Detta händer 2009

Permalänk
Melding Plague

Detta händer 2009

Ett år av hårdvara står för dörren. SweClockers går igenom trenderna och förutspår de stora händelserna under året som kommer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Windows 7 och allt vad det innebär skulle inte sitta fel.

Permalänk

Jag längtar till Windows 7! Vista fungerar skit bra och Windows 7 ser bra ut.

Hoppas ATI kommer med nått intressant nu i januari. Lägre pris på 4870 och kanske nått nytt.

Blue Ray är fotfarande totalt ointressant för mig och det blir inget inköp av sånt detta året heller.

Biligare moderkort till Core7 får vi nog se till sommaren kanske äntligen ett Gigabyte ds3 för Core7

Köpte ingen Asus eee i jul men ett dual core atom kommer med ett intressant pris och bra batteritid kan vara nått.

Kommer bli ett bra år!! God fortsättning till alla!

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk

ena nackdel med bärbar är som sagt att man tvingas ladda batteriet eller sitter fast med sladden som sagt.. inte spec bärbart

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

OLED? SSD?
Inget om det?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
OLED? SSD?
Inget om det?

OLED är fortfarande för tidigt. Det står massvis om SSD här: http://www.sweclockers.com/artikel/6143-nyarskronika_2008

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

Jag hade också hoppats läsa något om kommande alternativ till TN, IPS, PVA och allt vad dom heter. Jag är framför allt trött på TNs dominans. Men som sagt, OLED verkar inte vara något att hoppas på inom den närmaste tiden.

Annars var det en mycket bra skriven artikel. Tack.

Permalänk
Medlem

Grym artikel Sweclockers! Tack!

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
ena nackdel med bärbar är som sagt att man tvingas ladda batteriet eller sitter fast med sladden som sagt.. inte spec bärbart

Det lär nog dröja innan "trådlös el" kommer att bli verklighet annat än på korta avstånd.

Men bärbara med lite bättre batteritid än vad det är idag skulle man vilja se.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker Blu-ray är rätt underskattat faktiskt. Jag kommer aldrig köpa en vanlig DVD-film igen! Dock lär Blu-ray bli en av de sista standarderna inom optisk-media, men det får framtiden utvisa.

Håller tummarna för Windows 7 med.

Permalänk
Medlem

Känns mest som de tär alla lata ungdomars fel att cd, SACD, DVD-audio och andra optiska format går neråt, de erbjuder ju en överlägsen ljudkvalite. Speciellt då SACD och DVD-Audio. Hade tillverkrna varit smarta så hade de sålt dem till ett lägre pris än vanliga cd, då hade vi sluppit den dåliga ljudkvaliten som en cd har. Jag köper ju hellre en skiva med fodral att ha i min fina möbel än att fylla min Hårddisk med massa tråkiga kopior som låter sämre. HD film däremot den rippar jag från original till min hårddisk då min dator ger extremt bra bild på min tv.

Sen tycker jag att de tär synd att dåliga LCD apparater säljer me rän de överlägsna Plasma modeller som finns till ofta ett lägre pris.

Framtiden ser inte ljus ut i mina ögon pågrund av det.

Klart inte folk tar till sig HDTV heller då kabelbolagen komprimerar signalen för mycket, det blir skarpare och mer detaljer men mer störningar i bilde i form av blockighet. tråkigt och det förstör mycket för utvecklingen.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Ni tror alltså att 2009 blir döden för fysisk media i allmänhet och Blu-ray i synnerhet? Tillåt mig tvivla. Försäljningen av BR ökar fortfarande.

Visst, sitter man på ett hårdvaruforum bestående av killar 18-25 år kan man kanske få uppfattningen att "alla" ser på film bestående av pixelgrötiga DivX-filer som laddats ner från TPB. Det är inte sant. Den stora massan vill fortfarande ha fysiska skivor i många år än.

Permalänk
Medlem

skulle vilja att det stod lite om Apples nästa OS 10.6, som är helt 64bitars och tar ett stortsteg mot flerkärniga program! Gillas skarpt, istället för att ösa med klockfrekvenser så optimeras programmen ännu mera...

Visa signatur

Apple: iMac 27" OSX 10.7 (summer 2011), ext.HDD 1TB+2TB, iPad 2 16GB och iPhone 4S 16GB.

Permalänk
Medlem

2009 kommer att vara ett väldigt bra år för blue-ray, internetuppkopplingar i USA ligger på under 10mbit för det mesta och ofta nere på 1-2 mbit, inte en chans att några större delar utav den amerikanska befolkningen kan ladda ner hyffsad kvalitet på sina filmer någolunda snabbt. Dessutom så går de över till digital tv i USA 2009 och väldigt många köper HD tv där de vill få ut så mycket som möjligt för sina pengar, dvs de vill ha hd material.

Om 5 år eller sådär när blue-ray börjar kännas gammalt och det är dags för nästa format så blir det nog ett flashbaserat format som tar över, dvs usb minnen. Dessa i kombination med nerladdningsbara filmer blir nog en ganska långvarig standard då usb minnen är väldigt flexibla och kan växa sig större och större.

Så nej, jag kan verkligen inte hålla med om att 2009 blir ett dåligt år för blue-ray, snarare så är just hd material räddningen för filmförsäljningen, det är helt enkelt för jobbigt att ladda ner 50 GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oLjud
skulle vilja att det stod lite om Apples nästa OS 10.6, som är helt 64bitars och tar ett stortsteg mot flerkärniga program! Gillas skarpt, istället för att ösa med klockfrekvenser så optimeras programmen ännu mera...

"Mac orsakar cancer och luktar illa" ^^
http://www.sweclockers.com/nyhet/8347-mac_luktar_illa_och_kan_orsaka_cancer/

Permalänk
Medlem

Håller med Swe|Ogge. Köper bara Blu-Ray nu när jag har allt jag behöver för att se på tv eller film i full HD.

Och hoppas på att Windows 7 blir mumma, jag tycker faktiskt om Vista, dock så äger jag inte vista utan kör själv XP men vill gärna ha någonting nytt och Windows 7 verkar bra för mig.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
OLED? SSD?
Inget om det?

Var det inte tal om att OLED tekniken alldrig inte skulle komma alls
i alla fall inte inom en snar framtid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Ni tror alltså att 2009 blir döden för fysisk media i allmänhet och Blu-ray i synnerhet? Tillåt mig tvivla. Försäljningen av BR ökar fortfarande.

Visst, sitter man på ett hårdvaruforum bestående av killar 18-25 år kan man kanske få uppfattningen att "alla" ser på film bestående av pixelgrötiga DivX-filer som laddats ner från TPB. Det är inte sant. Den stora massan vill fortfarande ha fysiska skivor i många år än.

Med tanke på att en xvid ser ganska okej ut på en vanlig bildskärm så förstår jag dem. BR är fortf en dyr media och kräver dyr utrustning för att bildkvalitén ska göra sig själv rättvis.

PS3 måste nog sjunka ytterligare i pris om den ska bli konkurransmässig med Xbox360.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem

Nytt år och garanterat ny utveckling.

Blu-ray kommer garanterat inte att dö under 2009. Det kommer leva många år till.
Sverige är ett land som verkligen ligger i topp i hela världen vad gäller bredband med hög bandbredd. Den infrastrukturen finns inte i de flesta andra länder i världen där hundratals miljoner kapitalstarka människor bor. Där är maximal bandbredd på 10Mbit/s är en tråkig verklighet i många år framöver. Tv apparater på 40 tum och över blir bara vanligare och vanligare i samma delar av världen och där syns skilnaden på en högupplöst film väldigt väl.

Blu-ray blir bara vanligare och vanligare nu när priserna faller och utbudet av filmer och spelare ökar.

Tror personligen att vi i framtiden kommer gå över mer och mer till att distribuera filmer digitalt, men det kommer garanterat inte slå igenom 2009. Det finns inte bandbredd nog i världen än.

Ser fram emot ett spännande teknik år 2009. Speciellt på SSD marknaden.

Gott nytt år allihopa!

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Sen tycker jag att de tär synd att dåliga LCD apparater säljer me rän de överlägsna Plasma modeller som finns till ofta ett lägre pris.
[/B]

Det är faktist inte sant! Den bästa LCD tv:n som går att få tag på kostar ungefär 20 tusen på 40 tum medans dem bästa plasma skärmen i samma storlek uppemot 50 tusen.... I detta fal så är LCD skärmen även bättre än plasma skärmen, inte mycket men ändå märkbart... =/

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

känns som att det mesta bara är påståenden.
tvivlar starkt på att det kommer bli så som det står på de flesta punkterna..

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på ryktet att vi med Vista ska få uppgradera till Windows 7 gratis, för det ser ju riktigt nice ut. Dock är jag i alla fall nöjd med Vista.

Blu-ray hoppas jag dör ut, eller åtminstone börjar prisrasa ordentligt. I USA finns det ju i alla fall en del online tjänster där man kan hyra/se film och tv-serier, så jag tror mer på att den marknaden kommer slå rätt stort.

OLED börjar väl komma mer o mer? Nokia har ju i alla fall ett par mobiltelefoner med OLED skärmar.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd

Själv så vilj jag att Bluray blir av. Det är skönare att ha något som man har hemma och inte behöva ladda ner massvis med gigabyte för att få ner en film i (helt) okomprimerat skick, vi snackar ofta om över 25GB ju.

Av samma anledning gillar jag inte steam.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Var det inte tal om att OLED tekniken alldrig inte skulle komma alls
i alla fall inte inom en snar framtid

Finns OLED-tv att köpa så nog finns den alltid.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

SSD och Windows 7....mumma!!!

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag har en fråga angående "Intel i5/i7". Jag vill inte ha nåt AMD vs. Intel flamewar nu.

"Intel i7" presterar ju faktiskt inte så mycket bättre än gamla Core2Quad och nya Phenom II i väldigt många applikationer, det kan ju bero på att det saknas stöd för 4-8 trådar.

Hur är det då tänkt med "Intel i5" ? Om det ska vara något nedbantat, eller en budget version av "Intel i7", kommer väl inte prestandan vara speciellt revolutionär jämfört mot Core2Quad eller Phenom II, eller ens värd att byta till?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Bra sammanställning Andreas! 2009 kommer att bli ett spännande hårdvaru- och mjukvaru-år!

Permalänk
Avstängd

"Ett ödesår för AMD"

Praise the Lord'ah!

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra artikel!

Hoppas på att det äntligen kommer bra tjänster för film och musik över nätet. Spel har vi ju, steam får ses som bra nog och har gjort väldigt många köp i år. Men en tjänst för musik och film som fungerar i vardagen ser det ut att vara ett tag kvar till.

Köper faktiskt BD-film men ser gärna att optiken försvinner, omodernt och massa skivor att hålla reda på och hålla skick på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Det lär nog dröja innan "trådlös el" kommer att bli verklighet annat än på korta avstånd.

Men bärbara med lite bättre batteritid än vad det är idag skulle man vilja se.

Jag tror nog vi kommer få se brännsleceller i laptops innan vi ser "trådlös el".
Med Fuel Cells ska man tydligen kunna ha en bärbar dator på i en hel månad utan att behöva "ladda batterierna". Perfekt om man ska ut och semestra eller gå vilse i skogen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB