Garantiärende hos komplett [Grafikkort]
Ska försöka undvika att göra detta till en klagotråd, utan har mest bara lite allmäna frågor som jag skulle vilja ha lite åsikter kring.
För ca två veckor sedan beslutade sig mitt grafikkort, ett Gainward geforce 8800 ultra, att ge upp. Efter ett antal dagars felsökning var jag vid vägs ände och tvingades "krypa till korset", a.k.a skicka in kortet till Komplett för felsökning.
Kortet köpte jag som en del av ett större datorköp sommaren 2007, men som tur vad var det två års garanti på kortet.
Skickade in kortet för ca en vecka sedan och det ankom fint till Komplett i måndags. Lite nervös är man ju alltid kring huruvida att de ej kommer att hitta något fel på kortet, men idag fick jag ett mail krån Komplett där det stod följande:
Orsak:
A_Replacement for returned product
Beställda produkter:
1,00 PCS 437593 EVGA GeForce GTS 250 1GB PhysX CUDA
PCI-Express 2.0, "Superclocked", 2xDVI, HDCP,
Graphics Plus, 3D Stereo
Detta innebar alltså att detta ärende gick på garantin och att de bytt ut kortet, vilket givetvis gjorde mig glad!
Nu till det som gjort mig något konfunderad:
1. Prisskillnaden mellan mitt gamla kort och det nya
Jag har den allra fulla förståelse för att de räknar av värdet på kortet, d.v.s. att du givetvis inte får ett kort som kostar exakt lika mycket som när du köpte det eftersom jag ju använt det gamla kortet i 20 månader. Men jag kontrollerade ju givetvis detta kort och kan en del bakom dess historia (GTS 250 är ju kortet som bytte namn, hette tidigare 9800gtx).
För det första kostar detta kort 2000 kronor. Jag betalde över 6000 kronor juli 2007. Men visst, dessa grejor tappar ju värdet snabbare än IT-aktierna efter IT-krashen, så -4000 kronor kanske är acceptabelt? Vad tycker ni andra? Kan man räkna så?
En sak kan jag tillägga, till Kompletts "försvar": Jag kunde ej skicka med allt som medföljde i kartongen med grafikkortet. Det medföljde ju t.ex. PowerDVD program, drivrutiner, kablar m.m. - dessa hittade jag ej och förklarade detta tydligt i mailet. Men är det rimligt att det också kan ha dragits av i "värde" för detta?
2. Likvärdig prestanda?
Denna är lite lurig. Är detta ett "likvärdigt" kort? Som sagt, jag förväntar mig inte ett prismässigt exakt samma kort, men prestandamässigt samma vill jag ju givetvis ha. Jag ska ju inte tvingas att "byta ner" mig för att kortet gått sönder... Mitt 8800 ultra var ändå ett toppsegment när det kom, är detta kort på samma nivå? Har läst lite tester och jämfört med egentligen inte riktigt kommit till klarhet med detta. Jag vet dock att GTS 250 ju tillhör, om inte buudget, så mittsegmentkorten idag. Någon som har erfarenhet?
3. Kommunikationen.
Komplett har i detta fall, liksom många andra gånger man pratat med dem, varit föredömliga i kommunikationen. Men när det gäller just de mail jag fått idag är jag lite besviken. Fick ett mail vid 17-tiden idag där det stod att kortet bytts ut mot det som står längre upp. Fick ett nytt mail för en timme sedan där det stod att kortet skickats.
Jag har alltså som kund inte fått en endaste chans att yttra mig kring ärendet. Är detta kortet jag vill ha/kan få? Kan jag som kund tänka mig att "lägga lite extra" för att få ett bättre kort? Accepterar jag detta kort som utbyte eller kan jag "kräva" ett annat kort. Ingenting...
Som sagt, har försökt att undvika att skapa en "wajntråd" mot Komplett, det är det inte, jag bara undrar vad ni andra tycker. Är jag helt ute och cyklar? Har aldrig haft ett sådant här ärende förut.
Jag ska prata med Komplett imorgon om detta, ska bli intressant att höra deras svar, men dessförinnan vore det ju kul att höra vad ni andra har att säga. Känns iofs "kört" nu när de redan skickat kortet, men men...
🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X