Permalänk
Medlem

VPN - En falsk trygghet?

Läst en massa trådar om VPN och min fråga är ifall man trots allt ändå inte ens IP-nummer, personuppgifter enl. lagen lämnas ut? Hur trygg och anonym är man egentligen bakom ett VPN? Kollade nyss Ivacy vad gäller hos dem är det någon som är mer insatt?

De verkar poppis att använda sig av just nu..

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Det var minsann en bra guide!

Permalänk

Haha läste den oxå nu av rent inresse... Den är ganska underhållande måste jag säga! "Reinfeldt1984"

Permalänk
Medlem

var det inte så att FRA kontrollerar bara all utlands trafik eller var det inlands trafiken också?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Detta tycker jag är absolut spännande att följa vad som händer med VPN och allt annat inom den s.k anonyma trafiken

Permalänk
Medlem

Om FRA kollar ens utlandstrafik tex till en VPN gör inte mej nått då jag kör den krypterad med OpenVPN, finns inte en chans att dom kan avkoda en så stark kryptering, testar för tillfället med ivasy, vilket bara fungerar bra mitt i natten 02:00-07:00.
Ska nog byta till nån som dels supportar OpenVPN, samt ger eget dedikerat IP nummer, tyvärr kommer det nog hamna på 200Kr+/månad om man vill ha ca 10Mbit 24/7
Fildelar inte mycket men vill inte bli övervakad av FRA eller få all trafik registrerad senare när dalagrings-lagen träder i kraft + att det kommer ännu mer elände efter det också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Om FRA kollar ens utlandstrafik tex till en VPN gör inte mej nått då jag kör den krypterad med OpenVPN, finns inte en chans att dom kan avkoda en så stark kryptering.

Vad kör du för kryptering då? Tänk dig nu att FRA har en av världens absolut snabbaste superdatorer...

Hoppas för dig att du kör AES-128 eller högre, allt annat är ren barnlek för FRA att avkryptera (3DES t.ex. är inga problem alls). SSL bör inte vara någon fantastisk svårighet heller, om än inte i realtid så iallafall ganska snabbt.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Vad kör du för kryptering då? Tänk dig nu att FRA har en av världens absolut snabbaste superdatorer...

Hoppas för dig att du kör AES-128 eller högre, allt annat är ren barnlek för FRA att avkryptera (3DES t.ex. är inga problem alls). SSL bör inte vara någon fantastisk svårighet heller, om än inte i realtid så iallafall ganska snabbt.

OpenVPN tunnelen använder 2048 bit PGP
och med tillägg till firefox kör denna AES 256 ovanpå det.
Sedan vet jag inte så mycket mer i detalj, mer än att det bör vara tämligen säkert.
Sedan tror jag att för FRA del behöver nog inte krypteringen vara så stark, då det redan används tusentals krypterade tunnlar, då detta är vanligt förekommande i företag, och nu kommer det komma mycket mer då privatpersoner kommer börja kryptera, blir ofantliga mängder krypterad data för dom, antagligen får dom sålla hårt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Regeringens proposition
2008/09:67
Civilrättsliga sanktioner på immaterialrättens område – genomförande av direktiv 2004/48/EG
8.2.3 Vem ska vara skyldig att lämna information?
Regeringens förslag: Information ska kunna fås från den som:
1. har gjort eller medverkat till ett intrång eller gjort sig skyldig till eller medverkat till en överträdelse som avses i 53 § upphovsrättslagen,
2. i kommersiell skala har förfogat över en vara som intrånget eller över-trädelsen gäller,
3. i kommersiell skala har använt en tjänst som in-trånget eller överträdelsen gäller,
4. i kommersiell skala har tillhanda-hållit en elektronisk kommunikationstjänst eller en annan tjänst som har använts vid intrånget eller överträdelsen, eller
5. har identifierats av någon som anges i 2–4 såsom delaktig i tillverkningen eller distri-butionen av en vara eller tillhandahållandet av en tjänst som intrånget eller överträdelsen gäller. Motsvarande ska gälla i fråga om försök och förberedelse.

Fick jag lära mig i en annan tråd. VPN-tjänster med servrar i Sverige kan alltså bli tvungna att lämna ut uppgifter om en abonnent. Lagens definition av vad en ISP är för något är alltför vag.

Permalänk

Vilka andra i Sverige än Ipredator har vi som inte sparar data om sina kunder?

Permalänk
Medlem

Hur jobbar Ivacy då? *nyfiken*

Permalänk
Medlem

Det som gör att jag är emot vpn-lösningar är att tidigare hade vi ett lagstadgat skydd för vår integritet, nu ska man då alltså lämna ut det till, och lita på, ett vpn-företag med ekonomiska intressen.

Eftersom insatsen är ganska hög, kanske tiotusentals kronor i bästa fall och något som skulle knäcka mej totalt ekonomiskt, så är jag paranoid nog att avstå från sådana tjänster. Vad är det som säger att inte ett vinstdrivande företag blir i hemlighet tvingade i en civilprocess att börja logga precis allt för att sedan räcka över det till upphovsmaffian eller leva med miljardskadestånd?
Detta är nog inte så sannolikt i Sverige men nu när det börjar ploppa upp diverse såna här tjänster även utomlands har man noll insyn. I Sverige däremot kanske det blir så att vpn-företagen klassas som ISP och då är det helt bortkastade pengar istället.

Jag har minskat min nedladdning något oerhört, nästan till noll och jag tror det är enda lösningen. Men inte tänker jag börja betala för det jag tidigare har tankat hem gratis, det är bara att glömma. Jag tror det är enda sättet att få upphovsmaffian att inse verkligheten. Jag är fullt villig att konsumera 200-250 spänn per månad på legala tjänster om dom bara är bra nog men något sånt kommer vi aldrig att se, inte under överskådlig framtid iallafall.

Permalänk
Medlem

Nej det vore ju förfärligt att betala för musik och film. *ironi* Man blir ganska trött på att läsa om snåljåpar som vill ha allt gratis. Vill du ha musik ? vill du ha böter eller fängelse ? nej förmodligen inte. Se då till att betala för dig. Du åker väl inte till en bensinmack och gnäller om att inte bensinen är gratis ?. Folk som producerar musik och film behöver också få mat på bordet. Sedan är valet upp till var och en men sluta för tusan att gnälla om att saker och ting kostar pengar. Det kostar att producera film och musik. punkt.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Nej det vore ju förfärligt att betala för musik och film. *ironi* Man blir ganska trött på att läsa om snåljåpar som vill ha allt gratis. Vill du ha musik ? vill du ha böter eller fängelse ? nej förmodligen inte. Se då till att betala för dig. Du åker väl inte till en bensinmack och gnäller om att inte bensinen är gratis ?. Folk som producerar musik och film behöver också få mat på bordet. Sedan är valet upp till var och en men sluta för tusan att gnälla om att saker och ting kostar pengar. Det kostar att producera film och musik. punkt.

Suck.
Bara för att du vill leva efter uråldriga lagar så betyder det inte att alla vill göra det.
Sen har man inte mellanslag innan frågetecken. Det ser förjävligt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast nu är du nog inne i fel tråd och tassar! Den här tråden handlar om VPN inger en falsk anonymitet/trygghet då det faktiskt är företag bakom som de också kan ha vinstdrivande intressen.

Sedan tror jag inte att du skulle tanka för 14kr/litern om du kunde få det gratis från macken mitt emot som är helt anonymt, utan övervakning osv. osv.
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Jag tror inte problemet är att inte folk vill betala.
Problemet är att du kan tanka gratis från bensinmacken som ligger i ditt eget garage eller välja att åka till den andra bensinmacken som ligger 2 mil bort och där bensinen kostar 14:-/liter och du måste köpa minst 10 liter per tanktillfälle. Dessutom kan du bara använda bensinen i den bil du tankar i (du kan tex. inte slanga över till din moppe om du vill använda din bensin där). Sedan är du tvungen att lämna tillbaka all bensin nästa dag innan klockan sex, annars blir det böter...

Hoppas liknelsen går fram

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Du missuppfattade nog mej lite. Jag är beredd att betala för mej, dock är jag inte ett dugg musikintresserad och har knappt tankat något sånt alls utan jag är intresserad av film och tv-serier.
Det jag inte är sugen på att betala är en vpn-tjänst. Dels litar jag inte på att lägga min integritet i ett företags händer sen är det i helt fel ficka mina pengar hamnar.
Jag tänker heller inte lägga mina pengar på de usla befintliga tjänster som finns idag, när det kommer till film och tv-serier. Jag tänker avstå från att gå till videouthyraren och lägga mina pengar där heller.

När branschen kommer med en vettig tjänst som åtminstånde är tekniskt lika bra som den illegala motsvarigheten, DÅ har dom 200-250 spänn att hämta av mej per månad.

Till dess kommer jag minimera min illegala fildelning till nära nog noll, det kommer egentligen bara att handla om lite tv-serier som inte sänds eller ligger långt efter i Sverige.

Men någon vettig tjänst kommer vi inte att se inom överskådlig framtid tror jag. Den bransch vi pratar om är en bakåtsträvande, girig, korrupt bransch och förmodligen behöver den dö ut för att sedan återuppstå i ny skepnad innan vi ser några förändringar. Jag hoppas fler följer mitt exempel och nollar sina inköp samt drar ner den illegala verksamheten till nära noll. Först då får vi kunder lite påtryckningsmedel.

Permalänk
Medlem

Sen finns det sätt att koppla ihop ett anonymt IP-nummer från en VPN-tjänst till ett riktigt IP-nummer.
"Timing"!
Scenarie :
Avlyssnare kan se när du skickar information över en krypterad uppkoppling till en VPN-tjänst. Dom ser inte vad du skickar men de ser *när* du skickar.
Dom ser även när en uppkoppling från en VPN-tjänst kommunicerar.
Sitter man tillräckligt länge och sniffar så *kommer* man kunna koppla ihop IP till VPN och IP från VPN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg

Kör man symmetrisk kryptering som t.ex. AES med bra kryptonycklar längre på minst 256 bitar behöver man inte oroa sig för att FRA eller någon annan för den delen kommer att knäcka det. Såvida de inte skaffar en kvantdator, då ligger man sämre till.

Vad gäller VPN-tjänster så är jag intresserad av huruvida de loggar trafik, vet att dold.se förut tydligt sa att de inte loggade medan jag inte lyckas hitta nån info kring det på deras hemsida. Jag avvaktar också ett första domslut där en upphovsrättshavare kräver ut information från en VPN. Jag tror dock att de kommer att tvingas lämna ut informationen såvida de har den som jag tolkar IPRED-lagen.

Frågan är väl också om datalagringsdirektivet kommer att gälla VPN-leverantörer. De levererar ju inte en internetuppkoppling.

Sen till alla som kommer in i såna här trådar och gnäller om stöld, håll er till de trådar där det är en del av diskussionen.

EDIT:
@ iXam:
Exakt var ska denna avlyssning ske? Det måste ju vara någon som har tillgång till ISP:ns routrar som lyssnar då.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Citat:

Jag är beredd att betala lika mycket som en genomsnittlig person vanligtvis lägger på mediakonsumtion. MEN, istället för några skivor i fysisk format vill jag ha obegränsad tillgång i digital format. Eftersom det inte finns någon kostnad för dem för varje nedladdning/streamning, spelar det ju inte heller någon roll hur mycket filmer/musik jag lyssnar på. Det enda som spelar roll är att det får in åtminstone samma mängd pengar som tidigare.

Jämförelsen med bensin skulle då vara såhär:
Om bensin kunde tillverkas och distribueras till en fast kostnad, dvs. samma pris för 1 liter som för 1 000 000 liter, tror inte du att t.ex. Statoil skulle erbjuda ett "abbonemang" där du för en fast avgift får under en viss tid tanka hur mycket bensin du vill ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz

EDIT:
@ iXam:
Exakt var ska denna avlyssning ske? Det måste ju vara någon som har tillgång till ISP:ns routrar som lyssnar då.

Officiellt avlyssnar ju FRA *all trafik* som går ut och in från Sverige men inte trafik som går inom sverige. Så egentligen är det bara VPN-tjänster utomlands som går att köra timingattacker mot. Men jag tycker man kallt ska räkna med att även nationell trafik avlyssnas eller åtminstone snart kommer att avlyssnas.
Bara för att det numera är känt att FRA avlyssnar kabeltrafiken betyder det ju inte att dom inte fortfarande pysslar med olaglig hemlig signalspaning inom riket. Om detta dessutom är känt inom regeringen och hemlighetsstämplat så kan det ge livstids fängelse att vidarebefodra denna information. Det är nog få som skulle vilja hamna där pga "Obehörig befattning med hemlig uppgift".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Officiellt avlyssnar ju FRA *all trafik* som går ut och in från Sverige men inte trafik som går inom sverige. Så egentligen är det bara VPN-tjänster utomlands som går att köra timingattacker mot. Men jag tycker man kallt ska räkna med att även nationell trafik avlyssnas eller åtminstone snart kommer att avlyssnas.
Bara för att det numera är känt att FRA avlyssnar kabeltrafiken betyder det ju inte att dom inte fortfarande pysslar med olaglig hemlig signalspaning inom riket. Om detta dessutom är känt inom regeringen och hemlighetsstämplat så kan det ge livstids fängelse att vidarebefodra denna information. Det är nog få som skulle vilja hamna där pga "Obehörig befattning med hemlig uppgift".

Ja antagligen kommer FRA även lyssna även på inlandstrafik, säpo har ju också bett att få ta del av FRAs trafik m.m

Sedan så går en stor del av vanlig "inlandtrafik" via Norge, tex nu när jag är här så går min trafik via Oslo, gör trace på valfri svensk sida så ser man att i stort sett allt går via norge.

En bra VPN i Norge skulle nog inte vara så dumt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam

Ah, tänkte inte på FRA utan var mer inne på IPRED-lagen, då det inte vore möjligt med sån avlyssning.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Vad gäller påståendet att det kostar att producera film och musik så kan jag hålla med, det stämmer helt klart. MEN ingen har tvingat dig att producera skiten. Ingen har tvingat dig eller någon att producera musiken eller filmen, trycka upp hutlöst med skivor ingen kommer köpa eller sälja sin själ till bolag som ska suga vartenda korvöre ur det producerade materialet.

Sättet som bolagen vill att musik och film ska distrubueras i dagsläget är dött och förlegat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Ah, tänkte inte på FRA utan var mer inne på IPRED-lagen, då det inte vore möjligt med sån avlyssning.

Tja. Finns det pengar som staten förlorar i form av skatteintäkter finns nog viljan att avlyssna.
Först kommer några pedofiler hamna i fällan och hela sveriges befolkning kommer applådera avlyssningens effektivitet. Detta gör att folket gärna avskriver sig sina rättigheter och avlyssningarna får en större budget. Sen kommer skatteverket bli nästa "kund" och kommer med mindre medel kunna sätta fast medelskattesmitaren (tidigare var det för kostsamt och omständigt att jaga dessa).
Sen kommer filmindustrin och knackar på som nästa storkund.

Permalänk
Hedersmedlem

Tillbaka till ämnet nu?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Vad paranoida folk är Självklart är det nästintill omöjligt att vara 100% anonym på internet, frågan är bara varför dom skulle göra sig besväret att mot alla odds avslöja dig när du sitter bakom VPN-tunnel och hård kryptering? Så länge det bara handlar om piratkopiering i mild form så finns det ju betydligt mer utsatta människor att sätta dit som inte har någon form av skydd som detta.

Om dom mot dessa odd ändå skulle rota fram en koppling mellan en olaglig fil och din IP-adress så kan du fortförande totalneka till brott då det kan ha varit en annan användare ansluten till din router (Förutsatt att du har en router då). Dom kan då "omöjligt" bevisa att det är din dator som har laddat ner filen, eller att det är du som suttit vid den under det tillfället.

Att dom sedan skulle pressa VPN-företagen på uppgifter pga att ISP är dåligt definerat låter lite långsökt faktiskt. Om det nu är så odefinerat så borde det ju även kunna vändas till din egen fördel och rätt, iom att inte lagen kan säga om det är rätt eller fel.

Även om dom skulle lyckas knäcka dom så sparas ju inte loggar, dom har inga korrekta personliga uppgifter om dig, din VISA-betalning är inte sparad då det är förskottsbetalning (Vilket är tanken bakom det hela). Även om dom skulle kunna kolla upp en betalning från andra hållet, alltså från ditt konto till deras, så är det ett företag till däremellan som hanterar VISA-överföringar, som säkert har sina egna hårda policys, särskillt om det är något utländskt. Om dom trots allt tillslut skulle spåra din betalning till VPN-tjänsten så ska dom fortförande på något sätt koppla den till ditt konto (Som fortförande inte består av några direkt konkreta personliga uppgifter) och din trafik. Det blir liksom en jävla process för jägarna att få fram all fakta, och frågan är som sagt om det verkligen är värt det, iom att du som sagt kan, och antagligen kommer, att blåneka till brott och därmed bli frikänd i brist på tillräckliga bevis Som grädde på moset så kan du ju så klart också kryptera dina diskar för att göra bevismaterialet oåtkomligt.

Men ja, sitter du och delar ut 7 TB piratkopierat-material åt kända release-grupper, barnporr eller planer på terror-attacker så lever du fortförande farligt. Då finns det rimliga anledningar till att koppla in det tunga artilleriet och resurser för att stoppa dig.

En sak jag har suttit och grubblat över däremot är MAC-adresser. Det är ju ett unikt hardvaru-id som kopplas till ditt nätverkskort, så man med nästan all säkerhet kan koppla trafiken till en viss dator. Routrar kan använda sig av dessa och lagra i loggar (Om man nu har det aktiverat). Men kan man koppla det till trafiken på internet? I värsta fall borde man ju kunna spåra en IP till en router, och därifrån kan man spåra en subnet-adress till en viss MAC-adress (Om dom beslagtar routern och den innehåller en logg), som då kan kopplas till ett nätverkskort, som antagligen finns i någon av dina datorer, vilket inte heller är svårt att kolla upp.

Ja, jag är jävligt rostig på det här med nätverk Men jag kan inte sluta grubbla över det förrän jag kommit fram till något konkret.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Dom flesta VPN tjänster som finns ute på marknaden använder sig av PPTP med 128 bit kryptering.
Hittade lite intressant information om just PPTP i manualen till D-Link's DFL-210 VPN Router.
Där skriver man:

Citat:

PPTP encryption
Initially, PPP connection does not use encryption. To provide
confidentiality to the tunneling, the Microsoft Point-to-Point Encryption
(MPPE) may be used with PPTP to support an encrypted data tunnel.

MPPE uses the RSA RC4 algorithm for encryption and supports 40-bit,
56-bit and 128-bit session keys, which are changed frequently to ensure
security. However, the initial encryption key is derived based on user’s
password, and hence it may be vulnerable to attacks.

Since PPTP security is password-based, the choice of a good password is an
important security consideration.
Regardless of the key length chosen (40,
56 or 128-bit), the true strength of the key is governed by the randomness
of the password.

Så när Ni registrerar Er hos dom olika VPN service provider, välj ett BRA lösenord till Ert användarnamn.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk

Usch jag tycker vårat samhälle vi lever i har blivit helt galet, man kan ju inte känna sig trygg. vars har integriteten tagit vägen?

Visa signatur

Spana in världens coolaste blogg!
http://www.pointblog.se/?go=mikael