The Pirate Bay fälls

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Suck igen.
Även om man skulle vilja stämma till exempel någon av de du listar ovan behöver man väl inte göra det just nu, och att man väljer att inte göra det är väl inget som talar mot eventuella andra åtal?

Jodå, det är bara att de själva väljer att erbjuda sin musik gratis.

Alla listade är ungefär lika skyldiga så det borde vara snyggare av åklagaren att ta alla på en gång och inte frikänna vissa svårare fall. Ingen av doom kan påstå att deras del inte har använts för att sprida upphovsskyddade verk.

Problemet för mindre kända artister blir att den här typen av kanaler är i princip förbjudna efter den här domen. Den har trots allt medfört att utbudet har breddats.
Möjligheten till olika framträdanden har ökat med större publik.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jag förstår vad du menar och jag har varit relativt insatt i detta case. Jag tycker alla har "skött" detta på ett mindre bra sätt egentligen. Dels beror det på brist på kompetens från åklagarnas sida och sedan attitydproblem från de åtalades sida.
Sitta och vara uppkäftig i en domstol när man har 117miljoner över sig är ju inte speciellt genialt. De skötte det bra i början men spårade ur kan jag tycka.
Nu hade de väldigt bra advokater men åklagarna var tyvärr bättre. Sedan om det speglades ut att de blev fällda av anledningar som vi idag tycker är korkade är ju tyvärr en annan femma det också.
Faktum kvarstår att Posten och TPB är två helt olika organisationer med två helt olika ändamål. De har en sak gemensamt: De skickar information.

Att TPB blev fällda är inte så konstigt, egentligen. Rätt eller fel? Den diskussionen kommer vi nog aldrig komma fram till i detta forumet idag.
Men vi gör fel. Vi laddar ned upphovsrättsskyddat material, simple as that.

Däremot tycker jag synd om stackarn som agerade IT-tekniker.

Jag tycker domen är knäpp, kunde gjorts annorlunda och kunde hanterats bättre och konsekvenserna kunde blivit någonting annat.
Men detta är ju ett praktexempel på att media branschen menar allvar.

Du verkar ju vara ganska kunnig inom området, kan inte du definiera gränsen mellan oskyldig och medhjälp till brott mot upphovsrättslagen? Det hade varit nice!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Jag tycker att det är fascinerande att de över huvud taget blev dömda med tanke på det minst sagt klena bevisläget.

1) De har inte laddat upp något material, de har heller inte laddat ned något material (vilket båda faktiskt är straffbara företeelser, som jag, om de faktiskt hade gjort sig skyldiga till, inte hade opponerat mig mot ett åtal för). De har erbjudit en möjlighet för folk att lägga upp material och möjligheten för andra att söka efter sagda material och ladda ned det. (alla sorters filer faktiskt)
Viket material som egentligen länkats till är faktiskt utom de åtalades kontroll, då det faktiskt som påtalats är en sida som har haft extremt mycket trafik. Det är faktiskt orimligt att anta att de åtalade skulle kunna screena allt material och avgöra om det är olagligt eller inte, dessutom är det tveksamt om de faktiskt har skyldighet att göra detta. I förlängningen skulle det i så fall ha långtverkande konsekvenser för alla som tillhandahåller lagringsutrymme eller länkar till lagringssutrymme.

2) De har inte direkt haft någon finansiell vinning av upp eller nedladdningarna, m.a.o de har inte tagit betalt för sin tjänst av de som använt tjänsten. De har haft reklam på sidan och tagit betalt för annonsutrymmet, men det är en indirekt inkomst genererad av den stora trafik de erhållit (och därmed är det lite svårt att få det till en vinstdrivande verksamhet, direkt mot de som laddar ned eller laddar upp, det är ju vinstdrivande mot tredje part).
m.a.o. de tjänar inte pengar direkt på att folk får ladda upp eller ladda ned filer, de tjänar pengar på att de har mycket trafik.

3) Kan man verkligen döma någon för medhjälp om det inte finns något åtal mot någon för själva grundbrottet, nämligen upphovsrättsbrott?

I övrigt:

Mig veterligt (rätta mig gärna om jag skulle ha fel) så är maxstraffet för upphovsrättsbrott 2år. Det vi pratar om för TPB är max medhjälp till upphovsrättsbrott (vilket jag ärligt talat inte visste fanns ens innan denna rättegång). Men om man nu skall gå efter vad medhjälp vid en del andra brott begåvas med för straff, så kan jag tycka att ett års maxstraff är att ta i ordentligt (med tanke på att grundbrottet straffas med max 2 år) och TPB har förutom detta maxstraff även tilldelats ett häftigt skadestånd, som jag faktiskt inte kan finna några paralleller till i svensk lagskipning.
Detta är ännu mer märkligt då skadeståndsgrunden inte baseras på ett faktiskt stulet belopp utan en uppskattning av förlust av eventuell utebliven försäljning. Denna siffra är ytterst godtycklig och sammanställd av part i målet och inte av oberoende källa. Om man dessutom betraktar svensk praxis i skadeståndsmål, så inser man snabbt att skadeståndssumman är exceptionellt stor i förhållande till straffsatsen som brottet betingar, vilket ter sig minst sagt märkligt.

Dojan<= Jag jobbar fulltid för att tjäna ihop mina pengar och på min fritid är jag med i en teatergrupp. Jag förväntar mig inte att tjäna ihop några pengar på mitt skådespeleri, men är glad ändå. Jag känner även en hel hög hobbymusiker och en hel del mer "seriöst" satsande musiker, som inte heller de kan leva på sin hobby, tough luck, but that's life my friend. Även jag anser att mitt skådespeleri är stor konst och berikar världen något enormt, men jag förväntar mig fortfarande inte att världen skall tycka likadant och förväntar mig inte heller att bli belönad efter upplevd förmåga.
Jag har däremot pluggat i 4 år på högskolan och dragit på mig bra med studieskulder, just för att få en hyfsad lön (så att jag kan betala av mina studieskulder) och jobbar som programmerare. Mina verk som programmerare är unika och det ligger en rackarns massa slit bakom varje program, men jag får en engångssumma när jag säljer programmet, jag förväntar mig inte att bli betald igen varje gång programmet används och jag får ingen betalning varje gång mitt program eventuellt säljs vidare. (jag kommer dessutom aldrig få ihop 100 miljoner någonsin, framför allt inte innan jag är 50, så Per Gessleanalogin funkade inte heller )
Även jag bör se respektabet och representativ ut, men jag får inte en massa betalt för det (även om jag lyckas bra ). Framför allt får jag inte en massa mer betalt för att jag ser snygg ut när jag programmerar, liksom jag fullständigt skiter i hur artisten som framför den musik jag gillar ser ut. Utseendehypen är ren bullshit och frammanad av samma industri som det är sååå synd om. (jag skiter för övrigt högaktningsfullt i om grafikkortet som det görs reklam för är fullt av bling bling och klisterlappar, det är prestandan som betyder något, annars skulle jag köpt ett strassarmband )
Du får ursäkta mig, men jag finner dig en smula pretentiös, men det kan kanske bero på att jag befinner mig i affekt och dessutom är ganska packad för tillfället.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

grisar

fan vad bisarrt

kanske man ska ta och börja stämma BMW för medhjälp till rattfylleri och fortkörning, miljöförstöring sen så lär ju deras bilar ha använts till en och annan kriminell aktivitet såsom bankrån, knarksmuggling, misshandel , mord, fan vi stämmer dom för medhjälp till allt .

Det är i princip detsamma som den här domen,

Enligt åsnorna bakom detta domslut så lär ju i princip alla företag eller organisationers tjänster och produkter vara medhjälp till kriminella aktiviteter på ett eller annat sätt.

Ska vi inte börja med rep-tillverkare för medhjälp till självmord.

Ko-fot tillverkare för medhjälp till inbrott.

zigenarkjoltillverkare för medhjälp till stöld.

Eller kirurger för dom räddar liv och några av dessa patienter under fortsättningen av sitt förlängda liv lär ju begå brott. klart det är MEDHJÄLP

Varför åtalas inte hotmail eller g-mail, en och annan person lär ju ha RARat upphovsrättskyddad material och mailat till någon. MEDHJÄLP

Inte fan ser man ägare till cigarett företag få fängelse och där handlar det vetenskapligt bevisat om medhjälp till kroppskada samt mord

Egentligen borde vi organisera ihop en revolution och göra en stats-kupp

Permalänk
Medlem

tycker det är förjävligt, moraliskt sett är det väll kanske inte mer än rätt. Tycker dock straffet var på tok för hårt. Men jag tycker då att det inte verkar stå helt rätt till. Man får ju bara hoppas att dom lyckas få ner straffet iallafall

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Tycker det är så otroligt mycket gnäll på pengar i den här tråden. Fildelar folk för att dom är avundsjuka på dom som tjänar pengar eller för att det är ett bekvämt sätt att konsumera på?
Om ni gör det förstnämnda är piraterna dömda att förlora pga av sin egna girighet.

Tycker mycket väll att det kan vara rätt att vissa personer har blivit stenrika på musiken, oavsätt om det är en artist eller skivproducent. Det fanns en tid då CD-Skivan var otroligt populär ute i stugorna och det uråldiga fungerade. Tyvär verkar det inte fungera likadant längre och det finns inte samma pengar att tjänna i branchen, inte på samma sätt som tidigare. Det är väll där som jag förstått det, problemet ligger? Att dom upp-pompade trångsynta bossarna vägrar att inse att deras era är förbi där en ny marknad har öppnat sig.

Så att klaga på att folk drar in pengar på en industri är fel och låter mer som avundsjuka i mina ögon. Fokusera på det som är viktigt istället och få dom med mycket pengar att investera i den nya tekniken istället för att klaga på hur mycket dom tjännar.

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk

Nu kan man fälla Google på "EXAKT" samma grunder.

grattis idioter

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
...Hur du tänker just nu är för mig ett mysterium. De pengar som går in och ut genom företaget är en omsättning. Det är kostader för allt, löner, produktion, logistik, allt. You name it.

Om en vinstmarginal ligger på 4% så är väl siffran intressant eller? Jag förstår att du själv inte driver ett företag, möjligt jag har fel men då förstår du glädjen med vinstmarginal.

Omsättning = +-0 egentligen. Om du har en vinstmarginal på 300.000kr vet du om att du har gått plus med 300.000 kr, ganska logiskt eller hur? Dessa pengarna kan du använda till att utveckla nya spel, nya filmer, satsa på nya artister, kanske mer pengar på samma artist and what so ever.

När du i 15 års period har haft en vinstmarginal om säg 120% så har det gått väldigt bra egentligen. Vad gör du med pengarna?

Det låter inte som du drivit företag. Vinst är en bokföringsteknisk term och den kan man få till nästan vad man vill och har givetvis bl a med att göra hur man vill skatta för olika delar av verksamheten.

Du kan tjäna massor med pengar och ha 0kr i vinst om man så vill (inom vissa gränser givetvis, bokföringslagen måste följas).
Man måste granska bokslutet och årsredovisningen för att kunna säga någonting i närheten av hur bolaget egentligen går. Det är dessutom ofta invecklat, speciellt för större bolag/koncerner.

Att börja diskutera hur man ska fördela ett eventuellt överskott i verksamheten bokföringsmässigt får ligga utanför denna diskussionen eftersom det kan bli väldigt komplicerat.

Edit: Länk till wiki om vinstmarginal: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vinstmarginal

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
två Bluerayfilmer okomprimerade är ca 50Gb och att köpa dem kostar 400kr så 500kr i månadne för max 50Gb är på tok för dyrt. Men du kanske vill tanka sugiga avi på 700mb per film hehe så att du kan åtnjuta suddiga mästerverk på en stor 42 tums plasma?

Bara korkade personer kritiserar andras förslag utan att komma med något eget!
Om vi gör så här då, man får ladda hem 10 filmer och 10 serie avsnitt varje månad för 500:-? Oavsett vilken kvalite man vill ha.

Om du ska kasta skit på det här förslaget också så begär jag att du kommer med någonting bättre, gratis kan det inte vara för evigt iaf.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

När går gränsen för fängelse?

När tjänsten Du skapat används till 95% för brottslighet?
När tjänsten Du skapat används till 50% för brottslighet?
När tjänsten Du skapat används till 5% för brottslighet?
När tjänsten Du skapat används till 1% för brottslighet?
När tjänsten Du skapat orsakar andra människor mycket lidande?
När tjänsten Du skapat dödar andra människor?

Jag bara undrar var Ni som tyckte att domen mot TBP var riktig? Jag säger inte att det är rätt att sno andras arbete osv men som sagt skjut inte brevbäraren.

Personligen tycker jag att det är de som laddar upp filmerna som är ansvariga. Inte de som har utvecklat tjänsten.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Fint, skitsystemet funkar! Dvs, det fortsätter att vara ett...

Nu när bolagen kunnat bevisa vilka gedigna svin dom är och fått med sig rättssytemet för att "statuera exempel" hoppas jag att dom har grävt sin egen sista grav.
Det är förhoppningsvis nu alla kommer starta och börja använda alternativa tjänster för att få tag i film och musik. Bolagen tror det är lugnt nu igen och att dom tvingat oss alla att gå tillbaka och köpa cd/dvd. Gör inte det så är det snart slut med dom och deras mjölkande av "kassa-ko" artister...och förhoppningvis sådana här bisarra straff!

Trist bara att det här svenska rättsmissfallet och idiokratin vi tycks ha här kommer bana väg för ytterligare flum- och övervaknings lagar. Snart sitter väll Monique Wadsted som domare i rättsalen!?

"We want's MOORE!!"

Permalänk
Medlem

Förresten..
Folk säger att google skall bli stämda på samma grunder men tänk på alla tidningar.. Fan de som skriver om TBP de leder en ju direkt in på deras sida utan att du ens behöver söka efter olaglig fildelning.. snacka om medhjälp!

Här skall stämmas!

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Att Calle Lundström blev dömd är det bästa med det hela anser jag..
why?
För, om nån privatperson åker dit för fildelning, så kan den individens Internetleverantör åtalas för medhjälp samt BLI dömd..
För, Calle var bara en person som drev/driver ett företag som försåg dem med internet..

Telia, is going down!!!!

Synd för Calle, men bra för ALLA andra..

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk

tillhandahålla en sökmotor: 30 miljoner kronor i böter.
slå ihjäl 2 barn med hammare: 100 tusen i böter.

det känns som prislappen för sverige och det svenska lagarna landade på ca 30 silver.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem

Herre jävlar! Över 600 inlägg!

Jag orkar inte kika igenom alla för att kolla om någon har lagt ut domen som pdf.

Här finns en länk:

http://bilderblogg.se/a/TPB-dom.pdf

Visa signatur

Senior

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makio
Nu när länkning har blivit olagligt, eller borde blivit efter domen, kommer "anti pirat byrån" men sina bundsförvanter att ge sig efter google nu? (nämner dom efter google är den sökmotor folk använder sig av mest) jag har lättare att hitta länkar till torrents via google än tpb (får oftast "search engine overloaded").

Länkning?! Google har inga tracker-servrar som förmedlar upphovrättsskyddat material via torrent-teknik, och det vet du, jag och ALLA som sysslar med fildelning av denna typ. Argumentet 'Google är lika värst dem ochså' håller inte, det är argument på en tolvårings nivå.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Du verkar ju vara ganska kunnig inom området, kan inte du definiera gränsen mellan oskyldig och medhjälp till brott mot upphovsrättslagen? Det hade varit nice!

Tillåt mig; 'http://tracker.thepiratebay.org/announce'. Det var enkelt.

Permalänk
Medlem

Allting handlar om att bolagen ska kunna fiska upp extra pengar att lägga i sina skattkistor. Väldigt ädelt.

Vad är det för skojeri pågång mer då? Ska man ställa alla anställda hos posten till svars för alla olagligheter som packeteras i paket och brev de stämplar och skickar vidare?

Detta är ett sådant svinigt beställningsjobb av imperialist- och kapitalistsvinen att det inte ens är roligt, även hur patetiskt det än är. Sedan att domen, i dagsläget, är tyngre än för flesta typer av mord är ju bara sorgligt. Jag ska nog gå och bli yrkesmördare nu, för Sveriges rättsväsende har ju ändå gjort det mer bli OK att vara mördare än ungdom idag - otroligt konstruktivt.

Permalänk
Inaktiv

piratpartiet nästa val!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Skitartister håller inte och skitartister lägger de inte speciellt mycket pengar på. Som sagt, det börjar alltid med singel släpp och går försäljningen bra så börjar man jobba med en till singel, eventuellt album och så länge det säljer har du ingen skitartist eftersom efterfrågan säger tvärtom. 1+1.
Sedan om det är kommersiellt eller inte är ju en annan femma.

Om detta kan vi tvista eftersom det i mycket beror på vilken genre vi talar om. SR sände för ett år sedan en lång intervju med Q-tip och hans åsikt var helt klart den motsatta till din. Jag är också av åsikten att vissa genrer halvt om halvt har översköljts till döds av skräp, något som tyvärr motverkar den framgång den mest talangfulla skulle kunna ha haft. Kvalitén är å andra sidan inget argument för eller emot TPB.

Rent generellt får jag intrycket av att musikindustrin tappar greppet och förlorat känslan för bra musik. Oavsett om våra åsikter går isär finns det ingen ursäkt för att en inspelning gjort 2009 är ett tortyrinstrument på en hyfsat bra HIFI anläggning. Det här har inte med pengar att göra för samma typ av inspelningar höll bättre klass innan CD mediet slog igenom. Jag har i samlingen några skivor av affischnamnen vilka jag egentligen gillar, melodierna och sången är bra, men inspelningarna är bedrövliga där ljudmatta efter ljudmatta lagts på utan finess. I det läget är det t o m behagligare att plocka fram en av Dinosaur Jr's första skivor, det låter halvtaskigt, men ärligt och genuint. Eftersom klassiskt (en benämning jag ogillar) och jazz är bland mina större intressen finns där bevis nog både på hur bra det kan låta och hur talang kan få rum att uttrycka sig utan stora plånböcker.

Citat:

Vad kostade ett album 1998?
Vad kostade det att gå på bio 1998?

Vad kostar idag? Det är ungefär pris. Skulle du slå ut det på befolkning i procent per krona om vad som har ändrats skulle det inte gynna bolagen ändå.

Argumentet i sig är sakligt men glöm inte bakgrunden till hur priserna kom att hamna på den nivån. Jag kommer själv ihåg hur priset chockhöjdes i och med CD skivans inmarsch. Fanns det grund för höjningen? Egentligen inte eftersom det direkt visade sig att även med investeringarna var CD mediet flera gånger billigare att producera. CD skivan kunde dock lanseras som mer storslagen än den i själva verket är. Skivindustrin är dessutom ungefär som bensinpriset: påstådd stenhård konkurrens men med skumt synkroniserade priser.

CD priset började omotiverat högt, ibland t o m det dubbla, och tuggade sig därifrån så sakteliga uppåt. Senare höjningar av priset kan ju alltid skyllas på inflation och annat. Pressningarna av skivor har hållit blandad kvalitet. Några la pengar och resurser på att förhindra kopiering vilket resulterade i rootkits och ett klart försvårande av hur lagligt inköpta CD skivor kunde användas.

Jag påstår inte att detta i sig gör TPB's mer ljusskygga aktiviteter rättmätiga, men jag anser att det är naivt och oprofessionellt att utgå ifrån att det delvis problematiska läget är TPB's och kundernas fel. Jag har aldrig stött på den typen av bortförklaringar i andra branscher, och om det händer gissar jag att det möts av misstro och hån. Bolag inom alla branscher kan komma att bli för feta och självgoda. Jag har hört ytterst lite självkritik och nytänkande ifrån mediaindustrins representanter och de har hittills mest hoppat på vissa initiativ mot en anpassad teknik för Internet. Med hänvisning till de första styckena i mitt inlägg är jag av uppfattningen att industrin själv devalverat värdet av sina produkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CRANKtheJUICE
piratpartiet nästa val!

Håller med. De kommer inte få någon konkret egen makt, men jag hoppas på att stora delar av våran generation tar demokratin seriöst nog för att köra PiratPartiet som en fingervisning åt var vi är påväg i framtiden.

Sverige är, eller bör vara, för modernt för att acceptera övervakningskomplexet regeringen kräkts fram och om EU inte moderniserar sin verklighetssyn och inriktar sig på verkliga problem hellre än att slicka jänkarnas skjärt och hantera innehåll på Internet så har Sverige ingen anledning av vara med i EU och fortsätta donera pengar utan att få något mer än restriktioner tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nu förstörde du hela min grej med din TPB & Posten jämförelsen. :/

Skitartister håller inte och skitartister lägger de inte speciellt mycket pengar på. Som sagt, det börjar alltid med singel släpp och går försäljningen bra så börjar man jobba med en till singel, eventuellt album och så länge det säljer har du ingen skitartist eftersom efterfrågan säger tvärtom. 1+1.
Sedan om det är kommersiellt eller inte är ju en annan femma.

Skitartister eller inte skitartister, uppenbarligen säljer de inte, måste det bero på fildelning? Vilka belägg har någon för det? Många rapporter visar tvärtom, säljer då inte en artist beror det uppenbarligen på att ingen tycker det är bra. Så länge det säljer har jag ingen skitartist där nej, det är sant, men så länge det säljer har ingen något att gnälla över.

Säljer det inte måste man ju tänka efter, är inte musik nog bra? Målgruppen för smal? För få som känner till dom? Ska man kanske börja med att göra en lite billigare produktion och se om det blir något napp? Eller är helt enkelt priset på skivan för högt?

Citat:

Det där var ju inget genialt skrivet kan jag tycka av några anledningar:

Här i Sthlm kan du äta gratis i princip varje dag om du vill. Varför? Det finns så mycket invigningar med mera så att har du kontakten så slipper du betala, bus enkelt. Jag käkade senast idag en stek för 240kr som jag slapp betala. Varför? För jag såg till att det blev så. Blir efterfrågan större att äta en Stek för 240kr om det är gratis? Självklart. Är en låt gratis att ladda ned som är upphovsrättsskyddad? Absolut inte i etisk synvinkel. Men vi "gör" det "gratis" genom att strunta i att betala för verk.
Jag skulle kunna äta min stek för 240kr och egentligen betala men istället springer jag därifrån. Det vill säga jag tar en spring-stek. Förstår du skillnaden?

Här kommer vi in på stöld vs piratkopiering igen, och som förmodligen flera miljoner inlägg på internet förklarat är det en stor skillnad. Steken kostar 240kr för att den kostar så mycket. Skivan kostar 200kr för att skivindustrin tycker det är ett lämpligt pris för en timme musik. Materialkostnaden är i stort sett 0. Tar vi iTunes kostar en skiva 100kr, och då är leveranskostnaden, materialkostnaden och exemplarsframställningskostnaden ännu närmare 0. Därför är det fel att säga att de förlorar 100kr om jag inte köper den, medan en stek som KOSTAT restaurangen 240kr automatiskt blir förlust om ingen betalar för den. Skillnad på digital kopia och fysiskt verk med ett fast värde.

Hur du än fumlar till det kan du inte kringgå att efterfrågan ökar vid sänkt pris, det skriver du själv. Huruvida vi illegalt sprider verk eller inte är irrelevant, faktum kvarstår att efterfrågan ökar vid sänkt pris och det är DETTA skivindustrin måste lära sig utnyttja. Halvera priserna på iTunes och jag lovar det blir fart på det. Halvera priserna på Steam och jag lovar de flesta kommer handla mer. Halvera priserna på cd-skivor på CDON och jag har en hel hög skivor jag ska köpa. Tyvärr kommer det aldrig hända när folk står fast vid den affärsmodell som finns idag.

Citat:

Efterfrågan styrs egentligen inte riktigt av priset utan snarare att vi har hittat ett sätt att kringgå att betala för det vi laddar ned. Rätt eller fel? Upp till var och en men alla skall veta om att det är fel. Sedan om man skiter i det eller inte är upp till var och en.

Vad kostade ett album 1998?
Vad kostade det att gå på bio 1998?

Vad kostar idag? Det är ungefär pris. Skulle du slå ut det på befolkning i procent per krona om vad som har ändrats skulle det inte gynna bolagen ändå.

Efterfrågan styrs ALLTID av priset. Det är grundläggande marknadsekonomi, jag må inte vara någon ekonom men jag vet att så är det. Ju lägre pris, ju högre efterfrågan, ju högre efterfrågan, ju högre krav på tillgång. Internet med digitala kopior ger OÄNDLIG tillgång, därför handlar det bara om att reglera priset till den nivån att de får ut maximal vinst dvs antal kunder gånger priset. För många har detta dessutom blivit en principsak, jag brukar köpa spel och så på rea bara för att markera att jag vill se lägre priser. Många som bojkottar på grund av hur ignorerade hela piratfolket blir, att dom ens går ut och kallar oss hemska kriminella gör ju att man nästan känner sig nöjd när man slipper ge pengar till deras verksamhet. ALL industri går ut på att möta sina kunder med pris, bemötande och kvalité, varför ska mediaindustrin få skippa detta?

Kan du visa mig pålitlig statistik över långa perioder som kan bevisa kraftigt försämrad skivförsäljning sedan mitten av 90-talet? Vi har som sagt också en faktor där och det är att (åtminstone som jag upplever det) har vi fler komma-och-gå-artister idag. In och bli en stor grej och sen ut, jag själv kände det som att det fanns fler ihärdiga artister på 90-talet. Den utvecklingen kan givetvis också påverka försäljningen. Tiderna ändras, det gör även musikstilen och de artister de lyfter fram. Kanske vi helt enkelt är i en svacka?

Citat:

30kr/månad i någon form av bredbands skatt eller liknande som det tidigare har varit diskussioner om är självklart bättre än ingenting, idé mässigt. Men det skulle inte fungera i längden ändå. Det tar för lång tid och kostar för mycket pengar på annat håll att hålla denna typen av licens sättning.

APB slog till mot Bahnhof 2006 och fick inte ut ett skit av det. Redan långt innan har de kämpat för att få ner PirateBay. Nu har de fått 30 miljoner kronor, täcker nog knappt upp allt arbete de lagt ner på piratjakten. Säg mig, tror du det tar längre tid att få in de 30 miljoner de skulle få varje månad med en månadsavgift? Vad skulle ta sån tid? När det väl hållt igång några månader pumpas ju pengarna in ständigt, än om det tar 5 månader för pengarna att hitta rätt så matas de ju in med ett jämnt flöde. Bara en delay i starten med andra ord.

Varför skulle det inte funka i längden? Säg 30kr i månaden för fri tillgång till Pirate Bay, sedan sänkta priser på fysiska skivor, i och med att piratkopieringen främjar många mindre artister och låter fler människor hitta artister att avguda och förmodligen då vill ha den fysiska skivan från sin idol/sina idoler. Har själv många skivor jag vill ha men det är helt enkelt för dyrt, ingen skiva sticker ut nog mycket för att jag ska kunna lägga de 179kr den kostar. Folk kommer garanterat fortsätta köpa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Ska man ställa alla anställda hos posten till svars för alla olagligheter som packeteras i paket och brev de stämplar och skickar vidare?

Problemet är att 90% av alla som klagar i denna tråd använder precis samma typ av trasig retorik, som ovanstående. Alltså, syftet med piratebay är solklart, liksom syftet med post, bilar, sökmotorer, balonger etc är. Det är, i fallande ordning; fildelning av upphovrättsskyddade verk, kommunikation, transport, information och party. Det finns ingen människa på denna jord som på fullaste allvar kan likna posten med piratebay. Det finns folk som dör av mat, skall man förbjuda mat då, eller vad är det frågan om.

Permalänk

Nu tänker jag skriva något viktigt men ingen kommer läsa det men here goes:

Rösta på PiratPartiet till EU i höst.
För att visa vad vi har för politiska åsikt till hela Sverige och hindra riksdagspartiernas toppar från de höga lönerna där.
och
Som det politiska läget är nu, om Vänsterpartiet får vara med i en regering kan vi iallafall ha hopp på att läget ändras, de vill sedan länge tillåta fildelning och är en riktig chans i förhållande till PP. Så rösta vänster om inget ändras, denna sakfrågan är viktigare än blockgränser.
Röstar ni på ett annat parti än PP och VP röstar ni med Ipred osv.. så finns det ett annat val?

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VresiBerba
Problemet är att 90% av alla som klagar i denna tråd använder precis samma typ av trasig retorik, som ovanstående. Alltså, syftet med piratebay är solklart, liksom syftet med post, bilar, sökmotorer, balonger etc är. Det är, i fallande ordning; fildelning av upphovrättsskyddade verk, kommunikation, transport, party. Det finns ingen människa på denna jord som på fullaste allvar kan likna posten med piratebay. Det finns folk som dör av mat, skall man förbjuda mat då, eller vad är det frågan om.

Det är en sak att förstå syftet med TPB men en helt annan att bevisa att så är fallet. Självklart hade TBP aldrig varit så stor om det bara rört sig om lagliga filer men att inte bry sig är INTE samma sak som att vara aktivt medverkande till brott. När allt åklagarsidan har att gå på är teorier och Ip nummer (som är helt befängda som bevismaterial då dels en skärmdump kan framställas hur lätt som helst med vilket Ip nr som helst och dels att ett Ip nr är väldigt beroende av tidpunkter) så anser iaf jag att de helt saknar bevisning. Detta är en köpt rättegång och det tvivlar jag inte en sekund på, sedan så spelar det ingen roll om TPB är skyldiga till allt de blivit anklagade till då bevisningen är rent ut sagt skrattretande.

Den här rättegången kommer dock innebära något som de knappast väntat sig, allt fler kommer börja bojkotta deras produkter. Jag kunde inte bry mig mindre om dessa bolag, att Blizzard är med antar jag beror på att Vivendi eller Activision varit de som ansökt åt dom, speciellt som WoW filen tydligen är helt gratis att ta ner, Blizzard skulle knappast stämma någon för det...

Ser man inte vad som är på väg att hända så behöver man väl bara kolla på Svts s.k maffia metoder. Nu ska alla som har tillgång till Internet betala Tv-licens trots att man inte kollar på deras sabla Svt Play. Finns en väldigt lätt lösning för Svt men givetvis ser de hellre att folk betalar eftersom de ANTAR att man ändå kollar på deras skit på tv. Hade de istället gett folk en kod eller liknande så hade vi som inte ser skiten sluppit bli anklagade för att vi gör det. Fast det är klart då hade de givetvis ANTAGIT att man använt sig av en kompis kod. Nej sverige blir mer och mer ett stor JÄ**A skämt för var dag som går.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Så alla svenskar är misstänkta för brott nu?

Nej, det är därför endast myndigheter har informationen och att denna endast används vid brottsmistanke.

Det är också humor och se hur folk säger att domaren var mutad... det visar ganska bra hur pass lite folk vet om svenskt rättssystem.

Edit: Det är lite läskigt att läsa hur folket här på swec tror att samhället är så korrupt. Har ni några som helst bevis?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Tänkte bara se hur många som tänkte ge sig ut och demostrera

Permalänk
Inaktiv

Om "The Pirate Bay" hade hetat "The Childpr0n Bay" men i övrigt haft exakt samma upplägg, hade ni då haft samma åsikt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abki
Det är därför det finns så många dubletter av filmtitlar då.

Då många av filmerna ligger på samma bolag så är det inget problem. Vidare så kommer många av dessa att ha hanterats av jurister. Någon har sagt ok till att använda namnet.

För er som tror det är så korrupt kring upphovsrätt kan jag ju säga att Gucci inte har rätt till sin logga med "GG" i sverige. Finns ett litet textilföretag som var först och Gucci fick gå hem med svansen mellan benen. Så pengar styr inte allt... Textilföretaget har dock tillåtit Gucci att ha sina produkter här. I teorin kan du dock göra kopior på Gucci-kläder och Gucci måste då gå genom textilföretaget för att komma åt dig

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

man kan la alldrig stoppa fildelning isåfall så måste man ju stänga av intenet o de finns ju ingen som vill de ju o de finns ju alltid ngt sät för att inte man ska bli upptäkt av dom förbannade lagarna :@ fra o ipred llr har jag fel om detta

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida