Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s-flow
Min har också "glipan", hade nog inte noterat om jag inte läst om den dock.

Jag var in i Onsdags till ÅF och påtalade, han kontaktar Nokia för deras kommentar så får vi se vad som händer.

Börjar fundera på om det egentligen stör mig.. är ju väldigt nöjd med telefonen i allt övrigt så kanske jag struntar i glipan. Fukt ska inte vara
ett problem menade ÅF, damm.. ingen kommentar där. Om att limma
tyckte han bestämt (!) nej, garanti problem.
Exemplaret han hade bakom disken hade samma glipa.

Jag som andra uppdaterar när dom hör av sig.

En liten fråga, vad för "lösnings medel" (om något) är okej att använda för
att rengöra skärmen när den är riktigt skitig? (utan att skada förstås). Jag söker en effektiv rengörings metod som inte repar eller mattar ut skärmen
över tid.

En till liten fråga, när jag har tittat på nån video, youtube eller t.o.m, mobil-TV frågar Realplayer om jag vill spara videon.. Kan man ta bort denna fråga?

Daniel

Angående rengöring av skärmen, och resten också :), jag har använt microfiberduk, sån som man putsar t.ex. glasögon med, men för att göra det lätt för sig så skaffa skärmskydd som går att byta ut om det blir slitet, då behöver man inte heller vara så försiktig med att inte skråma eftersom de flesta skärmskydd är designade för att motstå skråmor. Något rengöringsmedel skulle jag inte rekomendera med tanke på hur "löst byggd" den är; glipor och sånt... kan då finnas risk att det läcker in i mobilen... men förståss så vet jag inte hur det är officiellt med detta men jag skulle nog inte gå på min med så mycket medel...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Jag märker att mjukvaran i 5800 är lika tröttsam som alla äldre symbiantelefoner.

Frågar programmen fortfarande efter accesspunkt varje gång man ska ansluta mot internet eller har dom fixat det nu? Min telefon låter mig välja mellan Elisa WAP, Elisa MMS, Elisa Internet eventuellt wlan varje gång man ska göra nåt med internet, och många människor har dubletter av accesspunkter installerade i sina lurar så listan blir skitlång. Hur har dom tänkt sig att en normal människa ska begripa sig på det?

Permalänk
Medlem

Jaha, nu har jag använt Invisible shield ett par dagar och idag åkte den bort!
Varför?
Jo, främst av 2 anledningar:
1. När jag trycker på skärmen med min stylus så blir det permanenta gropar efter spetsen, detta inträffar de gånger då jag råkar trycka lite hårdare än normalt (på bussen eller när jag går) och det blir då små gropar efter spetsen som inte verkar försvinna.
2. Att använda fingrarna har blivit mycket svårare eftersom den gummiliknande ytan gör att fingret hoppar när jag drar det över ytan.

Främst av anledning nr 2 drog jag av skyddsfilmen eftersom jag hellre tar några repor (OM det nu skulle bli några) än att varje dag irritera mig över hur krångligt det blir att bläddra i listor och "scrolla" websidor.

Försökte ta några bilder på "groparna", men jag vet inte om det syns så bra.

Bild 1
Bild 2
Bild 3

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isengrim
Jaha, nu har jag använt Invisible shield ett par dagar och idag åkte den bort!
Varför?
Jo, främst av 2 anledningar:
1. När jag trycker på skärmen med min stylus så blir det permanenta gropar efter spetsen, detta inträffar de gånger då jag råkar trycka lite hårdare än normalt (på bussen eller när jag går) och det blir då små gropar efter spetsen som inte verkar försvinna.
2. Att använda fingrarna har blivit mycket svårare eftersom den gummiliknande ytan gör att fingret hoppar när jag drar det över ytan.

Främst av anledning nr 2 drog jag av skyddsfilmen eftersom jag hellre tar några repor (OM det nu skulle bli några) än att varje dag irritera mig över hur krångligt det blir att bläddra i listor och "scrolla" websidor.

Försökte ta några bilder på "groparna", men jag vet inte om det syns så bra.

Bild 1
Bild 2
Bild 3

Nån som kan bekräfta problemen med invisishield innan jag beställer eller inte?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Tjenare! Fick min 5800 igår och måste säga att än så länge är jag väldigt nöjd. Föregående mobil var en SE P1i och den har jag också varit väldigt nöjd med. Anledningen till att jag föll för 5800 var att jag till att börja med ville ha en mobil med touch. Sen skulle det vara sjyst mp3spelare och bra batteritid. Allt detta anser jag 5800 leverera. Jag måste även påpeka att "kvalitetskänslan" faktiskt känns betydligt bättre än vad det gör på p1an. Inget som helst knarr och det där med touchen är nog en smaksak, jag är själv van vid p1ans touch, och 5800 känns väldigt lik den. Och jag har nog haft tur, men jag har ingen glipa på min (eller så vill jag bara inte se den). Däremot flexar ju hela plastramen som sitter runt skärmen och detta än nog bara för att funka lite som stötdämpare om man tex tappar den. Sen det här med att den skulle vara seg och liknande. Nu vet jag inte vad den jämförs med, men jämfört mot min p1a så är det rena rama raketen! Men som sagt, jag är inte jätteinsatt i mobiler mer än att jag provat ett par (HTC, Omnia, iphone) och av dessa är det bara iphonen som upplevts som snabbare. Så för vad man betalar så måste jag verkligen rekommendera den! Perfekt lur att leka med tills N97an kommer!

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_enn
Tjenare! Fick min 5800 igår och måste säga att än så länge är jag väldigt nöjd.
...

Mvh
Martin

Kan inte göra annat än att instämma, jag är supernöjd och tycker telefonen är snabb i menyerna och väldigt trevlig i största allmänhet. Den där glipan är ju inte direkt något farligt och det kan ju verkligen inte avgöra ett eventuellt köp (som jag såg någon kommentera...) Tror också utbudet av mjukvara komemr att öka ordentligt den närmsta tiden och det kommer att ge ännu mer funktionalitet och nöje till denna luren!

Ska också kommenter att det är min första egna "touchtelefon", har dock provat både det ena och det andra i "touchväg".

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Jag märker att mjukvaran i 5800 är lika tröttsam som alla äldre symbiantelefoner.

Frågar programmen fortfarande efter accesspunkt varje gång man ska ansluta mot internet eller har dom fixat det nu? Min telefon låter mig välja mellan Elisa WAP, Elisa MMS, Elisa Internet eventuellt wlan varje gång man ska göra nåt med internet, och många människor har dubletter av accesspunkter installerade i sina lurar så listan blir skitlång. Hur har dom tänkt sig att en normal människa ska begripa sig på det?

Ja de frågar ...eller inte, du kan välja själv om programen ska fråga varje gång.
Finns också en liten connection manager/wizard där man kan priotisera särskilda accespunkter.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

är det någon som har fått nokia maps att fungera på mobilen?

Permalänk

Jag har fått nokia maps att funka.

Mvh

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Jag med men lite omständigt program, inte så intuitivt som det borde. Men det fungera, voice navigering funger dock mycket bra. Precis som en riktig GPS när man kör i bilen

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag med men lite omständigt program, inte så intuitivt som det borde. Men det fungera, voice navigering funger dock mycket bra. Precis som en riktig GPS när man kör i bilen

Blir det dyrt att använda det då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc

Du kan ställa in en default som den alltid kör på så du slipper välja varenda gång. Det hade jag först men bytte så jag måste välja, gillar det bättre.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Men hur gör ni för att det ska funka? när jag ska installera nokia maps så måste jag först välja vilken mobil jag ska installera det till och jag hittar inte 5800XM i listan :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunemangs
Blir det dyrt att använda det då?

Vet ej, verkar som man får 90 dagar prova på med norden maps. Priser finns på nokia.com

Visa signatur

Permalänk

Jag kör bara med visuell navigering, dvs. inget ljud. Då är det gratis att använda. Tankade även hem nokia map loader och la in Sverige, Danmark och Tyskland (316mb tot). Så då ska det vad jag förstått vara helt gratis att använda det. Det enda som används är ju själva gps:en, kartor och sånt ligger redan på mobilen så man behöver inte koppla upp mot internet. Lägger in länken till map loader, upplevde det själv som ganska krångligt att hitta på deras dumma hemsida. http://pcsuite.nokia.se/map-manager.php . Tänk på att du måste ha Pc-suite installerat först! Hoppas det kan hjälpa någon!

Mvh
Martin

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kör bara med visuell navigering, dvs. inget ljud. Då är det gratis att använda. Tankade även hem nokia map loader och la in Sverige, Danmark och Tyskland (316mb tot). Så då ska det vad jag förstått vara helt gratis att använda det. Det enda som används är ju själva gps:en, kartor och sånt ligger redan på mobilen så man behöver inte koppla upp mot internet. Lägger in länken till map loader, upplevde det själv som ganska krångligt att hitta på deras dumma hemsida. http://pcsuite.nokia.se/map-manager.php . Tänk på att du måste ha Pc-suite installerat först! Hoppas det kan hjälpa någon!

Mvh
Martin

Det där var inte riktigt rätt version, denna skall det vara:

http://europe.nokia.com/explore-services/maps/download/nokia-map-loader

Permalänk

Ofasen, jag kör med den som jag länkade till och det funkar finfint:p

/Martin

Visa signatur

Permalänk

Hur justerar man volymen, har svårt att höra den som pratar i andra änden, knapparna på sidan justerar ju bara volymen när man lyssnar på musik?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nedomansky
Hur justerar man volymen, har svårt att höra den som pratar i andra änden, knapparna på sidan justerar ju bara volymen när man lyssnar på musik?

Samma knappar som med musiken.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nedomansky

Om du inte kan få högre volym med knapparna på sidan och har testat flytta luren i örat så du inte har haft luren snett? Om detta inte löser problemet kan du ha otur och mobilen kan vara sönder, detta är något slags standard fel på tidiga mobiler, både jag och min kompis har haft det, men fick det fixat på service...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk

Fick hem min mobil idag Verkar riktigt fin faktiskt. Nu ska det lekas ikväll haha

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem
Citat:

Ofasen, jag kör med den som jag länkade till och det funkar finfint:p

/Martin

Okej, jag fick det inte att fungera, sen såg jag att det var en version för Nokia 6110 navigator, men fungerar det för dig så

Permalänk

Fick min för 5min sen så hur den är kan jag inte svara på än, men jag har inge glipa och den är inte det minsta seg

Permalänk

Frågor .... Vart är glipan på denna mobil tänkte köpa mobilen på plats och öppna och kolla om glipan är där... Och min andra fråga är om den blåa har bara en blå rand och Lite blå baklucka och allt annat svart stämmer det ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolspider
Frågor .... Vart är glipan på denna mobil tänkte köpa mobilen på plats och öppna och kolla om glipan är där... Och min andra fråga är om den blåa har bara en blå rand och Lite blå baklucka och allt annat svart stämmer det ?

Glipan sitter uppe i hörnet vid kameran för videosamtal (& powerknappen) (övre högra hörnet och du håller mobilen upprätt och tittar på displayen). Glipan är mellan ramen som sitter runt skärmen och underdelen.

Allvarligt talat har det blivit ganska mycket hype över den där glipan (något som jag kanske bidragit till lite tyvärr...) den är väldigt liten!

Den blå varianten ser ut som du beskriver, skymtar ibland en svag blå nyans i de svarta plastdetaljerna men det är nog bara inbillning...?

I övrigt en toppenmobil och du blir säkert nöjd (beroende på vilka krav du ställer förstås )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan ladda ner Google maps kartor via internet ner till datorn?

För att sedan förra över till mobilen, istället för att behöva ladda ner hela tiden via mobilen.

/ lAlAz0r

Permalänk
Medlem

Man blir ju ruggigt sugen på att inhandla en 5800, finns det stöd för TomTom navigator?
Eftersom det funkar på tex P1 med just symbian så borde det väll fungera på även denna mobil, eller har dom gjort en fuling och blockat det?

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lAlAz0r
Någon som vet om man kan ladda ner Google maps kartor via internet ner till datorn?

För att sedan förra över till mobilen, istället för att behöva ladda ner hela tiden via mobilen.

/ lAlAz0r

http://www.google.com/mobile/default/maps.html

Tryck på download under Symbian S60. Spara på dator och installera via PC Suite eller för över installations filen till mobilen och installera där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunemangs
http://www.google.com/mobile/default/maps.html

Tryck på download under Symbian S60. Spara på dator och installera via PC Suite eller för över installations filen till mobilen och installera där

Jag mena inte själva programmet det har jag redan, jag menar kartor! Så man inte behöver ladda ner dem hela tiden.

/ lAlAz0r

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Du kan ställa in en default som den alltid kör på så du slipper välja varenda gång. Det hade jag först men bytte så jag måste välja, gillar det bättre.

Jo, det vet jag att man kan... så har det varit på symbian i många år. Det är dock inte praktiskt om man har en telefon med wifi för jag vill använda wifi hemma och 3G annars när jag inte är nära något känt wlan.