Permalänk
Medlem

passiv subwoofer ?

Hallå i stugorna

Jag har tänkt o köpa en subwoofer men är helt vilse. Hade först tänkt att köpa en "XTZ 99 W12" men dom var tydligen slut och jag fick tipset att XTZ släpper en ny sub inom kort.

Sagt som gjort väntade jag ett par dagar tills nu och hittar "XTZ 99 W12.18 P".

Citat:

Flexibel passiv subwoofer. Utrustat med ett 12” baselement ur Peerless NYA XXLS serie. Eeffekttåligt, långslagit och har hög kapacitet för höga ljudtryck. Passar utmärkt med vår kompetenta externa förstärkare är XTZ SUB AMP1/SUB AMP 1 DSP. Finns i High Glossy Svart eller Valnöts faner

Har lite frågor om detta:

Vad menas med en passiv subwoofer?
Måste jag ha en extern förstärkare?
Vad är en extern förstärkare?

Jag har en "HARMAN KARDON HK970"-förstärkare nu med ett par QLN-högtalare, kan jag koppla in den är subben rätt in i den? Om det går, vad ska jag köpa för sladd då?

Edit: ang sladden, blir en sådan här bra? ( http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catal... )

/Andreas

Visa signatur

*-'

Permalänk
Medlem

Du måste köpa en till förstärkare, tex XTZ Sub Amp 1(finns på fyndbörsen). För övrigt så kommer W12.16 som är en uppdaterad version av W12 snart in. Räkna med första veckan i Mars. Jag tror även den vanliga W12an kommer då.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Okey, då hoppar jag nog över W12.18 P.

Om jag väntar på W12.16 / W12 så behöver jag ingen extra förstärkare eller?

Visa signatur

*-'

Permalänk
Avstängd

Passiv betyder att den inte har en inbyggd förstärkare.
Så för att driva den, så behöver du en förstärkare.

Permalänk

Jag tänkte köpa W10 men det blev en QLN Sub 82. Den kostar bara 1500 nu!
Ett kap, då slutsteget bara kostar 1200 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=19895

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag tänkte köpa W10 men det blev en QLN Sub 82. Den kostar bara 1500 nu!
Ett kap, då slutsteget bara kostar 1200 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=19895

Går den att köra med Audio Engine 5?

Hur står den sig isåfall i jämförelse med XTZas 8"are som ligger på samma pris?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
Går den att köra med Audio Engine 5?

Hur står den sig isåfall i jämförelse med XTZas 8"are som ligger på samma pris?

Borde gå att köra med Audio Engine 5, eftersom den har lågnivå in och ut.
JÄmför med XTZ 8" är den mycket bättre skulle jag gissa, eftersom ordinariepriset är 3-4000 kr. Sen så är det dubbla 8" och den går ner lägre i frekvens, väger mer och är större.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Går ner i lägre nivå säger du,

Den skulle dock användas i 85% till musik så just att gå ner lågt är inte en prioritet, en rapp och knytnävsaktig känsla är vad jag letar efter..

Men fattar ju självklart att man får vad man betalar för..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
Går ner i lägre nivå säger du,

Den skulle dock användas i 85% till musik så just att gå ner lågt är inte en prioritet, en rapp och knytnävsaktig känsla är vad jag letar efter..

Men fattar ju självklart att man får vad man betalar för..

Nej det säger jag inte. Går ner lägre i frekvens däremot
Det beror på vad man lyssnar på för musik, och vad man gillar för musik.
Till musik är två basar att föredra har jag hört.

Jag vet inte riktigt om det är sån bra slagbas, beror _mycket_ på rummet, isolering osv. Med mycket menar jag mycket. Jag hade baslådan på långsidan av rummet förut och det blev inget vidare ljud, men nu har jag den på kortsidan och det blev mycket bättre. Gissar på att XTZ inte är lika placeringskänslig, bland annat för att den har basportarna framåt.

Visa signatur