Permalänk
Inaktiv

Phenom II & Moderkort 2009

Det är ganska svårt att hålla forum reglerna när det gäller köpråd. Jag är jättenyfiken på Phenom II och jag tycker att det ska bli roligt att köra på AMD i mitt nästa system. Jag försöker suga in så mycket kunskap som möjligt från dessa forum.

Men,,,

När det kommer till moderkort så kan jag aldeles för lite. Jag vet inte vad bryggorna har för uppgift, jag har inte riktigt förstått varför vissa moderkort presterar bättre än andra i överklockning, eller prestanda rent allmänt.

[Ruggit bra sida Sweclockers! Jag spenderar hälften av min tid online att läsa articlar och liknande här.]

Jag vill lägga ner rejält med pengar på ett fint moderkort till min framtida phenom II processor. Jag vill också ha ett som är fyllt med funktioner så att jag kan lasta på med skoj grejjer, byta ut och pilla på. Lära mig mer om att klocka med vattenkylning vilket jag aldrig testat.

Phenom II kommer att släppas och fördelas ut över 2009, och det pratas en del om amd2 och 3 i forumet. Jag läste nånstans att ddr3 inte kommer att göra särskilt stor skillnad när man först får tillgång till det. Men som sagt, vet lite för lite om detta än.

Men, summan av kardemumman är att jag inte vet vilket moderkort jag ska sikta på. Hjääääääälp

och om det är någon snäll människa som har en bra länk till en sida eller avsnitt som går igenom moderkort och dess komponenter (som inte är från 2002) så skulle det vara riktigt roligt att får tillgång till den.

Mycket att lära, men det är bara kul. . . även om man som jag nästan sluta spelat helt så är datorer bara så jäkla roligt.

Hoppas på mycket svar och en chans att lära känna några av er här på sweclockers.

Idag fyller jag 30år!!! så nu tvingar min flickvän mig (och mina gäster) att logga ut från sweclockers innan min nuvarande dator råkar ut för en olycka.

/Daniel "Kaegrim" Sahlen

Permalänk
Medlem

Haha Grattis Daniel!

Jag kan verkligen se mig lite i din situation.. Jag är inte heller så grymt bra på moderkort.. Jag lyssnar ofta på vad andra rekommenderar.. så därför valde jag just detta kortet som jag har idag..

De kommer funka till AMD's nya processorer och de finns klockningsmöjligheter också..
Men de är inget jag fått testa på ännu då min nuvarande processor vägrar gå stabilt vid 3.3ghz och uppåt.. så jag kör den strax under där den faktiskt går mycket stabilt..

Har tyvärr ingen länk till dig angående just moderkort.. Men finns de någon annan som har de så skulle jag också gärna kolla igenom den..

Men 3 moderkort som jag tror har grymt bra möjligheter med AMD's nya processorer är:

Mitt då: ASUS M3A79-T Deluxe (finns ju faktiskt en print på forummet där dom kör detta moderkort och AMD x4 PII 3.0GHZ BE @ 6.0ghz)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=366709
Ser att priset stigit.. Man kanske kan hittar de på en annan sida billigare..

Alternativ 2: MSI DKA790GX Platinum (samma sydbrygga som mitt)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=367244

Alternativ 3: Asus Crosshair II Formula
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347277
Defenetivt de dyrare kortet, och för den som kanske är intresserad av SLI?

Kommentera gärna dessa alternativen för er som kan detta! Men jag tror personligen att dessa 3 är bland dom bästa.. kan ha fel!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Re: Phenom II & Moderkort 2009

Det är en stor jungel med moderkorten till Phenom II tyvär... hade själv stor ågren när jag valde ett.

Man kan dela in moderkorten i två grupper först.. (De med inbyggda grafikkort som funkar bra till till ftp sen m.m)

DFI LanParty JR 790GX-M2RS
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=208340
Nu hittar jag inte de andra men de finns några till också som är biliga..tyvär lite svårare att får tag i.

Asus M3A79-T Deluxe
DFI LanParty DK 790FXB-M2RSH
MSI DKA790GX Platinum
Foxconn A79A-S

Här är de vanliga moderkorten....de är ungefär lika bra, jag hade svårt att välja mellan Asus kortet och de båda dfi korten, det är mest att kolla på vilka portat man behöver m.m. Jag köpte Dfi kortet eftersom det hade allt jag ville ha.... JR gick bort tack vare lite för lite portar tyvär.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Grattis Daniel, och jätte bra skrivet

Gigabyte GA-MA790GP-DS4H, AMD 790GX
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=364825
Dethär är kanske ett alternativ

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem

det man nästan kan säga att om du skall överklocka så är det chipset kombinationen av 790FX/GX och SB750 som gäller, med det inte sagt att kort med nvidia chipset kommer att klocka dåligt, bara det att ingen verkar ha testat ännu

Permalänk
Medlem

Joo jag såg någonstans här på forummet att Asus Crosshair II Formula klockade bra.. Tror de va här på forummet iaf..

Men de är ju nästan ett måste tycker jag då priset är så högt..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >

Permalänk
Medlem

Jag har själv kollat och här är en lista på moderkort och SB750 för en rimlig summa:
Gigabyte GA-MA790GP-DS4H - Klockar inte alls så bra.
MSI DKA790GX (ej platinum) - Bör klocka bra.
Asus M3A78-T - Verkar klocka otrolgt dåligt.
MSI KA790GX - Bör klocka bra.

Så för min del blir det MSI i och med att till min förvåning så klockar Gigabyte kortet inte bra och Asus kort ser bara för klent ut (och är).

Jag vill markera att denna information kan vara felaktig

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Kring 1200:- så är det nog det bästa kortet.. men lägger man till 500:- till så får man genast en bunt till kort som verkar klocka duktigt bra

Edit: stavning..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jag har själv kollat och här är en lista på moderkort och SB750 för en rimlig summa:

Så för min del blir det MSI i och med att till min förvåning så klockar Gigabyte kortet inte bra och Asus kort ser bara för klent ut (och är).

Nehhe: Gigabyte GA-MA790GP-DS4H

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=211571

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem
Citat:

Känns som du har mycket fel där....

Visa signatur

Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Okej, jag erkänner att jag inte har egna erfarenheter men det är min uppfattning efter att ha läst lite reviews om moderkorten.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, jag erkänner att jag inte har egna erfarenheter men det är min uppfattning efter att ha läst lite reviews om moderkorten.

Reviewsen som har funnits på nätet har inte varit så bra tyvär...många som har gjort dem vet inte hur man ställer inställningarna korrekt m.m, sen så strulade Phenom I lite gran tack vare lite dåligt uppbyggd... så moderkort med sb750 gjorde att den klockade högre än kort med icke sb750.

Gigabyte kortet är ett av de korten som har kört Phenom II över 6.0ghz

Visa signatur

Permalänk

Själv funderar jag på MSI DKA790GX Platinum. Men har egentligen dålig erfarenhet av MSI, den erfarenheten är att MSI brädor håller inte. Men det kanske har ändrat sig? Vad rekommenderas? ASUS M3A79-T Deluxe verkar riktigt bra, men alldeles för dyrt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Reviewsen som har funnits på nätet har inte varit så bra tyvär...många som har gjort dem vet inte hur man ställer inställningarna korrekt m.m, sen så strulade Phenom I lite gran tack vare lite dåligt uppbyggd... så moderkort med sb750 gjorde att den klockade högre än kort med icke sb750.

Gigabyte kortet är ett av de korten som har kört Phenom II över 6.0ghz

Det kan jag verkligen hålla med om men det är det enda jag har att gå på, tyvärr.
Just Gigabyte kortets review som jag läste var ju lite flummig i överklockningsdelen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog köpa PII när det kommer ut men jag är osäker på ifall man ska vänta på DDRIII eller köra på DDRII. Ska man vänta eller köra på DDRII?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiiiba
Jag kommer nog köpa PII när det kommer ut men jag är osäker på ifall man ska vänta på DDRIII eller köra på DDRII. Ska man vänta eller köra på DDRII?

De beror på hur mycket behov du har av en ny dator.. en PII med DDR2 minnen kan du köpa nästa vecka.. sen är de ju dyrare med DDR3 och de kan dröja innan de går ner i pris..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
De beror på hur mycket behov du har av en ny dator.. en PII med DDR2 minnen kan du köpa nästa vecka.. sen är de ju dyrare med DDR3 och de kan dröja innan de går ner i pris..

Alltid roligt att få/köpa nya saker men priset gör en stor skillnad. Vill inte lägga ut 5000 för moderkort, CPU och minne. Sedan när jag köper saker vill jag gärna ha så det är framtidssäkert.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiiiba
Alltid roligt att få/köpa nya saker men priset gör en stor skillnad. Vill inte lägga ut 5000 för moderkort, CPU och minne. Sedan när jag köper saker vill jag gärna ha så det är framtidssäkert.

Då kanske du ska vänta med processorköp tills AM3-versionerna av Phenom II kommer ut (1-2mån). Då kan du köpa ett relativt billigt moderkort nu med DDR2-minnen och byta ut moderkort+minnen senare om det visar sig ge en bra boost.

(Det ryktas om att de nya styrkretsarna som kommer i höst ska vara bra men som sagt rykten! Även spekulationer om Hydra ska finnas med som möjliggör CF/SLI blandat (även om Vista inte stöder det) och i övrigt bättre skalning. Själv blir jag lite avvaktande pga detta.)

Dock har jag läst att det eventuellt är så att AM2+versionen av Phenom II ska gå att köra i AM3 också... Förhoppningsvis blir allt övertydligt om fyra dagar!

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

AM2+ versionerna kan inte köras på AM3 moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Då kanske du ska vänta med processorköp tills AM3-versionerna av Phenom II kommer ut (1-2mån). Då kan du köpa ett relativt billigt moderkort nu med DDR2-minnen och byta ut moderkort+minnen senare om det visar sig ge en bra boost.

(Det ryktas om att de nya styrkretsarna som kommer i höst ska vara bra men som sagt rykten! Även spekulationer om Hydra ska finnas med som möjliggör CF/SLI blandat (även om Vista inte stöder det) och i övrigt bättre skalning. Själv blir jag lite avvaktande pga detta.)

Dock har jag läst att det eventuellt är så att AM2+versionen av Phenom II ska gå att köra i AM3 också... Förhoppningsvis blir allt övertydligt om fyra dagar!

Tråkigt att höra. Är så trött på min Asus P5B och e6300 =(. Har haft de nu lite mer än 2 år.. Får väl vänta i någon månad eller något =(.

Permalänk
Medlem

Hejsan, då kan jag passa på att höra mig för ifall jag ens kommer att kunna ha stöd för P2 på mitt moderkort?
jag sitter på ett Gigabyte 750aSLI DS4a kort, kommer jag att kunna köra det på detta?
Tänkte isåfall satsa på en 920 då det säkerligen ändå lär vara bra mycket bättre än den sketna 5600+ som jag sitter på nu

Permalänk
Medlem

Men du har ett fint system Kiiiba Jag är hyfsat nöjd med min P4 och hade inte gått i tankar om uppgradering om jag hade haft de prylarna men jag är inte din far

Rongden, grattis! Ditt moderkort stödjer både 140W CPUer och AM3!
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Over...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men du har ett fint system Kiiiba Jag är hyfsat nöjd med min P4 och hade inte gått i tankar om uppgradering om jag hade haft de prylarna men jag är inte din far

Rongden, grattis! Ditt moderkort stödjer både 140W CPUer och AM3!
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Over...

Det är som du säger att det är rätt hyffsat system men ibland blir man HAGALEN!!!!

Permalänk
Inaktiv

Angående det moderkort som kom på tal:
Jag har tittat på några förslag som ni gett mig. Jag är dock väldigt förvånad över det låga priset på t.ex. Gigabyte GA-MA790GP-DS4H http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=364825
Lastviking visade en länk till ett DFI kort.
DFI LanParty JR 790GX-M2RS http://www.xtremesystems.org/forums...ad.php?t=208340
Det kortet verkade få bra resultat med dom enklare proccesorerna (Synd bara att dom heter Lanparty, det känns så,, så ,, ja ni vet) Men det är ett billigt kort det med.

Eftersom det inte brinner i knutarna så kommer jag att sikta på AM3. Även om det kanske inte gör jättestor skillnad så kommer det ligga där och gnaga i huvet om jag sitter på DDR2 om 3 kvartal. Det i sin tur kan kännas lite dammigt och dra ner känslan av att sitta på ett nytt AMD system. (som då redan kommer att kännas gammalt p.g.a. ddr2)

Jag har inget emot att lägga upp till 3000kr på ett moderkort. Det datorer jag köper har jag oftas i 3-4år. och dom går i arv till min sambo och mina barn. Så det är ok om det kostar lite. Men det är ju det som är roligt i den här världen. Dyrast är långt ifrån bäst i många fall :D.

Synd att ingen hade någon vidare info om vad nord och syd bryggorna har för uppgifter. Eller någon länk till vart man kan hitta information om detta.
Jag funderar på att köpa en bok, bara jag hittar en som riktar in sig på det jag är intresserad av. Det kommer inte bli det lättaste att hitta tror jag.

Vi hörs senare! / Daniel

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla Wikipedia så får du i alla fall en överblick av vad bryggorna gör.

http://en.wikipedia.org/wiki/Northbridge_(computing)
http://en.wikipedia.org/wiki/Southbridge_(computing)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaegrim
om jag sitter på DDR2 om 3 kvartal. Det i sin tur kan kännas lite dammigt

Oavsett vad du har för system idag så lär det vara dammigt om 3 kvartal. Man måste damma oftare än så.

Skämt å sido så skulle jag också vänta på AM3. Börjar faktiskt bli lite sugen på att gå tillbaka till AMD när AM3orna kommer.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaegrim
Angående det moderkort som kom på tal:
Jag har tittat på några förslag som ni gett mig. Jag är dock väldigt förvånad över det låga priset på t.ex. Gigabyte GA-MA790GP-DS4H http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=364825
Lastviking visade en länk till ett DFI kort.
DFI LanParty JR 790GX-M2RS http://www.xtremesystems.org/forums...ad.php?t=208340
Det kortet verkade få bra resultat med dom enklare proccesorerna (Synd bara att dom heter Lanparty, det känns så,, så ,, ja ni vet) Men det är ett billigt kort det med.

Eftersom det inte brinner i knutarna så kommer jag att sikta på AM3. Även om det kanske inte gör jättestor skillnad så kommer det ligga där och gnaga i huvet om jag sitter på DDR2 om 3 kvartal. Det i sin tur kan kännas lite dammigt och dra ner känslan av att sitta på ett nytt AMD system. (som då redan kommer att kännas gammalt p.g.a. ddr2)

Jag har inget emot att lägga upp till 3000kr på ett moderkort. Det datorer jag köper har jag oftas i 3-4år. och dom går i arv till min sambo och mina barn. Så det är ok om det kostar lite. Men det är ju det som är roligt i den här världen. Dyrast är långt ifrån bäst i många fall :D.

Synd att ingen hade någon vidare info om vad nord och syd bryggorna har för uppgifter. Eller någon länk till vart man kan hitta information om detta.
Jag funderar på att köpa en bok, bara jag hittar en som riktar in sig på det jag är intresserad av. Det kommer inte bli det lättaste att hitta tror jag.

Vi hörs senare! / Daniel

Visst det kanske låter lite fjantigt att de heter Lanparty.... men till saken är att Dfi korten har haft de bästa biosarna m.m och har klockat bäst. Det är bara attt kolla på Nf2 , Nf4 moderkorten vilket som har klockat högst med Bh5. Nu återstår det att se om Dfi med SB750 duger åt mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AM3 moderkorten verkar bli lite dyrare i början än AM2+ och DDR3 minnena är ca dubbelt så dyra och de ger 5% bättre prestanda så om man inte har så mycket pengar så ska man välja AM2+.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Ärligt talat så har jag inte alls mycket pengar. Men datordelar ger mig ett välmående som en spa klinik skulle offra kvackiljoner för att kunna erbjuda.

Så visst, det kostar en del. Men så kan vi lukta på en bränd processor och antingen le eller gråta.
normala människor blir normalt oroliga eller arga.

Jag ska läsa lite på wikipedia och avvakta i alla fall. Tack för alla tips och svar, roligt att kika runt lite på kort man annars kanske inte skulle lagt märke till.

Permalänk

Vill göra en uppdatering på mitt system, men har länge velat mellan vilket mobo man ska ha. Just nu väljer jag mellan MSI DKA790GX Platinum och Gigabyten DS4. Hade så gott som bestämt mig för Gigabyten då de båda korten verkar prestera likvärdigt, men Gigabyten har ett nyare ljudchipp o bättre USB/firewire chipset. Men nu såg jag att Gigabyten inte har e-SATA. Jag använder e-SATA till min externa disk, då det är mycket snabbare än USB. Arghhh, blir tokig på detta. Finns det några andra moderkort som skall släppas på marknaden snart, som är intressanta?

Permalänk
Medlem

Asus M3A79-T Deluxe eller Asus M4A79-T Deluxe har båda e-sata samt ADI® AD2000B som ljudchip, ena är AM2+ med ddr2 och det andra AM3 med ddr3, det senare kortet finns ej i lager ännu