Muskampen 2025: Segraren korad!

Mittenklick (klick med scrollhjul) utan mus inkopplad

Permalänk

Mittenklick (klick med scrollhjul) utan mus inkopplad

Jag vill kunna använda cad-program som Catia och ProE på min bärbara dator utan att behöva koppla in en mus. Min dator är en HP Pavilion dv6000. Touchpaden är utrustad med höger respektive vänterknapp, men givetvis ingen mittenknapp. Finns det något bra snabbkommando som funderar på tangentbordet? Högerspalten av touchpaden kan användas för scrollning, men jag kan inte hålla in scrollningsområdet så som man kan med en scrollknapp. Vore tacksam för hjälp!

Visa signatur

Antec Lanboy SmartBlue | Asus A7N8X Deluxe/GD | AMD Athlon XP2400+ | Radeon 9800 PRO | 512 MB DDR | 2*Maxtor 80 GB S-ATA Raid | MSI 52x/24x/52x | MSI DVD 16x/48x | z-680 | ImageQuest Q910 | MX500 | Internet Navigator Keyboard | Func-Surface

Permalänk
Medlem

man kan ju använda knapparna i menyn i catia iaf och välja ifall man vill rotera eller zooma.. är ju väldigt omständigt. men det funkar utan mittenknappen.

Visa signatur

Workstation Balder: Antec P182; MSI K9A2 Platinum V2; AMD Phenom 9850 Black Edition; HIS Radeon HD 4850 512MB; 650W Corsair; Western Digital Raptor 150GB SATA; 2x Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB; 2x Acer TFT 22" P223W
Server Oden: Bygglogg

Permalänk
Medlem

på min laptop (acer) så trycker man in båda samtidigt för att det ska funka som mittenknapp

Permalänk
Medlem

Ofta kan man ställa in att nedtryckning av båda knapparna tolkas som mittenklick, kolla under musinställningarna.
Alternativt om du har Synaptics touchpad av rätt version, har rätt drivrutiner installerade och har tur kan man använda two-finger-scroll ( http://code.google.com/p/two-finger-scroll/ ) och ställa in tvåfinger-tap som mittenknapp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ri
på min laptop (acer) så trycker man in båda samtidigt för att det ska funka som mittenknapp

hehe, kan bli lite jobbigt i catia då man måste hålla nere mittenknappen + en annan samtidigt för att rotera å zooma.

Visa signatur

Workstation Balder: Antec P182; MSI K9A2 Platinum V2; AMD Phenom 9850 Black Edition; HIS Radeon HD 4850 512MB; 650W Corsair; Western Digital Raptor 150GB SATA; 2x Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB; 2x Acer TFT 22" P223W
Server Oden: Bygglogg

Permalänk

Jag har lyckats med att göra så att en zon på touchpaden fungerar som mittknapp när man klickar på den. Men precis som kleijon antyder så går det inte att hålla in denna zon (mittknappen) samtidigt som man håller inne vänster knapp. Touchpaden kan nämligen bara registrera beröring på en plats åt gången. Jag har kollat att jag har senaste versionen på drivrutinerna och tyvärr finns det helt enkelt inte stöd för detta.

I Catia fungerar det hyfsat att använda kompassen för att rotera parten, men det är inte lika smidigt som att använda en mus med mittknapp (klickbart scrollhjul).

Idag löste jag problemet på det enkla sättet... jag skaffade mig helt enkelt en liten smidig laptopmus.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53235550
Kan varmt rekommenderas!

Dock tycker jag fortfarande att det vore intressant att lyckas lösa detta problem utan mus så om någon kommer på en lösning så vore det himla kul att prova.

Visa signatur

Antec Lanboy SmartBlue | Asus A7N8X Deluxe/GD | AMD Athlon XP2400+ | Radeon 9800 PRO | 512 MB DDR | 2*Maxtor 80 GB S-ATA Raid | MSI 52x/24x/52x | MSI DVD 16x/48x | z-680 | ImageQuest Q910 | MX500 | Internet Navigator Keyboard | Func-Surface