Vad för dist används i utbildningssyfte?

Permalänk
Medlem

Vad för dist används i utbildningssyfte?

Jag har ett bra tag haft tankar om att gå någon form av KY-utbildning i stil med Linux på Nackademin eller på annat håll och undrar mest om någon vet vilka distar som normalt sett används i utbildningar eller distar som liknar dessa och kanske även tipsa om bra Linuxböcker som man kan läsa och lära sig lite på egen hand tills jag faktiskt har möjlighet att söka till någon KY-skola för utbildning.

Mina kunskaper är idag inte särskilt höga men jag har inte svårt att lära mig och vill helst inte starta med någon "nybörjardist". Har redan kollat in Ubuntu redan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Medlem

Jag har varit inne på en liknande utbildning.
Det verkar som om OpenSUSE eller Red Hat står högt när det gäller utbildningar.
Red Hat kan jag förstå, men Suse? Varför?

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem

Jag pluggar Linux Administration på Kalmar Högskola och där kör vi med Ubuntu Server just nu.

Visa signatur

Kajan

Permalänk
Medlem

Jag har läst mig till att Red Hat verkar vara det mest använda runt om på företag men ja, det verkar ju kosta en del så det känns inte aktuellt för tillfället när det finns så många olika distar man kan köra och lära sig på som är gratis.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Avstängd

CentOS är typ Red Hat Enterprise Server eller nåt, fast gratis och utan support, och utan namned RedHat och loggan.

Permalänk
Medlem

Ifall du verkligen vill lära dig hur det fungerar "under huven" så kolla in http://www.linuxfromscratch.org/ . Det är i princip en bok och en uppsättning mjukvaror som guidar dig igenom hur du bygger upp ditt eget linuxsystem, från grunden. Allt i utbildningssyfte

Ska ta och gå igenom det, nån gång, när jag har tid.... nån gång.... har sagt det länge nu....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
CentOS är typ Red Hat Enterprise Server eller nåt, fast gratis och utan support, och utan namned RedHat och loggan.

CentOS är RedHat byggt från source så CentOS=RHEL-support

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompalaz
Red Hat kan jag förstå, men Suse? Varför?

För att det förmodligen är de två vanligast förekommande distarna i enterprise-miljöer?
Sedan att jag inte heller gillar Suse är en annan femma...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
Ifall du verkligen vill lära dig hur det fungerar "under huven" så kolla in http://www.linuxfromscratch.org/ . Det är i princip en bok och en uppsättning mjukvaror som guidar dig igenom hur du bygger upp ditt eget linuxsystem, från grunden. Allt i utbildningssyfte

Innan man ger sig på Linux from scratch tror jag det är mycket bättre att studera hur ett färdigt system hänger ihop. Att rekommendera någon som precis börjat använda Linux att bygga sin egen dist känns lite som att ge någon som precis ska börja övningsköra förslaget att bygga en egen bil istället...