Muskampen 2025: Segraren korad!

Någon som är sugen på en seriös och konstruktiv debatt om piratkopiering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
De personer som jag kommenterade på bland annat Ilja har tagit upp det nu och förrut som en viktig del i argumentationen om piratkopiering. Att det skulle handla om att konsumenten tycker prissättningen är för hög. Därför kommenterade jag det. Ilja har även i en annan tråd fört fram att "gratis är gott" inte är relevant i sammanhanget. När du då svarar på ett inlägg riktat till personer som tar upp prissättningen som huvudargument så är det inte så långsökt att anta att du anser likadant.

Allright, jag har inte gjort någon bakgrundskoll på killarna i fråga. Så det kan jag inte yttra mig om. Du drog förhastade slutsatser.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Aha! Så du tycker priset på äpple är för dyrt på ICA så då pallar du hos grannen istället som protest mot priset eller för att du får äpplet gratis?

Om du säger att 169kr är för dyrt för en CD. Mycket fin åsikt, inga problem. Men det blir en helt annan sak om du laddar ner 150 cdskivor gratis från internet olagligt. Ja då var ju knappast problemet att en cdskiva kostar 169 utan att du inte överhuvudtaget vill betala för cdskivorna.

Skulle du ha en rimlig mängd nedladdade cdskivor, så är det ju en annan sak. Men när du börjar ladda ner ofantliga hundratals gig med material som du garanterat knappt hade haft råd att köpa om så företagen sålde dem till produktionspris. Ja då handlar det inte längre om att du laddar ner för att priset är för högt, det handlar om att du laddar ner för att gratis är gott.

*** EDIT ***

Vilken vacker omskrivning av gratis för övrigt. "Till en lägre kostnad". Gratis är ingen kostnad alls. Gratis är gratis.

Ta inte upp stöld i en piratkopieringsdebatt, är du snäll. Upphovsrättsbrott är inte stöld, hur man än vrider och vänder på det.

Jag ska försöka förtydliga mitt resonemang. Om jag säger att kostnaden för en viss produkt är för hög - t.ex. 169 kr för en CD - implicerar detta att det finns en kostnad som jag anser är tillräckligt låg för att jag ska vilja betala den. Det säger inget om hur stor den kostnaden är, oavsett om det är 0 kr eller 168 kr. Du kan inte påstå att om man sänker priset för en CD till t.ex. 50 kr så kan man inte längre tycka att priset är för högt och att priset därmed var inte det ursprungliga problemet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ta inte upp stöld i en piratkopieringsdebatt, är du snäll. Upphovsrättsbrott är inte stöld, hur man än vrider och vänder på det.

Jag ska försöka förtydliga mitt resonemang. Om jag säger att kostnaden för en viss produkt är för hög - t.ex. 169 kr för en CD - implicerar detta att det finns en kostnad som jag anser är tillräckligt låg för att jag ska vilja betala den. Det säger inget om hur stor den kostnaden är, oavsett om det är 0 kr eller 168 kr. Du kan inte påstå att om man sänker priset för en CD till t.ex. 50 kr så kan man inte längre tycka att priset är för högt och att priset därmed var inte det ursprungliga problemet.

Jag menade inte att jämföra upphovsrättsbrott med stöld. Jag visade på att t.ex. palla äpplen inte heller har något med en kritik mot prissättningen att göra.

Det var inte det där jag jag menade heller. Jag menade att om du som pirat skriker om att priset är för högt och menar på att det är nåt slags huvudskäl och inte att du kan få tillgång till det gratis så är det högst ologiskt att du har 200-300gig material på din hårddisk. Då är det något annat som är ditt huvudskäl till att du laddar ner. Några sådana mängder skulle du inte kunna äga lagligt om inte du menar på att företagen ska skänka bort allt de har.

Och fortfarande, 0 kr, dvs gratis. Det är ingen kostnad överhuvudtaget. Det är gratis. Jag är säker på att de allra flesta piratkopierare inte ens kollar upp priset för något de laddar ner. De laddar ner för att de kan och för att det är gratis. Det betyder inte att man ska hänga dem eller jaga dem med blåslampa. Men majoriteten av piratkopierarna gör det inte som någon slags kritik mot prissättningen av varorna. De laddar ner mappen som heter "35gig min favoritmusik", tanken över hur mycket det skulle kostat dem lagligt är nog inget de reflekterar över.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag menade inte att jämföra upphovsrättsbrott med stöld. Jag visade på att t.ex. palla äpplen inte heller har något med en kritik mot prissättningen att göra.

Det var inte det där jag jag menade heller. Jag menade att om du som pirat skriker om att priset är för högt och menar på att det är nåt slags huvudskäl och inte att du kan få tillgång till det gratis så är det högst ologiskt att du har 200-300gig material på din hårddisk. Då är det något annat som är ditt huvudskäl till att du laddar ner. Några sådana mängder skulle du inte kunna äga lagligt om inte du menar på att företagen ska skänka bort allt de har.

Och fortfarande, 0 kr, dvs gratis. Det är ingen kostnad överhuvudtaget. Det är gratis. Jag är säker på att de allra flesta piratkopierare inte ens kollar upp priset för något de laddar ner. De laddar ner för att de kan och för att det är gratis. Det betyder inte att man ska hänga dem eller jaga dem med blåslampa. Men majoriteten av piratkopierarna gör det inte som någon slags kritik mot prissättningen av varorna. De laddar ner mappen som heter "35gig min favoritmusik", tanken över hur mycket det skulle kostat dem lagligt är nog inget de reflekterar över.

Men om man laddar ner en massa filmer men ändå har en samling på över 250 dvd-filmer som även ökar varje månad. Är det fortfarande ologiskt och tycka att priset är för högt som huvudargumentation?
Likaså gäller musiken.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Men om man laddar ner en massa filmer men ändå har en samling på över 250 dvd-filmer som även ökar varje månad. Är det fortfarande ologiskt och tycka att priset är för högt som huvudargumentation?
Likaså gäller musiken.

Det kan ju inte vara ditt huvudargument precis om du har varor för över vad du någonsin skulle kunna köpa. Givetvis om du på nåt sätt anser att priset är för högt så länge det inte är gratis helt enkelt. Men då är man ju på helt andra nivåer av flummeri. Givetvis inser de flesta att man måste betala något för att företag ska kunna producera och tillhandahålla filmer och musik.

Om du har över 250 dvd filmer och lika mycket antal musikcd så är ditt huvudargument "jag laddar ner för att det är enkelt och jag kan ladda ner det utan risk" sedan kan du mycket väl ha "och så tycker jag priset är för högt" men det är knappast primärt anledningen att du laddar ner om du helt enkelt skiter i prissättningen utan laddar ner för att du vill ha mer och mer för varje månad.

Tycker du priset är för högt som huvudargument så lär du ju ladda ner det som du anser vara för högt. Inte ladda ner hejvilt utan att bry dig om vad de kostar. Jag har då aldrig träffat på någon piratkopierare som allvarligt menar att han eller hon laddar ner för att priset är för högt primärt. Primärt laddar man ner för att gratis är gott och ingen kan stoppa dig att ta det du vill ha gratis. Där är nivån som producenterna ska anpassa sig till. Det blir väldigt svårt.

OM jag skulle ladda ner olagligt så skulle jag inte bry mig om lagliga alternativ eller liknande så länge jag kan få allt gratis. Varför skulle jag? Risken att åka dit är minimal och jag kan ha program spel och allt för miljoner och åter miljoner, ja hela utbudet som någonsin kommit ut i världen helt gratis utan risk att åka dit eller några andra negtiva effekter. I dagsläget så är det ju så att för att musik/spel och program producenterna ska locka till sig sådana personer så måste de betala konsumenten för att använda deras produkter. Det är inte riktigt rimligt och det kommer aldrig bli möjligt att konkurrera med gratis.

*** EDIT ***

Notera gärna att vi fortfarande är i vaggan av IT-samhället i stort. Det var inte så länge sedan som bredband blev allmängods, Många av de äldre är fortfarande inte riktigt med på vagnen än och har svårt att piratkopiera och inse hur lätt och enkelt det är med nuvarande teknik. Jag skulle gissa på att om 15-20 år så kommer problemet vara massivare och mycket mer svårgripligt. Då är det säkerligen bara en minoritet som överhuvudtaget funderar på att köpa någon slags media med dagens utveckling. Allt ska vara gratis och det ska produceras gratis också. Annars skriker vi. 90-tals och 00-generationen som är om möjligt ännu mer bortskämda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har tråden spårat ur som befarades av TS.

Jag vet inte hur ofta det hänt att piratat material visat sig ha taskig kvalitet, trasiga taggar eller massa reklam.

Fanns det smidiga alternativ som gav mig högkvalitativa filer i öpnna format (flac exempelvis) så skulle jag inte ha några problem att betala för dem. Det ska vara enkelt. Jag har varken lust eller tid att leta efter piratfiler som sen är skit, och där tror jag många är som mig.

Dock tycker jag att 150 för en ny cd-skiva är för mycket. CDon.se har länge kört kampanjer där man får 2 (fysiska) skivor för 69kr/st. Det är ett helt okej pris för att få en riktigt skiva och det har jag utnyttjat mycket.

Köper jag över nätet vill jag EJ ha sämre kvalitet än cd'n och jag vill också ha rabatterat pris eftersom jag ej får en cd.

Spotify är ett steg i rätt riktning och som svensk är man väl lite extra stolt över det. Dock tycker jag att det borde finnas extra incitament att vara premiumanvändare, som kanske högre kvalitet eller något sådant. Men det kommer säkert.

När det gäller film och serier är det en annan femma. Jag ser i regel inte en film eller serie två gånger och ser därför inget värde i att äga sådana. Därför tror jag att filmindustrins motsvarighet till Spotify när den fungerar fullt ut kommer fullkomligt slå knockout på allt annat.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Tråden håller vekligen spårat ur nu tycker jag. Sentenced, Croles, Ilja och ni andra får gärna diskutera vidare någon annanstans. Tråden skapades för att öppna diskussion om möjliga lösningar och jag har redan bett om att folk ska hålla tråden fri från diskussion om problemet i sig.

Om ni kan komma med förslag eller åsikter om nya distributionssätt så är det fritt fram, men klagomål och diskussion i exakt vari problemet ligger utan någon vidarekopplning till nya möjligheter kan ni ta upp någon annanstans. Självklart måste man ju veta vad som är problemet, men som vissa håller på att småtjivas om det och helt och hållet glida från ämnet är att gå över gränsen.

Kort sagt, vad måste ske för att kunderna ska välja att införskaffa sitt material på lagligt vis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Tråden håller vekligen spårat ur nu tycker jag. Sentenced, Croles, Ilja och ni andra får gärna diskutera vidare någon annanstans. Tråden skapades för att öppna diskussion om möjliga lösningar och jag har redan bett om att folk ska hålla tråden fri från diskussion om problemet i sig.

Om ni kan komma med förslag eller åsikter om nya distributionssätt så är det fritt fram, men klagomål och diskussion i exakt vari problemet ligger utan någon vidarekopplning till nya möjligheter kan ni ta upp någon annanstans. Självklart måste man ju veta vad som är problemet, men som vissa håller på att småtjivas om det och helt och hållet glida från ämnet är att gå över gränsen.

Kort sagt, vad måste ske för att kunderna ska välja att införskaffa sitt material på lagligt vis?

Ja det är ju lite pudelns kärna. Det som måste ske är att det inte kan finnas gratis tillgängligt i samma omfattning och samma möjlighet utan att material måste på nåt sätt gå att begränsas. Det finns inte en möjlighet att kunna konkurrera med nuvarande situation där konsumenter har tillgång till all världens media som är överförbart i data-format på internet med några få klick. Hur det ska gå till är en enorm gåta och jag vet inte riktigt hur det ens ska gå att lösa. Jag tror inte lagstiftningen som håller på att utarbetas nu kan fungera precis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det handlar om mer än bara priset. TV serier ligger ute max 24h efter de sänds i USA, hur lång tid tar det sedan för att den kommer till Sverige? 1 år? Sen är det bara att hoppas man inte missar den. Pirat-versionerna kan du titta på när du nu har tid. Alternativet är TV-boxar som också tar en evighet att få ut.

Även filmer lider av detta, har väntat ett bra tag nu för att kolla in Quantum of Solace. Hur tänker de förresten med all antipirat skit man ska behöva kolla på. Piraterna tar ju bara bort detta så de enda som tittar på det är de som köpt filmen.

Jag är inte den mest musik intresserade. Ofta är det så att jag gillar några få låtar av en artist. Det är dessa jag vill ha, vad priset nu än är på album så vill jag inte betala för det jag inte vill ha. Inte när det finns alternativ. Varför inte sälja i bra format och med bra service. Ex att om jag blir av med låtarna så är det bara att logga in och ladda ner dom igen.

Något liknande införde Blizzard precis, händer något med skivan så kan man logga in och ladda ner spelet. Såvida man har reggad cd-key. Kanon tycker jag. Borta i många spel är behovet av cd/dvd i spelaren. Något som precis som antipirat dyngan i filmerna, bara drabbade de som faktiskt köpt spelet. Empire total war (senaste spel jag köpte) körs via Steam, inte utan problem men man försöker ju iaf hitta något nytt.

Sen upplever jag i debatten hur goda skivbolagen framställs, hur de bara försöker få betalt för det de skapar och hur kunderna sviker dem. Syrran berättade en historia när vi talade om detta ämne. Hon gillade Westlife (på den tiden) och köpte givetvis de album som kom ut. Iaf så gjorde de två nya låtar kort efter albumet släppts, men istället för att släppa dessa på en singel, så släppte man endast dessa på samma album. Dvs, samma album fast med två nya låtar. Som troget fan köpte hon detta också, men så här långt efter tycker hon det var fult gjort. Man kan fråga sig vem som svek vem först. Som man sår för man skörda heter det ju.

Jag är medveten om att man för mötas någonstans så att alla kan vara nöjda. Men industrin tycker jag mer är intresserad av att som värsta religiösa fanatiker skrika en massa om de onda och de goda.

Permalänk
Medlem

Jag förstår egentligen inte ens problematiken, men så är jag ekonomisk idiot också.

Fildelning är jättenära nollkostnad, distributionen är jättenära nollkostnad.
Inspelning/performance för ditt eller datt kostar oftast massa slantar.
Distribuera det genom fildelning och låt folk donera. Det blir småslantar men annat finns inte att göra. Oavsett vad och hur så kommer materialet ut on the internets, varför inte bara låta _möjligheten_ finnas för att samla in pengar för det?

Jaha.. _skiv_bolagen går back.
Oväntat.
Lägg ner skiten eller sadla om.

Fabriken jag jobbar på skulle givetvis fortsätta tillverka väggar in till sista stund det var lönsamt eller gick jämt (de är något solidariska ändå, cheferna). De skulle dock inte stämma folk för att kopiera grannens hus och på så sätt slippa kostnaderna och väntetiden för att bygga ett nytt från grunden. Varför? För att det är så snurrig tanke så det finns inte.
Kunden sparar slant på kopierat hus. Grannen klagar inte. Fabriken får sadla om till kunsultfirma för väg och vatten. Ingen har dött.
Cheferna nämnde det i förbifarten under rast, att bäst vore om man inte behövde varken fabrik eller platsgjutning för att tillverka hus. Kopiering vore således det ultimata, om man bortser från mark, lag och vatten?

Så vad ska förlorarna göra?
De som är producenter, _skiv_bolagsanställda, _kontrakts_artister, redigerare, manusförfattare, kameramän och poeter, vad i hela ska de göra för att överleva?
Ge upp.
Det är hårda tider. Att ge sig in i branchen med drömmen om en egen skivfabrik är galenskap i dessa tider. Idag gäller det att producera, släppa fritt och rida på vågen tills den ebbar ut och därifrån hitta nästa våg att surfa på on the interwebs. Vissa kommer sätta livet till då de inte är fit for survival, jämför dinosaurierna i istid (uttjatat, men ändå).

Konkreta förslag.
1. Släpp fokus på upphovsrätten.
2. Utveckla distributionstekniken.
3. Utveckla säkrare, snabbare system för handel on the internets.
4. Avveckla så sakteliga skivförsäljning.
5. Slå ihop biograferna o.dy. som inte går alltför bra, pga kopiering, med annat kulturutbud. Lite som affärer slår sig ihop till gallerior ungefär. Kulturgallerior ftw.
6. Utöka statligt kulturstöd till förmån för producenter och viss del även till distributörer (öka fördelningen från skatteintäkterna om så krävs).

Piratkopiering kommer att bestå, och öka. Går bara att rida på vågen eller drunkna. Låt oss lära berörda man surfar, skaffa dem flytväst osv osv.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det är ju lite pudelns kärna. Det som måste ske är att det inte kan finnas gratis tillgängligt i samma omfattning och samma möjlighet utan att material måste på nåt sätt gå att begränsas. Det finns inte en möjlighet att kunna konkurrera med nuvarande situation där konsumenter har tillgång till all världens media som är överförbart i data-format på internet med några få klick. Hur det ska gå till är en enorm gåta och jag vet inte riktigt hur det ens ska gå att lösa. Jag tror inte lagstiftningen som håller på att utarbetas nu kan fungera precis.

Det där gäller bara om man vill att 100% av användarna skall betala. Nöjer man sig med en viss andel så funkar det att konkurrera då man har en helt given konkurrensfördel, nämligen lagligheten. Detta verifieras av ex TV-licensen som betalas av största majoriteten vilket visar att betalningsförmågan finns hos de flesta även om det är enkelt att smita undan.

Själva problemet är att dom inte försökt konkurrera, speciellt när det gäller film och serier. Om man tar en tjänst som finns idag, av dom jag hittat den bästa (vilket fortfarande är ganska dålig i mitt tycke), www.headweb.com
Några direkta fel med den tjänsten för att den inte skall vara tillräckligt konkurrenskraftig är:
-priset 29-49kr för hyra, köpa för 89-99kr. Det kan jämföras med ICA där det kostar 25kr att hyra.
-utbudet, är inte bra.
-kvaliteten är inte superbra
-man måste använda deras program för att se filmen när man hyr, vid dvd-köp funkar andra(tror jag)

Dom är ändå dom som verkar försöka mest. De förbättringar jag skulle vilja se är annan prissättning, där det blir billigare om man hyr film ofta. Ex skulle det kunna vara att man räknar utifrån antalet filmer man hyr per månad, 1 film för 30 nästa 25, 20 och ner till kanske 10 kr som billigast om man hyr många filmer per månad.
Det jag vill ha är en högupplöst film nedladdad som kan visas i min favoritspelare istället för deras. Detta är föga troligt då filmbolagen antagligen inte vill att jag skall kunna ha filmen till en billig peng på min dator även om jag skulle ta bort den efter 24h eller hur länge man nu hyr. Ett köp skulle bolagen nog inte gå med på vid min prissättning.

Sen finns det även några bra saker med tjänsten:
- det är ganska smidigt ändå att använda deras program om man inte har specialkrav på mediaspelaren.
- det finns trailers till många filmer
- man kan kolla några minuter gratis i början av filmen för att sedan avgöra om man vill hyra eller köpa den
- funkar till linux (funkade dock inte för mig för några veckor sedan men idag verkar det funka)
- man kan få bonuspoäng, genom att dela med sig av sin bandbredd, som sedan kan användas för att köpa filmer. Kräver dock ganska mycket utdelning för att komma upp i en film, men ändå en trevlig sak.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Det där gäller bara om man vill att 100% av användarna skall betala. Nöjer man sig med en viss andel så funkar det att konkurrera då man har en helt given konkurrensfördel, nämligen lagligheten. Detta verifieras av ex TV-licensen som betalas av största majoriteten vilket visar att betalningsförmågan finns hos de flesta även om det är enkelt att smita undan.

Själva problemet är att dom inte försökt konkurrera, speciellt när det gäller film och serier. Om man tar en tjänst som finns idag, av dom jag hittat den bästa (vilket fortfarande är ganska dålig i mitt tycke), www.headweb.com
Några direkta fel med den tjänsten för att den inte skall vara tillräckligt konkurrenskraftig är:
-priset 29-49kr för hyra, köpa för 89-99kr. Det kan jämföras med ICA där det kostar 25kr att hyra.
-utbudet, är inte bra.
-kvaliteten är inte superbra
-man måste använda deras program för att se filmen när man hyr, vid dvd-köp funkar andra(tror jag)

Dom är ändå dom som verkar försöka mest. De förbättringar jag skulle vilja se är annan prissättning, där det blir billigare om man hyr film ofta. Ex skulle det kunna vara att man räknar utifrån antalet filmer man hyr per månad, 1 film för 30 nästa 25, 20 och ner till kanske 10 kr som billigast om man hyr många filmer per månad.
Det jag vill ha är en högupplöst film nedladdad som kan visas i min favoritspelare istället för deras. Detta är föga troligt då filmbolagen antagligen inte vill att jag skall kunna ha filmen till en billig peng på min dator även om jag skulle ta bort den efter 24h eller hur länge man nu hyr. Ett köp skulle bolagen nog inte gå med på vid min prissättning.

Sen finns det även några bra saker med tjänsten:
- det är ganska smidigt ändå att använda deras program om man inte har specialkrav på mediaspelaren.
- det finns trailers till många filmer
- man kan kolla några minuter gratis i början av filmen för att sedan avgöra om man vill hyra eller köpa den
- funkar till linux (funkade dock inte för mig för några veckor sedan men idag verkar det funka)
- man kan få bonuspoäng, genom att dela med sig av sin bandbredd, som sedan kan användas för att köpa filmer. Kräver dock ganska mycket utdelning för att komma upp i en film, men ändå en trevlig sak.

Hehe, alltså ja det mesta låter rimligt men jag måste ändå kommentera att du tar TV-licensen som ett bra exempel. Det måste ju vara det absolut sämsta som man någonsin kommit på. TV-licensen skulle ju vara bra mycket billigare och bra mycket mer lönsammare om det var inbakad som skatt eller i vart fall ärligare om den överhuvudtaget var valbar. Alla har i princip TV i dagens samhälle och att bygga upp det som det är gjort nu är ju en katastrof.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såhär säger John Hassler, ek prof i Nationalekonomi vid SU.
http://hassler-j.iies.su.se/fildelning.htm

Jag tycker han summerar läget ganska bra.

”Förstärk inte upphovsmannaskyddet för att skivindustrin kräver det”

I lagstiftningen och den allmänna debatten har skett en kraftig omsvängning mot de s.k. fildelarna. För några år sedan kunde vem som helst, t.o.m. ministrar, ”erkänna” att de laddade ner musik och annat från nätet. Numera betraktas sådant som grovt brottsligt, på gränsen till att motivera fängelsestraff. Denna utveckling är olycklig eftersom det finns starka samhällsekonomiska argument för fri fildelning. Dessa argument bygger på att väldigt många individer kan ha fördelar av fildelning till låg kostnad. Vinsterna är spridda över ett stort antal individer som var och en dock vinner ganska lite. Erfarenhet och teori talar för att sådana spridda vinster har svårt att bli tillräckligt tillgodosedda när de står mot mer koncentrerade vinstintressen, i detta fall hos musik och filmindustrin. Det är möjligen (men inte säkert) sant att industrin förlorar stora pengar på kopiering och nedladdning. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är dock detta inte mer relevant än påståendet att Telia förlorar miljarder på att tvingas konkurrera med Telenor och Tele2.

Filmer, musik och programvara som kan spridas via internet är inte som andra varor. Den avgörande skillnaden är att en individs konsumtion inte direkt påverkar en annans möjlighet till konsumtion. Om vi äter en påse chips kan förstås inte någon annan äta samma påse. Om vi däremot lyssnar på en låt av Madonna via radio eller internet påverkas inte möjligheten för andra individer att göra detsamma. Samma sak gäller för ideer och uppfinningar – att en individ använder en ide påverkar inte möjligheten för andra att använda samma ide. Varor med dessa egenskaper kallas icke-rivaliserande – två individer behöver inte vara varandras rivaler när det gäller vem som ska ska konsumera.

I en analys av de samhällsekonomiska konsekvenserna av fildelning liksom av andra icke-rivaliserande varor, är avvägningen mellan vad som brukar kallas statisk respektive dynamisk effektivitet den viktigaste aspekten. Statisk effektivitet innebär att de produkter och tjänster som redan är utvecklade kommer till effektiv användning i ekonomin. För icke-rivaliserande varor innebär det att de ska vara gratis att använda. Användandet av ett nytt recept för en aids-medicin har till exempel ingen samhällsekonomisk kostnad och statisk effektivitet kräver att det tillhandahålls gratis. Det statiskt effektiva priset ska endast täcka kostnaden för själva pillret eller sprutan. Samma sak gäller nedladdningsbara filer, till exempel musik, filmer eller mjukvara. Statisk effektivitet kräver att själva produkten ska vara gratis. Endast förmedlingskostnaden, som på grund av den tekniska utvecklingen blivit nästan noll behöver täckas av priset. Varje hinder för fri nedladdning är därmed ett avsteg från statisk effektivitet och kan ge stora statiska välfärdsförluster.

Den dynamiska effektiviteten handlar om att skapa korrekta incitamament för att producera nya varor och tjänster. På en marknad utan subventioner är det priset på varan, efter det att den är utvecklad, som ger dessa incitament. Höga priser ger stora utvecklingsincitament och vice versa. För varor och tjänster som har höga utvecklingskostnader men låga produktions/kopieringskostnader uppstår en konflikt mellan dynamisk och statisk effektivitet. Det klassiska exemplet på detta är uppfinningar och ideer mera generellt men samma sak gäller uppenbart varor som kan spridas via fildelning. Statisk effektivitet talar för att priset ska vara (i stort sett) noll men i så fall finns små eller inga incitament att utveckla varan. Den samhällsekonomiskt optimala avvägningen mellan statisk och dynamisk effektivitet nås generellt inte på en oreglerad marknad och olika institutioner, som varusubventioner (t.ex för medicin), offentligt finansierad utveckling (t.ex univeristet) och marknadsregleringar (t.ex patentsystem och uipphovsmannaskydd) har därför vuxit fram.

Lagstiftningen måste sträva efter en rimlig kompromiss mellan statisk och dynamisk effektivitet. Om man inte, som till exempel med medicin, vill eller av praktiska skäl kan subventionera användningen kan en rimlig kompromiss nås genom ett begränsat upphovsmannaskydd. Begränsningen kan ske på olika sätt – en enkel och ofta rimlig väg är att tidsmässigt begränsa skyddet mot fri kopiering och fildelning. Det är här viktigt att notera att en utvidgning av upphovsmannaskyddet för redan existerande ideer och andra icke-rivaliserande varor har enbart negativa effekter på samhällsekononomin. Det är därför svårt att förstå sådana förändringar som annat än uttryck för intensifierad lobby-verksamhet från dem med andra intressen än konsumenternas välfärd för ögonen

Det är också värt att notera att ett starkt upphovsmannaskydd kan ha negativa dynamiska effekter på andra områden. Incitamenten att utveckla nya datorer och ny teknik för internet minskas förstås om höga priser på musik och förbud mot fildelning minskar efterfrågan på sådana varor.

Det är uppenbart för alla att kostnaderna för att kopiera och sprida musik och film drastiskt har minskat genom internet och relaterad teknikutveckling. Det är emellertid också klart att produktionskostnaderna påverkats av den tekniska utvecklingen. Högklassiga musikproduktioner kan numera åstadkommas på hemdatorer kompletterade med relativt billig extrautrustning. Förr krävdes dyr utrustning och tillgång till inspelningsstudio. Ett ytterligare slag av produktionskostnad är förknippade med hur musikskaparen tar del av och bygger på existerande musik, på samma sätt som uppfinnare av ny teknik behöver existerande teknik att bygga vidare på. Med fri nedladdning skulle dessa kostnader också sjunka: det skulle finnas mer att billigt och praktiskt lyssna på och ta inspiration ifrån. Med detta argument kan faktiskt ett för starkt upphovsmannaskydd minska den dynamiska effektiviteten. De fallande produktionskostnaderna talar därför för att upphovsmannaskyddet inte behöver vara så starkt att producenterna garanteras höga vinster.

För film är utvecklingen mer tvetydig. Å ena sidan har filmkameror och redigeringsutrustning fallit mycket kraftigt i pris. Å andra sidan har de totala produktionskostnaderna för storfilmer från Hollywood blivit uppseendeväckande höga. Vår bedömning är att fri fildelning (i världen) skulle kunna ha en avsevärd effekt på produktionen av av de stora Hollywood filmerna, medan effekterna på s.k. independent och Dogma filmer skulle vara blygsamma. Även när det gäller programvara finns exempel på mycket kostsam utvecklingsverksamhet. Men så kallad open source produktion har visat att även mycket komplicerad programvara åtminstone i vissa fall kan utvecklas utan upphovsmannaskydd.

Vår slutsats är att det finns starka skäl för att vara försiktig med att förstärka upphovsmannaskyddet. Om lagstiftarna lyssnar för mycket på film och musikindustrin och dess megastjärnor riskerar vi att inte fullt ut kunna dra nytta av alla fördelar som den tekniska utvecklingen fört och kan komma att föra med sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Såhär säger John Hassler, ek prof i Nationalekonomi vid SU.
http://hassler-j.iies.su.se/fildelning.htm

Jag tycker han summerar läget ganska bra.

”Förstärk inte upphovsmannaskyddet för att skivindustrin kräver det”

I lagstiftningen och den allmänna debatten har skett en kraftig omsvängning mot de s.k. fildelarna. För några år sedan kunde vem som helst, t.o.m. ministrar, ”erkänna” att de laddade ner musik och annat från nätet. Numera betraktas sådant som grovt brottsligt, på gränsen till att motivera fängelsestraff. Denna utveckling är olycklig eftersom det finns starka samhällsekonomiska argument för fri fildelning. Dessa argument bygger på att väldigt många individer kan ha fördelar av fildelning till låg kostnad. Vinsterna är spridda över ett stort antal individer som var och en dock vinner ganska lite. Erfarenhet och teori talar för att sådana spridda vinster har svårt att bli tillräckligt tillgodosedda när de står mot mer koncentrerade vinstintressen, i detta fall hos musik och filmindustrin. Det är möjligen (men inte säkert) sant att industrin förlorar stora pengar på kopiering och nedladdning. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är dock detta inte mer relevant än påståendet att Telia förlorar miljarder på att tvingas konkurrera med Telenor och Tele2.

Filmer, musik och programvara som kan spridas via internet är inte som andra varor. Den avgörande skillnaden är att en individs konsumtion inte direkt påverkar en annans möjlighet till konsumtion. Om vi äter en påse chips kan förstås inte någon annan äta samma påse. Om vi däremot lyssnar på en låt av Madonna via radio eller internet påverkas inte möjligheten för andra individer att göra detsamma. Samma sak gäller för ideer och uppfinningar – att en individ använder en ide påverkar inte möjligheten för andra att använda samma ide. Varor med dessa egenskaper kallas icke-rivaliserande – två individer behöver inte vara varandras rivaler när det gäller vem som ska ska konsumera.

I en analys av de samhällsekonomiska konsekvenserna av fildelning liksom av andra icke-rivaliserande varor, är avvägningen mellan vad som brukar kallas statisk respektive dynamisk effektivitet den viktigaste aspekten. Statisk effektivitet innebär att de produkter och tjänster som redan är utvecklade kommer till effektiv användning i ekonomin. För icke-rivaliserande varor innebär det att de ska vara gratis att använda. Användandet av ett nytt recept för en aids-medicin har till exempel ingen samhällsekonomisk kostnad och statisk effektivitet kräver att det tillhandahålls gratis. Det statiskt effektiva priset ska endast täcka kostnaden för själva pillret eller sprutan. Samma sak gäller nedladdningsbara filer, till exempel musik, filmer eller mjukvara. Statisk effektivitet kräver att själva produkten ska vara gratis. Endast förmedlingskostnaden, som på grund av den tekniska utvecklingen blivit nästan noll behöver täckas av priset. Varje hinder för fri nedladdning är därmed ett avsteg från statisk effektivitet och kan ge stora statiska välfärdsförluster.

Den dynamiska effektiviteten handlar om att skapa korrekta incitamament för att producera nya varor och tjänster. På en marknad utan subventioner är det priset på varan, efter det att den är utvecklad, som ger dessa incitament. Höga priser ger stora utvecklingsincitament och vice versa. För varor och tjänster som har höga utvecklingskostnader men låga produktions/kopieringskostnader uppstår en konflikt mellan dynamisk och statisk effektivitet. Det klassiska exemplet på detta är uppfinningar och ideer mera generellt men samma sak gäller uppenbart varor som kan spridas via fildelning. Statisk effektivitet talar för att priset ska vara (i stort sett) noll men i så fall finns små eller inga incitament att utveckla varan. Den samhällsekonomiskt optimala avvägningen mellan statisk och dynamisk effektivitet nås generellt inte på en oreglerad marknad och olika institutioner, som varusubventioner (t.ex för medicin), offentligt finansierad utveckling (t.ex univeristet) och marknadsregleringar (t.ex patentsystem och uipphovsmannaskydd) har därför vuxit fram.

Lagstiftningen måste sträva efter en rimlig kompromiss mellan statisk och dynamisk effektivitet. Om man inte, som till exempel med medicin, vill eller av praktiska skäl kan subventionera användningen kan en rimlig kompromiss nås genom ett begränsat upphovsmannaskydd. Begränsningen kan ske på olika sätt – en enkel och ofta rimlig väg är att tidsmässigt begränsa skyddet mot fri kopiering och fildelning. Det är här viktigt att notera att en utvidgning av upphovsmannaskyddet för redan existerande ideer och andra icke-rivaliserande varor har enbart negativa effekter på samhällsekononomin. Det är därför svårt att förstå sådana förändringar som annat än uttryck för intensifierad lobby-verksamhet från dem med andra intressen än konsumenternas välfärd för ögonen

Det är också värt att notera att ett starkt upphovsmannaskydd kan ha negativa dynamiska effekter på andra områden. Incitamenten att utveckla nya datorer och ny teknik för internet minskas förstås om höga priser på musik och förbud mot fildelning minskar efterfrågan på sådana varor.

Det är uppenbart för alla att kostnaderna för att kopiera och sprida musik och film drastiskt har minskat genom internet och relaterad teknikutveckling. Det är emellertid också klart att produktionskostnaderna påverkats av den tekniska utvecklingen. Högklassiga musikproduktioner kan numera åstadkommas på hemdatorer kompletterade med relativt billig extrautrustning. Förr krävdes dyr utrustning och tillgång till inspelningsstudio. Ett ytterligare slag av produktionskostnad är förknippade med hur musikskaparen tar del av och bygger på existerande musik, på samma sätt som uppfinnare av ny teknik behöver existerande teknik att bygga vidare på. Med fri nedladdning skulle dessa kostnader också sjunka: det skulle finnas mer att billigt och praktiskt lyssna på och ta inspiration ifrån. Med detta argument kan faktiskt ett för starkt upphovsmannaskydd minska den dynamiska effektiviteten. De fallande produktionskostnaderna talar därför för att upphovsmannaskyddet inte behöver vara så starkt att producenterna garanteras höga vinster.

För film är utvecklingen mer tvetydig. Å ena sidan har filmkameror och redigeringsutrustning fallit mycket kraftigt i pris. Å andra sidan har de totala produktionskostnaderna för storfilmer från Hollywood blivit uppseendeväckande höga. Vår bedömning är att fri fildelning (i världen) skulle kunna ha en avsevärd effekt på produktionen av av de stora Hollywood filmerna, medan effekterna på s.k. independent och Dogma filmer skulle vara blygsamma. Även när det gäller programvara finns exempel på mycket kostsam utvecklingsverksamhet. Men så kallad open source produktion har visat att även mycket komplicerad programvara åtminstone i vissa fall kan utvecklas utan upphovsmannaskydd.

Vår slutsats är att det finns starka skäl för att vara försiktig med att förstärka upphovsmannaskyddet. Om lagstiftarna lyssnar för mycket på film och musikindustrin och dess megastjärnor riskerar vi att inte fullt ut kunna dra nytta av alla fördelar som den tekniska utvecklingen fört och kan komma att föra med sig.

I allmänhet bra formulerad text!

Dock måste jag verkligen ställa mig emot påståendet att "högklassiga" produktioner kan skapas på hemdatorer. Enligt mina erfarenheter (som förmodligen överskrider denna professors med marginal) krävs det en hel del mer än bara det. En mikrofonpark för 100k, 200k för akustikbehandling och 60k för högtalare, då börjar vi komma nära vad som faktiskt krävs för att kunna skapa kvalitativa mixar. Sedan kan vi lägga på 100k för en vettig kontrollyta, och ja, det påverkar produktionen i högsta grad eftersom arbetsflödet och därmed resultatet påverkas så oerhört mycket beroende på hur tillgängliga alla funktioner blir för användaren. Oavsett hur mycket man önskar det kommer det alltid finnas en skillnad mot proffsvärlden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai

Distribuera det genom fildelning och låt folk donera. Det blir småslantar men annat finns inte att göra. Oavsett vad och hur så kommer materialet ut on the internets, varför inte bara låta _möjligheten_ finnas för att samla in pengar för det?

OK då föreslår jag att du inte får ta ut någon lön utan enbart får dricks av dina kunder. Om du jobbar på ICA ska du sälja varorna till fullt pris men din arbetstid ska du ge bort gratis och enbart förlita dig på dricks från dina kunder. Om du jobbar som brandman - ingen lön - endast donationer från de personer du räddar livet på.

Haltande jämförelse? Jag tycker inte det. I båda fallen säljer ni en tjänst. Upphovsmannen till filmen / låten sin talang och tid det tog att producera filmen / låten. Brandmannen säljer sin tid. Du säljer också din tid till din arbetsgivare.

En annan fråga på ämnet seriös debatt om piratkopiering. Vari ligger rimligheten i straffsatsen för upphovsrättsbrott?

Ett exempel. En yngling med ett digert straffregister, allt från flera fall av rattfylla, olovlig körning, drograttfylla osv blev dömd för narkotikabrott och olovlig körning. Straffet blev 6000kr. Betänk vilken enorm risk för samhället denna person har varit, att köra bil påverkad av både det ena och det andra är inte direkt det bästa man kan göra för att höja trafiksäkerheten direkt.
Men alltså. 6000 spänn.

Sen har vi en person som fildelat fyra låtar. Straff 24 000. http://www.datormagazin.se/nyheter/article179027.ece Dock gammalt fall.

Jag är ledsen, men jag ser verkligen INGEN rimlighet i detta. Och de fall man hört om miljontals kronor i skadestånd, vad handlar det om?

Hur kan man i en rättsstat tillåta att detta fortskrider? Vad är det för rättssäkerhet där man kan bli skuldsatt för livet pga att man laddat ner några låtar som enbart eventuellt orsakat en mindre ekonomisk skada, men där en person som trots flera domar i rattfylla osv endast blir dömd en mindre symbolisk summa?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
OK då föreslår jag att du inte får ta ut någon lön utan enbart får dricks av dina kunder. Om du jobbar på ICA ska du sälja varorna till fullt pris men din arbetstid ska du ge bort gratis och enbart förlita dig på dricks från dina kunder. Om du jobbar som brandman - ingen lön - endast donationer från de personer du räddar livet på.

Haltande jämförelse? Jag tycker inte det. I båda fallen säljer ni en tjänst. Upphovsmannen till filmen / låten sin talang och tid det tog att producera filmen / låten. Brandmannen säljer sin tid. Du säljer också din tid till din arbetsgivare.

Om du inte får lön för ditt jobb tycker jag att du ska säga upp dig. Man kan inte bara kräva betalt. Det måste finnas en överenskommelse om tjänst mot betalning. Varför kan inte gatumusikanter stämma förbipasserande personer som inte betalar? De gör ju ett jobb som andra tar del av, men ändå är det frivilligt att betala. Helt sjukt!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Om någon vill skapa musik och dela ut den gratis ser jag inget fel med det. Däremot finns det musiker som vill ha pengar för sin musik och då tycker jag det bara är vidrigt att tycka det är fel. Att lagstifta för fri fildelning är ju att förbjuda musiken som kommersiell produkt. Kommersiell musik eller inte, låt musikern/skivbolaget ta ansvaret och därmed konsekvenserna.

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Om någon vill skapa musik och dela ut den gratis ser jag inget fel med det.

Självklart inte.

Citat:

Däremot finns det musiker som vill ha pengar för sin musik och då tycker jag det bara är vidrigt att tycka det är fel.

Då får dom hitta sätt att ta betalt på. Att vilja yjäna pegnar är helt rätt, men om man bara kan tjäna pengar under lagstiftarens beskydd gör har något allvarligt fel med sin affärsidé.

Citat:

Att lagstifta för fri fildelning är ju att förbjuda musiken som kommersiell produkt.

Nej det är det inte. Sen ska man inte lagstifta för fri fildelning , det är ju det naturliga tillståndet.

Citat:

Kommersiell musik eller inte, låt musikern/skivbolaget ta ansvaret och därmed konsekvenserna [för deras affärsidé].

Amen!

Permalänk
Medlem

att få ut tjänster som spotify till bärbara enheter är ju mer eller mindre ett måste... problemet är då man inte kan streama längre. det problemet borde ju kunna gå att gå runt via cashing av streamdata alt. man laddar ner sin playlist typ som SR gör med sinna "pod"sändnigar.
Att musik sedan kan bli kopierad vidare funkar inte som argument för att förbjuda mitt förslag då det går lika bra att göra det via en decoder på ens egen dator när man lyssnar på spotify.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
Självklart inte.

Då får dom hitta sätt att ta betalt på. Att vilja yjäna pegnar är helt rätt, men om man bara kan tjäna pengar under lagstiftarens beskydd gör har något allvarligt fel med sin affärsidé.

Nej det är det inte. Sen ska man inte lagstifta för fri fildelning , det är ju det naturliga tillståndet.

Amen!

Hitta något annat sätt att ta betalt på? Som jag sade (och som du höll med om) så ska det ju den skapande sidan få ta både ansvaret och konsekvenserna. På vilket sätt innebär detta att skaparen inte ska få sälja musik med lagens skydd om han så önskar? Den fria marknadens kraft är fortfarande med i spelet och det finns ju ett stort intresse för musik som får spridas fritt, medan ett sorts hat mot traditionella metoder har växt upp parallellt.

På något sätt känns det som att piratkopieringen har planterat in dogmen om att tillgång till musik är en rättighet. Det är det inte! Musik är en produkt som andra oavsett om den släpps gratis och fritt eller under upphovsrättens skydd.

Och som du säger att fri fildelning är det naturliga tillståndet vet jag inte riktigt om jag kan hålla med. Det enda "naturliga" jag kan se är live-konserter. Sen att tekniken gjort fildelningen möjlig är en annan sak. Skivbolagens stora fel är att försöka hindra den, vilket är omöjligt. Musikens distribution måste ju ske med hjälp av den, med ett system som kan utnyttja teknikens fördelar. Samtidigt finns ju en kostnad för att skapa musiken och den måste man ju ta hänsyn till. Kommer inte dessa pengar in kommer musikskapandet för inspelning med tiden att dö ut helt och hållet. Spotify har fattat grejen. Stim har fattat det. Politikerna har inte riktigt fattat det än. Men det är bara att vänta och inte släppa efter för någon sidas krav. Låt pressen göra att nya metoder som dessa dyker upp. Det är sånt som skapar utveckling!

Permalänk
Citat:

Vilken annan bransch i sverige överlever utan lagstiftarens beskydd, där personerna i branschen dessutom inte tar lagen i egna händer?
Problemet för branscher inom upphovsrätt är att en annan typ av integritetskränkning krävs för att motverka brott, t.ex. är kamerabevakning värdelöst. Och precis som för äganderätt på cyklar, så kan man starkt ifrågasätta en lagstiftning som ändå inte praktisk går se till så att medborgarna följer? Kommer vi någonsin få en lagstiftning som fungerar mot piratkopiering utan att resultatet blir att typ stänga av hela internet, plus utegångsförbud m.m?

Citat:

Helt rätt, alla lagar och hela rättsväsendet motverkar det naturliga tillståndet. Dock kan man diskutera huruvida man kan lagstifta mot det fria tillståndet, se på allemansrätten där vi har lagar som motverkar äganderätten. -Det naturliga tillståndet är ingen äganderätt alls.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

På något sätt känns det som att piratkopieringen har planterat in dogmen om att tillgång till musik är en rättighet. Det är det inte! Musik är en produkt som andra oavsett om den släpps gratis och fritt eller under upphovsrättens skydd.

Det där är väl ändå ren hästdynga?

vadå musik en produkt? Musik är väll musik. Sedan gör vissa så bra musik att folk vill ha den för sig själv, alltså laddar ner eller köper musiken i någon form av media

Det är ju hela idén/tankesättet att man skall få betalt för att man gjort en låt som man skall brottas med, först då kommer vi nån vart

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
Det är ju hela idén/tankesättet att man skall få betalt för att man gjort en låt som man skall brottas med, först då kommer vi nån vart

Men det konceptet vill vi väl inte göra oss av med? Hela vårt samhälle bygger på att vi gör något vi förhoppningsvis är bra på, byter vår möda mot pengar och sedan använder dessa för att byta till oss saker som andra har producerat. Om vi gillar kommersiellt producerad musik (om man inte gör det har man väl inte mycket att göra i debatten över huvud taget?) borde steget inte vara så långt till att acceptera att det krävs pengar för att hålla produktionen igång och att någon måste betala dessa. Visst kan man låta bli att betala, men då blir man ju också av med musiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Helt rätt, alla lagar och hela rättsväsendet motverkar det naturliga tillståndet. Dock kan man diskutera huruvida man kan lagstifta mot det fria tillståndet, se på allemansrätten där vi har lagar som motverkar äganderätten. -Det naturliga tillståndet är ingen äganderätt alls.

Men ändå så är allemansrätten lite mer att förbud mot att förhindra folk från att i viss mån nyttja marken. Lite som man kan förbjuda 17 åringar från att köpa alkohol men göra det lagligt behövs ingen lag om man nu inte bestämt vill se till att ingen stoppar 17åringar när de vill köpa alkohol Ser inte direkt att något liknande skulle behövas m.a.p fildelning.

iaf va bara ett litet sidospår, knappast något jag lägger stor vikt vid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Om du inte får lön för ditt jobb tycker jag att du ska säga upp dig. Man kan inte bara kräva betalt. Det måste finnas en överenskommelse om tjänst mot betalning. Varför kan inte gatumusikanter stämma förbipasserande personer som inte betalar? De gör ju ett jobb som andra tar del av, men ändå är det frivilligt att betala. Helt sjukt!

1. Det finns ju överrenskommelser i samtliga fall. I mitt fall kräver jag betalt för att sälja min tid till min arbetsgivare. I fallet med musikern finns det ju också en överrenskommelse. HAN har skapat en låt och äger upphosrätter till denna. HAN har alltså rätt att ta precis så bra betalt han önskar för detta, oavsett om han säljer den som en mp3-fil eller en fysisk skiva.
Sen är det upp till konsumenterna att antingen acceptera priset och köpa skivan eller inte acceptera priset och avstå från köp.
EXAKT samma som i mitt fall. Om jag kan tänka mig att sälja min tid för x kr men bara blir erbjuden x-1000 kr står det mig fritt att tacka nej till det erbjudandet, PRECIS som i fallet med musikern.

I fallet med gatumusikern finns det ju inget avtal som säger att man måste betala för att få köpa hans tjänster. En musiker som satt ett pris på 9,- för en låt på itunes har däremot rätt att ta just 9,- i betalt för den som önskar köpa hans låtar och den som inte önskar ta del av hans erbjudande låter helt enkelt bli.

2. Ingen kommenterade min tanke om rimligheten i straffskalan, finns det någon som har lust att motivera varför man värderar upphovsrätt brott så ofantligt mycket högre - i kontant straff - jämfört med till exempel våldsbrott?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men det konceptet vill vi väl inte göra oss av med? Hela vårt samhälle bygger på att vi gör något vi förhoppningsvis är bra på, byter vår möda mot pengar och sedan använder dessa för att byta till oss saker som andra har producerat. Om vi gillar kommersiellt producerad musik (om man inte gör det har man väl inte mycket att göra i debatten över huvud taget?) borde steget inte vara så långt till att acceptera att det krävs pengar för att hålla produktionen igång och att någon måste betala dessa. Visst kan man låta bli att betala, men då blir man ju också av med musiken.

jo men det som fortfarnade kvarstår är varför skall du per automatik kunna ta betalt för nått du går runt å visslar bara för att du visslar vissa noter som du själv kommit på.

Vem säger att man skall kunna leva på att göra musik? Samma sak som ex vissa proffs i vissa sporter inte kan leva på sin sport utan har ett extrajobb även fast de är bäst i världen på det de gör. Musik är en konstform/intresse/hobby inte en komersiel produkt, att förändra det till en komersiell produkt är nått vi har gjort till de snaste 80 åren.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Ingen kommenterade min tanke om rimligheten i straffskalan, finns det någon som har lust att motivera varför man värderar upphovsrätt brott så ofantligt mycket högre - i kontant straff - jämfört med till exempel våldsbrott?

Ekonomiska brott har väl alltid bestraffats rätt hårt? Kanske för att folk inte ser så allvarligt på sådana (många drar sig ju naturligt lite mer för att råna, misshandla och mörda än att fuska med skatteavdrag) men att de trots detta anses skada de ekonomiska systemen allvarligt. I många fall är det ju också staten man ger sig på och inte bara en enstaka individ.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

jo men det som fortfarnade kvarstår är varför skall du per automatik kunna ta betalt för nått du går runt å visslar bara för att du visslar vissa noter som du själv kommit på.

Det kan jag väl inte?

Citat:

Vem säger att man skall kunna leva på att göra musik? Samma sak som ex vissa proffs i vissa sporter inte kan leva på sin sport utan har ett extrajobb även fast de är bäst i världen på det de gör. Musik är en konstform/intresse/hobby inte en komersiel produkt, att förändra det till en komersiell produkt är nått vi har gjort till de snaste 80 åren.

Det behövs väl ingen som säger sådant; som någon sade är det väl de övernskommelser vi har som är viktiga? Om någon producerar musik och kräver betalt för att folk skall få höra den (observera dock att systemet normal inte tillåter att man spelar för ofrivilliga och sedan tvingar dem att betala) får man välja mellan att betala och lyssna eller att behålla sina pengar och göra något annat. Man behöver inte tänka på vad artisten lever av över huvud taget. För övrigt är det väl inte särskilt meningsfullt att försöka hävda att musik inte skulle kunna vara en kommersiell produkt; varför skulle det inte kunna vara det? Det enda som krävs är att folk är villiga att betala för den (och därom råder väl ingen tvekan?).

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu börjar vi lämna de strukturer som driver hela samhället. Skapar man en produkt eller tillhandahåller en tjänst så ska man sedan kunna sätta vilket pris man själv vill, det är en rättighet. Annars närmar vi oss kommunism.

För att återkomma till din liknelse: Det är min fulla rättighet att ta betalt för visslingen, men om sedan någon tycker det är tillräckligt bra är en annan femma.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Jag tror att den "slutgiltiga lösningen" på piratkopiering kommer bli någon form av "Microsoft tax" (köper du en ny dator brukar du betala för Windows oavsett om du vill det eller inte) på TV-apparater, högtalare och annan hårdvara som används för att konsumera piratkopierat material.

Så när du köper en stereo i framtiden kommer den förmodligen ha någonting motsvarande Spotify förinstallerat, detta gör att du betalar kanske 3-400 kr mer för stereon, dessa pengar går i sin tur till "skivbolagen".