Köpråd portabel laptop. Netbook? Annat?

Permalänk
Medlem

Köpråd portabel laptop. Netbook? Annat?

Hej!
Jag har tänkt att köpa en lätt portabel laptop som jag kan ha när jag pendlar till skolan. Det är främst tänkt att jag skall utföra skolarbete, dvs programmeringsuppgifter på den så den behöver inte ha någon häftig grafikprestanda för spel. Ram och processor, batteritid, portabilitet och ergonomi är betydligt viktigare.

Jag har tittat på en Asus 1000H vilket hittils har verkat vara ett bra val. Den har bra batteritid samt ett bra tangentbord för att vara netbook, Emellertid så är skärmen ganska liten och även upplösningen, men jag har tänkt att jag kanske kan leva med det då jag har en stationär hemma, Självklart kommer RAM behöva uppgraderas till 2 GB och frågan är om Atomprocessorn orkar med VS2008? Dessa nackdelar gäller iofs alla netbooks, vilket leder mig osökt in på mitt alternativ:

Jag var nämligen på Media Markt igår och hittade en Packard Bell BG45-U-300 för 4990. Jag har inte kunnat hitta den modellen med den specifikationen som redovisades på Media Markt men det här är nog det närmaste jag kan länka till. Modellen på Media Markt hade dock 2 GB RAM, en T2390 processor ( Pentium Dual Core 1.86 GHz) och 120 GB HDD. Det som är lockande med Packard Bellen är att den har tolvtumsskärm och högre upplösning, vilket känns som en perfekt kompromiss mellan skrivbordsyta och portabilitet. Den har även en processor med betydligt mer muskler än vad Intel Atom kan frambringa. Det negativa är att batteritiden ligger i underkant, bara ca 2 timmar, jämfört med Asusens 5-6. Det är även så att jag vet att Packard Bell har ett dåligt rykte och jag undrar vad det beror på och om det var förut eller även nyligen.

Tack till dig som tog dig tiden att läsa hela mitt inlägg! Jag skulle vara jättetacksam om du även tog dig tiden att svara, alla åsikter och erfarenheter är bra att höra, vilken av dessa du tycker jag bör köpa, kanske rekommendera en helt annan modell som jag missat? Eller kanske du bara vill lufta dina erfarenheter kring Packard Bell? Du är så välkommen så! Tack på förhand // Lilk

Permalänk
Medlem

När jag pluggade och hade ont om stålar hände det ibland att jag köpte Packard Bell på någon Elgiganten-rea. Det visade sig utan undantag vara skräp som inte ens höll garantitiden ut. Skulle inte köpa en PB idag om jag fick betalt för det...

Men jag håller med om att formatet är fint. Jag är mer intresserad av en netbook, men det är märkligt att det finns så få "riktiga" bärbara under 13", egentligen.

Permalänk
Medlem

Okej, vad tråkigt att höra :S..
Har du något annat förslag på tänkbara alterbativ bland netbooks eller mindre "vanliga" laptops? Glömde föresten säga att min budget är omkring 5000kr. Tack för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

Spana in tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Liknande format, men en Acer. Tyvärr ligger den en tusanlapp över din budget:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=365814

Men om jag själv ville ha en 12" med den sortens prestanda skulle jag välja den över PB:en utan att blinka.

Permalänk
Medlem

Sonys 11" är riktigt fina, men kostar FLIS!

Annars ska Sony komma med en 8" nu med hög upplösning och mycket annat smått och gott. Frågan är bara vad den kommer dra lös på för pengar. Mest troligt ganska många tyvärr.

Samsung NC10 kommer också snart till landet och har fått genomgående bra kritik, finns med inbyggt 3G-kort dessutom så du kan hålla dig online vid pendling och andra ställen (finns även LG X110 och Acer Aspire One A150 med 3G-kort för den delen).

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Vad är det som krånglat med PB? bara kkul att veta liksom, men annars så köper jag helst inte krångel så jag ska försöka att skippa den, men vore ju kul att veta vad som är dåligt iaf. Är van att bygga stationära, så från det blir man ju bara sur på s.k. "märkesdatorer" och det är väl det som är de jobbiga med laptopval, man måste titta på märken och helheten samtidigt som man kollar på komponenter istället för som med stationära, bara att välja de bästa enskilda komponenterna i princip..

5000 är vad min budget EGENTLIGEN räcker till, men om jag har tur kanske jag kan skuldsätta mig hos mina föräldrar, och då kan man ju köpa någonting som är något dyrare, men ändå inte någonting alltför dyrt, jag menar, det ska ju betalas tillbaka inom rimlig tid också ^^
Därför har jag nu sneglat lite på denna. Det är en HP företagsdator, vilka ja har fått för mig ska hålla hög kvalitet. Iom denna offrar jag lite av den utmärkta portabiliteten hos PBn och Asusen då massan är 2.4 kg. Den har utmärkt batteritid på ca 5 timmar och bättre prestanda än övriga datorer hittills nämnt.

Så om jag då omspecifierar mina krav och min budget litegrann, till:
- Datorn ska hålla hög byggkvalitet, ha bra stöd med drivrutiner osv, finnas extrabatterier m.m, dvs bra märke.
- Datorn skall vara ett effektivt arbetsredskap för att arbeta med en modern IDE, förslagsvis MS VS2008, eventuellt Eclipse (Om jag beslutar mig för att dra in Ubuntu)
- Datorn skall ha en okej batteritid (3+ h) och hyfsad portabilitet, dvs massan bbör inte överstiga 2,5 kg, helst närmare 2 kg.
-Datorn får max kosta 8000kr

Finns det då idag på marknaden ett bättre val än denna HP? Finns det några tänkbara alternativ? Söker både bra Price/Performance men även något som verkligen kommer att duga, då jag inte har råd att köpa "fel" dator. Tack ännu en gång för svar och tack på förhand! // Lilk

[Edit]
{
Föresten är Sonys bärbara nog helt enkelt lite för dyra för mig, men visst är de fina!
Jag tror nog dock att jag föredrar Samsung X360 om det gäller "alla kategorier".
}

Permalänk
Inaktiv

Då du värdesätter byggkvalitet och bra drivare så skulle jag rekommendera Lenovo Thinkpad X61s, är en svårslagen liten följeslagare med ett mycket bra pris på 8000 kr då det är en utgående modell.

http://www.dustinhome.se/pd_5010123068.aspx?csref=Prisjamfore...

Vikt 1.3kg med 4-cellaren (dvs som en netbook fast denna har 12 tums display och piggare c2d propp). Tycker du drygt 2 timmars batteri är för kort kan du köpa till en 8-cellare (som dock är svindyr ca 2000 kr, totalvikt blir då 1.6kg) och då får du 5 timmar om du snålar lite på ljusstyrkan och CPU-hastigheten.

Äger själv en X61 (förutom ytterligare 4 thinkpads) och är grymt nöjd med den som ultraportabel arbetshäst, grym byggkvalitet, 3 års garanti, bra support,finns drivare för XP,Vista och Linux, underbart tangentbord och sen är dom snygga också (även om vissa inte håller med om de sista hehe).

Permalänk
Medlem

Ptja...den såg fin ut, och stort plus att den är lätt och samtidigt har hyfsad batteritid, det gillar vi!
Om man jämför med HPn så har den sämre prestanda men är lättare att ta med sig, dock har HPn längre batteritid. Det jag dock tänker på, den har ingen touchpad (eller vad fan det heter på svenska) och mina erfarenheter av joystick (heter det så) som muspekare till laptop är inte så goda. Självklart föredrar jag en extern mus och kommer att använda det så ofta som möjljigt, men saken är den att jag kommer att försöka arbeta på pendeltåget (stor anledning till laptopköp över huvud taget) och då vill jag nog ha den där touchpaden, men ett bra förslag i övrigt. Önskar att någon kunde säga något om HPns kvalitet dock, för om den exempelvis skulle vara dålig så skulle ju lenovon självklart ändå vara ett bättre val. Min mor har en HP 6910p som är riktigt sjysst, den här modellen som jag tittar på är j lite billigare, så frågan är om den håller samma fina kvalitet?

Permalänk
Inaktiv

HP gör fina holkar också som har bra kvalitet i business-serien, mer tveksam till presariomodellerna och de modeller de lanserar under compaq-namnet. Rent generellt tycker jag det är otroligt stor skillnad i kvalitet mellan tillverkarnas business-modeller oavsett om vi snackar HP,Dell eller Lenovo jämfört med de ibland pinsamt dåliga konsumentmodeller. Focus på dessa är fetaste grafikkortet,julgranslampor,glossy-skärmar och tangentbord jag inte vill köra i mer än 10 minuter.

Permalänk
Medlem

Så du säger att de under Compaqnamnet tillhör de sämre? När jag granskar HPs utbud på komplett gör jag en snabb tolkning att HP Compaq är lite mer "basic" businessmodeller som ändå håller hög klass, att "Elitebook" är den riktigt lyxiga businessserien och att Pavilion är den sämre konsumentserien. Var inne på OnOff idag och klämde lite, förundrades vilken skit HPs Paviliondatorer är, helt sjukt att folk kan lägga 10 000 kr på en sådan! Däremot gillar jag morsans HP Compaq 6910, frågan är om HP Compaq 6530b håller samma sjyssta klass, tyvärr verkar inte så många ha testkört den, hittar bara en recension och den känns inte helt fullständig..

Permalänk
Inaktiv

HP Elitebook serie är grymt fina och fullt jämförbara med mina Thinkpad-favoriter. Har inte klämt exakt på 6530b men på andra i deras 6-serie (tex 6910p) och de är helt OK i kvaliten tycker jag (dock inte ägt någon).

Ett trick jag brukar använda är att kolla garantivillkoren 3 års garanti brukar generellt sett innebära att det är högkvalitativa prylar även om de givetvis finns undantag.

Jag tror nog att du med gott samvete kan satsa på en 6530b, Elitebook (som jag gillar skarpt och som matchar thinkpad:ar) hamnar tyvärr på de dubbla och den prisskillnaden är svår att motivera om du inte ställer extremt höga krav på kvalitet och support/garanti/driftsäkerhet (då kan de nog vara värt merpriset).

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, tyvärr säljs inte 6530b med 3 års garanti, utan enbart 1 års på både komplett och dustin, men HP själva verkar ha någon affärsbundle där de inkluderar 3 års onsite next business day support, vilket verkar trevligt, Då är det säkert något bra som de vågar stå för också. jag kommer dock inte att köpa den garantin, utan eventuellt strul fixar jag själv, sålänge de inte är kass byggkvalitet eller hårdvarufel tack för hjälpen, tror att det får bli den HPn så småningom..

[EDIT 2009-01-17]
Jag har idag införskaffat mig tidigare nämnd HP 6530b. Hittils kan jag inte göra annat är att rekommendera den till någon som helt enkelt vill ha en bra dator av hög kvalitet till ett bra pris. Det är inget flådigt grafikkort så gamers kan bortse ifrån denna men processorn är bra och kvaliteten är enastående. Jämför man med HPs konsumentmodeller så är det ljusårs skillnad. HP Pavilion ÄR i jämförelsen rent skräp, dock ser jag ändå många på forumet som rekommenderar dem. Jag vill avråda ifrån dessa och istället råda folk att titta på HP Compaq serien, man får verkligen bra datorer för en helt okej slant. Jag svarar gärna på frågoor om någon undrar..

Permalänk
Medlem
Citat:

[EDIT 2009-01-17]
Jag har idag införskaffat mig tidigare nämnd HP 6530b. .. [/B]

Har precis lagt ett inlägg om HP 6530b och en PAVILION DV3550, och hittar din post alldeles efter. (finns gud eller? =])

Så du tycker pavilion modellerna är för plastiga eller?
För mitt val står nämligen mellan 6530b och DV3550. Och det sista jag vill att en bärbar ska kännas är plastig.

Permalänk
Medlem

Vad roligt, för jag skrev precis i din tråd

Jamen, jag tycker att du ska ta och gå in i vilken stor elektronikkedja som helst, OnOff, SIBA elller någonting (Om du bor i närheten) och känna lite på konsumentdatorerna. Även fast de kan verka bra på papperet med fin processor och grafikkort för okej peng så tycker iaf jag att de känns rätt billiga att hålla i, du har en touchpad som att dra fingret mot plastningen på en pocketbok, man fastnar vilket är otroligt störande. Detta gäller samtliga modeller jag har klämt på ur den serien, även datorer över 10 000, något jag inte tycker är okej. OM du skulle ha den som arbetsdator och ute hos kund är säkert grafikkort inte så viktigt, därmed finns ingen poäng med Pavilion? Självklart har även businessserien datorer med riktigt grafikkort, men det kostar lite mer. I mitt fall var det inget jag prioriterade då jag ska ha den till att programmera i VS2008 samt annat skolarbete i Office 2007, jag bedömde grafiken som att den bara kommer att kosta mer och ha sämre batteritid.

Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat studera och vill ha en bärbar... 6530b verkar onekligen intressant. Lite över min budget egentligen, men kan som du ev. kräma ur lite extra om det är värt det.

Så du rekommenderar den? Några minus du har hittat? Är batteritiden 5h vid surf/word användning? Jag prioriterar batteritid stort, och 14" känns precis lagom.

Kan man få ytterligare rabatt på dustin som student på denna datorn?

Tacksam för all information du skriver om den, gärna några bilder också!

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4) | ROG Strix B550-I Gaming | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Batteritiden känns bra. Den är i varje fall fyra timmar, men sedan har inte jag klockat exakt. Nu när jag tog ut sladden och har energisparläge på rapporterar vista 5 timmar. Jag vet inte hur bra den brukar vara, men på flickvännen´s dator sa den 3 timmar, vi ställde en timer och hon satt och pluggade, datorn dog ett par minuter efter timern ringde, så att en bra höftning gör nog os ändå. Nu har jag även på wifi så helt omöjligt med 5 timmar wordarbete är nog inte omöjligt. Formatet med 14 tummare känns väldigt lagom, tillräckligt lätt för att ta med och tillräckligt bekväm för att kunna arbeta seriöst och effektivt. De enda nackdelarna jag har upptäckt är väl att skärmen inte är riktigt lika ljusstark som man är van vid, men fullt duglig, samt att min backspace gnisslar när man "spammar" den, vilket är irriterande, annars är tangentbordet jätteskänt..

Permalänk
Medlem

Låter mumsigt... lite bilder på skönheten skulle inte sitta fel...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4) | ROG Strix B550-I Gaming | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Att man "fastnar" på touchpaden på HP:s nyare DV-serie är en sanning med modifikation. Om man använder datorn så blir den lite flottig (ja, även om man tvättar händerna) och touchpaden glider fint efter några timmar och sen är det inget problem.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, köp inte Packard Bell.

Skräp rakt igenom. NEJ!!!!!!!

Packard Hell = mardrömar.

ALDRIG!!!!!

Anledning till att den PB du kollar på inte finns någon annan stans är att kedjorna oftast köper "unika" produkter, så att deras pris-garantier kan hålla. "Andra sorteringen" reas ut hos onoff...

HP, visst! Acer, ok, men kolla upp specifik modell först

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Låter mumsigt... lite bilder på skönheten skulle inte sitta fel...

Jag har lagt upp lite bilder på 6530b här; http://www.minhembio.com/v1king/227711/

Kan bara säga att jag är grymt nöjd med den, allt känns kvalite bara, och för en så liten slant känns det som ett riktigt bra köp.

Permalänk
Medlem

Attans... Den är slut på Dustin nu... Den som såg så trevlig ut

Visa signatur