Garantiärende hos komplett [Grafikkort]

Permalänk
Hedersmedlem

Garantiärende hos komplett [Grafikkort]

Ska försöka undvika att göra detta till en klagotråd, utan har mest bara lite allmäna frågor som jag skulle vilja ha lite åsikter kring.

För ca två veckor sedan beslutade sig mitt grafikkort, ett Gainward geforce 8800 ultra, att ge upp. Efter ett antal dagars felsökning var jag vid vägs ände och tvingades "krypa till korset", a.k.a skicka in kortet till Komplett för felsökning.

Kortet köpte jag som en del av ett större datorköp sommaren 2007, men som tur vad var det två års garanti på kortet.

Skickade in kortet för ca en vecka sedan och det ankom fint till Komplett i måndags. Lite nervös är man ju alltid kring huruvida att de ej kommer att hitta något fel på kortet, men idag fick jag ett mail krån Komplett där det stod följande:

Orsak:
A_Replacement for returned product
Beställda produkter:

1,00 PCS 437593 EVGA GeForce GTS 250 1GB PhysX CUDA
PCI-Express 2.0, "Superclocked", 2xDVI, HDCP,
Graphics Plus, 3D Stereo

Detta innebar alltså att detta ärende gick på garantin och att de bytt ut kortet, vilket givetvis gjorde mig glad!

Nu till det som gjort mig något konfunderad:

1. Prisskillnaden mellan mitt gamla kort och det nya
Jag har den allra fulla förståelse för att de räknar av värdet på kortet, d.v.s. att du givetvis inte får ett kort som kostar exakt lika mycket som när du köpte det eftersom jag ju använt det gamla kortet i 20 månader. Men jag kontrollerade ju givetvis detta kort och kan en del bakom dess historia (GTS 250 är ju kortet som bytte namn, hette tidigare 9800gtx).
För det första kostar detta kort 2000 kronor. Jag betalde över 6000 kronor juli 2007. Men visst, dessa grejor tappar ju värdet snabbare än IT-aktierna efter IT-krashen, så -4000 kronor kanske är acceptabelt? Vad tycker ni andra? Kan man räkna så?
En sak kan jag tillägga, till Kompletts "försvar": Jag kunde ej skicka med allt som medföljde i kartongen med grafikkortet. Det medföljde ju t.ex. PowerDVD program, drivrutiner, kablar m.m. - dessa hittade jag ej och förklarade detta tydligt i mailet. Men är det rimligt att det också kan ha dragits av i "värde" för detta?

2. Likvärdig prestanda?
Denna är lite lurig. Är detta ett "likvärdigt" kort? Som sagt, jag förväntar mig inte ett prismässigt exakt samma kort, men prestandamässigt samma vill jag ju givetvis ha. Jag ska ju inte tvingas att "byta ner" mig för att kortet gått sönder... Mitt 8800 ultra var ändå ett toppsegment när det kom, är detta kort på samma nivå? Har läst lite tester och jämfört med egentligen inte riktigt kommit till klarhet med detta. Jag vet dock att GTS 250 ju tillhör, om inte buudget, så mittsegmentkorten idag. Någon som har erfarenhet?

3. Kommunikationen.
Komplett har i detta fall, liksom många andra gånger man pratat med dem, varit föredömliga i kommunikationen. Men när det gäller just de mail jag fått idag är jag lite besviken. Fick ett mail vid 17-tiden idag där det stod att kortet bytts ut mot det som står längre upp. Fick ett nytt mail för en timme sedan där det stod att kortet skickats.
Jag har alltså som kund inte fått en endaste chans att yttra mig kring ärendet. Är detta kortet jag vill ha/kan få? Kan jag som kund tänka mig att "lägga lite extra" för att få ett bättre kort? Accepterar jag detta kort som utbyte eller kan jag "kräva" ett annat kort. Ingenting...

Som sagt, har försökt att undvika att skapa en "wajntråd" mot Komplett, det är det inte, jag bara undrar vad ni andra tycker. Är jag helt ute och cyklar? Har aldrig haft ett sådant här ärende förut.
Jag ska prata med Komplett imorgon om detta, ska bli intressant att höra deras svar, men dessförinnan vore det ju kul att höra vad ni andra har att säga. Känns iofs "kört" nu när de redan skickat kortet, men men...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade detta lite snabbt: http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_geforce_9800_gtx_p...

Efter lite mer googling verkar 9800gtx oxh 8800ultra tämligen likvärdiga. Ultran hade mer minnesbandbredd, så det är möjligt att det i vissa speciella lägen kan vara lite snabbare.

Ursprungspriset i dessa lägen (garantiåtaganden) har tyvär ingen betydelse, endast att du får ett någorlunda likvärdigt kort, utan att behöva vänta för länge.

Vill man försöka byta upp sig måste man ange det väldigt tydligt på RMAn, men inte ens då är det säkert att det läses. Vet av egen erfarenhet. Man bör ringa och diskutera.

För övrigt har Komplett haft den bästa supporten på senare tid av de stora, enligt min erfarenhet. Brukar vara lätta att prata med och råkar de göra fel, fixas det omedelbart.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Det kortet du har fått är en fabriksöverklockad GTS 250 ( aka 9800gtx+ ) med 1 gb minne.
I de allra flesta situationer bör det vara bättre än ditt 8800 ultra eftersom det både har högre klockfrekvenser och mer minne, men som Multiman påpekat mindre minnesbandbredd.
Egentligen skulle du och komplett diskuterat ersättnaningsvaran iochmed att 8800 ultra har utgått, men tycker ändå inte att du har någon direkt anledning att klaga iochmed att du fått ett snabbare kort.

Permalänk
Medlem

Inköpspris har noll och ingen relevans vid omleverans, på samma sätt är det nya kortets relation till andra nya kort irrelevant. Det nya kortet skall ha prestanda likvärdig eller bättre än ditt gamla kort. Hade ditt gamla kort några andra utmärkande drag (exempelvis passiv kylning) skall de naturligtvis också beaktas men i detta fall har du helt enkelt ingen som helst grund för att beklaga dig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Komplett ska, om de inte kan avhjlpa felet och inte heller erbjuda omleverans, erbjuda dig pengar tillbaka (minus nyttjandevärde) men kan också erbjuda en likvärdig vara och det är du som kund som avgör om du vill ha denna varan eller pengarna.

Ser ut som GTS250 med 1GB och överklockning är bättre än ditt gamla kort. [url=http://www.pcgameshardware.com/aid,648548/Geforce-GTX-260-and-9800-GTX-Extreme-FSAA-Benchmarks-and-OC/Reviews/
]Här är en review som har med resultaten av både 9800GTX+ och 8800Ultra[/url] (även clockade dock med mindre minne på 9800GTX+).

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Komplett.se

Hej Najk.

Jag har nu skickat ett mail till din mailadress med förslag på lösning.

Med vänliga hälsningar
Johan Thorén, Reklamationsansvarig

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Komplett
Hej Najk.

Jag har nu skickat ett mail till din mailadress med förslag på lösning.

Med vänliga hälsningar
Johan Thorén, Reklamationsansvarig

och hör löser ni på komplett problemet? vad var förslaget? många nyfikna ögon här.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Hedersmedlem

Tack alla för bra och informativa svar!
Gällandes likvärdighetspunkten råder det ju då knappast någon tvekan om att jag faktiskt fått ett motsvarande kort, t.o.m. lite bättre.
Jag angav inte på i min RMA att jag ville eventuellt ville byta upp mig om det blev ett garantiärende, men som någon sade, det är ju inte heller alltid som butiken går med på detta! Jag var väl lite "naiv" och trodde att Komplett, när de väl konstaterat att det var ett garantiärende, skulle höra av sig ändå på något vis.
Men jag fick idag svar från Johan från Komplett här på Sweclockers. Dels sade han att de på returavdelningen har som policy att skicka tillbaka ett ersättningskort, om ej kunden angett något annat. Han sade i alla fall att det gick bra att skicka tillbaka mitt kort jag nu fått skickat så skickar de ett nytt fraktfritt, men att jag då får betala mellanskillanden till ett bättre. Inga problem här inte alltså, vilket gläder mig.
Vad anser ni andra? Ska jag behålla det kort jag nu fått skickat till mig, eller ska jag lägga till lite och t.ex. köpa detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=427374

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Såvitt jag förstått anser jag att komplett har löst detta föredömligt på samtliga punkter, möjligen med undantag för att de borde ha kontaktat dig först för att kontrollera att ersättningsprodukten var ok med dig (vilket den borde vara då den har "likvärdiga" prestanda, iaf enligt de tester jag hittat).
Tyvärr är inköpspriset irrelevant just av den anledning ts själv nämner, korten tappar i värde snabbare än IT-aktierna på 90-talet, därför är det bara prestandan som är intressant.
Vore självklart intressant att få reda på vad det är Johan Thorén föreslagit för lösning, även om det egentligen är "none of our business".. Men det får väl ts själv avgöra om han vill gå ut med eller ej

Edit: Jag lägger min röst på att du uppgraderar dig själv till ett GTX 260, speciellt ASUS som har så snygga töser på kylaren

Permalänk
Medlem

ja lägg till, passa på för guds skull, de är ju nästan gratis, hade kortet pajat utanför garantioperioden hade du fått betala fullt pris, ta det bästa på pris/prestanda utan att det svider för mkt!

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Hedersmedlem

Komplett verkar ha skött sig föredömligt, vilket talar för att så länge de ligger omkring de lägre priserna (som inet ofta gör) så får det bli inköp på Komplett i större utsträkning för min del, då Inet har skött sig dåligt vid mina returer (och även andra påtalat detta).

Med tanke på vad du har för komponenter i övrigt tycker jag helt klart att du ska byta upp dig. Det trevliga med mitt gtx 280 är också att det är förhållandevis tyst vilket även kan vara fallet med 260...

Permalänk
Medlem

Pris har en viss betydelse i det fall kunden vill krediteras ett belopp istället för utbytesvara. Hittade detta ARN utlåtandet som är drygt 10 år gammalt som pekar på nytjandevärde (någon som hittat något nyare?). Om detta är rättvisande i dagsläget med de prisdumpningar som äger rum eller inte vore intressant att veta för isf visar ovanstående ARN ärende att nytjandevärde bara är 20% av köpsumman efter 1.5år!

Nåja... det har iaf löst sig så bara lite kuriosa

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342391

Ett demo av XFX GeForce 8800Ultra 612M 768MB GDDR3 för 3510 kr

pengar tillbaka eller likvärdigt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Såvitt jag förstått anser jag att komplett har löst detta föredömligt på samtliga punkter, möjligen med undantag för att de borde ha kontaktat dig först för att kontrollera att ersättningsprodukten var ok med dig (vilket den borde vara då den har "likvärdiga" prestanda, iaf enligt de tester jag hittat).
Tyvärr är inköpspriset irrelevant just av den anledning ts själv nämner, korten tappar i värde snabbare än IT-aktierna på 90-talet, därför är det bara prestandan som är intressant.
Vore självklart intressant att få reda på vad det är Johan Thorén föreslagit för lösning, även om det egentligen är "none of our business".. Men det får väl ts själv avgöra om han vill gå ut med eller ej

Edit: Jag lägger min röst på att du uppgraderar dig själv till ett GTX 260, speciellt ASUS som har så snygga töser på kylaren

Ja, det har de har skött sig föredömligt.

Jag har nu upprättat ett returärende (på mitt splitternya grafikkort som skickades igår :S) så kommer jag att beställa det andra 260-kortet istället.

Om ni vill veta mailet jag fick så publicerar jag det här. Får lov att tjäna som positiv feedback till Komplett:

Hej.

Jag såg ditt inlägg samt PM på Sweclockers, tänkte jag kan ta svaret här.

Värdet på kortet är inte något man tar hänsyn till vid omleverans. Det enda som spelar roll är att en ny produkt motsvarar ursprungsprodukten i funktion och prestanda. Naturligtvis skall det inte vara en sämre produkt, dock kan vissa enskilda funktioner vara lägre specade medans andra är högre. Helheten skall alltid vara att produkten är minst lika bra, eller bättre som ursprungsprodukten.

I det fall att man önskar lägga pengar emellan för att göra en uppgradering brukar detta gå bra om man specificerar detta i samband med inskicket. I annat fall går vår returavdelning på standardlösningen: ett utbyte mot motsvarande produkt.

I ditt fall kan vi självklart lösa detta i efterhand om du önskar. Kortet har skickats och bör anlända hos dig i morgon eller på måndag. Dock ser jag gärna att du själv står för frakten av kortet in till oss. Vi löser en mellanskillnadsorder på önskat kort och står för frakten av det nya kortet ut till dig. Med andra ord betalar vi varsin extra frakt.

Priset på eventuell mellanskillnad baseras på dagspriserna på det skickade utbytet samt det önskade uppbytet.

Vad tror du om denna lösning? Återkom med vilket kort du önskar i utbyte så skapar jag ett ärende för ändamålet. Jag återkommer sedan med det returnummer du skall ange vid insändande av det redan skickade kortet.

Notera att detta kräver att du ej öppnar förpackningen på utbyteskortet.

Med vänliga hälsningar
Johan Thorén, Reklamationsansvarig
Komplett.se

Ja, vad säger man? Nöjda kunder kommer alltid tillbaka?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Mycket bra hanterat av Komplett

Synd bara att dem har så dyr frakt...

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 3,6ghz || Thermalright Ultra-120 extreme || Asus P5Q-E P45 ||
8 GB (4x2GB) DDR2 PC8500 Corsair XMS2
|| Zotac GTX 470 || Antec Three Hundred || Corsair HX 620W || Dell S2409W 24" ||

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Garantiärende hos komplett [Grafikkort]

1.
Eftersom du tog det som garantiärende så kunde du fått vilket kort som helst.
Hade du "reklamerat" varan skall du få ett "likvärdigt" kort enligt konsumentköplagen. Vilket du också fått, tillomed lite bättre.
Priset har ingenting o göra i dessa sammanhang. Såvida du inte vill häva köpet, men räkna då med saftig förlust med tanke på grafikkortets värdeminskning och användning av kortet. Efter 18månader är ju datordelar antika.
Nej har aldrig hört talas om någon som drar av för kabalage och drivrutiner. Vilket dom inte verkar ha gjort heller.

2.
Mitt och andras googlande verkar vara överens du har fått ett anningens bättre grafikkort än du hade från början.
Såvida du inte saknar några ingångar/utgångar så kör på det.

3.
Är väl bra att dom skickar det snabbt så kunden slipper vänta. Kanske litet minus att din kommentar föll bort. Vilket tyvärr händer ofta vid service.
Men du fick ju ditt likvärdiga kort så...
Finns ingen lag som stödjer en i att lägga till extra pengar för att få ett bättre kort. Snarare en liten extra grej som vissa erbjuder.

Men annars ser jag inte några som helst problem, hur Komplett hanterade det hela.
Glöm inte o använda hjälmen Verkar ju ha löst sig iaf. Om du ska uppgradera: Beror väl på vad du ska ha kortet till för. Bara du vet med andra ord.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342391

Ett demo av XFX GeForce 8800Ultra 612M 768MB GDDR3 för 3510 kr

pengar tillbaka eller likvärdigt?

Överpris eller ???..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342391

Ett demo av XFX GeForce 8800Ultra 612M 768MB GDDR3 för 3510 kr

pengar tillbaka eller likvärdigt?

De flästa verkar tycka att Komplett har skött ärendet föredömligt men som ovan visar så finns det tydligen möjlighet till omleverans som man helt förvägrat kunden trots dennas fulla rätt till detta. Dessutom har man inte hört kunden om denne vill bortse från sin rätt att häva köpet (pga avhjälpning och omleverans inte kunnat erbjudas) eller accepterar en annan utbytesvara innan man skickar denna utbytesvara till honom, den må hända vara likvärdig men kunden har rätt till att häva köpet, när man gör såhär kör man över kunden i detta avseendet också.

Om kunden är nöjd trots allt så är alla parter nöjda och så behöver man inte dra den längre än så men jag tycker nu inte precis att det är föredömligt skött.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
1.
Eftersom du tog det som garantiärende så kunde du fått vilket kort som helst.
Hade du "reklamerat" varan skall du få ett "likvärdigt" kort enligt konsumentköplagen.

Ett avtal, så som garanti är, kan aldrig vara sämre än det konsumenträtten ger kunden rätt till. Så nej, han behöver inte acceptera "vilket kort som helst" bara för att han valt att ta detta på garantin.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Kan flika in och säga att jag har liknande erfarenheter av komplett.
Skickade in ett DOA GTX 260 kort och fick en liknande bekräftelse på att det nya kortet var utskickat så det verkar vara standard i deras fall då man skickar in saker på retur.

250 Kortet verkar vara liknande i prestanda , jag har själv erfarenhet av att ha 8800 Ultra innan jag bytte till 2 x 260GTX och rent allmänt är 260 kortet (ensamt) snabbare än det gamla 8800 Kortet utom i vissa få situationer.

Den stora fördelen som jag ser det är att de nyare korten går betydligt kallare , 8800 Ultra i full load nosade på runt 90+ grader det gör inte 2x260 ens under full load i samma låda.

Lycka till med din nya leksak och en eloge till Komplett som skött returärendet precis som man bör.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W