Phenom II 4GHz, luftkyld? Dröm eller verklighet.

Permalänk
Medlem

Phenom II 4GHz, luftkyld? Dröm eller verklighet.

Letade på nätet efter en luftkyld Phenom II på 4 GHz men hittade ingen på någon seriös site. Så min fråga är:
Har ni sett en? Var? Och grejar vi här i forumet att prestera samma sak?

MVH
Lennart

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

På luft är mera en dröm tyvärr...

Phenom II x4 955 3,2ghz ska komma snart, och förhoppningsvis med en ny stepping, då kommer vi nog börja se Phenom II på 4ghz stabilt på luft

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Så vi väntar på att 955:an släpps med andra ord? En ynka 25% klockning ger ju 4 GHz på den. Jag tänkte om någon hade lyckats med en klockning på ca 37% med luft idag.

Visa signatur

Continuously updating

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lengab
Så vi väntar på att 955:an släpps med andra ord? En ynka 25% klockning ger ju 4 GHz på den. Jag tänkte om någon hade lyckats med en klockning på ca 37% med luft idag.

Nej ingen har lyckats stabilt med 4ghz på luft vad jag vet iaf, dock har ju folk kört "suicideshots" upp till 4,4ghz men då sitter man bara och ber att det inte ska krascha

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ingen som sett en Phenom II 940 i 4 GHz? Eller testat den ordentligt?
*edit*
Jag hittar inte i AMD forumet men jag letar iaf...

Visa signatur

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Nåja, får ta fram pulversläckaren och börja klocka lite själv. Jag såg att Intel går att klocka till 4 GHz så jag tänkte att AMD kanske hade en variant som var likadan.
Redaktionen fick ju upp 810:an till 3.7 GHz innan den gav upp och då verkar inte mitt mål vara så långt borta. Posta gärna bänkningar och resultat om ni hittar några.

*edit*
AMD släpper inte 955:an innan 20:e April
Ingenjörs varianten är klockad till 4.2 GHz... så en Svensson borde gå till 4:a i alla fall. Är det någon som kan snappa upp en innan påsk?

Visa signatur

Continuously updating

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Nåja, får ta fram pulversläckaren och börja klocka lite själv. Jag såg att Intel går att klocka till 4 GHz så jag tänkte att AMD kanske hade en variant som var likadan.
Redaktionen fick ju upp 810:an till 3.7 GHz innan den gav upp och då verkar inte mitt mål vara så långt borta. Posta gärna bänkningar och resultat om ni hittar några.

*edit*
AMD släpper inte 955:an innan 20:e April
Ingenjörs varianten är klockad till 4.2 GHz... så en Svensson borde gå till 4:a i alla fall. Är det någon som kan snappa upp en innan påsk?

Frekvenser är inte allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så sant granne (jag bor i Peking). Men jag VILL ha en AMD på 4GHz.

Visa signatur

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Den som sa att tålamod är en dygd har inte försökt klocka en AMD till 4 GHz. Det förstår jag i alla fall hehe.
Vi borde hitta en luftkyld Phenom 2 som går på 4 GHz innan 20:e April. Hittar man heroin och skjutvapen i Tärnaby så ska väl vi kunna hitta det här.... processorn alltså...

Visa signatur

Continuously updating

Permalänk
Avstängd

Såg Phenom II 955 på prisjakt.nu, fast den fanns ej i lager. Det betyder att det är väldigt nära i alla fall. Roligt att det var en Black Edition också

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Den som sa att tålamod är en dygd har inte försökt klocka en AMD till 4 GHz. Det förstår jag i alla fall hehe.
Vi borde hitta en luftkyld Phenom 2 som går på 4 GHz innan 20:e April. Hittar man heroin och skjutvapen i Tärnaby så ska väl vi kunna hitta det här.... processorn alltså...

Om du absolut MÅSTE nå 4ghz gränsen så vänta på 955 så får vi hoppas den har en ny stepping.

Visa signatur

Permalänk

Det är bara Phenom II med fina exempel/plockad CPU kan nå 4 GHz i luften. Jag har själv försökt nå 4 GHz med mitt 720BE men lyckade aldrig få CPU-z validering godkänna Men jag kan köra 3Dmark06 vid 3885MHz som högst men ibland dör den ibland inte det får man leva med

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D| Moderkort: Asus B650 Prime-Plus| Minne: G.skill 2x32 GB DDR5@6000 MHz CL30| GPU: Sapphire 9070XT Nitro+| Chassi: Fractal Design North| SSD: Samsung 990 Pro 2TB | PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem

Lillegosse, du är så nära... kan du inte byta kylare och komma de ynka 61 MHz upp?
Jag visste att någon var nära, mer specs tack.

*edit*

Jag betvivlar inte att vi grejar det efter 20:e April med nya processorer. Jag undrar om någon har åtminstone ett bootbart system i 4 GHz i dagsläget.

Visa signatur

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Citat:

Lillegosse, du är så nära... kan du inte byta kylare och komma de ynka 61 MHz upp?

*edit*

Jag betvivlar inte att vi grejar det efter 20:e April med nya processorer. Jag undrar om någon har åtminstone ett bootbart system i 4 GHz i dagsläget.

Du kan ju fråga honom vad han kör 24/7 också ;).... 3DMark2006 har jag också kört i 3.9ghz men 24/7 är en annan historia.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd

Kompressorkylning borde ju räknas som luft?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

*edit*

Det spelar ingen roll att han är "nära". Den klocken är inte stabil och kraschar med jämna mellanrum. En stabil klock, alltså något som aldrig kraschar och skapar kommer du aldrig få till 4ghz på luft med dagens Phenom II.

Vänta på Phenom II x4 3,2ghz 955 helt enkelt, då KANSKE vi får se 4ghz stabila resultat beroende på om det är en ny stepping eller ej.

Jag vet MÅNGA som har nåt upp till 4,2-4,4ghz på luft, men det är bara en CPU-Z validering och knappast ett stabilt resultat.

Har själv kommit upp till 3910mhz och klarat av Super Pi, men det var allt sedan kraschade mitt system och ja kom aldrig upp till den siffran igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt denna så kommer nästa stepping Q4 2009:

Fast de finslipar hela tiden antar jag

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Phenom II X4 995 skulle sitta fint :D.

Den borde gå och dra upp till 5,5 GHz

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Antielefant

940BE som snurrar i 3,6 GHz här. Kan och har gått högre, ca 3,75, men det är inte värt det extra fläktoljudet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Visst kan jag boota i 4 GHz, men använda den är en helt annan sak. Dock har jag världens bästa ursäkt, jag kör med en Arctic Cooling Freezer 64 :D.

940BE på Gigabyte DS4H.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Min processor klarar 4000MHz 30minuter i linpack (mer vågade jag inte testa) dock med den lite höga vcoren på 1.625V.