Skivbolagslobbyn vill blockera The Pirate Bay

Permalänk
Avstängd

Usch, inget bra kan komma från censur. Gör dom något olagligt är det ju bara sätta dit dom, annars ska man vara tyst.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Dog inte den olagliga nedladdningen ut när man stoppade Napster?!
Känner mig nästan lite märkligt vilseledd nu, det var ju dom som stod för allt det hemska i världen...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Man lyssnar som sagt på webradio.
knappt man ens laddar ner musik numera..

Precis, webradio är mer än nog för att man ska få den dos man behöver. Tiden då man köpte musik sporadiskt är förbi, idag är folk betydligt mer medvetna om ett köp är bra eller ej. Det kan inget förbud i världen ändra på.

On topic:
Oerhört korkat, Piratebay innehåller inte bara "olagligt" material utan även en hel del filer som inte är olagligt att ladda ner. Fortsätter det så här så dröjer det väl inte länge innan vi är på samma nivå som Kina, det vill säga staten bestämmer vad som är tillåtet eller inte att se på nätet. Att det sedan är helt verkningslöst för de som har någon som helst koll på Internet och datorer gör ju det hela rätt skrattretande. Fildelning går inte att stoppa oavsett om den är laglig eller ej, när dom väl fattat det så har dom kommit en bra bit längre än där dom är idag...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Det är som att slåss med väderkvarnar

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Kan bara säga WORD! Du kan aldrig anpassa marknaden till dig men du kan anpassa dig till marknaden. Jag fattar inte varför fler inte kan anamma detta för det är en grundpelare i hur ekonomi fungerar. Konsumenter är inte dumma, ser de något som inte funkar eller är brukbart så självklart uteblir ett köp!

Valve har spelat rätt och DRM fri iTunes music store är helt rätt väg det med. Piratkopiering kommer aldrig dö 100%. Renässansens konstnärer plagierade ju rätt friskt de med. Men pengar finns att tjäna om du gör din produkt rätt.

Valve må ha spelat rätt men det går knappast att säga om deras utgivare EA. Ett köp av Valves spel innebär per automatik att man stödjer EA oavsett om detta var meningen eller inte. Eftersom EA är utgivare så kan ni räkna med att samma kränkande skydd kommer användas (eller redan används kanske) på framtida produkter ;). Steam är inte en garant för att man slipper dessa skydd, tror man det bör man läsa på deras avtal lite bättre...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bagheera
Alltså, frågan är om det inte grundlagsbrott att blockera the piratebay. Vi har ju pressfrihet i det här landet. Är dock osäker, men det känns vanskligt att det skulle kunna blockeras bara för att nån vill det.

Sen så tänkte jag på en sak. För att komma åt IFPI och att skivbolag finns det en mycket enkel grejj för oss som konsumenter att göra. Sluta handla under en utsatt tidsperiod. Säg att man går ut med att alla som fildelar/har fildelat någon gång slutar konsumera bio/hyrfilm/musik under vecka åtta. Det skulle garanterat kännas mer för varje dag som går än vad nisses fildelning kostar skivbolagen. Så om vi alla slutar konsumera ovan varor och tar oss en öl vecka åtta så får vi se vad som händer. Hjälper det inte mot gnället tar vi och gör om samma procedur i två veckor en månad senare. Då får nog Valve både rätt och fel om att fildelare är missnöjda kunder, men faktiskt också fortfarande konsumerar bra mycket.

Bra sagt, det enda jag skulle vilja ändra på i ditt förslag är tiden. Förläng den där veckan till 1 år, minst. Personligen så har jag satt tiden till min egen livstid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToMTeMoR4
När det kommer till vem som åker fast, så är det iallafall inte de som är kunniga som gör det. Det tragiska är att det är Annika, småbarnsmamma som drog ner Bamses äventyr 3 på The Pirate Bay som kommer åka dit.

Men men!

Ja, detta har jag försökt att få de som är för IPRED och liknande lagar att förstå men utan framgång. Tråkigt men sant, det kommer vara de som inte är insatta som kommer drabbas, inte de som är anledningen till att filerna går att ladda ner överhuvudtaget precis som du säger.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Avstängd

Jag tankar aldrig något olagligt från The Piratebay. Lars Gustafsson har ändå mage att försöka hindra mig från att gå in på sidan.

Lars Gustafsson är en idiot. Fyfan vad jag hatar honom, det äckliga jävla puckot. Inse att du, Lars Gustafsson, är fullkomligt hjärntvättad.

Den politiker som godkänner en sådan här sak, om det händer, är första klassens hycklare och borde skjutas på stubben.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanielWestman
Piratpartiet är långt ifrån ett en-fråge parti, det här handlar inte bara om fildelning. Så känn inte att det tar emot, var stolt för att du står för ett fritt internet!

Sist jag kollade var de bara intresserade av copyright, piratkopiering, internet frågor osv, dvs saker inom samma område. Eller har de åsikter om t.ex. sjukvård osv med?

På tal om priatkopiering: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article4977... Böter istället för fängelsestraff för att få tillgång till personuppgifter, wooptiedo...

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

När det kommer till vem som åker fast, så är det iallafall inte de som är kunniga som gör det. Det tragiska är att det är Annika, småbarnsmamma som drog ner Bamses äventyr 3 på The Pirate Bay som kommer åka dit.

Men men! [/B][/QUOTE]

HAHA så jävla bra sagt! och det är så sant!

Jag förstår att skivbolaget vill tjäna sina pengar, men hur långt tänker dom? Hur många människor har inte tillexempel en mp3 idag? Ofta nån har 100% lagligt material på den? nej...

mp3:n för någon bra anledning och int f'n var det att köpa en skiva lägga in den exakta låt man vill ha på datan och sedan mp3 spelaren!

tjockskallar dom där asså, dom tjänar så fett me cash ändå så sluta gråta!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Tycker att det är skit, LÄNGE LEVE PIRATEBAY
Många artister som inte hade blivit lika kända som dom är idag om tex. Piratebay inte funnits.
Som inlägget ovan, Jag känner INGEN som har "laglig musik" på sin mp3/Ipod..

Kommer väl bli hyffsat svårt att lägga ner Piratebay?
Skulle inte Piratebay lägga ett bud på Sealand eller vad den där f.d oljeplatformen heter? (Har för mig att jag läst något om det)
Eftersom den är registrerad som en egen stat så borde dom få ha uppe Piratebay utan att bli anklagade för en massa skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdl9016
Sitter du inne med information? (Förklara.)

Reflekterar mest över själva behovet....för 3-4 år sen var torrents det "nya", likaså TPB. TPB kanske har nytt material men användarbasen har en snittuppkoppling på ISDN eller använder någon typ av limiter.. Vem fan vill använda sig av en sådan tracker?

Privata trackers är givetvis framtiden.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ylet
Inte på år och dagar, har väl aldrig varit något större rabalder här i Finland med skivbolag som gråter ögonen ur sig i kvällspressen? Dock har vi ingen större export av vare sig musik eller film och dessutom kommer folket säkerligen kräva omröstning om några så absurda censurförslag tas upp och börjar bollas med i högre instanser. Om inte så tappar jag tron på mänskligheten.

//yl.

Mm, folket skulle nog bli förbannade om något sånt skulle hända

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem

De börjar bli dags att folket (vi) visar vad vi tycker. Bojkotta nästa val om de inte blir ändring på hur sveriges lagar fungerar

Permalänk
Inaktiv

Härligt...stäng TPB...den är nog inte den största torrentsiten som tillhandahåller piratkopierat material.

Kan dom inte slänga in lite ungt tänkande i en sådan "lobby", som vet hur saker och ting egentligen fungerar bland ungdomar?

Permalänk
Inaktiv

jag röstar emot

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunlopzu
De börjar bli dags att folket (vi) visar vad vi tycker. Bojkotta nästa val om de inte blir ändring på hur sveriges lagar fungerar

Piratpartiet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vilka operatörer skjuter hål i sin egen båt först?

Som nämns så länkar google till torrents med sina sökningar. Bara o stämma o blocka google me!

Visa signatur

GAH

Permalänk

Vad händer efter detta.

Kommer alla volvobilar att blockeras från sveriges vägar för att de kan köra i över 110 km/h vilket är olagligt.

Kan vi inte lobbya för det???

Permalänk
Medlem

Drömläge för alla som vill tjäna pengar.

De "icke kunnande" kommer inte längre kunna få tag i de senaste filmerna, serierna, musiken, etc etc. Medan de "kunnande" lätt kan börja fylla på plåboken.

Tjäna pengar på sin kunskap har alltid varit ett ideal i Sverige...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Precis som nån tidigare sa släng in nåra kunniga ''ungomar'' och se vad som händer och sätt inte nåra patetiska blockeringar. Det kommer ändå ut en DoItYourself video på youtube hur man kringår blocken ,blir inte också youtube olagliga också osv ...... PS. har ingen fakta på detta men...

Permalänk
Medlem

För eller senare dör ju de obotligt kapitalistiska herrerna inom detta så "hemskt utsatta" monopolet ut. Att föra fram olika åtgärder idag är ett slöseri då våran generation, och kommande, ändå kommer riva loss bakåtsträvarnas aktioner utan tvekan.

Alliansen vill ha en kommuniststat.
Företagen vill bli en egen polisstat.

Jag tror kapitalismen slår snett när man bara tjänar varandras ögon.

Permalänk
Medlem

Det här har blivit en symbolfråga - TPB är en tagg i skrevet för skivbolagsindustrin inget snack om saken.Kan skivbolagen censurera intenet så tror dom att dom har dom vunnit rond 2.Men dom har fel!Även om dom skulle lyckas med det här så lär det nu inte hjälpa mot s.k."olaglig nedladdning".Felet är nu inte där utan hos handelns överpriser.Folk börjat vänja sig vid att det ska vara billigt och enkelt!Folkets svar kommer att bli: "Vi hämtar vad Vi vill till det pris vi betämmer".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Men lilla du, Spotify är lagligt..:) det är reklamfinansierat. Så skivbolagen får sina slantar för varje låt du kan lyssna på.

Men lillalillalilla du.. jag vet det, det var därför jag skrev "de kan ju försöka" ironiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Om du inte visste så kan man faktiskt släcka eld med bensin.

Stoppa ner cigaretten i bensintanken på moppen så ska du se vad som händer.

Snacka om att ta det ordagrant. ^^

Permalänk
Medlem

Censurera min yttrandefrihet och fiska plankton med såpbubblor

Skivbolag? bläää är det 1995?
själv rör jag inte en skiva förutom i nöd fall. herre gud va pinsamt tänk om någon skulle se mig hålla en DVD skiva eller ännu värre DVD skriva med fodral

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
finns det verkligen folk som använder sig av pirate bay?

Ja

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Piratpartiet FTW

Ja hejja dom!

Permalänk
Musikälskare

Som nån annan sade, ett slag i luften...

Herre gud, alla politiker ligger säkert 30år tillbaka i tiden när det gäller internet, vi har för språnget! Kämpa på!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Kan dom inte slänga in lite ungt tänkande i en sådan "lobby", som vet hur saker och ting egentligen fungerar bland ungdomar?

Ibland får folk för sig att "ungdomar" har något särskilt att komma med. Tyvärr är det sällan sant, de är ofta snarare naiva och utan erfarenhet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattmannen
Kommer alla volvobilar att blockeras från sveriges vägar för att de kan köra i över 110 km/h vilket är olagligt.

Numera får man ofta köra även i 120 km/h.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
De "icke kunnande" kommer inte längre kunna få tag i de senaste filmerna, serierna, musiken, etc etc. Medan de "kunnande" lätt kan börja fylla på plåboken.

Så?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AssyxXx
Det kommer ändå ut en DoItYourself video på youtube hur man kringår blocken ,blir inte också youtube olagliga också osv ......

Det blir besvärligare alltså. Det är nog precis vad man är ute efter.