Lägre överföringshastighet än Vista...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Men det är ju bara exempel på att linux inte alltid är lätt. Men det är saker jag gärna fixar för att få ett minimalt system.

Jo precis, det är självklart inget negativt att det inte är lätt om man gärna pillar lite för att få saker precis som man vill. Missförstå mig inte, jag kör förbaskat gärna linux när jag inte känner för att spela.

Men jag blir så trött på allt tjat om hur dåligt Vista är och hur hemskt windows är öht. Är man en vanlig användare -kör med min morsa som exempel- så är Windows ett utmärkt val, Windows 7 känns stabilt och säkerheten är faktiskt hyfsat genomtänkt redan från scratch. Tyckte bara det var otroligt löjligt att dra ett exempel att det tog 2 dygn att kopiera ~5gb i vista som exempel på att det är ett dåligt os..

Permalänk
Citat:

Men det är ju bara exempel på att linux inte alltid är lätt. Men det är saker jag gärna fixar för att få ett minimalt system.

Det är klart att det inte alltid är lätt, men det är inte Windows heller. Jag vill bara visa att en sak som är svår i linux/bsd/solaris/whatever även kan vara svår att göra i Windows. Bara för att Windows är general purpose OS nummer ett på skrivbordet så innebär det inte att absolut allt man kan göra med en dator är lätt att göra i Windows.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd

Jag har hört om gamla Solaris hackers, som nyligen var tvungen att köra Windows ett tag. De hade stora problem med Windows, det betedde sig skitkonstigt sa de. En liten grej som windows inte har, är att i Solaris kan man markera text, och sen trycka på mittenknappen på musen och då klistras automatiskt texten in var man än pekar. Sen var det andra saker som Windows var så totalt ologiskt, ansåg de.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag har hört om gamla Solaris hackers, som nyligen var tvungen att köra Windows ett tag. De hade stora problem med Windows, det betedde sig skitkonstigt sa de. En liten grej som windows inte har, är att i Solaris kan man markera text, och sen trycka på mittenknappen på musen och då klistras automatiskt texten in var man än pekar. Sen var det andra saker som Windows var så totalt ologiskt, ansåg de.

Helt klart en fråga om huruvida olika finesser ska finnas. Det där med scrollhjulet låter fiffigt!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Helt klart en fråga om huruvida olika finesser ska finnas. Det där med scrollhjulet låter fiffigt!

En underbar funktion i X Och jag måste nog nästan säga att det är det första jag saknar när jag sitter på en windowsmaskin. Efter det är det nog avsaknaden av alla terminalverktyg, ssh, rsync och dylikt man har blivit van vid att alltid har tillgängligt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

För att allt är skit standard! När jag var helt grön på lunix så var jag nöjd med typ desktop installationen utav kubuntu 7.04. Men idag kanske man vill kunna koppla laptoppen till en annan skärm, göra ett minimalare operativsystem, konfigurera strömsparning, konfigurera beteendet utav styrpinnen, skrivare och allt annat som inte igår! Spelar ingen roll om man har en desktop installation utav ubuntu eller en egenkompilerad version utav gentoo. Montera nätverksdiskar med samba kommer morsan aldrig att klara!

Nja du tror inte det har utveklats på 2 år efter du använt en urgammal version av Kubuntu? Nuförtiden behöver de inte göra nått för att använda datorn för en normal person. Dessutom har Kubuntu extremt mycket mer komplicerade inställningar än Ubuntu.

Montera nätverksdiskar är hur simpelt som hellst, hon gör på nästan precis samma sätt som i windows i Ubuntu. Platser/nätverk/Windows nätverk letar upp utdelningen och dubbelklickar, färdigt.

Och för att gå on topic igen, jo NTFS-3g är lite segare än windows NTFS drivare, det beror mest på hur fragmenterade dina NTFS partitioner är. Är de ofragmenterade i princip så är skillnaden i hastighet minimal.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Nu finns det ju ändå så sjuukt många saker som är lättare på många linux-distar än windows, problemet är bara att alla är vana vid windows. Jag tycker det är lättare att gå igenom den krångliga proceduren i windows att installera program än Synaptic eller apt-get, även fast det egentligen är så sjukt smidigt.

En sak som är svårt att säga emot är att de flesta populära distar är ett mycket mer komplett OS än windows är just nu. Jag är rätt övertygad över att t ex min mor nästan aldrig skulle behöva fler program än ubuntu har att erbjuda från början. Jag tror att Open source är framtiden, det är anledningen till att jag använder linux iaf.

Visa signatur