Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Ny speldator 15000+

Hej, min gamla dator har lagt av så nu är det dags att inhandla en ny och den här gången tänkte jag slå till stort (stort för mig iaf, vet inte vad ni lägger ut på en dator) och som räcker ett bra tag. Problemet är att jag inte riktigt vet vad som funkar ihop och inte gör det. Förhoppningsvis så finns det rätt så många här som kan det mycket bättre än vad jag kan.

Efter lite funderande så har jag kommit fram till det här:

Asus GeForce GTX 285 1GB PhysX CUDA

Intel Core™ i7 920 Quad Processor.

Asus P6T Deluxe, X58, Socket-1366

2 st Corsair XMS3 DHX DDR3 1333MHz 4GB CL9 (8GB totalt)

Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS

Vad tror ni om det här? Chassi, hdd, cd/brännare osv tar jag från gamla datorn så då tror jag att jag har fått med allt.

Tack på förhand /Mattias

Permalänk

Skulle tagit i7 920 jag tycker inte i7 940 är värda dem pengarna. Om du tar i7 920 kan du kanske få nått annat kul för dem pengarna?

EDIT: Typ kanske ett till grafikkort som physix eller en till HHD?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Jo, tänkte detsamma men frågan är vilken moderkort/chassi osv som passar till dom här delarna.

Permalänk
Medlem

Inte för att låta petig men precis under din tråd ligger " Ny gaming dator, 14-15000 kr " som har ett par sidor med svar : )

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

1600MHz minnen behöver du bara om du ska överklocka. Annars går det lika bra med 1333MHz.

Moderkort ska du ha ett socket 1366. Själv skulle jag tipsa om Asus P6T Deluxe. Många kör även på Gigabytes moderkort som överlag är lite billigare.

Chassi är mycket en smaksak. Men du behöver minst ett miditower för att få plats med grafikkortet.

Edit: Men de komponenterna du redan nu tänkt på så tror jag att slutnotan landar på en bra bit över 15.000:-

Visa signatur

Fractal Design North | Corsair SF850 | Asus ProArt B650 | AMD Ryzen 7 9700X | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance DDR5 5200 MHz 64GB (2x32GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | 2 x WD BLACK SN850X 2 TB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | Asus Xonar Essence STX | Windows 11 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

X58 har Tripplechannel DDR3 inte Dualchannel så köp tre stickor istället för två ifall du vill dra nytta av det. 3x2GB räcker gott och väl.
Har du tänkt att överklocka?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

nån som kan ge förslag på en riktigt grym 100% gamig dator skall helst klara de flesta spelen på marknaden på högre grafik. budgeten ligger på 20-25k har inte tänkt överklocka det verkar lite väl komplicerat för mig

skriver såhär för att ja inte fattar hur man öppnar ny tråd kan nån förklara de me så skulle de ju vara ett +

Permalänk

Minnesvalet är helt åt h*lvete... 3x2GB ska det vara...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brandt93
nån som kan ge förslag på en riktigt grym 100% gamig dator skall helst klara de flesta spelen på marknaden på högre grafik. budgeten ligger på 20-25k har inte tänkt överklocka det verkar lite väl komplicerat för mig

skriver såhär för att ja inte fattar hur man öppnar ny tråd kan nån förklara de me så skulle de ju vara ett +

Du får gå in i forum-delen som du vill starta tråden i. Sedan är det en knapp nästan längst upp och nästan längst till höger där det står "Ny tråd"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brandt93

Du går till den kategorin där du vill ha ditt inlägg. Sen trycker du på Skapa tråd längst till höger på sidan över alla trådar som redan finns.

EDIT: Fasen abbe

Visa signatur

Intel 3570k @ 4,4GHz | ASUS P8Z77-V | G.Skill 8GB 1600Mhz | Gigabyte GTX970 | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair HX650 | Antec P280

Permalänk
Medlem

Varför inte 4870x2 som det går att hitta billigare än en GTX285. Inte bara det utan den är också snabbare än GTX285.