Permalänk
Medlem

Funkar min 6000+?

Hej, jag har nylig fått hem mina nya dator delar. Jag satt ihop dem och körde igång, efter ett tag så slocknade den när jag jag kom åt en av hårddiskarna. Men när jag skulle på med den igen så går allt igång men skärmen är svart och datorn värkar inte gå vidare. Men det jag jag funderar på är att ett av stifften på processorn har gått av, men den blir varm men den låter inget, så därför undrar jag om den skulle kunna vara trasig eller om det är moderkortet som spökar?.

processorn är alltså en 6000+ och moderkortet ett asus m2a-mx.

Visa signatur

hmm

Permalänk

Hur lyckas du vara på hårddiskarna då datorn är igång? ^^

Kolla att alla kablar sitter i ordentligt..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jadu, jag test körde allt så hårddiskarna, nätagregaten och cd spelarn var utanför chassit :), och jag har kikat igenom kablarna ett antal gånger men jag hittade löd loppor på ovan sidan på ledningarna mellan cpun och nordbryggan så det kan vara det : / , men ska inte cpun låta rätt mycket när man drar igång ?

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Varför ska CPU:n låta? Den ska förhoppningsvis vara helt tyst, annars skulle jag bli orolig

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Det är fläktarna som brukar låta.. hoppas du satt dit en.

Och du säger att stiften kan ha gått av.. varför säger du det? Har du av misstag böjt en av pin'sen och råkat ha av den?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

haha , jarå

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

haha är det bara jag som är jäkligt försiktig när jag bygger datorer?

När man ser brytna stift på cpun ska det ringa klockor !

Permalänk
Medlem

ok :0

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

kolla så ram minnena sitter i ordentligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
haha är det bara jag som är jäkligt försiktig när jag bygger datorer?

När man ser brytna stift på cpun ska det ringa klockor !

Hehe så sant så sant ^^

Men om de är böjda så går det att räddas men nu är ju inte det fallet här men ändå x)

Permalänk
Medlem

okok hur skulle man kunna rädda det isf? :0

Visa signatur

hmm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaktuz_
okok hur skulle man kunna rädda det isf? :0

Det går inte rädda om du pajjat ett stift, men de är ju bara undersöka all hårdvara så det sitter där det ska. Dubbelchecka. Eller så tar du bort processorkylaren och checkar stiften. Du märker om en är borta.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Det är så att ett stift är borta men processorn blir varm iaf.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

1 stift av = bara att köpa ny cpu

Permalänk
Medlem

Jaja, ska testa min polares 5200+, så visar det sig ^^

Visa signatur

hmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Varför ska CPU:n låta? Den ska förhoppningsvis vara helt tyst, annars skulle jag bli orolig

dom gör det, min 6400+ ger av ett litet slags ljud när den får arbete. Typ som ett väldigt tyst högfrekvent ljud, men väldigt väldigt tyst.

Permalänk
Medlem

Det är inte processorn. Strömförsörjningen till processorn kan däremot ge ifrån sig ljud i takt med processorbelastningen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaktuz_
Jaja, ska testa min polares 5200+, så visar det sig ^^

Hade jag varit din polare så hade jag inte släppt dig i närheten av en fungerande maskin.

Permalänk
Medlem

Haha det är lungt, är nog fösiktigare när jag vet vart gränsen går

Visa signatur

hmm