Misslyckad bios-flash (Sapphire 4870)

Permalänk

Misslyckad bios-flash (Sapphire 4870)

Hej där,

Jag valde att flasha mitt HD4870 idag, efter att ha formaterat och inte längre ha Rivatuner konfigurerat, så ansåg jag att det var dags för en permanent lösning på alla mosaikfrysningar.

Trots att jag RTFM:ade järnet, genomförde flashning i Windows med winatiflash utan felmeddelanden, så lämnas jag med ett ickefungerande kort vid nästa uppstart. Skärmen är helt svart och jag kommer inte in i Windows.

Jag testade att stoppa i ett äldre grafikkort och det fungerar, kan dock fortfarande inte boota Windows. Jag har nu försökt skaffa en fungerande bootdisk med korrekt (åter nerladdade från sapphiretechs sida) bios samt atiflash, men kan för allt i världen inte få filerna tillgängliga tillsammans med kommandoprompten.

Jag kör shift+f5 och skippar uppstarten av win98, jag har även provat att sätta ihop Barts boot CD tillsammans med filerna men den tycks inte gilla min cd-läsare då den aldrig mountas. Efter sex timmar och flertalet brända boot cd's (även testat Neros inbyggda funktion för att skapa boot cd's, samt DOS 6) börjar jag nu ifrågasätta min kompetens vad det gäller datorer och vet inte vad jag ska ta mig till. Skulle uppskatta om någon kunde ge mig en spark i rätt riktning.

Cheers,
Jocke

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat den klistrade tråden här på SC:s?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Självklart har jag spanat in den tråden, ja. Jag har dock lyckats komma lite längre nu.Lånade en USB-sticka av en kamrat och har lyckats flasha igen. Den påstod att tidigare BIOS-version var "", alltså, ingen alls. Nu påstår den att jag har rätt BIOS-version installerad efter reboot, men så fort jag tar ur PCI-grafikkortet och kör enbart med mitt 4870 möts jag av en helt svart skärm. Har provat flera PCI-e slottar. Det känns inte som att datorn bootar heller.

Har jag lyckats förstöra det helt?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad/vilken är din övriga utrustning?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

PSU: QTEK @ 550w
Mobo: Asus P5Q-E
CPU: Intel c2d E8600 (3.33GHz)
Ram: Kingston Hyperx pc6400 DDR2 2*2048MB
HDD: 4* samsung spinpoint, 1TB, 500GB, 500GB och 400GB.

Det andra PCI-e grafikkortet är ett ATI Radeon x300.