Ny tjänst strömmar konsolspel till datorn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Kanske inte samma teknik, men Battlefield Heroes tyckte jag fungerade hur bra som helst...!?

Battlefield Heroes ær inte heller streamat, det kørs helt lokalt.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Sas det inte exakt samma sak när MMORPG var presenterade? Jag tror detta kan funka med cache

Hur menar du att det funkar med cache? Blir det inte lite jobbigt om videon skulle ha en buffer om man tryckte på "hoppa" och gubben hoppar 10 sekunder senare när buffern kommit dit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Hur menar du att det funkar med cache? Blir det inte lite jobbigt om videon skulle ha en buffer om man tryckte på "hoppa" och gubben hoppar 10 sekunder senare när buffern kommit dit?

Hehe nej Det ju vart sådär. Men att du först laddar ner en buffer innan spelet startas. Så kör du spelet från din lokala disk. Och buffrar hela tiden när du spelar.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Idén var ju fantastisk och man får hoppas att det blir bra. Men jag som kör trådlöst nätverk (får inte ha sladd genom hela lägenheten för päronen) kommer få för mycket lagg antagligen... Blir väl ny mobo+cpu i sommar ändå...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Hehe nej Det ju vart sådär. Men att du först laddar ner en buffer innan spelet startas. Så kör du spelet från din lokala disk. Och buffrar hela tiden när du spelar.

? Jag förstår inte vad du ska buffra om det är tänkt att allt du gör sker live? Buffring fungerar som ett "skakminne". Nog kommer de ha kraftfulla servrar, men knappast så heta att de kan veta i förväg hur du kommer spela..

Permalänk
Medlem

Testat in action...
http://pc.ign.com/articles/965/965535p1.html

Citat:

Do the games run at 60fps? Technically, yes, but the video stream makes it feel less so. They're still smooth, but Burnout wasn't as brisk as it is on a PS3, for instance. But make no mistake - everything we tried was completely playable (and most importantly, quite responsive),

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

De flesta här verkar fått detta helt om bakfoten...
Det är video som streamas, inte spelfiler. Så med en buffer skulle det ju innebära att du fick riktigt stora fördröjningar eller att som nån sa servern måste veta hur du kommer spela i förväg...

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Kommer nog kosta som fan dock.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk

det jag inte kan fatta är hur dom har löst grafikbiten...
en kraftfull server kan köra flera "virtuella" maskiner (dvs simulera flera kompletta datorsystem), men när det kommer till kraftfulla grafikoperationer ser jag inte riktigt någon lösning alls...

crysis på högsta kvalite, i 60 fps, är det ens möjligt med quad CF/sli?

nätverksbiten som alla gnäller på är väl inga problem med, sålänge server är i samma stad så är 2ms inte alls omöjligt.

däremot är jag mkt tveksam mot det ev. lagget.
jag stänger alltid av vsync för det lagget är olidligt för mig.
jag störde mig som fan på trådlösa mx1000's lagg.
så har svårt att tro att detta skulle vara något bättre...

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande inte hur dom tänkt sig detta med 2ms...

Om vi antar att pingen till servern är precis 0ms och servern är oändligt snabb.
Har klienten en lina på 5Mbit/s så måste videon komprimeras till 300kbit/s för att man i genomsnitt ska kunna ladda ner en bild på 2ms.
Lycka till med 720p i 300kbit/s.

Permalänk
Medlem

Yes! Prova att spela cs med det där! Pingen är ju det som kommer att sega ner det. Räkna med en responstid på 100ms innan du rör dig och skjuter. Fan vad spö man skulle få av de som sitter på et eget system. Skulle det fungera hade det krävts att de satte en dator i varje källare. Vissa strategispel och sånt skulle ju dock fungera ypperligt med sådan lösningar. Wow skulle nog fungera hyffsat och sånt också. Men långt ifrån alla spel skulle ju fungera till detta i nuläget. Men de kanske har en superlösning....

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Om vi antar att pingen till servern är precis 0ms och servern är oändligt snabb.
Har klienten en lina på 5Mbit/s så måste videon komprimeras till 300kbit/s för att man i genomsnitt ska kunna ladda ner en bild på 2ms.
Lycka till med 720p i 300kbit/s.

Hur tänker du nu? Svarstiden har inget att göra med bandbredden. Om klienten har en lina på 5Mbps ner så kan strömmen vara 5000kbps.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

galet

Visa signatur

pff

Permalänk

En sån här så är problemen lösta ^^
http://sv.wikipedia.org/wiki/Roadrunner
ne men det är en utmärkt idé tycker ja! inte för att det blir på samma nivå som att köra lokalt men ändå . Lite optimistisk måste man väll ändå vara ?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Jag hoppas att det kommer till Sverige, och att det kommer funka utan större problem. Om det blir inom lagom prisklass kommer det verkligen att slå igenom!

Permalänk
Medlem

Ni som är skeptiska mot lagg, tror ni inte dom har tänkt på det?

Tycker också vi ska tänka lite positivt

Idén är väldigt bra tycker jag. Kan dock kanske skada hårdvarumarkanden om detta nu blir väldigt stort.

Kolla här för lite mer info om det hela:
http://www.gametrailers.com/player/47079.html
http://www.gametrailers.com/player/47081.html

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Avstängd

Detta är nog bland det fånigaste jag läst. det kommer aldrig funka. Och ifall det gör det så bär jag gärna en dumstrut.

Man kan väl inte köra en 720p signal på en 5 mbit lina utan att komprimera signalen så mycket att det blir fulare än fan själv?

Fördröjningen skulle bli enorm så länge man inte bor granne med servern. Först ska signalen skickas till servern bearbetas och komprimeras och sedan skickas tillbaka. det kommer ta tid och det kommer bli fördröjning och detta för varenda liten sak du gör.

Sen skulle jag vilja se den dator som kör 10 instanser av crysis samtidigt och skickar ut det till 10 datorer med behandlingar o komprimering o allt vad det innebär under 2 ms. För de tänker väl inte ha en dator per kund gissar jag ?

nej detta låter som ett tidigt aprilskämt.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk

"What I was getting at was there needed to be the equivalent of a million high end PCs. I'm not naive enough to think there would be a warehouse somewhere with a million desktop PCs plugged in.

The PS3 has a rough power of 1.8 teraflops, and I am forever hearing how a top end PC today can run rings around a PS3. So lets say you need 2.5 Tflops to run crysis at those specs. SO to have a million people playing crysis, you would need 2.5 million TFlops of power to render it all.

The best supercomputers today can manage roughly 1 Petaflop, (1000 Teraflops), so you would need roughly 2500 of the fastest supercomputers (E.g. RoadRunner, $133 million x 2500 = $lots) on the planet today.

That is the part that I find hard to understand. I'm not saying it can't be done, it's just that the costs look impossible. "

citerat från gametrailer så ni vet

Permalänk
Medlem

Varfor stirrar alla sig blint pa crysis och andra intensiva 3D-spel.

Perfekt for "lekspel for barnen" dar man knepar o pysslar. Man koper den billiga Onlive-datorn for 1400kr (17 tum skarm, Atom-processor, 512MB ram, 16GB SSD), sa ingar det 3 manader gratis spelande, sen blir det 200kr manaden dar man far valja fran ca 500 titlar av diverse gamla spel eller spel som inte kraver mycket processorkraft. Mycket battre an att kopa sin lilla dotter en nya Quad-Core for 10 000kr och betala 600kr for senaste Disney-spelet.

Jag tror de bara kor pa att visa vad tjansten KAN klara av, dvs kora saker som Crysis, men sen tror jag inte att de egentligen kommer erbjuda Crysis da det skulle kosta for mycket i processorkraft.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Skrattretande.

Stackars fån som investerat i det här.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
"What I was getting at was there needed to be the equivalent of a million high end PCs. I'm not naive enough to think there would be a warehouse somewhere with a million desktop PCs plugged in.

The PS3 has a rough power of 1.8 teraflops, and I am forever hearing how a top end PC today can run rings around a PS3. So lets say you need 2.5 Tflops to run crysis at those specs. SO to have a million people playing crysis, you would need 2.5 million TFlops of power to render it all.

The best supercomputers today can manage roughly 1 Petaflop, (1000 Teraflops), so you would need roughly 2500 of the fastest supercomputers (E.g. RoadRunner, $133 million x 2500 = $lots) on the planet today.

That is the part that I find hard to understand. I'm not saying it can't be done, it's just that the costs look impossible. "

citerat från gametrailer så ni vet

Under primetime så är det 100 000 spelare som spelar counter-strike source. (Fler än 1.6.) Vilket måste anses vara det populäraste spelet. Vilket heller inte kräver i närheten av lika mycket som crysis. Så därför kan vi gissa att det bara krävs kanske 5 av världens bästa superdatorer! Inte lika farligt!

In other news:
Funkar det som det borde så är det helt otroligt. Men det lär inte hända.
Och frågan är när, om någonsin, det skulle kunna komma till Europa.

Permalänk

Jag är helt bortblåst ! KOLLA IN http://gdc.gamespot.com/video/6206692/

Visa signatur

Acer Aspire 5930 G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Ser fortfarande inte hur dom tänkt sig detta med 2ms...

Om vi antar att pingen till servern är precis 0ms och servern är oändligt snabb.
Har klienten en lina på 5Mbit/s så måste videon komprimeras till 300kbit/s för att man i genomsnitt ska kunna ladda ner en bild på 2ms.
Lycka till med 720p i 300kbit/s.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Detta är nog bland det fånigaste jag läst. det kommer aldrig funka. Och ifall det gör det så bär jag gärna en dumstrut.

Man kan väl inte köra en 720p signal på en 5 mbit lina utan att komprimera signalen så mycket att det blir fulare än fan själv?

Fördröjningen skulle bli enorm så länge man inte bor granne med servern. Först ska signalen skickas till servern bearbetas och komprimeras och sedan skickas tillbaka. det kommer ta tid och det kommer bli fördröjning och detta för varenda liten sak du gör.

Sen skulle jag vilja se den dator som kör 10 instanser av crysis samtidigt och skickar ut det till 10 datorer med behandlingar o komprimering o allt vad det innebär under 2 ms. För de tänker väl inte ha en dator per kund gissar jag ?

nej detta låter som ett tidigt aprilskämt.

läste att dom fixat så att komprimering av en frame tar 1ms.
och en vanlig 720p.x264 rip ligger på 4Mbps, så det är inte alls omöjligt

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk

Hur blir det med spel som man redan har köpt.
PC spelare har ju cd key men vi som spelar på konsoll då
Sen så finns det ju folk som spelar hela tiden skulle inte bandbreden belastas ganska så mycket efter typ 1 månad

Hur stor skulle kostnaden bli totalt efter 4 år om vi antar att det tar 4 år för en ny konsoll ska komma.

200 *12 *4 = 9600 kr
Om det skulle kosta 200 kr i månaden för att ha Onlive samt att det kommer en konsoll var fjärde år.
Nu räknar jag inte in hur mycket spelen kommer att kosta för det lär väll sänkas med 200 kr för konsoll spelen på Onlive.

Detta är bara min teori. Kan ju ha helt fel på kostnader ju

Permalänk
Medlem

För vanligt folk utan kunskaper i vilken datorhårdvara som är bäst eller hur man får den att funka, är ju detta än super-idé. Men dagens teknik är inte riktigt där än för att det ska kunna konkurrera med konsol och TV eller kraftig spelburk.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiKz112
Under primetime så är det 100 000 spelare som spelar counter-strike source. (Fler än 1.6.) Vilket måste anses vara det populäraste spelet. Vilket heller inte kräver i närheten av lika mycket som crysis. Så därför kan vi gissa att det bara krävs kanske 5 av världens bästa superdatorer! Inte lika farligt!

In other news:
Funkar det som det borde så är det helt otroligt. Men det lär inte hända.
Och frågan är när, om någonsin, det skulle kunna komma till Europa.

Fast CS:S streamas ju inte. Bandbreddskraven för spel är en bråkdel av vad det krävs att streama högupplöst video, precis som folk påpekat tidigare i tråden.

Ja, jag är också misstänksam.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
läste att dom fixat så att komprimering av en frame tar 1ms.
och en vanlig 720p.x264 rip ligger på 4Mbps, så det är inte alls omöjligt

nja de brukar väl ligga på 4-5000 kbs vilket blir 4-5 megabyte per sek va?
inte mbit alltså. eller e jag ute o cyklar nu ?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
nja de brukar väl ligga på 4-5000 kbs vilket blir 4-5 megabyte per sek va?
inte mbit alltså. eller e jag ute o cyklar nu ?

Ja, du är ute och cyklar. Dessutom bör det påpekas att datorgrafik är betydligt lättare att komprimera än film p.g.a. att det inte finns något brus i bildsignalen.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mha109
Måste bara få fråga vad du menar med "ljusets hastighet är en begränsande faktor" ?.

Sist jag kollade så tar sig ljuset ca 7 varv runt jorden på en sekund, men du kanske menade någonting annat som jag inte alls tänker på?

Det enda sättet att få 2ms är om klienten respektive serverdator sitter på samma nät eller väldigt närliggande nät. Om du utgår för att spela på amerikanska servrar från Sverige så är det minst 16ms. Enligt ljusets hastighet så går det inte att få det snabbare än 16ms.

Klient flyttar på muspekaren:
Ca 5000km till USA från Europa.
5000km = ca 0,017ljusmillisekunder = 17ms.

Sen ska en ny bild renderas på servern och skickas till klienten:
Samma avstånd = 17ms.

Lägg på diverse fördröjningar hos klienten och servern så landar du på 50ms.

Jag är ingen fysiker så rätta mig gärna om jag har fel siffror.

Även om ljusets hastighet är snabbt så är det jäkligt långsamt om man tänker sig globalt.

Frågan är vilket avstånd du menar. Självklart måste de ju mena att det är 2ms till den "relativt lokala" servern. Men även där är det en drömsiffra enligt mig.

Hur många spel online har du spelat med under 5ms?

Jag tror att X|Rolando menade att det går inte att få snabbare än ljusets hastighet helt enkelt... om man inte borrar ett svart hål vid servern respektive klienten och drar en kabel mellan.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Visst visa mig en lösning där de streamar Crysis i 1920*1080 tills 10000 tals spelare samtidigt @ 60 FPS. Jag tror inte vi är där än, långt ifrån. Jag tror inte all komprimering av en dataström i världen hjälper.

Sitter man och spelar mot andra på samma tjänst kan man ju negera den vanliga spelpingen, och har man en sjysst tracert till deras servrar och tillräckligt med bandbredd kan det här fungera riktigt bra tror jag!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD