Permalänk
Medlem

IPRED - Hur går du runt det?

Hej, läst igenom flertal trådar men inte fått mina frågor besvarade ännu.
Först vill jag uttrycka mig själv och säga att det är förjävligt med alla dessa nya lagstiftningar som kommit på sista tiden, vem röstade igenom det? Inte jag i alla fall, jag som trodde att vi bodde i ett demokratiskt land.

Nog om det, först undrar jag Hur du gör för att kringå IPRED ?

Dvs använder du dig fortfarande av programvaror som uTorrent, DC?
Kör du VPN? (Vilket? Tipsa gärna)
När drar IPREDATOR igång?

Många jag talat med säger att de gör precis som förr eftersom det är endast så pass liten chans att bli upptäckt, jag är skeptisk. Jag vet inte hur jag ska göra, väntar tills IPREDATOR drar igång och betalar gärna för att vara säker.

Vet inte hur ni har gjort hittills men när det gäller musik har jag alltid använt mig av DC++eftersom jag tycker det har varit smidigast.
Nu med IPRED då, funkar det att köra DC++ om jag har en VPN-tjänst?
Och många höjer ögonbryna när jag talar om DC men jag vet faktiskt inte vad jag annars ska använda för musiknedladdning. Tips?

uTorrent vs UseNext, någon som har erfarenhet av UseNext?

Det enda jag vill få klart är någon slags "Så HÄR gör du" mall och tips på vilka program som är säkra och vilka/vilken VPN-tjänst man ska använda?

Sen använder jag mig av ett trådlöst nätverk, är det lönt att öppna det och dela med sig? Det spelar väl ingen roll, det blir väl inte säkrare för det eller har jag fel?

Hoppas ni kan hjälpa mig och tusentals andra som sitter inne med samma frågor.

Mvh

Permalänk

Välj en leverantör som inte loggar vilka IP'n som hör till vem. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Sen är det bara att fortsätta som förut med det programmet som du tycker funkar smidigast för dig.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Jag kör Alltele, de byter till DHCP 5e maj sen e man anonym (nästan).

Visa signatur

[Gigabyte GA-MA970A-UD3] [AMD FX4100@4GHz] [Scythe Mugen 2] [4GB Corsair XMS3 DDR3 1600Hz] [Sapphire Radeon HD6870 1GB]

Permalänk
Medlem

sl2wm-rocks - Tack, jag läste igenom den tråden men hittade ej min leverantör Universal. Får kontakta de.

gillan - DHCP, vad står det eller vad innebär det rättare sagt? Och varför är man "nästan" helt anonym? Det kanske är så om det rör sig om grovt brott att dom måste ha något att gå på eller?

Permalänk
Medlem

http://www.piratpartiet.se/ gå in där bli medlem så stödjer du dem.

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hjelp
sl2wm-rocks - Tack, jag läste igenom den tråden men hittade ej min leverantör Universal. Får kontakta de.

gillan - DHCP, vad står det eller vad innebär det rättare sagt? Och varför är man "nästan" helt anonym? Det kanske är så om det rör sig om grovt brott att dom måste ha något att gå på eller?

Har kontaktat Universal, men har inte fått något svar.

DHCP innebär att man får en IP-tilldelat till sig när man kopplar upp sig. Det till skillnad mot när man har en fast IP-adress, dvs. använder samma IP-adress varje gång. DHCP används av de allra flesta operatörer, men det är inget skydd mot IPRED. De flesta operatörerna loggar vilken IP deras kunder tilldelas, dvs. kan de se att mellan den o den tiden var den här IP tilldelat till den här kunden. Det är detta information som operatörerna blir tvungna att lämna ut i.o.m. IPRED. MEN, som du såg i tråden jag länkade till, har flera operatörer beslutat att inte föra några sånna loggar och därav har de ingen information att lämna ut.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vihan
http://www.piratpartiet.se/ gå in där bli medlem så stödjer du dem.

Eller www.ungpirat.se om man är under 26. Isf. blir man automatiskt medlem i piratpartiet också.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag gör absolut ingenting, jag skulle hoppas att alla andra gör samma sak för om alla skiter fullständigt i lagen så kan de ju knappast skicka hundratusentals ungdomar till domstol(och äldre för den delen) förutsatt att man inte bara betalar fakturan man får i brevlådan. De är väl jävligt dumt för min skull men men.

Jag har dock ett öppet trådlöst nätverk(ipredia) så man kan ju alltid skylla ifrån sig om de skulle gå så långt

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Jag har bahnhof och byter IP dagligen från och med nu, dvs att infon om att jag hade det IP't den dagen den tiden kommer att raderas efter några dagar och således kommer det bli en jävla röra om någon skulle vilja få ut info om mig.

Varför hitta en massa alternativa lösningar när ens ISP .

Permalänk
Inaktiv

Sitter med detta

Hemma dator--Vpn--server--vpn--internet

//skane

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag har bahnhof och byter IP dagligen från och med nu, dvs att infon om att jag hade det IP't den dagen den tiden kommer att raderas efter några dagar och således kommer det bli en jävla röra om någon skulle vilja få ut info om mig.

Varför hitta en massa alternativa lösningar när ens ISP .

Hmm, men Bahnhof skapar väl inga loggar alls ? Så att hålla på att byta IP varje dag är väl ganska onödigt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=zF-Iu6KWOug&feature=related

downloading är inget olagligt, uploading är... detta är enligt videon här iaf ^^

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk

Re: IPRED - Hur går du runt det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hjelp
Hej, läst igenom flertal trådar men inte fått mina frågor besvarade ännu.
Först vill jag uttrycka mig själv och säga att det är förjävligt med alla dessa nya lagstiftningar som kommit på sista tiden, vem röstade igenom det? Inte jag i alla fall, jag som trodde att vi bodde i ett demokratiskt land.

Nog om det, först undrar jag Hur du gör för att kringå IPRED ?

vad är det som gör att du behöver kringgå IPRED?

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Hmm, men Bahnhof skapar väl inga loggar alls ? Så att hålla på att byta IP varje dag är väl ganska onödigt...

Dem skapar visst loggar eftersom dem måste enligt lag, men dessa raderas efter ett par dagar. Så att röra till den lilla soppan som finns är enkelt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Dem skapar visst loggar eftersom dem måste enligt lag, men dessa raderas efter ett par dagar. Så att röra till den lilla soppan som finns är enkelt.

Nej.. jag tror att du har fel där. Tror inte alls de måste skapa några loggar, vilket är just vad Bahnhof, Alltele, T3, Netatonce, m.fl. utnyttjar.

Och skulle de nu logga så hjälper det nog föga att hålla på att byta IP varje dag. De slår nog ju bara upp vem som hade en viss IP en viss dag, det kan de göra automatiskt. Däremot så gör det ju svårare för Pontén att samla bevis mot ett o samma person under en längre tid.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Välj en leverantör som inte loggar vilka IP'n som hör till vem. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Sen är det bara att fortsätta som förut med det programmet som du tycker funkar smidigast för dig.

Är detta verkligen 100 % säkert? Det är en fråga jag ställt mig O_o

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Är detta verkligen 100 % säkert? Det är en fråga jag ställt mig O_o

Operatörerna säger ju att de inte loggar. Det måste man lita på, men mejla och dubbelkolla med dem du också.
Men har man t.ex. ett stadsnät så har man ofta ett grundabbonemang för det och sedan ett abbonemang hos en tjänseleverantör såsom Bahnhof, Alltele osv. Isf. måste man ju försäkra sig att även stadsnätet inte sparar några sådana uppgifter. Jag har kollat med stadsnätet här i Sundsvall, och dem sparar inte några sådana upgifter, men har hört att andra stadsnät skulle kunna göra det.

Vet inte om även ADSL-förbindelser kan gå igenom underleverantörer, men det kan du ju kolla upp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt vad man har läst i massmedia är multimediaindustrin i första hand ute efter fildelare som "uploadar" nytt och ofta ej ännu allmänt publicerat/utgivet material och i andra hand de som laddar ner detta.

Skall man sätta dit 1 miljon svenskar som fildelar så gäller det att prioritera innan man hunnit bygga ut alla fängelser.

Har du udda intressen och fildelar gammalt junk som inte finns att köpa, tex gamla TV-program, svensktoppen från 60-talet eller Windows 3.1, så kategoriseras du som kulturarbetare och kan möjligen få kulturstipedium för ditt fildelande.

Inte illa - leve internet!

Se'n är ju frågan varför folk fildelar tex. mp3-låtar vars ljudkvalitet är piss i jämförelse med en köp-CD eller ännu bättre en vinyl-LP. Antingen har vissa fildelare ingen känsla för kvalitet eller så har dom fel på hörseln, möjligen både och. Eller så spelar ljudkvaliteten ingen roll - dunka-dunka-dunka-tjofs-tjofs-dunk är fullt tillräckligt för neanderthalare. En skam för multimediaindustrin att lura pengar av psykiskt handikappade.

Permalänk
Medlem

bla bla tjat!

Vår käre Pontén sitter o säger att ladda ner är inget brott.

http://www.youtube.com/watch?v=zF-Iu6KWOug&feature=PlayList&p...

04:40

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
http://www.youtube.com/watch?v=zF-Iu6KWOug&feature=related

downloading är inget olagligt, uploading är... detta är enligt videon här iaf ^^

Du kanske missade lagändringen för ett par år sedan (1 juni 2005 för att vara mer exakt) då det blev olagligt? Olagligt är det i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att kryptera disken är nog det lättaste. Du kommer aldrig bli fälld i domstol sålänge dom inte kan bevisa att din dator har haft/har filerna. Så jag uppmanar alla att skaffa 256 bitars kryptering med ett 64 tecken långt lösenord. Räknade ut att runt 30 tecken långt lösen skulle ta 5 miljoner år med 1000 clusterdatorer att knäcka. Så vi talar nog om triljoner år med 64 :). Ett annat alternativ är att registrera sig på en tjänst som talar om när nån begärt information om just ditt ip, du får ett mail (vad jag förstått), och då är det bara att köra nån säkerhets format med 64 wipes och inte ens firman i Norge klarar av att få ut nån gammal information på den. Och om dom gör förnekar du att just _DU_ tankat ner det och säger att flera personer haft tillgång till din dator.

Glöm inte att det startats en fond för dom som blir dragna till domstol för fildelning. Det bästa hade varit om just en person som har gjort några av de saker jag nämnt blir dragen till domstol. Det skulle svida för lobbyisterna med en friande dom.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Faktiskt inte alls just nu:)

Permalänk
Medlem

Kan mobilt bredband spåras som alla andra bredband?

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ankan_84
Kan mobilt bredband spåras som alla andra bredband?

Det var en bra fråga. Mycket intressant. Det går ju faktiskt att sitta inne på polisstationen och tanka Wolverine.

Borde ju vara som att ha en router hemma med öppet trådlöst nätverk. Oavsett vem som använder internetanslutningen så går det inte att bevisa att just ägaren/köparen/kunden till anslutningen har begått brottet.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Inaktiv

Att det ens får hållas såna här diskussioner! Du talar DIREKT om att ladda ner olagligt material, vilket jag har för mig är helt emot reglerna här på Sweclockers.

Gör dig själv en tjänst, köp saker du vill ha.
Rånar du systembolaget också eftersom spriten är för dyr?

Jävla idiot...så moraliskt handikappad att du framstår som riktigt sorglig.

Permalänk
Medlem

Du gör regelbrott genom att kalla folk "jävla idiot".

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Att det ens får hållas såna här diskussioner! Du talar DIREKT om att ladda ner olagligt material, vilket jag har för mig är helt emot reglerna här på Sweclockers.

Gör dig själv en tjänst, köp saker du vill ha.
Rånar du systembolaget också eftersom spriten är för dyr?

Jävla idiot...så moraliskt handikappad att du framstår som riktigt sorglig.

Oavsett vem ditt inlägg riktades mot. Tycker du är riktigt sorglig...

Nej jag åker utomlands och köper sprit till en tredjedel av priset. Är du ytterligare ett ljushuvve som inte fattat att folk inte behöver dessa 10 mellanhänder som finns inom musik och filmbranchen? Det är inte så att dom flesta vill att artisterna eller filmskaparna inte ska få något. Det är bara det att vi inte vill betala frakt, butikskostnader, lagerkostnader mm. Sist jag hörde, typ 5-10 år sen, så fick artisten kanske 10 kr per såld skiva, vem tog resterande 150 kr? Skänker hellre 20 kr till artisten och tankar ner skivan.

Ge det 3-5 år så lovar jag att det finns ett par stora siter som kommer ta 50% av pengarna och förse en med mp3 låtar. Kommer typ bli en månadsavgift på 100-200 som då kommer delas upp bland alla artister du tankat låtar från. Så om du tankar 99 låtar metallica och en låt från iron maiden får metallica 49,5% och iron maiden 0,5% och siten 50% för att dom tillhandahåller tjänsten.

Tror föresten om att sweclockers är motståndare till IPRED så jag hoppas det inte är några problem...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Urspårat...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||