Ny MP3-spelare för att ersätta trasig iAudio U3

Permalänk
VR-fantast

Ny MP3-spelare för att ersätta trasig iAudio U3

Hejsan,

Jag är på jakt efter en ny mp3-spelare, då hörlursingången glappar på min iAudio U3 (har någon lösning på det mottages det gärna, förstås).

Jag var lite inne på att skaffa en iPod Touch, men sen insåg jag att den dels är för dyr och dels är för "trendig" för min smak.

Vad rekommenderas om man vill ha bra ljudkvalitet?
Har ett par Jays D-Jays, så något som matchar dom.

Wifi hade varit kul men bara om det fungerar bra.

Permalänk

Eftersom du har haft en iAUDIO U3 kanske du borde testa iAUDIO 7?

Permalänk

Ja, iaudio7 var det första jag kom att tänka på jag med.
Det är ju förutsatt att det du vill göra med den är att lystna på musik, ska man se på film är den inte så mycket att hänga i julgran.

Det jag gillar med den är att den, enligt mig, är väldigt specialicerad på det den gör, den är liten och har lång batteritid, utomordentligt ljud, den kan driva väldigt tröga lurar bättre än många andra bärbara spelare.
Inte bunden till nåt särkilt överförningsprogram (tänk itunes) och den spelar flac. Du som har haft en u3 sen tidigare kommer kanske inte märka så stor skillnad mellan u3 och 7:an och det vill jag säga är positivt, jag tror att man ruttnar ur ganska snabbt på att hamna i en så stängd plattform som ipoden sen, tyvärr verkar det som att tillverkare som tidigare gjorde öppna och användbara spelare nu börjar röra sig mot itunes hållet, det var den största anledningen att jag inte tittade så noga på creative tex. när jag väl skulle köpa.

Ska man ha den för att visa upp på stan är det nog ingen som skulle höja på ögonbrynen, då ska du nog skaffa en ipod touch istället, eller kanske en iphone.

/Niklas

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Eftersom du har haft en iAUDIO U3 kanske du borde testa iAUDIO 7?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TURK]Hakan
Ja, iaudio7 var det första jag kom att tänka på jag med.
Det är ju förutsatt att det du vill göra med den är att lystna på musik, ska man se på film är den inte så mycket att hänga i julgran.

Det jag gillar med den är att den, enligt mig, är väldigt specialicerad på det den gör, den är liten och har lång batteritid, utomordentligt ljud, den kan driva väldigt tröga lurar bättre än många andra bärbara spelare.
Inte bunden till nåt särkilt överförningsprogram (tänk itunes) och den spelar flac. Du som har haft en u3 sen tidigare kommer kanske inte märka så stor skillnad mellan u3 och 7:an och det vill jag säga är positivt, jag tror att man ruttnar ur ganska snabbt på att hamna i en så stängd plattform som ipoden sen, tyvärr verkar det som att tillverkare som tidigare gjorde öppna och användbara spelare nu börjar röra sig mot itunes hållet, det var den största anledningen att jag inte tittade så noga på creative tex. när jag väl skulle köpa.

Ska man ha den för att visa upp på stan är det nog ingen som skulle höja på ögonbrynen, då ska du nog skaffa en ipod touch istället, eller kanske en iphone.

/Niklas

7:an verkar rätt bra, dock ser jag bland recensioner att många klagar på touchfunktionen. Att det är väldigt lätt att komma åt fel knappar, att det blir osmidigt etc.

Om man inte ska slå till på den, finns det någon likvärdig/bättre?

Permalänk
VR-fantast

Creative Xen X-Fi såg ligger i samma prisklass som iAudio 7.

Jag har svårt att dra jämförelser mellan ljudkvaliteten på dessa, men Creatives spelare har WiFi. Även om den förvisso inte funkar lika bra som på iPod och kanske inte är en alltför nödvändig funktion när allt kommer omkring...

Fördelarna med iAudio 7 verkar vara monsterlång batteritid/ljudkvalitet, minus verkar vara användarvänligheten b.la.

Permalänk

åk till teknikmagasinet, de brukar låta folk testa produkterna, känsligheten går att ställa in i 3 olika nivåer.

Permalänk

Meizu M6 är ju annars jävligt snygg, samt att ljudet är riktigt fint i den IMO

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
VR-fantast

Någon som vet hur mycket ljudkvaliteten skiljer sig mellan U3 och 7:an?

Permalänk
Medlem

Jag har lyssnat på båda och tyckte inte det var någon större skillnad. Utomordentligt på bägge, med andra ord. Sedan har jag två U3:or i kartong som ligger och väntar på att den jag har ska paja, för jag älskar U3:ans format och styrning, men skulle jag handla en spelare idag skulle det bli iAudio 7.

Permalänk

Sansa Fuze kanske...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
7:an verkar rätt bra, dock ser jag bland recensioner att många klagar på touchfunktionen. Att det är väldigt lätt att komma åt fel knappar, att det blir osmidigt etc.

Om man inte ska slå till på den, finns det någon likvärdig/bättre?

Har en i7, är mycket nöjd, fast jag har bara haft den ett par veckor än så jag kan inte svara för hur den håller i längden än. Ljudet är fantastiskt bra och går att justera fritt med equalizern och de andra effekter/filter som den kan lägga på. Har bara testat ogg och mp3 än, ej hunnit testa flac. Det finns en låsswitch som låser touchknapparna, de andra knapparna går att programmera för lite olika funktionalitet, volym etc. Manualer finns här om du vill kika lite:
http://www.cowonglobal.com/download/file/manual/iAUDIO7/i7_EN...
http://www.cowonglobal.com/download/file/manual/iAUDIO7/i7_SW...

Här är en recension:
http://www.anythingbutipod.com/archives/2007/07/cowon-iaudio-...

Permalänk
VR-fantast

Argh, svårt o bestämma sig.
Det bra med 7:an är ju att den har bra ljud och batteritid.

Men användarvänlighet och att den ser ut som en bulkig tändsticka är en liten nackdel...

Jag funderar lite lätt på en Zen X-fi, men dels vet jag inte om ljudet är bra och sen vet jag ej heller hur nödvändigt det är med WiFi (om man nu ska välja 16gb-varianten). Använder man det alls, liksom?

Permalänk
VR-fantast

Gick förresten inte att surfa på Zenen, så den kan man väl nästan skita i.

Jag är nästan lite inne på att skaffa iAudio 7an ändå.
Dock vet jag inte om det är nån särskild skillnad mot U3:an egentligen.

Jag var väl nöjd med U3, men jag tycker inte den var exceptionell eller flashig på något vis.

Permalänk
VR-fantast

Archos 605 då, hört något om den?
Verkade ganska stabil, möjligen lite dyr dock.

Och hårddisk. :/

Permalänk

den är mycket stor så den kommer inte att vara smidig.

Permalänk
VR-fantast

Hittills verkar iAudio 7 nästan vara det bästa alternativet om jag ska skita i iPod.
Det som gör mig orolig är t.ex om det blir fäppligt att byta låtar p.g.a dålig användarvänlighet.

Permalänk

att byta i fickan blir väl lite knepigt eller? på min D2 kunde man ställa in så att man kunde byta låtar med volymknapparna när spelaren va på hold, vet inte om det är samma sak med iAUDIO 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
att byta i fickan blir väl lite knepigt eller? på min D2 kunde man ställa in så att man kunde byta låtar med volymknapparna när spelaren va på hold, vet inte om det är samma sak med iAUDIO 7.

Jo det är samma sak på I7 om man vill. Inga problem att byta låtar eller snabbspola, paus fungerar även med "M".

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk

Trevligt

Permalänk
VR-fantast

Jag var inne på MediaMarkt och glodde.

iAudio 7:an var mycket större än jag hade väntat mig.
Den såg ganska mycket större ut än min U3.

Zen X-fi var å andra sidan mycket mindre än jag trodde.
Men jag är inte intresserad av den ändå.

Svårt att välja, men kanske blir en iAudio 7 ändå om inget annat förslag kommer upp.

Permalänk
Medlem

Du kanske ska testa en Sansa clip. Om man bara vill ha musik med bra ljud i en liten spelare är det ett utmärkt val.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
VR-fantast

Som läget ser ut nu så blir det nog en iAudio 7.

Permalänk

Tror du gör ett mycket bra val där ändå. Har sneglat på en hel del mp3 spelare i veckan och verkar som cowon har lyckats att göra en mp3 spelare som iaudio i7 som håller bra länge både funktions mässigt och stil. Den har funnits ett tag ute på marknaden och inte har det kommit en ersättare heller. Dom är nog rätt nöjda med den själva
Är själv jevligt sugen på en också Tror det blir en när lönen kommer. Hade en X5 förut vilket hade ett fantastiskt ljud. Ångrar lite att jag sålde den. Men, hur som haver. Köp den och skulle du bli sugen på en spelare som är mer snygg utseende så köp den också. Man kan aldrig ha för många prylar.