Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

HP 2133 - Spela upp video

Har googlat massa och läst massa recensioner på netbooks de senaste dagarna och har fastnat lite för HP 2133 pga att de verkar ha bra kvalité och "hyggliga" högtalare. nackdelen är processorn.

Det jag ska ha datorm primärt till är:
- Slänga in Xubuntu istället
- Musik/Film på resor sov
- Surfa i tv-soffan
- Ha som fotobackup till kameran när man är på semester

Just behovet av att behöva utrymmet för backup och bilder och så gör att Aspire One för 1990kr med ssd-disk försvinner och tycker deras 150 för 3500 är lite onödigt dyr.

Men är det verkligen så illa att man inte kan se på film på hp:n? xvid/divx/ts (inspelningar från tv-kortet). Det är lite på det det hänger just nu, bara det fungerar kan jag leva med processorn i övrigt. Ska ändå inte spela eller så på den.

Ni som har den, hur fungerar videouppspelning? Gärna i linux.
Ni som har den, ångrar ni er? Vad hade ni köpt annars?

Tacksam för hyggligt snabba svar, finns på Phonehouse nere på gatan och man är ju lite sugen

Permalänk
Medlem

Det ska ju komma en HP2140, när är oklart men förmodligen inom en månad eller så. 10 tums skärm och Atom plattform är det som är skillnaden, högtalarna är också sämre i denna version. Annars så är allt annat som det ska. Finns en tråd om denna dator här i forumet, gör en sökning.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

Har läst hela den tråden och hela tråden på minhembio utan direkta svar på dessa frågor.
HP2140 är inte intressant då den lär landa på 4-5k.

Permalänk

varför skulle den inte kunna spela upp film? krävs inte mycket processorkraft för det. För övrigt så verkar den som du säger vara av hög kvalitet och HP har satt in bra högtalare.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem

Hur är 2133an med XP pro installerat? Prestandamässigt? Får man ut någon mer batteritid eller några andra fördelar?

Permalänk

En kompis till mig köpte 2133an och jag acer one 150. Han ångrade sig att han inte köpte acer med. Filmer hackar som tusan hela tiden. Usel dator. Kanske funkar det bättre med Windows XP men med vista förinstallerat suger den tyvärr.

Visa signatur

Intel Core2Duo E8400 - Gigabyte EP35-DS4 iP35 - Corsair 4x2048MB PC2-6400 - Gainward 8800GT 512MB - Antec Sonata 500 -

Permalänk
Medlem

Min funkar bra med xp pro, filmer hackar endast då jag har cpu-n att throttla, batteritiden är ca 2,5 timmar.

Permalänk

Beror vilket program man kör. Försöker man spela i media player, eller gud hjälp mig energislukaren vlc så får man skylla sig själv om man tycker 2133an är slö. Inga som helst problem med xvid med mpc, har inte haft tillfälle, eller anledning, att testa dvd-rip ännu

Permalänk
Medlem

Sålänge du inte planerar att köra film i hd upplösning tycker jag för egen del att den fungerar utmärkt att kika på film med.
Dock så har den kraftiga problem med att spela upp streamat material såsom youtube.

Visa signatur

[E2140@3,3Ghz] [P5N-E SLI] [7950gt silent] [2GB TWIN2X CL5] [P182] [Corsair HX520W]
LG 37"LP1R