Permalänk
Medlem

Ny dator för spel och poker ~18k

Har lurkat runt lite här på forumet en tid men lyckas ändå inte riktigt få till ett vettigt paket så tänkte att jag slänger upp en ny tråd.

Kommer mest spela poker på datorn men vill även kunna spela nyare spel med vettiga inställningar i 1920x1200. Funderar på att klocka upp processorn lite grann då det verkade förhållandevis enkelt(?) och utan några stora temp skillnader på i7 systemen enligt sweclockers-artikeln...

Ska även köpa en 24" skärm med 1920x1200 upplösning (utöver de 18k) så tips på en sådan uppskattas också! Funderar just nu på en BenQ eller Samsung...

Med nya skärmen kommer jag ha 3st skärmar inkopplade så val av grafikkort är ett av mina problem.
Ett 4870x2 har väl endast 2 DVI(?) så det går tyvärr bort. Så antingen ett GTX295 som har 2 DVI + 1 HDMI eller 2 st 4870 (512MB eller 1GB) i Xfire? Eller någon SLI combo?

Vill ha med montering då jag är värdelös på sånt. Tänkte (om man inte måste köpa det till) slänga in OS (XP) själv då det verkar onödigt med vista innan Win 7 kommit ut iaf...
Har ett 7.1 system till datorn (creatives S750), så kanske ljudkort till det eller är sånt inbyggt i moderkortet?

Billigare = bättre förstås men kan även kosta lite mer om det skulle behövas...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ljudkort finns integrerat, ja.

Tror jag fick in allt här, förutom OS. GTX275 i SLI borde enligt logiken prestera bättre än GTX295 som är 2x GTX260 och det till samma pris. Fråga om det är något du undrar över.

Inet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
Ljudkort finns integrerat, ja.

Tror jag fick in allt här, förutom OS. GTX275 i SLI borde enligt logiken prestera bättre än GTX295 som är 2x GTX260 och det till samma pris. Fråga om det är något du undrar över.

http://img151.imageshack.us/img151/5372/16808.jpg

Inet.se

Vackert, hade jag haft råd hade jag köpt det paketet alla dagar i veckan. Snyggt tuppel

Permalänk
Medlem

Varför inte ta ETT 295 istället för 2st 275?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

ett 4850x2 om du bara vill ha ett grafikkort

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=396368

Visa signatur

MacBook PRO, HP Z620, HP Elite.

Permalänk

Det som slår mig är att du vill ha 3 skärmar samtidigt är det möjligt när man kör SLI? med nya Nvidia drivisar skall man ju kunna köra två men tre?

Permalänk

Jag har en samsung T240 som jag är väldigt nöjd med, dock har den ett problem att foten inte går att justera i höjdled.

Tre skärmar är väl lite problematiskt, dock har jag för mig att det finns en 1:3 splitter från matrox(?) som ska funka klockrent. Dock är det nåt eller några år sen jag läste om den och då kan det mycket väl vara att den bara tar analoga kablar.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Tackar för den tuppel! Ser bra ut! Tänkte bara höra hur det är med chassit, skulle allt få plats i en Antec Three Hundred eller P182? Bara för att kolla vad man har för valmöjligheter, Nine Hundred II ser helt okej ut också...

Asus P6T vs Gigabyte GA-EX58-UD4P, någon anledning till Gigabyte kortet eller är det vilketsom mellan dem?

Måste väl gå att köra 3 skärmar på en SLI konfiguration!? Annars vore det väl konstigt...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CpTiger
Tackar för den tuppel! Ser bra ut! Tänkte bara höra hur det är med chassit, skulle allt få plats i en Antec Three Hundred eller P182? Bara för att kolla vad man har för valmöjligheter, Nine Hundred II ser helt okej ut också...

Asus P6T vs Gigabyte GA-EX58-UD4P, någon anledning till Gigabyte kortet eller är det vilketsom mellan dem?

Måste väl gå att köra 3 skärmar på en SLI konfiguration!? Annars vore det väl konstigt...?

SLI funkar inte med 3 skärmar utan man måste stänga av SLI och
köra allt skillt.

Så du kommer få prestandan av ETT GTX 275

Så ifall man kan ha 3 Grafikkort med GTX 295 så tar du det.
Men 2X GTX 275 ger bättre prestanda men funkar inte i ditt fall.

MvH humper

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra 3 skärmar med ett GTX295. Då det endast stöder 2 skärmar.

Permalänk
Medlem

Vad fånigt svårt det ska vara att köra tre skärmar med bibehållen prestanda (SLI), det hade jag aldrig trott.

Angående moderkortet så var det nog bara priset jag tänkte på när jag valde, båda fungerar nog minst lika bra - dock är väl P6T nyare. Jag gjorde en jämförelse, verkar inte skilja något väsentligt.

djjokke: Jag blir alldeles varm inombords. :$

Permalänk
Medlem

Hmm, jobbigt värre... Jag som tyckte 2x GTX 275 i SLI verkade så trevligt!

Så vad är mina alternativ? Funkar det 4850x2 som Robin_91 tipsade om med 3 skärmar?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=396368

Kan man köpa t.ex. ett 4870x2 som huvudkort till spel etc och sen något billigt 2:a kort för den 3:e skärmen? Hur funkar det praktiskt sen med att dra fönster etc mellan skärmarna?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara kolla om jag förstått detta rätt nu efter lite letande. Man kan stänga av SLI i nVidias kontroll panel och med SLI av så kan man använda alla utgångar på båda grafikkorten och därmed ha 3-4 displayer? Då kan jag t.ex. köra på 2st GTX 275 i SLI när jag spelar krävande spel på 1 eller 2 skärmar och sedan när jag ska använda alla 3 skärmar till pokern så slår jag bara av SLI'n!?

De förklarar det här hur man gör på en GTX295 för att kunna använda 3 skärmar
http://nvidia.custhelp.com/cgi-bin/nvidia.cfg/php/enduser/std...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
djjokke: Jag blir alldeles varm inombords. :$

Nämen oj, hihi ;$

Citat:

Tänkte bara kolla om jag förstått detta rätt nu efter lite letande. Man kan stänga av SLI i nVidias kontroll panel och med SLI av så kan man använda alla utgångar på båda grafikkorten och därmed ha 3-4 displayer? Då kan jag t.ex. köra på 2st GTX 275 i SLI när jag spelar krävande spel på 1 eller 2 skärmar och sedan när jag ska använda alla 3 skärmar till pokern så slår jag bara av SLI'n!?

De förklarar det här hur man gör på en GTX295 för att kunna använda 3 skärmar
http://nvidia.custhelp.com/cgi-bin/nvidia.cfg/php/enduser/std...

Det borde ju fungera, låter lite väl onödigt jobbigt men om det nu är så svårt att få tre skärmar får du väl köra på det.

Permalänk
Medlem

Tänkte höra om jag förlorar mycket prestanda om jag kör 2 av dessa i SLI istället:
XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe

Om jag förstått det rätt är den fabriksöverklockad och med den nyare core 216. På de tester jag sett så är den ca 6-10% sämre än 4890/275 som singelkort. Och de är ca 40% dyrare, så sparar 1500-1800kr gentemot 4890CF eller 275SLI... Jag borde väl kunna köra de flesta nyare spel på max i 1920x1200 med 260SLI och ändå vara ett förhållandevis framtidssäkert val...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänkte höra om jag förlorar mycket prestanda om jag kör 2 av dessa i SLI istället:
XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe

Om jag förstått det rätt är den fabriksöverklockad och med den nyare core 216. På de tester jag sett så är den ca 6-10% sämre än 4890/275 som singelkort. Och de är ca 40% dyrare, så sparar 1500-1800kr gentemot 4890CF eller 275SLI... Jag borde väl kunna köra de flesta nyare spel på max i 1920x1200 med 260SLI och ändå vara ett förhållandevis framtidssäkert val...?

2st GTX260 i SLI presterar bättre än ett GTX295, så att ja du kommer kunna maxxa i princip allt