Köpråd portabel laptop. Netbook? Annat?
Hej!
Jag har tänkt att köpa en lätt portabel laptop som jag kan ha när jag pendlar till skolan. Det är främst tänkt att jag skall utföra skolarbete, dvs programmeringsuppgifter på den så den behöver inte ha någon häftig grafikprestanda för spel. Ram och processor, batteritid, portabilitet och ergonomi är betydligt viktigare.
Jag har tittat på en Asus 1000H vilket hittils har verkat vara ett bra val. Den har bra batteritid samt ett bra tangentbord för att vara netbook, Emellertid så är skärmen ganska liten och även upplösningen, men jag har tänkt att jag kanske kan leva med det då jag har en stationär hemma, Självklart kommer RAM behöva uppgraderas till 2 GB och frågan är om Atomprocessorn orkar med VS2008? Dessa nackdelar gäller iofs alla netbooks, vilket leder mig osökt in på mitt alternativ:
Jag var nämligen på Media Markt igår och hittade en Packard Bell BG45-U-300 för 4990. Jag har inte kunnat hitta den modellen med den specifikationen som redovisades på Media Markt men det här är nog det närmaste jag kan länka till. Modellen på Media Markt hade dock 2 GB RAM, en T2390 processor ( Pentium Dual Core 1.86 GHz) och 120 GB HDD. Det som är lockande med Packard Bellen är att den har tolvtumsskärm och högre upplösning, vilket känns som en perfekt kompromiss mellan skrivbordsyta och portabilitet. Den har även en processor med betydligt mer muskler än vad Intel Atom kan frambringa. Det negativa är att batteritiden ligger i underkant, bara ca 2 timmar, jämfört med Asusens 5-6. Det är även så att jag vet att Packard Bell har ett dåligt rykte och jag undrar vad det beror på och om det var förut eller även nyligen.
Tack till dig som tog dig tiden att läsa hela mitt inlägg! Jag skulle vara jättetacksam om du även tog dig tiden att svara, alla åsikter och erfarenheter är bra att höra, vilken av dessa du tycker jag bör köpa, kanske rekommendera en helt annan modell som jag missat? Eller kanske du bara vill lufta dina erfarenheter kring Packard Bell? Du är så välkommen så! Tack på förhand // Lilk