Permalänk
Medlem

Övergång till Gnu/linux

Hej,
Har tänkt gå över till linux helt och hållet nu när jag istortsett slutat spela spel. Det enda jag spelar är väl lite cs då och då, kan nog lika gärna köra det genom wine eller gå över till quake eller UT som skall gå att köra native i linux har jag för mig?

Har genom åren kört lite OpenSuse av och till och har tyckt att det funkar ganska bra efter att man installerat lite grejor och lagt till rätt dep's i yast. Men man kan ju inte låta bli att undra vad som mer finns att erbjuda

Önskemål:

* KDE, helst 4.1+
* Bra stöd för 2 skärmar
* Stöd för att skriva till ntfs. Detta eftersom jag ännu inte känner mig helt redo att konvertera om 1.5tb utifall att jag vänder mig mot windows igen.
* Bra tillgång till olika program via dep, samt ett smidigt pakethanterings system
* Bra tillgång till "How-To's" och annan hjälp

Har kikat in några olika distar, vill gärna ha lite synpunkter på dom:

* Mandriva 2009.1 - Den ser ut att vara intresant, dock bara rc ännu ju, värt att vänta tills den släpps?

* OpenSUSE 11.1

* Kubuntu - Har dock sett på många ställen att deras KDE inte ska vara så himla bra? Vet inte sanningshalten i detta, men många som klagat.

* Debian - Känns som jag vill ha nyare versioner än vad som finns i stable, eller funkar det bra att installera stable och uppdatera till KDE4.2 eller nått?

Kom gärna med egna förslag på vad jag skall tänka på i mitt val! MVH // Andreas

Permalänk
Medlem

http://www.zegeniestudios.net/ldc/
Kan du ju alltid prova

http://distrowatch.com/search.php
På den här sidan kan du skriva in alla dina kriterier och få upp en lista med alla passande distrobutioner.

Personligen föredrar jag Ubuntu och fönsterhanteraren Gnome före KDE, så har inga personliga åsikter på en distrobutioner som kör KDE.

EDIT: Några vanliga distrobutioner som kör KDE är:
OpenSuSe
Kubuntu
Mandriva
Fedora

Sen kan du prova på Linux Mint och lägga in KDE själv om du vet hur.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Har kollat runt på dom sidorna. Därav att jag har begränsat det till de 4 distarna som nämns ovan. Mer ute efter synpunkter av användare. Jag vet inte om jag är lite för insnöad på KDE, har kört Gnome förr, men kändes inte som den passade mig.

Permalänk

Själv tycker jag KDE 4.x är rätt risigt rent generellt. Har inte testat 4.2 men 4.1 var bara problem och gillade inte direkt mina två skärmar (panelerna var helt omöjliga att ställa in).

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Själv tycker jag KDE 4.x är rätt risigt rent generellt. Har inte testat 4.2 men 4.1 var bara problem och gillade inte direkt mina två skärmar (panelerna var helt omöjliga att ställa in).

Har hört det med, men det verkar ju som dom löst det mesta från KDE 4.1.3 och uppåt?

Permalänk
Inaktiv

Fedora finns att få med Kde4.x, iaf 11 alpha. Dina önskemål går att uppfylla i de flesta stora distar, så det spelar nog inte så stor roll. Om du inte tvunget vill ha KDE vill jag nästan slå ett slag för Ubuntu ändå. Provade senaste alphan häromdagen, och det är verkligen ett mycket bra system. Prova gärna Arch annars! Det är en lite mer avancerad dist, man måste göra mycket mer själv, men när man väl är klar så fungerar den som vilken annan dist som helst, oftast lite snabbare Finns en skitbra wiki (på hemsidan som är länkad i min sign) där du får hjälp med allt du kan tänkas behöva.

Permalänk
Medlem

Körde KDE 4
Ostabilt, sen uppgraderade jag min dator och försökte installera Opensuse 11.1, Fungerade kasst pga grafikkortet.
MEN vill ha KDE 4.2! Opensuse all the way.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Fedora finns att få med Kde4.x, iaf 11 alpha. Dina önskemål går att uppfylla i de flesta stora distar, så det spelar nog inte så stor roll. Om du inte tvunget vill ha KDE vill jag nästan slå ett slag för Ubuntu ändå. Provade senaste alphan häromdagen, och det är verkligen ett mycket bra system. Prova gärna Arch annars! Det är en lite mer avancerad dist, man måste göra mycket mer själv, men när man väl är klar så fungerar den som vilken annan dist som helst, oftast lite snabbare Finns en skitbra wiki (på hemsidan som är länkad i min sign) där du får hjälp med allt du kan tänkas behöva.

Vad är pacman för pakethanterare? hur funkar den?

Permalänk
Inaktiv

Den funkar i stort sett som alla andra. Den körs via terminal:

pacman -Syu (Uppdatera och uppgradera)
pacman -S [paket] (installera paket)
pacman -R [paket] (ta bort)

osv osv. Den är rätt avancerad, finns massvis med prylar man kan göra. Kolla på Arch's wiki.

Permalänk
Medlem

Även om det kanske inte är någon livsnödvändig faktor, men pacman känns helt fantastiskt snabb i jämförelse med aptitude i Ubuntu.

Om du vill ha KDE ska du nog helt klart kolla in Arch och dess kdemod. Jag har inte använt den själv, men man hör ofta mycket bra om det. Värt att ta en titt på iallafall.

Visa signatur
Permalänk

Arch är en utmärkt dist, om du orkar sätta dig in i hur det fungerar litegrann. "Enkelheten" i Ubuntu(och alla dess varianter..) har nog bara orsakat mig mer problem än vad det hjälpt, och jag är absolut ingen erfaren linuxanvändare. Har du inget emot att läsa på lite på wikin och vill ha en bra, stabil dist med en utmärkt pakethanterare är Arch perfekt!

Permalänk

Själv kör jag ju Arch med Fluxbox och det går så fort(a) orkar inte dras med en stor och klumpig de som kde och gnome. Drar för mycket resurser tycker jag:)

Visa signatur

sdkghjdkghkj

Permalänk
Medlem

Här är en till som sitter i Arch och fluxbox... Helt underbart snabbt, ska även tillägga att jag har SSD-disk, vilket snabbar upp allt ytterligare.

Älskar även pacman, mycket bättre än aptitude. Om man dessutom använder yaourt (http://aur.archlinux.org/packages.php?ID=5863) brädar den de mesta, med färglagd output och inbyggd funktionalitet att söka i AUR med automatiskt kompilering av PKGBUILDs, mm.

Allt är enkelt, snyggt, snabbt, städat och bara fungerar... Notera att ArchLinux är bleeding edge!

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo