Permalänk

Hjälp! Dator i matolja, vad tänka på?

Hallå alla glada flashbackare! obs! om tråden är skapad på fel ställe så är mod välkommen att flytta

Jo nu är det såhär att jag och mina kompisar har som projektarbete att sänka ner en hel dator i ett akvarium med matolja, jag har tagit reda på det mesta om hur jag ska gå till väga men det är några saker jag fortfarande undrar över.

1. Jag har hört att man inte kan sänka ner HDD:n i oljan pga att man skadar den optiska delen samt mekaniken i den?

2. Jag skulle gärna vilja veta lite mera i detalj om varför matoljan inte leder ström.

3. Är det något speciellt märke av denna matolja som rekommenderas att använda? vilken olja är bäst?

4. Slutligen skulle jag gärna vilja veta vart jag köper den billigaste matoljan.

Om det är något annat jag bör tänka på eller om ni har några allmänna bra tips till mig och mina kompisar så kom gärna med dom!

MVH

Permalänk
Medlem

kan inte så mycket. men du borde ju kunna täta hårddisken med silicon eller liknande?

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk
Medlem

Detta ämne har varit uppe ett antal gånger tidigare, så du kan lätt hitta mer info genom att söka.

det är iaf inte matolja du ska använda dig av eftersom den härsknar med tiden. Det du behöver är mineralolja vilket man kan få tag på relativt billigt på biltema. När det gäler HDD'n så stämmer det att den inte ska ner i oljan, kan inte tänka mig att läsarmen blir så glad när motståndet ändras från luft till olja :). Att täta Hdd'n tror jag inte heller är en bra ide då de brukar ha ett litet hål som man inte får täcka, men varför vet jag inte.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Avstängd

"Hallå alla glada flashbackare! obs! om tråden är skapad på fel ställe så är mod välkommen att flytta :)"

Tyvärr svårt att flytta dit det hör hemma, tror inte att swec moderatorer har rättigheter att flytta över tråden till flashback

Skämta bara..

Men det går nog åt hel**te med växtolja, typ matolja... hm, hur ska jag säga detta... "ur jord du komma, till jord du återgå", det ruttnar och huh vilken härlig stank, som gårdagens ärtsoppa när jag idag sitter på toan...

Men gör kanske så här = köp massor av klarlack, bygg datorn och spraya på massor av lager bla bla lägg det sedan i auqarium och fyll på med VATTEN, helst destillerat utan kalk och annat skit.

Men glöm iden att ha en HDD i någon vätska överhuvudtaget, "no go", "fatal error" "singin in the rain" bla bla you name it.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Lycka till att få komponenterna i en dator vattentäta med klarlack.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk

Jag och tre polare hade exakt samma projektarbete som dig för några år sedan.

Det är faktiskt inte så svårt som det verkar. Vi försökte först täta ett vanligt datorchassi, detta visade sig vara oerhört svårt så vi köpte istället en plastlåda och borrade hål för de kablar som måste gå ut.

Vi använde den billigaste oljan vi kunde hitta, ÖoB, och använde trial-and-error istället för eftertanke när vi byggde vår, men det gick jättebra :D.

Lycka till

Visa signatur

Skoskav?