Permalänk

LP-spelare - Hjälp!

Hej!

Har nyligen köpt en LP-spelare samt ett mellansteg (har ingen phono-ingång på förstärkaren).

Är dock helt novis inom området, och har stött på lite småproblem.

LP:n är en begagnad Pioneer och mellansteget (heter det så?) en enkel sak för cirka 400kr.

Kopplar analoga sladdar från LP -> mellansteg och sedan analogt från mellansteg -> förstärkare (som är en Yamaha RCV-550).

Nu till problemen/frågorna:

1) Hör ett ständigt surr/brus/brummande i högtalarna. Inget "klassikt analog-brus", utan mer ett störande brus. Detta försvinner delvis när jag lägger en koppar(?)-bit som nuddar vid de analoga sladdarna som går in i mellansteget.
Det försvinner dock inte helt. Bruser blir högre ju högre volym jag har på förstärkaren, vilket leder mig in på nästa problem/fråga:

2) Måste ha extremt högt på förstärkaren för att få högt ljud. Så jag måste skruva upp rejält för att få högt ljud (vilket jag aldrig behövt göra med cd/dator som musikkälla...), vilket innebär relativt mycket brus, även med koppar-biten. Utan kopparbiten är det så mycket brus så det är helt omöjligt att lyssna.

Är detta normalt? Det som stör mig mest är ju just att jag måste ha extremt högt på förstärkaren. Får känslan av att något är fel då. Men det kanske beror på att allt är analogt? Är som sagt helt novis på detta.

Har inte jordade uttag i lägenheten. Kan det vara ett problem?

Eller är det så att mitt mellansteg är för dåligt?

Eller kan det hjälpa om jag fixar bättre sladdar? Har just nu ett par väldigt enkla analoga.

En annan liten fundering jag har är att jag även hör låten (dock mycket mycket lågt) direkt från LP-spelaren. Det som är störande där är att den är något osynkad med högtalarna. Lyssnar man på låg volym hör man därför även musik från LP:n, vilket är störande då det som sagt inte ligger synkat med högtalarna.
Normalt?

Tack för alla tips & synpunkter!

Permalänk
Medlem

verkar vara fel på RIAA delen den del som ska förstärka ljud från skivspelaren.
kopplar man en skivspelare rakt in i stärkaren blir ljudet superlågt.
antingen hittar man en stärkare med RIAA ingångar eller köper en ny separat.
eller så har du kanske kopplat fel eller något

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
verkar vara fel på RIAA delen den del som ska förstärka ljud från skivspelaren.
kopplar man en skivspelare rakt in i stärkaren blir ljudet superlågt.
antingen hittar man en stärkare med RIAA ingångar eller köper en ny separat.
eller så har du kanske kopplat fel eller något

Det var det jag misstänkte. Det var även RIAA jag menade när jag skrev "mellansteget"

Får testa att köpa en ny sådan och hoppas det hjälper.

Tack!