Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Det är faktist inte sant! Den bästa LCD tv:n som går att få tag på kostar ungefär 20 tusen på 40 tum medans dem bästa plasma skärmen i samma storlek uppemot 50 tusen.... I detta fal så är LCD skärmen även bättre än plasma skärmen, inte mycket men ändå märkbart... =/

Min Panasonic PV70 kostar runt 6-7000 i dagsläget och den kickar då iallafall de flesta LCD tv apparater jag sett upp till 20000kr så kom inte och säg att LCD har bättre bild, en LCd har mycket sämre djup i bilden och sämre detaljförmåga i mörka partier. Och bättre än en Pioneer Plasma finns inte överhuvudtaget från någon annan tillverkarre och då knappast en LCD haha.

XVID/DIVX frågan e ju bara löjlig, på en skärm större än 15" ser en så ut som en pixelsvärm om man jämför med en Blu-Ray film.

Märks som sagt att det är väldigt många unga människor som sitter här inne.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk

Har testat Win 7 på min dator. Funkar redan som klockan.
Var dock tvungen att byta tillbax till xp då mitt ljudkort är av en speciell art...

Men annars, 7an kommer äga..

Permalänk

Jag har fått intrycket av att det är en liten men skrikig grupp fanboys som propagerar för plasma och blue-ray. Båda känns helt förlegade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Jag har fått intrycket av att det är en liten men skrikig grupp fanboys som propagerar för plasma och blue-ray. Båda känns helt förlegade.

Gå in på minhembio så ser du att LCD inte är så populärt faktiskt bland entusiasterna.

Och hur bluray skulle vara förlegat har jag ännu inte sett en bra förklaring på.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Jag har en fråga angående "Intel i5/i7". Jag vill inte ha nåt AMD vs. Intel flamewar nu.

"Intel i7" presterar ju faktiskt inte så mycket bättre än gamla Core2Quad och nya Phenom II i väldigt många applikationer, det kan ju bero på att det saknas stöd för 4-8 trådar.

Hur är det då tänkt med "Intel i5" ? Om det ska vara något nedbantat, eller en budget version av "Intel i7", kommer väl inte prestandan vara speciellt revolutionär jämfört mot Core2Quad eller Phenom II, eller ens värd att byta till?

Tror du får läsa Swecs test lite nogrannare.
Det är bara i spel där i7 inte har tagit något större kliv prestandamässigt. Men problemet där ligger antagligen i flaskhalsande grafikkort.
Sen är i7 effektivare per klockcykel.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Gå in på minhembio så ser du att LCD inte är så populärt faktiskt bland entusiasterna.

Det har jag mycket svårt att tro på, BTW så låter "minhembio" som fragebit till namnet ungefär, missuppfatta inte, ta det ordagrant.
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en plasma, LCD regerar så jäkla hårt på marknaden vad gäller bildkvalitë.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak

- 17% average mer exakt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Min Panasonic PV70 kostar runt 6-7000 i dagsläget och den kickar då iallafall de flesta LCD tv apparater jag sett upp till 20000kr så kom inte och säg att LCD har bättre bild, en LCd har mycket sämre djup i bilden och sämre detaljförmåga i mörka partier. Och bättre än en Pioneer Plasma finns inte överhuvudtaget från någon annan tillverkarre och då knappast en LCD haha.

XVID/DIVX frågan e ju bara löjlig, på en skärm större än 15" ser en så ut som en pixelsvärm om man jämför med en Blu-Ray film.

Märks som sagt att det är väldigt många unga människor som sitter här inne.

" De flesta LCD tv"Däremot är samsungs flaggskepp t.ex. A656, A796 eller A966 helt oslagbara... Har haft ca 20 olika apparater hemma och testat... använt Blu-ray, dvd och vhs för att jämföra.... Då har vi jämfört 4 samsung lcd apparater och 2 plasma... 3 sony lcd 4 philps plasma och 3 philips lcd och 3 pioneer plasma... Pioneers Plasma tv är de bästa plasma har att erbjuda, MEN samsungs LCD är bättre i såväl färg, skärpa, närvaro/djup och i vissa fall pris...
Däremot spöar pioneer philips och sony i alla fall utom skärpa och i vissa fall pris.

Det man kan säga är att Den bästa LCD:n är bättre än den Bästa Plasman. Men när det kommer till mellan klassen så spöar Plasma LCD enligt min åsikt... tyvärr så är det inte så stor skillnad på en plasma för 40 tusen och en plasma för 15 tusen medans det är grym skillnad på en LCD för 15 och en för 20

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid

Och hur bluray skulle vara förlegat har jag ännu inte sett en bra förklaring på.

Var lite provokativt uttryckt av mig, men jag tror att om blue-ray skulle slå igenom på bred front hade det nog redan hänt vid det här laget. Nu känns hela grejen med optiska media och att köpa filmer för flera hundra kronor styck mer 2005 än 2009. Min åsikt.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Ni tror alltså att 2009 blir döden för fysisk media i allmänhet och Blu-ray i synnerhet? Tillåt mig tvivla. Försäljningen av BR ökar fortfarande.

Visst, sitter man på ett hårdvaruforum bestående av killar 18-25 år kan man kanske få uppfattningen att "alla" ser på film bestående av pixelgrötiga DivX-filer som laddats ner från TPB. Det är inte sant. Den stora massan vill fortfarande ha fysiska skivor i många år än.

det är ju bara att tänka sig vilken skillnad i kvalitet det blir när man ska komprimera 50 gigabyte till 0,7!
"nää men det är ju fortfarande HD ju..."

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Annars tar ju en 1080p-film från valfri torrentsida med scene-releaser ca 8 GB, inte 700 mb. Detta är självklart inte XviD/DivX, utan x264 med AC3-ljud.
Nu mera är det dessutom vanligast att en fullängdsfilm kommer på 2x~750 MB när det gäller XviD.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

" De flesta LCD tv"Däremot är samsungs flaggskepp t.ex. A656, A796 eller A966 helt oslagbara... Har haft ca 20 olika apparater hemma och testat... använt Blu-ray, dvd och vhs för att jämföra.... Då har vi jämfört 4 samsung lcd apparater och 2 plasma... 3 sony lcd 4 philps plasma och 3 philips lcd och 3 pioneer plasma... Pioneers Plasma tv är de bästa plasma har att erbjuda, MEN samsungs LCD är bättre i såväl färg, skärpa, närvaro/djup och i vissa fall pris...
Däremot spöar pioneer philips och sony i alla fall utom skärpa och i vissa fall pris.

Det man kan säga är att Den bästa LCD:n är bättre än den Bästa Plasman. Men när det kommer till mellan klassen så spöar Plasma LCD enligt min åsikt... tyvärr så är det inte så stor skillnad på en plasma för 40 tusen och en plasma för 15 tusen medans det är grym skillnad på en LCD för 15 och en för 20

Samsung är ju knappast bästa LCD märket, de hör ju till de sämre kända märkena.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Haha, sicket skitsnack.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Tror du får läsa Swecs test lite nogrannare.
Det är bara i spel där i7 inte har tagit något större kliv prestandamässigt. Men problemet där ligger antagligen i flaskhalsande grafikkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- 17% average mer exakt...

Precis, om i7 är 17% bättre genomsnitt per klockcykel, hur kommer då i5 se ut jämfört mot gamla Core2Quad?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
"Ett ödesår för AMD"

Praise the Lord'ah!

ungefär tredje året i rad då...

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursäkta? Jag är en av dessa entusiaster på minhembio... Och genom att påstå en sådan otroligt korkad sak så har du avsagt dig din rätt att argumentera för vad som är bra och inte när det kommer till tv apparater!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursäkta? Jag är en av dessa entusiaster på minhembio... Och genom att påstå en sådan otroligt korkad sak så har du avsagt dig din rätt att argumentera för vad som är bra och inte när det kommer till tv apparater!

Sharp är ju klart bättre. Likaså Pioneer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är faktist inte sant! Den bästa LCD tv:n som går att få tag på kostar ungefär 20 tusen på 40 tum medans dem bästa plasma skärmen i samma storlek uppemot 50 tusen.... I detta fal så är LCD skärmen även bättre än plasma skärmen, inte mycket men ändå märkbart... =/

Och min Bang&Olufsen bildrörs-tv från 90-talet har fortfarande bättre bild än större delen av alla platta tv-apparater jag sett.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

Jag har sagt detta många gånger förut och kommer antagligen att få säga det många gånger till.

Jag håller helt med de som tidigare i tråden påpekat att blu-ray (och andra optiska medier) knappast går mot sin död. Som andra redan sagt hör vi i Sverige till det absoluta toppskiktet vad det gäller bredband, både i "täthet" och i hastigheter, här i Sverige har nästan alla tillgång till 24Mbit genom telenätet/kabeltv och väldigt många (relativt) har tillgång till 100Mbit (och vissa tom 1Gbit) genom fibernät. I övriga Europa och speciellt i USA är det absolut inte lika utbrett och hastigheter under 10Mbit är vanligast.

Det är dock inte nog många av internetleverantörerna i USA och en del i Europa har tak på sina sk. obegränsade avtal, som kraftigt begränsar hastigheten eller tom stänger av uppkopplingen om denna överskrids.

En dvd-film är vanligen runt 8Gb stor och en Blu-ray(/HD DVD) är vanligen 20-30Gb stor, säg nu att du har en 2Mbit uppkoppling då tar en dvd film över 9 timmar att ladda ner och en blu-ray 28 timmar. Tänkt även på att du har en begränsning på säg 100Gb/månad och att du har en hel massa annan trafik utöver filmerna så det blir inte många filmer per månad.

Det är alltså inte realistiskt att anta att optiska medier kommer att dö ut bara för att vi i Sverige har tillräcklig bredbandskapacitet att snabbt tanka ner dvd och blu-ray filmer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Annars tar ju en 1080p-film från valfri torrentsida med scene-releaser ca 8 GB, inte 700 mb. Detta är självklart inte XviD/DivX, utan x264 med AC3-ljud.
Nu mera är det dessutom vanligast att en fullängdsfilm kommer på 2x~750 MB när det gäller XviD.

Nu är det ju rätt stor skillnad på en 8Gb scene-rip och en riktig blu-ray.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Sharp är ju klart bättre. Likaså Pioneer.

Nu försvarade han Samsung som en av de ledande inom LCD och inte plasma och Samsung är faktisk helt klart bäst på LCD när det kommer till kvalite i topp skiktet.

LCD har blivit klart bättre på senare år men även plasman har klivit framåt med stora tekniska framsteg.

För att förtydliga Pioneers kvalitet och topp position på marknaden så kan jag ju påpeka att deras skärmar oftast används som referens i stora tester där betydligt dyrare LCD blir slagna på fingrarna.

Jag har både plasma och LCD hemma, LCD till dator och spelkonsoll medans plasman är till för tv och film, de har sina för och nackdelar så antingen skaffar man en av varje eller nöjer sig med det man helst vill ha.

Att försvara en produkt bara för att man själv köpt den istället för att kontrollera vad proffs inom branchen har kommit fram till är direkt barnsligt.

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnny
Nu försvarade han Samsung som en av de ledande inom LCD och inte plasma och Samsung är faktisk helt klart bäst på LCD när det kommer till kvalite i topp skiktet.

LCD har blivit klart bättre på senare år men även plasman har klivit framåt med stora tekniska framsteg.

För att förtydliga Pioneers kvalitet och topp position på marknaden så kan jag ju påpeka att deras skärmar oftast används som referens i stora tester där betydligt dyrare LCD blir slagna på fingrarna.

Jag har både plasma och LCD hemma, LCD till dator och spelkonsoll medans plasman är till för tv och film, de har sina för och nackdelar så antingen skaffar man en av varje eller nöjer sig med det man helst vill ha.

Att försvara en produkt bara för att man själv köpt den istället för att kontrollera vad proffs inom branchen har kommit fram till är direkt barnsligt.

Nu är det så att jag har såvär samsung som sony LCD skärmar och även en pioneer och philips plasma. Uttöver detta så har jag haft över 20 apparater hemma som jag har testat nogranna med såväl blu-ray sm dvd och även tvspel. Så det är inte så att jag är emot någon produkt bara för att jag har en annan... Och de sk experterna inom tv branschen snackar snackar ju bara en massa skit!

Sen ni som klagar på samsung! Har ni någon koll på deras tv apparater sedam M-Serien?
Innan ni börjar snacka en massa om samsung så ska ni kika lite närmare på deras A796:a eller A966:a... ifall ni vill ha en tv i 10k klassen så kan ni kika på A656.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu var det inte riktat mot dig personligen Leinhart då jag är säker på att du även läste på innan du testade eller köpte en ny tv, proffsen jag nämde är inte sk phillips anställda eller skribent på någon flashig branchtidning utan dedikerade användare som du själv, de riktiga proffsen finns ju i forum och inte på kontor.

Nu är ju smaken som baken och även solen har sina fläckar (pioneers smutsscreen), on topic så tror jag att både plasma och LCD har en framtid 2009 och min största önskan är att de stora kedjorna slutar med vilseledande reklam.

Vista7 som fungerar out of the box....vi får väl vänta och se!

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk
Medlem

Håller med dig helt o hållet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vista7 som fungerar out of the box....vi får väl vänta och se!

Vista7? haha

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om LCD men LCD är idag bättre än plasma. Och ja, Sharp är bra faktiskt. De har kommit starkt på LCD-fronten, helt ärligt. Men det kostar ju fortfarande att köpa LCD mot plasma, så är det. Men plasma är ju billigt bara för att det är en utgående teknik som tom är dyrare att tillverka än LCD.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm och du vet inte att Pioneer säljer LCD tv nu mera? Sharp tillverkar Pioneers LCD apparater. Sharp tillverkar marknadens bästa paneler vilket är vida känt, de används i väldigt många högpresternade märkens skärmar och inte bara i deras egna. Tyvärr så får vi ju inte se deras bästa tv apparater i Sverige jämt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Nu är det ju rätt stor skillnad på en 8Gb scene-rip och en riktig blu-ray.

Nej det är inte rätt stor skillnad på en scene-rip och en blu-ray skiva. Det är ungefär som att säga att det är rätt stor skillnad på 1080p och 720p. De flesta har inte ögonen för att märka skillnad / bry sig om skillnaden om du inte ställer 2 lika bra TV-apparater bredvid varandra och visar samma film. ..Och du ser knappt skillnaden på 720p och 1080p då heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Nej det är inte rätt stor skillnad på en scene-rip och en blu-ray skiva. Det är ungefär som att säga att det är rätt stor skillnad på 1080p och 720p. De flesta har inte ögonen för att märka skillnad / bry sig om skillnaden om du inte ställer 2 lika bra TV-apparater bredvid varandra och visar samma film. ..Och du ser knappt skillnaden på 720p och 1080p då heller.

"De flesta" är inte entusiasterna! de som tittar på film dvs.
Jag är en av de som SER en JÄVLA skillnad på 720p och 1080p!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

även om den jävla ipred-lagstiftningen kommer tror jag få är så korkade att börja "hyra" filmer via sitt bredband eller itunes (50 kr per dygn för en värdelös drm-infesterad dvd-rip någon?). det är tpb eller det ni helt felaktigt påstår utdöende fysiska mediet som gäller.

anledningen till att folk hellre köper dvd än blu-ray är att det senare alternativet kostar dubbelt så mycket och att få har spelare som klarar av det. det blir antagligen standard om ett par år när priserna krypit ner till rimligare nivåer.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | 5080FE | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | da v3 | cherry tkl

Permalänk

Måste hålla med Leinhart. Tycker det är en jäkla skillnad mellan 720p och 1080p. Då när jag tittar på en 42-tums Samsung-LCD (som jag förövrigt är skitnöjd med, har absolut ingenting att klaga på), på ungefär 1½-2 meters avstånd.

Dock så tycker jag inte att det är en märkbar skillnad mellan en bra Scene-Rip på 8GB och en riktig Blu-Ray. Om inte man pausar en stillbild och går nära, men jag brukar inte göra det när jag kollar på en film

Permalänk

En riktigt bra Blu-Ray ( 720p ) rulle jämfört med en rippad 1080p, bara de är en jävla skillnad. Blu-Ray FTW

Ps. Plasma FTW ( 50" )

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz