Bildguide: Rengöring/byte av pump i Zalman Reserator 1 Plus
Som många andra här har jag ett Zalman reserator vattentorn för kylning i min burk. Jag har haft anledning att skruva upp vattentornet några gånger, och under den senaste operationen passade jag på att ta några bilder som ni nu kan avnjuta i lugn och ro!
Det började med att mitt grafikkort började gå ovanligt varmt. Jag kunde inte hitta något fel, jag gjorde därför en grundgenomgång av systemet. Jag tog loss slangar och block och gjorde rent, skruvade upp vattentornet och gjorde rent invändigt, och slutligen satte jag ihop alltsammans och fyllde på vatten. Jag kopplade bort grafikkortet från vattenkylningen och använde stock-kylaren eftersom att jag ville felsöka kortet separat.
Sedan dess har dock något konstigt hänt - när vattenkylningen har stått på i något dygn så stannar flödet av. Pumpen kör som den ska, men trycket är i det närmaste obefintligt vilket får min CPU att överhetta vid load. Jag personligen misstänker att jag fyllde på för mycket vatten och att nivån (och därmed trycket) är för högt för pumpen. Zalman rekommenderar en maximal vattenvolym och den är långt ifrån vattentornets kapacitet. Nu testade jag aldrig att tömma ut en del av vattnet och började jaga en ny och bättre pump - en bonus skulle vara att vattenkylningen fick bättre kapacitet.
Det finns ett helt gäng alternativ på marknaden, många av dem externa, men jag ville att pumpen skulle vara fortsätt intern eftersom att det ger en lägre ljudnivå. Det är dock begränsat med utrymme i vattentornet, vilket medför att alternativen är få. Det slutade med att jag tog reda på vilken pump som satt i från start (Eheim Compact 300) och med den vetskapen fann jag dess storebror: en Eheim Compact 600. Jag gjorde efterforskningar här på forumet och fick lära att den skulle passa - med vissa mindre modifikationer.
Spec. för Compact 300
Flöde: Max 300 liter/timme
Tryckhöjd: 0,5 meter
Förbrukning: 5 Watt
Pris: 179:- hos Guldfisken
Spec. för Compact 600
Flöde: Max 600 liter/timme
Tryckhöjd: 1,3 meter
Förbrukning: 11 Watt
Pris: 249:- hos Guldfisken
Bilderna visar bytet av pumpen och samtidigt hur man vid behov enklast rengör den befintliga pumpen, något som kan vara lämpligt efter några års användning beroende på hur noggrann man har varit med kylmedlet.
Avmontering
Jag måste börja med att nämna att avmonteringen av pumpen inte är helt enkel. Konstruktionen som sådan är enkel (instruktioner finns i manualen), pumpen sitter i botten och botten går att skruva lös så att man på ett smidigt sätt kommer åt pumpen. Men botten kan sitta riktigt, riktigt hårt. Man bör lämpligast vara två personer som kämpar med det. När man väl har skruvat av locket så ser det ut så här:
(OBS: Alla bilder är klickbara med länk till högupplöst bild!)
Att Zalman har valt att bara sätta dit den blåa skruven förvånar, eftersom att utflödet (det varma vattnet) kommer ut där - precis intill insuget (pumpen)! Det hade varit effektivare om det varma vattnet flödade ut på en lite högre nivå istället kan man tycka, eftersom att pumpen då tar in det vatten som är svalast.
Strömsladden till pumpen går genom ett litet hål i botten, och sladden går vidare till en strömbrytare och senare strömkontakten. Man behöver inte klippa av den, utan istället monterar man isär strömbrytaren och lossar kabeln där. I manualen visar bilderna att den går att skruva isär, men det stämmer inte utan man måste bända loss locket och plasthakarna som fäster locket har en förmåga att gå sönder, så räkna med att limma ihop det senare.
Kablarna går att dra isär från dess fäste. Senare bör de bruna kablarna lämpligen lödas ihop eftersom att de var ihoppressade med en metallbit som inte går att återanvända.
Kabeln är löstagen från strömbrytaren och då är det bara att dra ut kabeln från hålet i botten och lossa pumpen.
Sladden är urdragen och pumpen lossad. Pumpen sitter relativt stadigt i monteringshålet, det är egentligen inte nödvändigt med det skruvfäste som syns i första bild.
Så här ser originalpumpen ut, en Eheim Compact 300 (eller 1000 som den också kallas).
Rengöring
Förutom att rengöra systemet i allmänhet - slangar, vattentornet, ev. blocken - så kan man med fördel rengöra pumpen. Om det inte har hamnat klägg i pumpen, vilket inte är helt otänkbart, så kan det iallafall vara kalk i systemet som inte ser. Det går inte bort med vanligt diskmedel, utan det bör man använda särskilt avkalningsmedel alternativt ättika för. Följande bilder visar hur pumpen monteras isär.
Börja med att lyfta på locket. Det åker av relativt lätt, slit i det litegrann i fickorna på sidorna och bänd sedan loss det. Plasten är av den lite mjukare typen så det bör vara hyfsat riskfritt, jag har inte haft några problem de gånger jag gjort det iallafall.
Locket av.
Nu ser man impellern. Här kan det vara lite klägg som man lämpligast tar bort med vatten, tvål och en gammal tvättborste. Ta dock bort impellern för att undvika att den blir skadad. Den faller ur om man klappar till pumpen på motsatt sida, eftersom att den bara sitter fast med magnetisk kraft.
Impellern har poppat ut. Den kan man lägga i ättika i några timmar eller rengöra med lämpligt avkalkningsmedel för att bli av med eventuellt kalk.
På med locket igen. Då ser man det här lilla reglaget. Eftersom att pumpen har ett variabelt vattenflöde på 150-300 l/h så sitter den här lilla plastbiten för att göra det möjligt att justera detta flöde. Drar man den åt vänster så täcker plastbiten insuget för impellern och minskar på så sätt flödet. Jag rekommenderar att ta bort den här plastbiten helt och hållet, den gör ingen nytta (såvida man nu inte vill sänka flödet) utan riskerar bara att påverka flödet negativt.
Bort med den, svårare än så är det inte.
Den nya pumpen
Kartongen till pumpen och spec. för den.
Jämförelse mellan den gamla och nya pumpen - den nya till höger.
Som synes är den nya pumpen betydligt större...
... vilket samtidigt medför betydligt bättre kapacitet.
Modifikationer & Montering
På de här två bilderna ser man hur pass mycket mer plats den nya pumpen tar. Den kan inte sitta i samma läge som den ursprunliga pumpen utan man måste vrida den mer mot mitten. I och med det kommer den farligt nära utflödet för det varma vattnet.
Man skulle kunna ha pumpen som ovan, men jag ville ha möjlighet att montera den blåa skruven som möjliggör att man kan trä på en slang till utflödet och på så sätt leverera vattnet längre ifrån pumpen och dess inflöde. Så därför bestämde jag mig för att fila ner skruven för att den skulle kunna monteras utan att för den delen ta plats från pumpen.
Skruven filas ner. Man skulle kunna använda en kniv också, plasten är ganska mjuk, men jag valde en hyfsat grov fil och det fungerade bra.
Se till att få bort alla plastflisor, man vill inte ha in dem i vattensystemet eller att de ska fastna i blocken. Jag använde ett rakblad för att skära bort flisor och samtidigt spåra ur gängorna där de hade blivit tilltäppta. Den nedre delen av skruven är orörd och därför är den fortfarande fullt funktionell efter denna åtgärd, så man förstör inte skruven på något sätt.
Resultatet blev bra, skruven tar minimalt med plats från pumpen.
Här ser man hur nära pumpen sitter runt kanten. Tyvärr allt för nära på nedre högra sidan hörnet, där pumpen sticker utanför kanten på botten.
Jag fick därför lov att fila ner pumpens hörn en aning...
... och på så sätt undviker jag problem vid återmontering av botten, även om pumpen kan komma att ligga emot rörets insida ändå.
Jag är nöjd med modifikationerna och har nu monterat dit pumpen (som bara behöver tryckas fast) samt trätt på slangen till utflödet som jag skrev om tidigare. Eftersom att jag inte kan skruva fast slangen med muttern som hör till (den ryms inte) så satte jag en liten limklick på insidan av slangen innan jag satte dit det, bara för att försäkra mig om att slangen inte lossnar.
Nu ska sladden träs genom botten igen, och då behöver man klippa av kontakten. Det känns ganska olusigt att göra ska erkännas, men det är bara att klippa. Chop chop!
Sladden och dess tätning är monterad.
Pumpen sitter stadigt i monteringshålet. Nu är det snart dags för att sätta igång systemet, men först ska strömkabeln fästas tillbaka i strömbrytaren.
Så där, kablarna är ihoplödda/fastklämda.
Allting är monterat och det här är den sista bilden innan vattnet hälls i och systemet går igång. Tänk på att hälla i vattnet innan pumpen startas, samt att vicka på hela systemet för att få bort luftbubblor ur blocken.
Resultatet
Alltsammans gick bra och systemet fungerar som det ska! Det är betydligt bättre rush och flöde i systemet nu. Jag har tyvärr inga temperaturer att visa eftersom att systemet bara är kopplat till CPUn som är otroligt sval som den är (AMD X2 4850e). Man kan dock tänka sig att temperaturen sjunker med några enstaka grader, men framförallt att man kan använda fler block utan att strypa flödet.
Ljudnivån då, en större pump borde rimligtvis låta mer - särskilt med tanke på att den ligger mot rörets insida? Och ja, den låter mer. Med standardpumpen är vattentornet i princip ljudlöst om den står på rätt underlag. Med den nya pumpen hörs ett visst ljud. Det är inte så mycket ett mekaniskt ljud, och jag upplever inte att pumpen överför vibrationer till röret, utan det låter mer som ett vanligt vattenflöde. Ungefär som vattnet gör i vattenledningarna hemma, och jag tror att det är en effekt av just det ökade vattenflödet i systemet. Det är alltså inget högt ljud, alla normala datorer (även ljudisolerade, med eller utan fläktar) överljudar det. Det är ett omdöme från någon som är extremt känslig för oljud, kan jag inflika. Jag anser därför att den tillförda ljudnivån är en petitess som man inte behöver bry sig om vid byte till just den här pumpen.
Det var allt! Hoppas att ni fann guiden intressant. Lämna gärna kommentarer och ev. frågor.
PS. En del bonusbilder finns i mitt galleri på Minhembio: Länk
Bildguide: Byte av pump i Zalman Reserator vattentorn