Permalänk
Medlem

Vilken ISP är bäst?

Jag har sedan tidigare haft både BBB och Comhem.

Måste säga det är blandade känslor jag har av dessa två ISP.

BBB har alltid varit bäst enligt mig men har just nu Comhem hos föräldrarna och tycker de har grymt bra hastighet på sitt nät.

Jag ligger och laddar ner i 2mb/s och det är tillräckligt bra för mig.

Nu vet jag att BBB har "snabbare" hastigheter än Comhem fast det beror ju helt o hållet på hur långt bort man bor från telestationerna.

Mitt största problem nu är uppladdningshastigheten, BBB lovar mellan 2-10 medans Comhem säger man kommer upp till 7-10mbit/s.

Från är hur säkert är det att man kommer upp i dessa hastigheter.

jag lirar onlinespel vilken kan minska "lag" om man har bra uppladdningshastighet något som vi alla onlinespelare avskyr, hehe

Som följdfråga undrar jag om det finns någon ny aktör som skulle kunna matcha både Comhem och BBB

tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Ska vi jämföra alla olika tekniker med varandra?
Sitter du i ett hus med OwnIT via Ethernet och fiber till kåken kan du ju vara nöjd.
Likaså om du sitter ute i skogen med eget elverk och lyckas få 7.2 i 3G-uppkoppling.
Det hela spelar naturligtvis roll vart du bor och vad du har för förutsättningar där.

Permalänk
Medlem

Älskar BBB, i 1.6 så ligger pingen alltid mellan 5-10 på svenska servrar och går nästan aldrig över 30 om servern ligger inom Europa.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Grattis... det har inte mina vänner på BBB

Jag ligger sällan över 5ms nationellt, och 15ms på de Finska CS:S servrar jag lirar på med mitt 8/1 ADSL från Telia

Ska snart flytta och får då Trippel-play... undrar om det blir någon förändring och i så fall till vad?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har inte fiber kopplad till fastigheten så det är ADSL som gäller för mig tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fattar inte riktigt hur du tänker när du tror du kan jämföra BBBs och ComHems hastigheter och tekniska förutsättningar. Självklart är BBB "bättre" om du har fiber från dom, jämfört med ComHems eget nät. Det beror helt på vilken teknik dom använder.

3G < ADSL < ComHem < Fiber

Permalänk
Medlem

ComHem har väl något slags eget nät, eftersom man bara kan ha det i vissa hus. Har Telia ADSL 8/1 för tillfället men kommer snart flytta till ett ComHem hus. Är ComHems nät baserat på en annan teknik eller?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Ok, ska försöka förklara mig bättre.

VIlken av ADSL ISP är bäst.

Jag vet att Fiber är klart det bästa men alla har som sagt inte tillgång till detta.

BBB har dock också ADSL till oss "vanliga" abonnenter.

Permalänk
Medlem

Majoriteten av ComHems nät användes Docsis.
http://sv.wikipedia.org/wiki/DOCSIS
Där accessnätet består av coaxkablar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Majoriteten av ComHems nät användes Docsis.
http://sv.wikipedia.org/wiki/DOCSIS
Där accessnätet består av coaxkablar.

Svenska tack

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trustus
Ok, ska försöka förklara mig bättre.

VIlken av ADSL ISP är bäst.

Jag vet att Fiber är klart det bästa men alla har som sagt inte tillgång till detta.

BBB har dock också ADSL till oss "vanliga" abonnenter.

Jag anser, och min erfarenhet är, att det inte spelar någon roll vilken ISP du har när det gäller ADSL. Antingen har du tur, och har en bra lina, eller också har du otur, och får en massa problem och hemska pingtider (mitt fall).

Permalänk
Medlem

Det spelar inte någon roll längre, vilken ISP du väljer. Det som skiljer är bara pris och kundbemötande. Det tekniska blir ingen skillnad, förr var telia bättre eftersom större delen av kopparnätet var deras och därför gav det telias kunder något bättre responstid (detta är inte dokumenterat). Numera ägs kopparnätet av ett dotterbolag till telia vilket ger lika villkor för alla ISPs.

Visa signatur

Här är internet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trustus
Svenska tack

Artikeln var på svenska. Så vad är problemet? Ställer du frågor du inte kan ta dig till svaret på?

Permalänk
Medlem

en med 2Mbit Telia kan ha mycket bättre ping en exempelvis bahnhof 100/100, handlar bara om peeringen till servern.
Telias fiberlan är nog så nära du kan komma bra ISP

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk

Ska du spela online och har ADSL så är det enligt min mångåriga interneterfarenhet Telia som gäller.
Jag har testat lite olika leverantörer och Telia är inte billigast men bäst.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse161
Det spelar inte någon roll längre, vilken ISP du väljer. Det som skiljer är bara pris och kundbemötande. Det tekniska blir ingen skillnad, förr var telia bättre eftersom större delen av kopparnätet var deras och därför gav det telias kunder något bättre responstid (detta är inte dokumenterat). Numera ägs kopparnätet av ett dotterbolag till telia vilket ger lika villkor för alla ISPs.

Det är bara en halvsanning eftersom det bara stämmer mellan fastigheten och telestationerna, därefter kan operatörerna ha helt olika lösningar. Dessutom så är det olika kommunikaitonsvägar och bandbredd från/till övriga operatörer som påverkar. Så nej, det är inte fullr så enkelt, tyvärr.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Telia, bäst peering.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Hade BBB ADSL tidigare och hade som minst 40ms.
Bytade nyligen till Telia och wips så pingar man 5~ som lägst.

Dock så tycker jag ComHem är riktigt trevligt, morsan hade det hemma hos sig och det funkade riktigt bra, låga ping tider och stabila hastigheter.

Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS