Permalänk
Medlem

Val av Moderkort för Kylare

Hej.

Detta kanske ser konstigt ut, men är det inte egentligen... Fast det beror ju på vad man anser förstås.
Det är så att jag köpte mig en Scythe Infinity Mugen till mitt Gigabyte Moderkort jag har nu med min Intel C2D prolle.

Den kyler riktigt bra och jag har kunnat klocka den riktigt högt.

Nu har jag haft ett Intel System ett år och vill gå över till AMD nu med deras Phenom II 940.

Eftersom jag anser Scythe Mugen vara den absolut bästa kylaren av alla jag testat (har testat tre andra kylare som jag inte va riktigt kompis med med, där ibland Akasa AK-965, Zalman CNPS7500-ALCU och Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet.)

Scythe Mugen är ganska låg och bred. Därför måste det finnas yta runt den för montering.

Valet av moderkort blev lite knivigt därför.
Det moderkort jag helst vill ha är MSI DKA790GX Platinum. Som ni ser sitter det en ganska fläskig kylfläns vid nordbryggan precis invid processorns sockel.
Har någon testat att montera stora processorkylare på detta moderkort?

Skulle kännas trist att itne kunna få plats med min Mugen :/

Tacksam för svar

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till AMD-relaterat*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

vill du ha den kylaren och det moderkortet så är det klart att du ska ha det

köp dom sakerna du vill ha
skulle det inte passa riktigt så får du väll göra så att det passar

är det så att din cpu kylare tar i kylflänsen på moderkortet när du testat så märker du bara på med en penna vilka flänsar som tar i

sen tar du fram en plåtsax eller en vinkelslip (rondell maskin)
och helt enkelt bara kapar bort dom kylflänsar som är i vägen
har du en riktigt stor tur så kanske det bara räcker med att vika kylflänsarna åt sidan

var inte orolig över att det inte ska klara av att kyla bara för att det fattas några kylflänsar

man får inte vara rädd för att ändra på saker
det mesta går om man bara vill och det är kula att fixa lite egna lösningar

lycka till

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W