerade om mitt Vista när jag råkade förstöra datan i hårddisken på något sätt vid överklockning Budget moderkort...
Men det var för några månaders sedan, och Vista är inte segare nu än då.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Jag brukar formatera om datorn när det antingen blir något fel på den så att det verkligen inte funkar att använda den längre eller när den börjar bli obrukbart långsam. Funkar det inte är det dags för hårdvaruuppgradering ^^.

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83

C: 10 GB Windows XP - enbart, inget annat. Slipstreamad med nLite, tagit bort lite saker jag inte behöver och lagt in SP3.
D: 10 GB Program - Använder inte ens en fjärdedel av det. Har bara de nödvändigaste programmen installerade. (Mycket open source mjukvara som jag inte behöver installera och smutsa ner registret med. )
E: 50 GB Spel - Installerar spel och lagrar filer som har med spel att göra på denna partition. (Jag brukar inte ha så många spel installerade.)
J: 34GB Övrigt - Allt som jag inte har nåt behov av att skapa kategorier till. Lite temporära saker, roliga bilder, Linux ISOs bland annat.

Jag gillar ordning och reda. Att köra en defrag tar inte speciellt lång tid på någon av partitionerna, men det beror väl på hur mycket jag använt en av dom under veckan. Håller det rent också, sparar inte på en massa skit jag inte behöver.

Vill man få ut ännu mer av sin installation så kan man skapa en partition för det virtuella minnet i XP, men jag har inget behov av det då jag inte tror det kommer göra min installation mycket snabbare, den är snabb som den är.

De var många partioner ;O nliteat har jag gjort mkt på sista tiden men jag får ändå massa temporära filer och så på windows partionen. Vad för program eller inställning av registret har du för att flytta bort så mycket som möjligt från windowspartionen för att få den så clean som de bara går? Går de verkligen att skapa så många partioner på en hårddisk? för mig man kunde bara skapa max 4 st per hårddisk. Frågar dig nu när jag ändå tänker på de..vad för defragmenterningsprogram använder/rekommenderar du? Dumfråga kanske du tycker också men om jag skapar en partion för virtuella minnet ska man defraga den med? den ska man ju inte lagra nåt på och så ju. Allt jag kom på just nu.

Permalänk
Citat:

Ujuj vilken röra. xD Själv slog jag ihop 2 st 500GB för att få mindre "bas". Gillar att utgå ifrån så få partitioner som är möjligt för att sedan avgrena dessa i mappar istället.

Men alla har ju sina olika system. Se på folks olika skrivbord (FYSISKA skrivbord menar jag nu) hemma eller på jobben. En del är pedantiskt städade medans vissa är "beirut". xD

Permalänk
Medlem

Min pappa har inte ominstallerat sen han fick datorn, vilket var för ca 7-8 år sedan och han har Windows XP.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob
Nån gång vartannat år kanske...

snäppet mera, när datorn börja kännas som sirap är det dags.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

Lassekongo:

Jag hade det såhära för ett tag sen som du ungefär, fast inte så många. Hursomhelst HUR klarar du dig sådära? Nu kör jag bara 120gb till Windows (Lagrar data därmed.) Och 170gb till resten av min data. Diskdefragmentera hårddisken har jag aldrig gjort förutom när jag om installerat för då försvinner ju allt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

De var många partioner ;O nliteat har jag gjort mkt på sista tiden men jag får ändå massa temporära filer och så på windows partionen. Vad för program eller inställning av registret har du för att flytta bort så mycket som möjligt från windowspartionen för att få den så clean som de bara går? Går de verkligen att skapa så många partioner på en hårddisk? för mig man kunde bara skapa max 4 st per hårddisk. Frågar dig nu när jag ändå tänker på de..vad för defragmenterningsprogram använder/rekommenderar du? Dumfråga kanske du tycker också men om jag skapar en partion för virtuella minnet ska man defraga den med? den ska man ju inte lagra nåt på och så ju. Allt jag kom på just nu.

Man kan ha 4 primära partioner och en av dom kan vara en extended med flera partitioner inuti sig. (I Windows blir det väl upp till Z: borträknat A: och B: som är reserverat.)

Men se till att använda CCleaner för bortrensning av temporära filer och städning i registret.

Jag tror inte det behövs en defrag för en partition med växlingsminnet, men det går att diskdefragmentera den om man så vill. Angående diskdefragmenteringsprogram så räcker det med Windows egna. Ser ingen mening med att använda nåt annat då jag knappast tror att prestandan ökar markant, som sagt så är mitt system är väldigt snabbt som det är just nu.

@James_Exxo och =ultrafox=: Alla kör på sitt vis. Jag föredrar ju mindre partitioner för att minska tiden det tar att diskdefragmentera.

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThePirat
brukar köra var annan månad, går på ungefär 2 timmar sen kan jag lira igen. måste nästan tänka på att göra en ghost ^^ bara för lat att göra det :/

Hur gör man en ghost?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Man kan ha 4 primära partioner och en av dom kan vara en extended med flera partitioner inuti sig. (I Windows blir det väl upp till Z: borträknat A: och B: som är reserverat.)

Men se till att använda CCleaner för bortrensning av temporära filer och städning i registret.

Jag tror inte det behövs en defrag för en partition med växlingsminnet, men det går att diskdefragmentera den om man så vill. Angående diskdefragmenteringsprogram så räcker det med Windows egna. Ser ingen mening med att använda nåt annat då jag knappast tror att prestandan ökar markant, som sagt så är mitt system är väldigt snabbt som det är just nu.

@James_Exxo och =ultrafox=: Alla kör på sitt vis. Jag föredrar ju mindre partitioner för att minska tiden det tar att diskdefragmentera.

Så om jag fattar dig rätt så skapar du 4 primära partioner, sen skapar du extened genom de primära? Hoppas du fattar vad jag menar ;P CCleaner använder jag med..môcke bra program. Använder du nåt program när du tweakar,ändrar locations och så eller använder du bara regedit? Glömde fråga dig en grej innan kom jag på; är de J: du installerar dina drivrutiner eller är de på program? För mig räknas de som program men men de är ju bara vad jag tycker.

Permalänk
Medlem

Jag brukar formatera om datorn ca 1 gång / kvartal. Kan bli mer om jag velar mellan XP och Vista

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Min pappa har inte ominstallerat sen han fick datorn, vilket var för ca 7-8 år sedan och han har Windows XP.

Brukar bli så, tror min fassa är inne på sitt 5e år

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Så om jag fattar dig rätt så skapar du 4 primära partioner, sen skapar du extened genom de primära? Hoppas du fattar vad jag menar ;P CCleaner använder jag med..môcke bra program. Använder du nåt program när du tweakar,ändrar locations och så eller använder du bara regedit? Glömde fråga dig en grej innan kom jag på; är de J: du installerar dina drivrutiner eller är de på program? För mig räknas de som program men men de är ju bara vad jag tycker.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskpartitionering
Simpelt i XP om man har en disk. Först skapar man 3 primära partitioner och så blir den fjärde automatiskt en extended, men den syns inte eftersom den är alla de andra partitionerna ner till Z.

Vill jag ändra något så blir det för det mesta regedit ja.

Angående drivrutiner så installeras alla på C: automatiskt eftersom Windows behöver dom där. Där emot så finns det tillhörande program till vissa drivrutiner som man kan välja om man vill installera eller ej, dessa kör jag in på min program-partition i fall jag behöver nåt. (Till exempel "Creative Speaker Settings" för Creative-kort.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskpartitionering
Simpelt i XP om man har en disk. Först skapar man 3 primära partitioner och så blir den fjärde automatiskt en extended, men den syns inte eftersom den är alla de andra partitionerna ner till Z.

Vill jag ändra något så blir det för det mesta regedit ja.

Angående drivrutiner så installeras alla på C: automatiskt eftersom Windows behöver dom där. Där emot så finns det tillhörande program till vissa drivrutiner som man kan välja om man vill installera eller ej, dessa kör jag in på min program-partition i fall jag behöver nåt. (Till exempel "Creative Speaker Settings" för Creative-kort.)

hm, de låter enkelt angående partionerna får testa de imorgon om jag orkar installera om då.

ah, jag har så svårt för regedit tycker de känns krångligt så jag vågar inte använda de så mkt.Får försöka ändra på den saken. Jag får väl återkomma till dig om installationen då (: Nu kom jag inte på nåt som jag är osäker på , så nu slipper du mig och mina frågor ett tag xD Tack så mycket hittills.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

När det skiter sig ominstallerar jag..

Permalänk

Ursprungligt installationsdatum: 2006-12-27, 18:21:59

Detta efter moderkortstbyte, förstår mig inte på er som formaterar flera gånger per år. Måste vara tråkigt att inte kunna använda en dator man köper för dyra pengar.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

köpte denna laptop sommaren 2007, inte installerat om XP sedan dess

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Ursprungligt installationsdatum: 2006-12-27, 18:21:59

Detta efter moderkortstbyte, förstår mig inte på er som formaterar flera gånger per år. Måste vara tråkigt att inte kunna använda en dator man köper för dyra pengar.

Nu tar ju inte en ominstallation så speciellt lång tid dock. Så det är väl inga problem? Och så sitter man ju inte vid datorn hela tiden ändå?

Man kan ju dessutom låta Windowsinstallationen skötas automatiskt medan man sover... eller när man gör andra saker som t.ex. ser på tv/diskar/städar/lagar mat osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Nu tar ju inte en ominstallation så speciellt lång tid dock. Så det är väl inga problem? Och så sitter man ju inte vid datorn hela tiden ändå?

Man kan ju dessutom låta Windowsinstallationen skötas automatiskt medan man sover... eller när man gör andra saker som t.ex. ser på tv/diskar/städar/lagar mat osv.

problemet är att man måste installera om alla program och ev. spel.

sen är det ju en massvis med andra filer man måste få ordning på såsom fonter mm.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Helst alldrig, det tar månader att komma till rätta med alla små tweaks osv

Permalänk

Aldrig installerat OM ett OS, har bytt OS i takt med att jag har bytt dator. Fast ska göra det snart på denna.

Visa signatur

Intel C2D E8500//Gigabyte GA?EP45-DS3//Sapphire RadeonHD 4870//WD Caviar Black 640GB//Antec 300//Corsair 550W//OCZ 2*2GB//Vista Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

nåra gåner om året

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag ominstallerar burken ca 1-5gg om året dock använder jag "acronis" som gör en backup av datorn med vilka program och sånt jag vill ha kvar tar ca 20 min att göra ominstallation på det sättet+jag behöver inte sitta och installera alla nödvändiga program då

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Permalänk
Medlem

Varje gång jag uppgraderar mitt system also typ varje halv år en gång(stationärdator). för bärbara gäller tills den krashar hehe

Visa signatur

1)Antec 900,q6600 @ 2.8ghz, 2gb , asus striker extrem, 8800GTS 512mb, 24" HP 2408H
2)AMD 3800+@ 2.6, 2gb, Gigabyte GA-K8NF-9, Ati 2600pro 256mb, Samsung 17" LCD Syncmaster 740BF
3)HP dv6599eo, T7300,2gb,8400gs

Permalänk
Skäggig legend

beror på, ifall det går bra eller inte, men händer väl att jag måste installera om det 3 ggr innan det stämmer perfekt, och per år kanske det är 4 ggr.

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14" M4 16GB 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem

Lite overkill att ominstallera varannan månad?

Har ni problem med datorn eller är det bara en skada att ni måste göra det så ofta?

Själv har man nu kört samma installation i exakt 1år inga problem än så länge.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Snusfri

Ominstallerar om jag måste/känner att jag behöver.
Blir nog kanske 1-2ggr om året om på den stationära.

På laptopen exprimenterar jag lite mer dock.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL