Hjälp! Dator från Komplett, Reklamera?

Permalänk
Medlem

Hjälp! Dator från Komplett, Reklamera?

Hej!
Jag köpte en dator från från www.Komplett.se någon gång i början av November. Datorn har krånglat redan från början och jag har fått lämna in den för service två gånger hittils och nu väntar en tredje gång.

Första gången dök problemen upp redan några dagar efter att jag fått datorn då datorn inte gick att sätta igång. Jag lämnade in den och fick då bekräftat att det var fel på nätagregatet och de bytte den mot ett nytt (stod iaf i service kvittot).

Sedan flöt det på ett tag men några månader senare började konstiga problem dyka upp som att den lät konstig, exempelvis så hörde jag mekaniska ljud i datorn som lät som en liten transformers skulle sitta därinne, nåja svårt att förklara ljudet men jag hoppade till när det lät så..
Sedan uppkom det ett knastrande ljud som har hållit i sig sen dess.
problem med hörlursingången (glapp). Exempelvis så kommer moderkorts meny upp när man sätter i hörluren där man väljer om det ska vara hörlur eller line out osv.. men sedan så kommer samma meny upp om och om igen fastän kontakten sitter i så hårt det går. och det låter ett pipp ljud som bekräftar att kontakten sattes in medan kontakten hela tiden är inne.
Problem med att BIOS hade startat om sig och ställt in sig på standard inställningar som då tydligen inte var det som skulle gälla för mina minnen osv.. express gate problem och en massa annat.

Jag pratade med support på telefon och de försökte hjälpa mig att ställa in Bios inställningarna rätt till det som passar mina minnen osv men jag fick inget svar om VAD som orsakat just att det blev så från första början.
bara massa gissningar om att det kan vara fel på moderkortet eller hårddisken. Men istället för att be mig skicka in datorn om det kan vara så stora fel får jag vänta med att "någon som är kunnigare på moderkort ska ringa upp mig" jag väntar i en vecka och ingen ringer mig.
Hör av mig igen till support och en ny kille sitter där och vägleder mig genom samma inställningar igen medan jag försöker påtala att det kan vara nåt annat fel exempelvis med själva komponenterna. Får samma svar igen att "någon ska ringa upp mig"

Ringer de efter 3 dagar då ingen har ringt mig och kommer slutligen fram till att det är bäst skicka in datorn.
Nu har jag fått tillbaka datorn och i slutrapporten står det att de testat datorn med ESTOOL, warcraft 3, MHDD, MEMtest86+, 3dmark 06, Stress Prme 2004, och ljudtest: "Testat så att ljudkortet fungerar på alla kanaler" - Empire total war.

Det står inget om att de har kollat GLAPPET till hörlursingången.

Men vänta, här kommer nu det bästa!!!
Datorn som jag får tillbaka från service är helt fullt med damm som inte fanns där när jag skickade in den till dem.

Dammar av och sätter igång datorn för första gången.
Vad händer då?!
Ja röda streck över hela skärmen och massa konstiga prickar och allt.
tre Stora röda streck över skärmen vid bios uppstart innan man kommer in i windows och sedan små prickar inne i windows. Det här problemet hade jag inte ens när jag skickade in datorn till deras verkstad. Inte nog med att de FÖRNEKAR problemen men nu kommer datorn tillbaka med ännu mer och större fel än vad den hade innan!
Gaah problemen är så många jag vet inte vad jag ska ta upp mer. detta blir för långt.
Har Bildbevis denna gången då jag suttit och tagit en hel drös med bilder och även filmat hur datorn beter sig och skärmen ser ut.
Ska lägga in bilderna här snart.

Men nu så vet jag inte vad jag ska göra.. har varit utan dator i 2 veckor och får den tillbaka i det här skicket så den ska skickas in direkt igen, 2 veckor till utan dator i följd alltså en månad. Sedan all besvär med att skicka in den/lämna in hos hämtbutik fram och tillbaka också.
Det blir alltså tredje gången jag skickar in datorn sen jag köpte den i November. Kan ju säga att jag har tappat intresset för denna dator helt nu.. vad är meningen med en bra speldator om den inte ens är hemma hos mig halva tiden utan i deras verkstad..

Så vad tycker ni jag ska göra?
Har jag rätt att reklamera datorn nu?
Bitter som jag är nu över köpet kan jag tänka mig att ta detta till högsta domstolen om det så skulle krävas.

Förresten så här är specsen på datorn om det är av intresse:
-Antec Twelve Hundred Gaming Case(Without PSU)
- Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX,
- Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz,
- Sony NEC Optiarc DVD±RW burner
- USB2 multikortläsare 3.5"
- Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS, 120mm fläkt, 8xSATA, SLI
- Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB Kit
- Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, 16MB 7200RPM
- HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3, IceQ 4, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP,"Turbo"

Permalänk
Hedersmedlem

Fy satan vad surt! Jag hade nog varit riktigt förbannad, vilket jag gissar att du är nu. :/

Samma sak hände när jag sickade in min telefon på lagning, dom skulle byta skärm men i processen hade dom visst lyckats ha sönder min kamera, och dessutom satt skärmen inte fast ordentligt.

Såna saker visar ju att det knappast är dom själva som lagar utan att dom skickas till nån verkstad med inkompetenta nissar utan någon som helst form av varsamhet eller tanke på kundens varor..

Hursomhelst, i mitt fall fick jag ju sjävklart en helt ny telefon på en gång som kompensation för att slippa vänta ytterligare, och jag tycker att samma sak borde gälla i ditt ärende.
D.v.s. i mina ögon så borde dom ge dig en helt ny dator utan tjafs.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Det är alltid något problem med elektronik, men man blir helt avtänd att handla när man hör hur mycket folk betalar och när de inte får hjälp med sina prylar när de krånglar sen.

Hoppas du får rätsida på det.

Permalänk
Medlem

Vanligtvis så har åtminstone producenter en servicepartner, men dock ej nödvändigtvis att det fungerar så med skräddarsydda datorer. Självklart så ska det inte ta så lång tid att de skapar för mycket olägenheter för dig som kund. Om man köper en produkt med vissa specifikationer, så är det ett lov om att man ska få en produkt som fungerar enligt specifikationerna. Gör den då inte det, t.ex. om någonting är trasigt, så bör man kunna byta ut det.

Har haft liknande upplevelser med min laptop och vet hur frustrerande det kan vara.( Döda pixlar vid leverans - producentens servicepartner bytte ut skärmen, paj grafikkort - fick det utbytt (bra men tog lite väl tid), paj grafikkort igen, exakt samma defekt (nu hade de listat ut att hela laptopseriens grafikkrets var det fel på så alla som hade en sådan laptop fick automatiskt utökad garanti, bra gjort av producenten) - utbytt moderkort och grafikkort. Som kan förstås så var den inne på verkstaden en hel del tid och det testade verkligen mitt tålamod. Men producenten i detta fall hade utvärderat problemen med serien och tagit sitt ansvar med att utöka garantin och reparera de som var i omlopp. Hur som helst så var det nästan gränsfall med tanke på hur lång tid sammanlagt den var på verkstad, det var knappast vad jag köpte datorn för.

Samtidigt så förstår jag att återförsäljare och producenter har och behöver ha möjlighet att åtgärda problem, för det är helt enkelt verkligheten att ibland sker det, annat vore dessutom resursslöseri. Men det finns gränser, och en verksamhet som Komplett med sina resurser borde kunna hantera detta. De kan inte ha hur många chanser som helst.

Jag tycker definitivt att om det är som du säger, så borde du få byta ut den rakt av, med tanke på alla olägenheter.

Är det här en dator du satt ihop själv eller en dator dom monterade åt dig?

Permalänk
Medlem

Tack ni som svarat!
Jag tänkte lägga in några av de bilder jag tagit på när datorn krånglar så ni kan se själva i vilket skick jag fick tillbaka datorn från deras verkstad.

Såhär har jag alltså fått datorn tillbaka från service..
Dessutom så startar den om sig själv med jämna mellanrum och jag har fått hur många felmeddelanden och error rutor somhelst förutom den på bilden..
Vpu recover och en massa annat händer jämt..
Ibland startar datorn om sig och skärmen blir svart och datorn fastnar i nåt mellanläge så jag får Stänga och sedan starta den igen.. problemet är värst när datorn varit avstängd ett tag (några timmar) och sedan sätts på igen.. händer mycket skumt iaf..

Citat:

Jag tycker definitivt att om det är som du säger, så borde du få byta ut den rakt av, med tanke på alla olägenheter.

Är det här en dator du satt ihop själv eller en dator dom monterade åt dig?

Alle88 det här en dator som Komplett själva monterat, vilket jag trodde skulle vara en bra grej.. jag vet inte hur man monterar datorer själv ändå så jag var tvungen.

Det känns som att de vill komma undan att byta delar som är trasiga eller byta den och bara blånekar att det finns några fel och problemet blir bara värre för mig nu.. Hur kan de ens skicka tillbaka en dator i det här skicket från själva verkstan?!

Ska iaf kontakta Konsumenträtten imorgon men orkar egentligen inte mer.. det här sliter ju som fan på en .. kolla bara nu jag sitter uppe och skriver om detta mitt i natten så besviken och frustrerad som jag är..
aja..
Tack återigen för svar!
tar gärna emot tips och råd om hur jag bör gå tillväga eller om nån vill dela med sig erfarenheter som konsumenträtt/Arn osv gällande sånt här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bnight
Tack ni som svarat!
Jag tänkte lägga in några av de bilder jag tagit på när datorn krånglar så ni kan se själva i vilket skick jag fick tillbaka datorn från deras verkstad.

http://img119.imageshack.us/img119/8692/dsc00421d.th.jpg

http://img119.imageshack.us/img119/6321/dsc00420.th.jpg

http://img119.imageshack.us/img119/2664/dsc00412.th.jpg

http://img119.imageshack.us/img119/3185/dsc00416p.th.jpg

Såhär har jag alltså fått datorn tillbaka från service..
Dessutom så startar den om sig själv med jämna mellanrum och jag har fått hur många felmeddelanden och error rutor somhelst förutom den på bilden..
Vpu recover och en massa annat händer jämt..
Ibland startar datorn om sig och skärmen blir svart och datorn fastnar i nåt mellanläge så jag får Stänga och sedan starta den igen.. problemet är värst när datorn varit avstängd ett tag (några timmar) och sedan sätts på igen.. händer mycket skumt iaf..

Alle88 det här en dator som Komplett själva monterat, vilket jag trodde skulle vara en bra grej.. jag vet inte hur man monterar datorer själv ändå så jag var tvungen.

Det känns som att de vill komma undan att byta delar som är trasiga eller byta den och bara blånekar att det finns några fel och problemet blir bara värre för mig nu.. Hur kan de ens skicka tillbaka en dator i det här skicket från själva verkstan?!

Ska iaf kontakta Konsumenträtten imorgon men orkar egentligen inte mer.. det här sliter ju som fan på en .. kolla bara nu jag sitter uppe och skriver om detta mitt i natten så besviken och frustrerad som jag är..
aja..
Tack återigen för svar!
tar gärna emot tips och råd om hur jag bör gå tillväga eller om nån vill dela med sig erfarenheter som konsumenträtt/Arn osv gällande sånt här?

Du ska inte ge upp, dem har fel och ska betala för det. Fortsätt kämpa!

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Fyfan lider lite med dej :/

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Hej!
Ringde nu och fick prata med nån som hette Magnus på telefon i support linjen. Kan ju säga att det var det mest otrevliga person/samtal jag haft med komplett att göra någonsin.
Hittils har de åtminstone varit trevliga men nej nu så fort ordet reklamation kommer fram visar de hurdana de egentligen är.
Helt otroligt, jag som handlat där så länge och brukade rekommendera butiken.. bara jag och de i min närhet har säkert handlat där för hundra tusentals kronor genom åren, inte fan visste jag att de behandlar folk såhär när det kommer till reklamering och service förut!
Kommer aldrig mer handla därifrån kan jag ju säga..

Jag säger på telefon till honom att det är för mycket besvär med den här datorn och vill reklamera den, hade gärna fått den fixad men orkar inte vara utan datorn hela tiden då det dyker upp nåt nytt med denna.
Då säger han att nej vi har 5 försök på oss att fixa datorn innan den går att reklamera!
Jag säger då att men ni kunde ju ha fixat den nu ni hade datorn hos er men den kom ju tillbaka nu i värre skick.. och då skyller han på att det har hänt nåt på posten med den..
Jag hade faktiskt bett dem att INTE skicka den på post, ville nämligen hämta den på deras hämtbutik just för att jag kan transportera den säkrare själv känner. Ändå hade de skickat tillbaka datorn på post. och nu skyller de på att nåt har hänt med den på posten..
Han jag pratade med flåsade i telefonen som en tjur som han vore sur på mig eller nåt, och varenda grej han sa var så hånfullt medan jag försöker hålla lugnet.. Han sa iaf att dem hade defragmenterat hårddisken bland annat när den varit hos dem andra gången..
Sen började han läxa upp mig om säga att windows på datorn var gammal.
Då undrade jag om han menade att det var Xp istället för Vista och då säger han surt och nedlåtande "Du fattar när man har haft windows ett tag så kommer det små uppdateringar ja då blir den gammal med tiden"
Jag vet sa jag det är ju automatiska uppdateringar och det har jag alltid på, men han syftar på själva installationen.
Jag frågar vadå menar du att jag ska ominstallera windows Xp varje månad eller? han säger ne men iaf då o då och du ska defragmentera hårdissken varje månad eller vecka o massa annat.
Jag har inte ens haft datorn länge..

Slutar med att Han nästan hotar mig (lät så iaf) att han skulle skicka deras reklamations advokat? nånting som skulle ringa mig och bad mig ta upp det med reklamationsnämnden själv om jag inte var nöjd..

alltså jag bad om att få prata med hans chef eller någon annan men han sa att ingen var tillgänglig men de skulle höra av sig iaf.. på telefon

Alltså detta är lite för mycket att skriva ser jag nu.. ursäkta stavfel och sånt.

Jag får se om någon ringer mig nu iaf. väntar..
tips o råd vore bra!

Permalänk
Medlem

Alltså detta är ju rubbat. Om dom har byggt datorn då ska dom ju fan se till så att den funkar jag förstår inte varför dom käftar emot en dator ska inte strula så här punkt slut. Är det sverker och plus som behövs för att dom ska agera vettigt mot sina kunder eller ???

skrämmande komplett..

Permalänk
Medlem

Mycket tyck och lite fakta i den här tråden. Du har, för det första, ingen rätt att häva ett köp bara för att varan krånglar. Däremot skall Komplett naturligtvis avhjälpa de fel datorn har. Det mekaniska ljudet från datorn är svårt att sia om utan att faktiskt höra det, men strulet med hörlursingången skulle mycket väl kunna vara mjukvarurelaterat utifrån vad du beskriver, ingick OS-installation i köpet eller har du gjort det på egen hand?
Naturligtvis har inte Komplett packat ner din dator md de fel som den nu har men om de uppstått hos dem eller under transport till dig är mindre viktigt då det är Komplett som har ansvaret. Såtillvida att du inte råkat skada något när du dammade ur den, jag hoppas att du inte dammsög?
Om problem kvarstår eller nya dyker upp efter ytterligare ett eller två reparationsförsök kan vi börja diskutera hävning av köp, men det som gäller nu är att den skall skickas in till Komplett igen.
Se till at få ersättning för dina utlägg dock.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hej!
Nu ringde en som hette Christian/Kristian från deras reklamations ärende hantering och han var väldigt trevlig och tillmötesgående.
Jag förklarade för honom hur det låg till och att det varit problem från början med datorn och han förstod besväret och sa att jag skulle skicka in den igen och att de skulle byta ut några komponenter (Grafikkort, moderkort) och att ärendet skulle tas om hand snabbare så jag slapp vänta lika länge denna gången. phew äntligen den service man förväntar sig av komplett tänkte jag.
Förklarade för honom att en NY dator inte var målet utan en FUNGERANDE dator är det viktiga. Det skulle jag få den här gången menade han. Sen följer de helt enkelt reklamations rättens lag dvs de kan laga datorn upp till 5 gånger om det är olika fel. det är dåligt jag vet men det är isåfall den lagen jag får vara sur för.
Med tanke på omständigheterna har man väl inget annat val än att skicka in den igen på service/verkstad. Fast ändå efter all möda och besvär så känns det inte som ett bra köp längre helt enkelt.. trodde en bra speldator från komplett som jag hört så bra om skulle hålla väldigt länge innan det skulle bli några fel på den. Sedan att de fixar den nu återstår väl att se men jag hoppas verkligen att de gör det denna gången. Någon kompensation för besvär och mödan tog jag inte ens upp eftersom det känns som jag har tur om jag ens får datorn reparerad just nu vid detta tillfället. Men det är väl så med dagens stora företag.. man ska vara glad om de ens leverar en fungerande produkt för pengarna man betalat.

Aja återstår att se vad som händer när datorn kommer tillbaka från deras verkstad nu igen. Hoppas den fungerar! har en bunt med krävande spel som jag inte ens fått prova ännu.
Tack återigen för alla svar!

Permalänk
Medlem

Äsh läste vad du skrivit igen och märkte att jag missupfattade vad du menade med det du skrev i början. Jo jag vet tyckandet ger mig inget men jag tycker bara inte utan jag söker gärna råd om hur jag ska gå tillväga i ärndet. Sedan får man väl vara besviken när datorn man betalat för har såhär mycket problem?
svarar bara på frågorna istället.
Edit: Jag köpte datorn utan os och installerade från windows xp skiva.
Jag dammsög inte datorn. självklart inte.
Hoppas de fixar datorn nu.
Tack för svar!

Permalänk
Komplett.se

Hej Bnight,

Jag får börja med att beklaga att du har upplevt problem med Komplett PC:n du köpt av oss. Vi utför kontinuerliga kvalitetssäkringar på hela vår serviceapparat och vi ser allvarligt på det som inträffat. Ärendet kommer att tas upp med de berörda personerna och vi skall se över vad vi kan förbättra framöver. Jag har talat med teknikerna som utfört servicen på datorn och vi förstår ej var dammet kan ha kommit ifrån då vi rengör samtliga datorer som kommer in enligt rutin.

Christian har lagt upp ett serviceärende på datorn med högsta prioritet och vi kommer att skynda på åtgärdningsprocessen så mycket vi bara kan. När datorn har åtgärdats kommer vi att kontakta dig och hitta en lämplig kompensation på grund av det som inträffat. De utlägg du har haft i samband med dina returer kommer även att återbetalas till önskat kontonummer.

Vårt mål är att du skall ha en fullt fungerande dator tillhanda inom kort och att du ej upplever några problem framöver.

Passar på att beklaga det som inträffat än en gång.

Med vänliga hälsningar
Christoffer, Teamleader Kundservice

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Fem gånger må vara den juridiska gränsen, men det finns även en lag som säger allmänt att man också får häva köpet om det skapar skäliga olägenheter för köparen (vilket dock förmodligen sällan är aktuellt i fallet med datorköp). Lägger bara ut det för vad det kan vara relevant.

Men jag tror absolut att Komplett följer de lagar som finns, och hoppas att det löser sig den här gången. För att ge en åsikt med lite distans till det som hänt, så tror jag att du haft en del otur och Komplett följer de rutiner som de vanligtvis gör.

Det är även omöjligt för oss här att veta vad som orsakat de problem du haft (inte minst med hörlursingånghanteringen, vilket som någon annan nämnde kan vara mjukvarurelaterat, t.ex. ha att göra med drivrutiner eller andra kompatibilitetsproblem). Också otur med postförsändelsen och det hela tar plötsligt till synes stora proportioner... men det är utanför Kompletts händer så man kan inte direkt säga att de inte gjort det de har möjlighet till.

Lycka till med att få det att fungera.

Permalänk

Nån mer än jag som ser ett samband mellan posta klagomål tråd på sweclocker och få högsta prioritet på sin reklamation.

Skandal att man ska behöva annonsera i en tidning för att man ska få bra support/hjälp.

Detta borde ju va nummer ett för alla företag.

Permalänk
Medlem

Tycker du borde läst i manualen till moderkortet under vilka omständigheter BIOS återställs till default, om det nu var ett sådant stort problem.

Mekaniska ljud kan ju enbart komma ifrån hårddisken, dvd-brännare eller möjligen någon fläkt. Vilken komponent det är borde du kunna ta reda på själv.

Som sagts tidigare kan hörlursproblemet vara något program som strular. Det enda egentliga problemet jag kan se är grafikproblemet. Komplett ska naturligtvis se till att "datorn" är fullt fungerande, men det verkar ändå lite som att du är förbannad över att datorn inte uppfyller vissa förväntingar när det gäller hur den fungerar. Överlag låter det också som att du kanske borde köpt en burk av Dell istället. De har mer den typen av "helomfattande" support du eftersöker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Progress
Massa Text...

Nu är ju faktiskt en komplett färdigbyggd dator en produkt rent juridiskt, oavsett om man köper den av Dell eller av Komplett.

Jag tycker att de företag som hjälper konsumenten här på sweclockers ska ha en stor eloge! Det kan se illa ut att det för besökare ser ut som en gräddfil rätt in i first line support att posta här, men hade det inte varit värre om de hade låtit bli att svara alls? Dessutom blir man grymt mycket mer ansatt när man potentiellt sett har ett helt forum emot sig.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Men å andra sidan är trenden att folk gnäller, undanhåller och tar sig kreativa friheter med sanningen

Så man ska alltid ta allt med en nypa salt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

Nu hatar jag komplett ännu mera en jag gjorde innan. Dom kommer att tappa mig som kund. Skäl ,Ja dom är många Dom är dyra ,samt detta ,samt andra ärenden som jag inte vill ta upp här

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, då även jag handlar från komplett... Väckte en fråga också! Vad händer om man dammsugar datorn?

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk

Jag håller med, kudos till de företag som löser problemen som postas här!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Intressant tråd, då även jag handlar från komplett... Väckte en fråga också! Vad händer om man dammsugar datorn?

det funkar men ,risken är stor att det bildas statisk elektrisitet så att komponenter skadas ,dock jag aldrig råkat ut för det .

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk

Komplett har aldrig krånglat för mig , Snabba leveranser och bra pris på datorpaket med rabatter! När ja beställde mitt datorpaket där som man skruvar ihop själv testade ja för skoj skull att slänga ihop samma prylar som i paketerbjudandet själv och upptäkten till min förtjusning att ja tjänade ungefär 1000 spänn på det känns som en bra deal !
sen är det väll så också att misstag även händer den bästa. Datorkomponenter är inte alltid att lita på, så servicen är viktig!

Ett bra exempel på bra service som ja har träffat på är Dustin. Beställde en GPU kylare därifrån. när ja skulle montera den upptäckte ja att en specialskruv saknade gängor så den gick inte att montera. Blev besviken och slängde iväg ett mail till dem. efter nån vecka fick ja svar och de skickade en ny GPU kylare utan tjafs. Jag fick även behålla den gamla som reserv vilket kändes schysst

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt konsumentköplagen har säljaren två försök på sig att reparera en trasig vara. Tredje gången den går sönder har du rätt att häva köpet. Varifrån ni får fem gånger har jag ingen aning om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Enligt konsumentköplagen har säljaren två försök på sig att reparera en trasig vara. Tredje gången den går sönder har du rätt att häva köpet.

KKL säger inte ett smack om hur många gånger säljaren får försöka reparera en vara innan hävning är aktuellt. Lär om, lär rätt.
Det är däremot gällande praxis från tidigare ARN-referat att om samma fel konstateras i en vara tre gånger bör köparen få häva köpet om så önskas, denna praxis följer de flesta företag. För olika fel finns ingen liknande praxis men överlag brukar det inte vara några problem att häva ett köp efter att en vara har konstaterats felaktig fyra-fem gånger. YMMW

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper
felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan
oskälig kostnad för säljaren. Säljaren har dock rätt att
välja mellan åtgärderna avhjälpande eller omleverans
under förutsättning att han erbjuder sig och också
utför åtgärden utan kostnad och väsentlig olägenhet
för konsumenten.
Ett fel kan vara hävningsgrundande – bli väsentligt
om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök. Vid
hävning får du pengarna tillbaka.

http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/konsume...

Då jag bara skumma igenom posten så har jag inte koll på hur många gånger du har lämnat in den men om ovanstånde citat gäller för ditt fall så skulle jag ta en ordentlig diskussion med komplett. Anledningen är att om du köpte din dator i November så är det ~7 månader senare. Under denna tid har du haft begrännasd användning av datorn SAMTIDIGT som den har minskat i värde.

Man skulle kunna argumentera för en hävning av köpte för att få tillbaka sina pengar och med dom köpa en ny dator (antingen hos någon annan eller komplett). Detta ger dig längre garanti men även mer dator för pengarna då du antagligen kan köpa än bättre dator för samma summa pengar nu.

PS. twit gör om gör rätt

Permalänk
Medlem

Tino - lagtexten för KKL hittar du här, läs vad som gäller istället för KOs 'KKL for dummies'.
Trist att broschyren får det framstå som att antalet reparationsförsök är taget från KKL, så är icke fallet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Lider med dej fan men verkar ju iaf som att dom förståt vart problemet ligger just nu och jobbar hårt på det. Förhoppningsvis får du hem en ny fungerande dator denna gång som bara går och går och går precis som dom ska.

Min har varit på i snart 3 år konstant nästan (förutom vid ominstallation eller diverse installationer, damm-rensning och packa ner till bilen inför lan) och enda jag börjat märka av är att min trogne Seagate har börjat låta trött och sliten och vill ha semester... (det ska han få )

Aja lycka till!

Permalänk
Medlem

Hah, Jag köpte en skärm från komplett för 2år sen,
när jag fick hem den hade ag bild på halva skärmen, jag skicka tillbaka den för att dem skulle laga den, efter en månad mailade jag och frågade hur det gick och när jag skulle få tillbaka skärmen, då sa dom inom en snar framtid.
när det sen hade gått 3 månader och jag mailat och ringt men fått samma svar "att den skulle komma snart" "att den var färdig snart" då vart jag förbannad.

Jag ringde upp deras kundsupport, lät lite aggressivare antar jag och kom fram till efter 15 minuters tjafsade att komplett helt enkelt hade tappat bort min skärm...

de skickade en likvärdig (Dvs för samma peng för min skärm hade utgått ur sortimentet då) självklart, de var nog det enda positiva med det hela...

Från och med den dagen har jag vart Datorbutiken trogen...