Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Nej. Men själv skulle jag ha 444 och ta bort 555, om det finns plats för grafikkortet. Det blir tystare och bättre kylning av grafiken så.

Tack för tipset, Peter. Men hur går man till väga för att fästa den där? Är två Nexus i 7V tillräckligt för chassit tycker du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Extreat
Tack för tipset, Peter. Men hur går man till väga för att fästa den där? Är två Nexus i 7V tillräckligt för chassit tycker du?

Det följer med en metallbygel (som jag brukar tappa bort )

Angående mängd med fläktar så beror det på vad man skall ha i. En "kontorsdator" klarar sig med en fläkt, kan t.ex. vara en kombinerad CPU/chassifläkte med en tunnel. En 7V Nexus bak och en fram låter som en mycket bra lösning för de flesta normala burkar, alltså ingen överklockning, supergrafikkort med passiv fläns, många hårddiskar etc.

Kör själv ungefär motsvarande fläktlösning i en P182 Mini med en C2D 8500(?) och ett 4870 med Acelero S1 utan problem med överhettning. Men jag spelar aldrig ett dygn på raken heller...

Permalänk
Medlem

777

Hej,
Någon som har ett bra tips hur man får in en 120 fläkt på 777 platsen har nu en 92 fläkt där, som jag satt dit själv med fyra skruvar igenom gallret.

Samt vilken Noctua passar bäst där?

Visa signatur

Apollo.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>

Permalänk
Avstängd

Är det bara topp fläkten och bakside fläkten som är 120mm resten 92mm eller ?

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem

Alla är 120mm i mitt chassi iaf. (Dom som följde med).

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelhoglund
Är det bara topp fläkten och bakside fläkten som är 120mm resten 92mm eller ?

Plats 777 är ingen ordinarie fläktplats, men det går att trycka dit en "normaltjock" 92mm fläkt. En 120mm kräver mer omfattande modifikationer.

Permalänk
Medlem

777

Hej,
Någon som har ett bra tips hur man modifierar 777 platsen på ett bra sätt så man får dit en 120 fläkt.

Visa signatur

Apollo.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>

Permalänk
Medlem

Re: 777

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apollo70
Hej,
Någon som har ett bra tips hur man modifierar 777 platsen på ett bra sätt så man får dit en 120 fläkt.

Om du borrar bort nitarna i fronten så kan du ta bort "ramen" som sitter där så bör du få plats med en 120mm utan några problem.
Men då har du inget att skruva fast det undre hårddisk-"racket" i...
Jag har rensat hela undre kammaren i min, förutom upphöjningen nätagget vilar på, va gjort på några minuter.

Permalänk
Medlem

Re: 777

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apollo70
Hej,
Någon som har ett bra tips hur man får in en 120 fläkt på 777 platsen har nu en 92 fläkt där, som jag satt dit själv med fyra skruvar igenom gallret.

Samt vilken Noctua passar bäst där?

http://i270.photobucket.com/albums/jj85/filip_Stalnacke/flkta...

Alltså vilka fläktar kommer med casen?

Permalänk
Medlem

Re: Re: 777

Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliz
Alltså vilka fläktar kommer med casen?

222, 333 samt 666. (6)

Permalänk

Re: 777

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apollo70
Hej,
Någon som har ett bra tips hur man får in en 120 fläkt på 777 platsen har nu en 92 fläkt där, som jag satt dit själv med fyra skruvar igenom gallret.

Samt vilken Noctua passar bäst där?

Det beror nog på. En S12 har lågt statiskt tryck, så den kan få kämpa för hårt där nere om du har många hårddiskar i vägen för den. I så fall är nog en P12 ett bättre val. Å andra sidan så är kylbehovet för hårddiskarna så litet att du klarar dig med ungefär vad som helst i alla fall. Inklusive att låta orginalfläkten sitta där den sitter. Det FINNS en tanke med att den sitter djupt inne i lådan, långt från dina öron...

Permalänk

Älskar verkligen detta chassi. Det ända som låter är DVD-läsaren(och då kör jag ändå med orginalfläktarna).

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk

Bra kylning oxå. Enligt speedfan har jag -128grader ^^

http://i39.tinypic.com/2vkmid0.jpg

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk
Avstängd

Har bestämt mig för att köpa denna låda + 4 nexus och orginalfläkten kvar på 666 och ha zalman 9700 nt tror ni det blir tyst ?

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem

9700 är dock inte höjdare när det gäller ljud såvitt jag vet... Kolla recension på silentpcreview tex...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nej, det finns bättre kylare om du vill ha det tyst.
Som sagt, kolla SPCR

Permalänk
Avstängd

jo tack jag vet att den låter funderar på att köpa noctua NH-U12P senare

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelhoglund
jo tack jag vet att den låter funderar på att köpa noctua NH-U12P senare

Eller varför inte en Thermalright HR-01 Plus? Se som andra sagt SilentPCReview om CPU-kylare - där den smiskar (nåja...) bl.a Noctuan. Dessutom är HR-01 en härligt flexibel kylare med t.ex. mölighet att enkelt ansluta en tunnel från kylaren till chassits utblås.

Permalänk
Avstängd

Tack för tipset om sidan och kylaren har faktiskt missat denna kylare :s. Har du någon bild på hur thermalrighten ser ut med utblås ?
Just nu har jag cpu fläkten neråt men tror ni att man skulle kunna skita i fläkten ock sätta en nexus på andra sidan och sedan vända kylaren upp och ner ? då skulle man ju kunna få den tyst och det borda väl kyla ganska bra också.

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelhoglund
Tack för tipset om sidan och kylaren har faktiskt missat denna kylare :s. Har du någon bild på hur thermalrighten ser ut med utblås ?
Just nu har jag cpu fläkten neråt men tror ni att man skulle kunna skita i fläkten ock sätta en nexus på andra sidan och sedan vända kylaren upp och ner ? då skulle man ju kunna få den tyst och det borda väl kyla ganska bra också.

Här kan du se den monterad. Notera att en ännu smartare montering är antagligen att montera fläkten på själva kylflänsen och ta bort fläktbladen och motorn från chassifläkten och använda fläkt-"ramen" att fästa tunneln i. Då får du in fläkten längre in i datorn vilket borde göra den tystare.

Jag har själv byggt ett par datorer med HR-01 Plus (och föregångaren HR-01), inklusive en "jobbdator" med moderkortsgrafik, på samma sätt som i länken, som enda fläkt i hela datorn (P18x chassi).

Permalänk
Avstängd

Sådär kan man väl göra med thermalright ultra också och noctua kylarna. Men ska inte fläkten dra in luft till kylaren ? den på bilderna drar väl ut luften ?

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem

Fungerar denna vindtunnel på andra modeller också? Zerotherm Nirvana tänkte jag främst på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelhoglund
Sådär kan man väl göra med thermalright ultra också och noctua kylarna. Men ska inte fläkten dra in luft till kylaren ? den på bilderna drar väl ut luften ?

Jag vet inte om tunneln passar TRUE och Noctua (eller ZT Nirvana), men om den gör det så går det ju så klart. Vore kul om nån som har en TRUE eller Noctua vill prova och se hur den passar. Webhallen var de enda som sålde tunneln i Sverige sist jag kollade, men den var väldigt billig, typ 70 spänn tror jag.

Och om fläkten skall blåsa in eller ut? Det beror på vad för komponenter man har i datorn för övrigt.
1. Med t.ex. ett passivkylt 4870 så har jag nyligen lärt mig att luften lätt blir för varm inuti lådan för att kyla processorn bra. Då kan det vara bra att ta in kalluft till CPU:n genom tunneln, och kanske använda toppfläkten för utblås (eller tvärtom är nog ännu bättre).
2. Men med grafik i "kontorsklass" så är luften i lådan tillräckligt kall för att kyla processorn ändå.
3. I min server med 9 hårddiskar som värmer upp lådan ganska bra så är luften ändå sval nog för att kyla processorn tillräckligt mycket fast man blåser uppvärmd luft över den och ut genom tunneln.

Permalänk
Avstängd

Okej man tycker ju att det borda passa men men kanske det inte gör det .Man får exprimentera lite och testa om man ska ha inblås eller utblås.Jag tror jag skiter i att köpa kylare nu eftersom jag bytte fläkt på den kylare som jag har nu.

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Avstängd

Nu har jag äntligen beställt antec p182 + 5 nexus 120mm fläktar

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem

Re: Re: 777

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Om du borrar bort nitarna i fronten så kan du ta bort "ramen" som sitter där så bör du få plats med en 120mm utan några problem.
Men då har du inget att skruva fast det undre hårddisk-"racket" i...
Jag har rensat hela undre kammaren i min, förutom upphöjningen nätagget vilar på, va gjort på några minuter.

Någon mer som gjort detta mod ? Montera en 120 fläkt i nedre kammaren.....

På plats 444 fick jag ej plats med en 120 fläkt pga att grafikkortet var för långt. Satt fast en 92 mm med buntband i hårddisk lådan.
Detta känns inte som en så snygg lösning tips hur andra gjort......

Visa signatur

Apollo.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: 777

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apollo70

På plats 111 fick jag ej plats med en 120 fläkt pga att grafikkortet var för långt. Satt fast en 92 mm med buntband i hårddisk lådan.
Detta känns inte som en så snygg lösning tips hur andra gjort......

Menar du inte 444? 111 är ju ovanför grafikkortplatserna...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: 777

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Menar du inte 444? 111 är ju ovanför grafikkortplatserna...

Naturligtvis ska det vara 444

Visa signatur

Apollo.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det finns plexisida till P180 chassin att köpa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
Nån som vet om det finns plexisida till P180 chassin att köpa?

Har inte sett någon på hemsidan, du får fixa en beg chassisida eller modda din egen