Permalänk
Medlem

Hjälp med HTPC bygge!

Hallå där!

Jag funderar på att bygga ihop en HTPC till 40 tummaren hemma. Det jag vill kunna göra är följande:

# Se på 1080p film utan störningar eller hack. Dels .mkv men även genom läsare.

# Koppla ljudet till 5.1 system.

# Digital tv från datorn istället från en till box bredvid.

# Använda datorn till att surfa, sparsamt då jag redan har bärbara datorer till det, men möjligheten ska finnas med ett nätverk tänkte jag. Borde inte vara några problem väl?

Jag har spanat ut följande delar:

# Chassi
Antec Fusion Remote (Black)

# Nätagg
Corsair CMPSU-520HX 520W
Har jag inte så bra koll på... Funkar detta? Vad ska man tänka på? Får inte låta allt för mycket.

# Moderkort
Asus P5N7A-VM
Vad är fördelarna resp. nackdelarna mot att ha allt samlat i moderkortet? Tummar man på prestandan? Såg att det saknar firewire, hur viktigt är det, vad används det till?

# Minne
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB

# Hårddisk
Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 32MB 1TB
Är det bättra att ha 2 ggr 500GB istället för 1 TB?

# Blue-ray
LG GGC-H20L

# TV-kort
Har spanat lite och sett lika olika varianter. Vill kunna spela in men främsta anledningen är att jag vill slippa ha en massa olika boxar i tv bänken med 14 olika kontroller.

# Kylning
Vad tror ni behövs för dessa produkter, har dålig koll på denna biten. Får inte låta alltför mycket. Samma sak gäller även nätagget.

Vad har jag glömt och andra saker som är värda att tänka på får gärna tilläggas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stenen63
Vad har jag glömt och andra saker som är värda att tänka på får gärna tilläggas!

Uhh, en processor?

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Processorn kan vara bra att köpa

Om du tänker på kylning så KAN man bygga mediastation med endast kylflensar. Finns helpaket för detta endamål som fungerar, blir då helt tyst. Dock om den står på ett lite varmare ställe så kommer den inte fungera optimalt.

Dock kan man köra flensar på nästan alla delar förutom processorn, Där kan du köra en vanlig processorfläkt , låter inte särskillt mycket och gör jobbet.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Medlem

min rekommendation är att du skaffar ett
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=279997
samt en
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=287179

om du vill ha ett tyst system köp
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=224822
men montera inte fläkten. Antecs inbyggda tysta 120 mm fläktar får ut den varma luften utan problem.

positivt = billigare, miljövänlig (energisnål prolle) och det inbyggda grafikkortet i moderkortet är super! Spelar upp Full-HD hur klart som helst!

negativt = inget

Visa signatur

Antec 1200 | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Intel C2D E8500 @ 3800 MHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | Corsair XMS2 PC-6400 2x2GB | Gainward Bliss 8800 GTS 640 MB | Corsair 750W | Windows xp 32 Bit | Samsung T240 + Dell 15"

Permalänk
Medlem

Perfekt, tack för svaren.

Proccessorn måste jag glömt att ta med helt enkelt... Ibland blir det fel! Förutom det "lilla felet" är det något annat som ser galet ut, med platser i chassit och sånt som jag kan ha missat?

Vad säger ni att man ska använda för OS? Är inte speciellt sugen på Vista nämnligen.

Permalänk
Medlem

Vista har nog varit moget och inkört ett bra tag redan.

Min htpc kör vista och det fungerar utmärkt till ändamålet, dvs en vitvara som ligger i tv-bänken och spelar upp film och sysslar med diverse fuffens som antipiratbyrån ska ge fan i. Min riktiga dator är en mac.

Permalänk
Medlem

Vista, ok. Har dock ingen bra erfarenhet av de men kanske ska testa.

Har en MBP nu, Perc, och saknar inte direkt PC:n..

Någon som kan ge lite info och tips gällande tv-kort. Optimalt vore ju om jag kunde bli av med stora tjocka digitalboxen i tv-hyllan också. Är det allt som behövs för att kunna ta emot kanaler och spela in om kortet klarar det?

Permalänk
Medlem

floppydtv eller firedtv är nog det bästa tvkort du kan ha, floppydtv är internt och firedtv är en extern liten låda.
Finns i olika modeller beroende på vad man har för digitaltv t.ex canal digital eller marksänt osv
du kan läsa om det här: http://www.tystpc.nu/sida.php?s=firedtv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle nästan föredra ett nvidia kort i ditt bygge, då dom ger dxva stöd i mkv filer vilket ati inte gör (inte dom jag spelat upp). Dock är det inga problem om man slänger in ffdshow men då ökar cpu belastningen rejält.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Jag skulle nästan föredra ett nvidia kort i ditt bygge, då dom ger dxva stöd i mkv filer vilket ati inte gör (inte dom jag spelat upp). Dock är det inga problem om man slänger in ffdshow men då ökar cpu belastningen rejält.

Tack NukeHenk, perfekt info! Antar att det blir varmare i lådan då och det vill man väl helst slippa.

En sak angående chassit, enligt måtten är Antec Fusion 140 mm i höjd. Min TV-bänk har en glipa på 150 mm. Såg att den har någon slags "fötter" som kanske inte är inräknat i måtten? Sedan antar jag att ju mer mellanrum mellan bänken och "boxen" desto bättre är det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rydberg
floppydtv eller firedtv är nog det bästa tvkort du kan ha, floppydtv är internt och firedtv är en extern liten låda.
Finns i olika modeller beroende på vad man har för digitaltv t.ex canal digital eller marksänt osv
du kan läsa om det här: http://www.tystpc.nu/sida.php?s=firedtv

Tack för tipset Rydberg, ska kika.

Jag har Tele2 digitaltv av alla märken! Lite ovanligt men det ingår i hyran och det som finns i huset så det blir enklast så. Ingen HD med andra ord, än.

Ska jag vänta med att skaffa ett tv-kort som klarar hd? Har ju i dagsläget inte planerat att skaffa sådant utbud av kanaler eller vad tycker ni? Att det i framtiden kommer att bli mer och mer är fakta. Att tvkortet klarar hd innebär väl att den klarar ta emot och visa hd men inspelning klarar den väl inte?

Jag antar att jag har digital kabeltv och DVB-C då.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag kör Low-End Intel/NVIDIA systemet som visas i länken nedan.
Länk dock kör jag ninja mini och en wd1200bevs 2.5" hdd istället för vad som står där.

Detta kör jag med xubuntu och XBMC branchen som har vdpau stöd samt nyaste drivrutiner med vdpau stöd för GPU. Dvs hårdvaru avkodning av HD material

processor jobbar i ca 5-10% i the hills have eyes .mkv filmen som jag testat :).

har även sett att folk arbetar med mythtv plugin för xbmc i linux vilket borde ge tvkort stöd

/Erik