Fildelningssajter anmälda för häleri

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Nu ska vi gå in på ett sidospår: Sen när fan blev det olagligt att sitta på en uppsättning rarfiler? Sen att ett speciellt program kan göra om dem till filmer å skit spelar väl ingen roll? Kan man hävda det?

Så länge skivbolagen styr och sitter på nästan oändligt massa pengar så visst.
Skivbolagen kan hävda vad dom vill och få rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu ska vi gå in på ett sidospår: Sen när fan blev det olagligt att sitta på en uppsättning rarfiler? Sen att ett speciellt program kan göra om dem till filmer å skit spelar väl ingen roll? Kan man hävda det?

Tror inte det argumentet håller. VLC t.ex. kan spela upp rarfiler (okomprimerade) om de inehåller film. Det handlar bara om att byta filändelsen.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
frågan är om det inte kan hävdas av försvaret att masterkopian medvetet läckts ut för att användas mot fildelningssiterna

Om försvaret skulle säga det skulle de erkänna sig som en konkurrent till filmbolaget. Någonstans i mitt bakhuvud minns jag att en viktig del i piratebay-rättegången var huruvida filmbolagens förluster var piratebays fel. Så om försvaret skulle använda det argumentet skjuter de sig själva i foten.

Permalänk
Medlem

bara öppna trackers Än sitter man säkert

Visa signatur
Permalänk

Varför stämmer de inte Cisco? De är ju delansvariga då de tillhandahåller hela infrastrukturen för internet... undrar hur länge denna fars skall pågå...

// Lazze

Permalänk
Medlem

Jävla Rally Brudar måste vara den sämsta filmen i historien, tack vare fildelning slapp jag betala 90kr

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Ännu en som inte har en blekaste aning om hur torrent-tekniken fungerar...

Permalänk
Medlem

Rally brudar !? Va fasiken är det för sketfilm? Hahaha...jag förstår att de anmäler stöld...för det är ingen som ville se den - lika bra att dra in lite pengar på andra sätt lol

Rally brudar hahaha jag skarattar fortfarande....låter som 2 blonda dumbrudar som tror att de kan köra bil...haha....

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

ONE SWARM ! Googla och installera, det blir bara fler och fler ! runt hundra tusen svenskar och norrmänn reda. det blir säkert flera liknande klienter med . Kom igen nu ger vi gubbjävlarna från bolagen hjärnblödning *LOL*

Permalänk
Medlem

Vafaan ingen vill ju ändå se den dåliga filmen. Jag hatar alla människor som tror att de vet allt som detta företag men egentligen så kan de inte ett skit.

Permalänk

Snälla, läs lagtexten som någon postade tidigare här i tråden. Det finns faktiskt bättre stöd i lagen i det här fallet än i piratebayrättegången.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweclockers.com
Birkeland förklarar anmälningen med att han kan bevisa att någon i produktionsledet har stulit en masterkopia av filmen Rallybrudar och sedan spridit den på internet.

att "någon"... jaha, vad har det med fildelningssajter att göra med hans usla "filmcrew" som gör usla filmer?
Går detta igenom, så kommer jag helt ärligt på heder o samvete o fan o hans morsa anmäla Telia för försök till medhjälp för upphovsrättsbrott då dem förser mig med internet..
En viss biltilverkare för att dem tillverkat något som fick mig att förlora körkort och bli en samhällsfara i trafiken och ja, jag ska anmäla mcdonalds, och alla läskföretag för att dem ökar risken för överviktiga och osunda människor i samhället som i sin tur leder till psykiskt instabila människor..

I can´t wait to see how this will end!

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Stackarna känner inte till skillnaden på stöld och kopiering, kanske inte så överraskande med tanke på hur mycket skräp som släpps från filmindustrin dessa dagar .

Det enda detta betyder, är ju inte att dessa onlinetjänster undanhåller detta skyddade material, tvärtom, så gör dom det öppet för allmänheten. Brottet ligger hos någon, förmodligen i deras egna led, som har lagt ut materialet.

Hur exakt undanhåller dessa tjänster dessa olovligt kopierade och utlagda mastermaterial, om de i själva verket för det första inte har materialet på sina servrar, och för det andra så gör dom det inte svårare för någon att nå källan som lägger ut materialet, snarare vice versa. Det är källan, den som förser kopieringen som bryter mot upphovsrätten.

Sen huruvida dessa trackers har vissa ansvar som gör att det dom håller på med kan vara brottsligt, det är en annan fråga i sig som inte har specificerats i någon lag, men häleri, det kan det väl inte vara? Dom gör ju material tillgängligt, snarare än att gömma undan det. Jag förstår inte alls anklagelsen...

Citat:

Sen när är det olagligt att dela ut kopierade böcker som någon skrivit, utan dennes medgivande, bara för att de är kopierade så betyder det inte att de som skaffar kopiorna faktiskt kommer att läsa boken, eller hur? :S

Nej, ditt resonemang håller inte alls.

Däremot så kan man undra hur dom avgör eventuella avgifter här och huruvida de är vettiga med avseende på marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag säger ONE SWARM igen ! låt dom anmäla antingen miljoner på en gång eller bara EN snubbe i Amerika och ändå inte komma åt nätverket !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Jag säger ONE SWARM igen ! låt dom anmäla antingen miljoner på en gång eller bara EN snubbe i Amerika och ändå inte komma åt nätverket !

Det är väl inte så svårt att hitta skäliga anledningar till brott i det fallet, och då kan man säkert få ut källor. Om bevisbara skäliga anledningar till brott finnes, och den som förser tjänsten vägrar att samarbeta, då blir det i det fallet nog fråga om häleri.

I det här målet som tråden handlar om, så är det dock inte så att dessa tjänster aktivt undanhåller några källor. Med en förnuftigt utformad IPRED lag så skulle dessa saker kunna lösas, istället så har vi en lag som i vissa faktorer blivit överdriven pga vissa verksamheters girighet och anspråk på privilegier på marknaden, samtidigt som vi på annat håll i samhället tappar våra mest grundläggande rättigheter på väldigt illavarslande sätt (FRA). Med det predikamentet i åtanke så bör man vara uppmärksam i sådana här fall.

Kan tillägga att OneSwarm har massiva lagliga användarändamål, och med vänner får man ju dela material på ett annat sätt också. Men som sagt, då skäliga anledningar till brott finnes, så kan man ändå efter ett domslut kräva ut uppgifter på ett annat sätt. Om det vid det tillfället undanhålls information så är det häleri. Här så har ju dock dessa fildelningstjänster inte blivit dömda att ge ut någon information. Och det finns inte heller förtydligade lagar vad gäller att handskas med det, det kan man, menar jag, till stor del tacka trångsynta och giriga verksamheter för.

Permalänk
Medlem

Som sagt, nu har jag varken tankat eller sett Rallybrudar och det av ett skäl... Den dagen Svensk Film börjar göra bra film så kan jag se den och då betalar jag gärna, annars får det vara.

Att deras skitproduktioner ska förpesta en sida som Piratebay där Kultur ska spridas är skrämmande! Piratebay borde stämma dem på ett fett skadestånd då de allvarligt skadat sidans rykte!

Minns på imdb där nyss nämnda och många andra svenska skitfilmer bara hade som förklaring för det dåliga betyget "another Swedish movie" dvs den förtjänar inte över 2.3. Disaster movie var kvalité jämfört med den smörja Svensk film pumpar ut, skäms för att vara svensk när man hör om det....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
Som sagt, nu har jag varken tankat eller sett Rallybrudar och det av ett skäl... Den dagen Svensk Film börjar göra bra film så kan jag se den och då betalar jag gärna, annars får det vara.

Att deras skitproduktioner ska förpesta en sida som Piratebay där Kultur ska spridas är skrämmande! Piratebay borde stämma dem på ett fett skadestånd då de allvarligt skadat sidans rykte!

Minns på imdb där nyss nämnda och många andra svenska skitfilmer bara hade som förklaring för det dåliga betyget "another Swedish movie" dvs den förtjänar inte över 2.3. Disaster movie var kvalité jämfört med den smörja Svensk film pumpar ut, skäms för att vara svensk när man hör om det....

Amen brother.

Senaste servärda filmen var "det sjunde inseglet", och det var med Bengt Ekerot i helkroppskondom och pudersmink.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Amen brother.

Senaste servärda filmen var "det sjunde inseglet", och det var med Bengt Ekerot i helkroppskondom och pudersmink.

låt den rätte komma in då? den ligger inte så jävla illa till på imdb

håller dock med om att sjunde inseglet är sjukt bra, kanske den bästa filmen någonsin

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Amen brother.

Mm den var bra, dock tycker jag storm och ondskan var rätt okej ändå och Arnfilmerna tycker jag också är välproducerade och håller hög nivå, i övrigt är det ren skit som produceras tyvärr.

(tomten är far till alla barnen är också en annan rätt bra film som jag sett ett par ggr nu )

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Första Arnfilmen (som är den enda jag har sett) sög ju då tyckte jag... fragmentarisk och oengagerad.

Visa signatur

Tgb: MCHOSE Ace 60 Pro, Mus: Ninjutso Sora v2 Superlight, Skärm: AOC G2460PF, 144Hz, ASUS Prime GeForce RTX 5070 OC, AMD Ryzen 5 9600X, Gigabyte B650 UD AX, Kingston FURY Beast 2x16GB, Crucial P310 M.2 NVMe SSD 2TB, Thermaltake Toughpower GT 850W, Phanteks XT Pro Ultra Svart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynips
Första Arnfilmen (som är den enda jag har sett) sög ju då tyckte jag... fragmentarisk och oengagerad.

Det får du absolut tycka, precis som jag tyckte att den faktiskt var alldeles utmärkt (smaken är ju som bekant delad) och ett rätt bra exempel på vad svensk film kan åstadkomma om dom lägger ner lite mer resurser och tid.

Rent generellt håller dock svensk film inte internationell klass alls, där är danskarna t.ex bra mkt bättre. Beck och Irene Huss osv är rena rama skiten i mina ögon, finns dock dom som gillar det men det håller inte alls internationellt sett.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Men alla dåliga svenskar filmer är ju pga dom inte har råd med bättre! Pga alla smutsiga fildelare! För vi vet ju alla att man inte kan skapa något utan resurser, det är omöjligt!

Dom kan ju rikta sina stämningar och anmälningar mot den som snodde mastern i första hand, fast då måste man ju som redan nämnts granska sina egna led, och det är ju jobbigt. Enklare peka finger på torrentsiter och säga "dom är skyldiga... på nåt sätt!".

Permalänk
Medlem

Tänk att det ska vara så svårt att förstå hur torrenttekniken fungerar! Det här börjar bli löjligt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Avstängd

Stulen från produktionsleden.. vad har det med TPB å göra med?

Alltså någon som jobbar på produtionsleden har stulit filmen och lagt upp det på någon tracker och nu vill filmägaren stämma dom som inte har stulit den... underligt tänkande.

Så om min bil blir stulen så kan jag stämma vägverket, för tjuven använde ju vägen.. lika logiskt.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Vi stämmer ikea för de har tillverkat bokhyllor som stulna spel hamnat i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Vi stämmer ikea för de har tillverkat bokhyllor som stulna spel hamnat i

Vi ska inte gå snäppet längre då och stämma dom stackars kineserna som gjort bitarna till bokhyllan? Jag menar med deras 50öre i timmen kan de nog allt avvara ett par hundra tusen var till svensk filmindustri.

När vi endå är igång varför kan vi inte stämma skogsindustrin för hjälp till brott för att ha tillhandahållit materialet för bitarna. Och om vi ska ta ner dom så måste vi ju nästan ta ner Vägverken i alla länder där träet har fraktats. För att inte tala om lastbilsförarna, dom jävlarna har gottat sig rejält på detta.

Nä men seriöst, det enda rätta här borde vara att stämma gud (om han finns) för att ha skapat media över huvudtaget och eftersom han inte har några cash utan bara oss människor så kommer vi alla att skickas som slavar till den stora Antipiratplaneten norr om Andromedagalaxen och jobba där i all oändlighet. Och då alla står och slavar på planeten, svettiga och skitiga, ska filmproducent Anders Birkeland stå med mikrofon och stort PA system och säga "Om det inte hade varit för att ni hade laddat ner min film Rallybrudar så hade det här aldrig hänt...". Enda tills en förträffligt fint Juni dag någon gång kring ∞^2 efter Kristus (om han funnits) när en meteor krashar in i planeten och tar död på hela befolkningen.

Länge leve Sverige och dess filmindustri.

En liten sidonotis är att om jag skulle filmatisera hela detta inlägget så skulle det med största sannolikhet få fler besökare i biosalongerna och ha en betydligt större inverkan på samhället än vad Anders Birkeland och Rallybrudar har haft.

(antagligen är jag en aning trött för detta inlägget började som två rader....)

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk

Man funderar ju hur de tänkt att åtalet skall hålla? Jag menar, någon stjäl en mastertape (om de nu har stulit den och inte bara kopierat den, filmen kom ju ut, fast de kanske hade fler mastertapes). Därefter kopierar de sagda mastertape. Därefter läger de ut en torrent till sagda mastertape-kopia på PB och/eller andra siter.

Fråga: Vari ligger skillnaden för PB's del om filmen som kopierats är stulen, eller bara hyrd och rippad? Det är samma film och eventuellt brott är det samma, medverkan till spridning av upphovsrättsskyddat material.
Det är ju inte PB som stulit materialet, de har heller inte på något sett befattat sig med mastertapen i sig, eller ens dess kopia. De har endast tillhandahållit ett utrymme för personen i fråga att lägga upp en länk till kopian (eller valfritt annat material, t.ex en avhandling om sniglars sexliv). Hur man får detta till häleri är en gåta för mig.

Blocket, GP's annonssidor, SvD's annonssidor osv. skulle i så fall vara mycket hetare måltavlor, då de faktiskt främjar köpet av eventuellt fysiskt stöldgods i de fall någon t.ex. snott en skiva (det faktiska fysiska mediet) och lägger ut den för försäljning på något av sagda ställen. Konstigt nog så bryr sig inte mediandustrin om det fallet.....go figure.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Förutsätter inte häleri dessutom att man säljer stöldgods? Hehe, kan väl fildelningssajter knappast anklagas för att göra.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Man funderar ju hur de tänkt att åtalet skall hålla? Jag menar, någon stjäl en mastertape (om de nu har stulit den och inte bara kopierat den, filmen kom ju ut, fast de kanske hade fler mastertapes). Därefter kopierar de sagda mastertape. Därefter läger de ut en torrent till sagda mastertape-kopia på PB och/eller andra siter.

Fråga: Vari ligger skillnaden för PB's del om filmen som kopierats är stulen, eller bara hyrd och rippad? Det är samma film och eventuellt brott är det samma, medverkan till spridning av upphovsrättsskyddat material.
Det är ju inte PB som stulit materialet, de har heller inte på något sett befattat sig med mastertapen i sig, eller ens dess kopia. De har endast tillhandahållit ett utrymme för personen i fråga att lägga upp en länk till kopian (eller valfritt annat material, t.ex en avhandling om sniglars sexliv). Hur man får detta till häleri är en gåta för mig.

Blocket, GP's annonssidor, SvD's annonssidor osv. skulle i så fall vara mycket hetare måltavlor, då de faktiskt främjar köpet av eventuellt fysiskt stöldgods i de fall någon t.ex. snott en skiva (det faktiska fysiska mediet) och lägger ut den för försäljning på något av sagda ställen. Konstigt nog så bryr sig inte mediandustrin om det fallet.....go figure.

Det eventuella brottet lär vara att de "otillbörligen främjar möjligheterna för annan att tillgodogöra sig egendom som härrör från brottsligt förvärv eller värdet av sådan egendom". Det har ingenting med upphovsrätt att göra. Det är ju faktiskt stulet material som lagts upp den här gången, så de har lite mer kött på benen än i piratebayrättegången.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Det eventuella brottet lär vara att de "otillbörligen främjar möjligheterna för annan att tillgodogöra sig egendom som härrör från brottsligt förvärv eller värdet av sådan egendom". Det har ingenting med upphovsrätt att göra. Det är ju faktiskt stulet material som lagts upp den här gången, så de har lite mer kött på benen än i piratebayrättegången.

Är det inte väldigt lätt att isf plantera dessa "bevis" på tpb och andra trackers? bolaget säger att något blivit stulet, lägger själva upp på en tracker och stämmer? Har inte läst något, så detta är helt baserat på hur jag uppfatta din kommentar

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB