Permalänk
Inaktiv

USB - okänd enhet

Hej!

Jag har precis installerat nytt moderkort ASUS A7N8X-X och lagt senaste BIOS och alla senaste drivrutiner, men får "okänd enhet" i enhetshanteraren på USB-portarna. Dock fungerar det utmärkt om USB-tillbehören (kamera, mobil o.s.v) får sitta i när den bootar upp, men inte om man sätter i dem efteråt.

Någon sa att XP inte tillåter att man byter moderkort hur som helst, utan att man bör installera om det på nytt.

Någon som varit med om detta?

MVH
Magnus

Permalänk

Jadu, suttit och googlat samma problem i nåra timmar nu. Slängde igång ett gammalt A7N8X-E Deluxe, 6 okända usb enheter som sitter och blockerar alla usb-portar. Ibland när jag pluggar i min intellimouse så försvinner en okänd enhet och musen funkar, ibland inte.

Senaste bios, senaste drivisarna, både officiella och inofficiella.

Alldeles nyinstallerat xp med Sp3 i från början.

Har inga garantier för att mina usb-enheter funkar även om jag bootar med dom, verkar bero lite på vad som är snabbast att laddas in, musen eller spökena. Har inte fått mitt usb-minne att funka alls.

A7N8X-X och A7N8X-E ska väl vara samma moderkort med, förutom att det saknas stöd för dual-channel på X?

Har provat med inaktivering, avinstallation och uppdatering av både spökena, usbkontrollerna och naven, inget verkar hjälpa.

Så det får väl bli ett ganska uppgivet "Hjälp"?

EDIT: Yeaheheheyo

Efter att ha flyttat jumprarna till standby spänning på usb-kontakterna fungerar saker utan spök-enheter. Den övre vid processorn står nu på +5v och den nedre närmare nordbryggan på +5vsb (default). Ingen aning om hur det kommer sig men jag är glad iaf. En CMOS checksum error fick jag på köpet med, så en nollning där vart det. Om det gjorde skillnad vet jag inte.

Visa signatur

=)