Permalänk
Medlem

Frågor om ubuntu 8.10

Hej,
Jag är ny inom linux och jag har googlat och sökt som en bara den...

Det enda jag vill är att kunna surfa, chatta, ladda ner saker, bränna, lyssna och titta på mp3/film.

De program som jag använt i XP vill jag kunna använda i linux också eller liknande, så som:

.pdf-filer, Foxit software i XP har ersatts av linux Document Viewer.
utorrent har ersatts av också nån linux Transmission.
Video/mp3, från winamp till linux Totem movie player/Rythmbox

Gillar Ubuntu hittils för man slipper installera dessa program och office.
MEN när man behöver göra det så är det avancerat;

Hur kan jag öppna och packa filer som Winrar kunde, .rar & 7zip ???
Finns ju winrar till linux men hur installerar man det, bara text/kod filer??

Hur kan jag använda MSN förutom att använda Pidgin som jag tycker inte är så bra??

Vilket teckensnitt använder ni när ni surfar osv med firefox, har laptop 13" ?
I windows är det New times roman, finns ju inte på ubuntu.

Tacksam för all svar

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Avancerat att installera program i ubuntu? Finns de med i synaptics är det bara att gå in på lägg till ta bort program och söka, kryssa och acceptera så installeras det. Att kompilera från source är inte direkt hjärnkirugi heller, men betydligt krångligare för en nybörjare.

unrar borde följa med till ubuntu, annars finns det nog native gratis klienter också.

aMSN är en annan klient som funkar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Aptitude (apt-get) är ju supersmidigt
Angående teckensnitten så får man väl med t.ex. new times roman med ubuntu-restricted-extras?

Permalänk
Medlem

aha nu fattar jag lite om synaptics, höll på med Terminal hela tiden...

Windows fonts och aMSN och Unrar har jag fått igång nu.

Tack

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Kör du synaptics så är det busenkelt att bara söka på det program man vill ha.
Finns det inte i repositoryt (bibloteket) över program du kan installera är det lite knepigare för då måste du kompilera.

Funkar det inte i synaptic kolla då i första hand efter .deb paket då de är färdiga paket som du bara dubbelklickar på för att installera.

Annars får du kompilera med configure , make , make install , mm.
följer man guider om man är osäker så brukar de gå efter nått försök, ibland på första ibland på 3.

ps
har du tråkigt nån dag kan du installera
supertux och supertux2 typ som super mario bros.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Inaktiv

Angående installera program... såhär:

Det finns "två" ställen du kan leta på. Förrådet, och resten, typ ^^. Finns det i förrådet så kan du använda terminalen, synaptic eller Lägg till/ta bort. Den senare är enklast. Finns dom inte så kan du googla runt, eller kolla på tex getdeb.com. .deb-filer motsvarar .exe-filer. Fast man slipper en jobbig wizard

Permalänk
Medlem

För att komplettera MSN så använder jag mig utav ett program som heter emesene.

sudo apt-get install emesne

För winrar:
sudo apt-get install unrar

Och om du vill packa upp filen så skriver du "unrar -e <filen>" Då kommer den packas upp i samma mapp som du har .rar filerna. Dock inte säker på det kommandot.

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cLi

Och om du vill packa upp filen så skriver du "unrar -e <filen>" Då kommer den packas upp i samma mapp som du har .rar filerna. Dock inte säker på det kommandot.

Eller så högerklickar man bara på filen och väljer alternativet packa upp. Arkivhanteraren kommer automatiskt att använda unrar om det finns, och lika så med 7z.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cLi
Och om du vill packa upp filen så skriver du "unrar -e <filen>" Då kommer den packas upp i samma mapp som du har .rar filerna. Dock inte säker på det kommandot.

För att extracta så ska det vara "e" och inte "-e" dvs:
$ unrar e <filen>

För mer info kolla:
http://linux.die.net/man/1/unrar

Permalänk
Medlem

Går det få dock-bar på ubuntu??
Vad heter theme på den ?

Tack för all svar

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Annars finns ju Cairo-Dock, den är väl att föredra?

Permalänk
Medlem

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Då får du med allt vad det gäller multimedia codecs, rar unrar osv, flash och java.

Emesene rekomenderas starkt över pidgin om du bara använder msn protokoll.

Ktorrent är nice om du vill ha ett som ser nästan exakt ut som utorrent osv till windows.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Då får du med allt vad det gäller multimedia codecs, rar unrar osv, flash och java.

Körde den raden i terminalen som du skrev där. Fick då upp något sorts licensavtal i terminalen angående java som jag inte kunde få bort på något sett och nu kan jag inte längre använda packethanteraren. Något förslag på vad som har hänt och hur jag löser det?

Permalänk
Inaktiv

tabba/pila ner till ok knappen, tryck enter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urax
Körde den raden i terminalen som du skrev där. Fick då upp något sorts licensavtal i terminalen angående java som jag inte kunde få bort på något sett och nu kan jag inte längre använda packethanteraren. Något förslag på vad som har hänt och hur jag löser det?

Sudo apt-get update, och följ instruktionerna om det är trasiga paket osv. Men annars är det bara att köra igen. Du är andra personen som jag sett som inte kan använda en kommando rad alls, är du för ung för dos tiden kanske? hehe. Pil neråt eller åt sidan eller tab när du ska godkänna Java licensen.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Nja, helt dosfri har inte min uppväxt varit men har väl endast startat något spel från dos typ WC2. Men har aldrig direkt pillat i det med installationer eller liknande.
Tack för hjälpen i alla fall, har äntligen fått igång flash 10 nu.

Permalänk

Jag har en fråga.
Jag har skaffat wine och playonlinux.
Jag har även dragit över WC3 mappen med crack.(1.18)

När jag startar spelet så blir det först en svart ruta. efter det så minimerar spelet sig och man måste tvångsavsluta det. några ideér på hur man fixar det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
Jag har en fråga.
Jag har skaffat wine och playonlinux.
Jag har även dragit över WC3 mappen med crack.(1.18)

När jag startar spelet så blir det först en svart ruta. efter det så minimerar spelet sig och man måste tvångsavsluta det. några ideér på hur man fixar det

Patcha till senaste versionen så behöver du ingen crack.

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=...
Nästa gång du vill veta om något windowsprogram fungerar till linux är det bara att söka på appdb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
Jag har en fråga.
Jag har skaffat wine och playonlinux.
Jag har även dragit över WC3 mappen med crack.(1.18)

När jag startar spelet så blir det först en svart ruta. efter det så minimerar spelet sig och man måste tvångsavsluta det. några ideér på hur man fixar det

Ibland blir det fel på filmer via wine, testa att döpa om movies mappen i spelet till nånting annat. Det funkade för mig, men du får inte se filmerna i spelet. Sen en till sak som är värd att tänka på när det gäller Wine, om man kan ändra så att spelet använder OpenGl istället för DirectX är det alltid en rejäl prestanda boost och får bort en del buggar.

Det går att göra i WC3 t.e.x.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.