Permalänk
Medlem

AMD vs INTEL dator

Hej,

har svårt att bestämma mig för vilket system jag ska köpa har byggt två datorer på inet vilken tror ni kommer prestera bäst? Datorn ska huvudsakligen vara för spel med så hög grafik som de bara går.

De jag har hört och förstått så är intel core i7 bättre än nya Amd am3 men samtidigt så hörde jag att man kan kompensera prestanda "förlusten" mellan dem båda genom att med amd;n ha tex dubbla grafikkort.

Intel datorn:
http://img172.imageshack.us/img172/7628/dator2.jpg

AMD datorn:
http://img136.imageshack.us/img136/1471/minspeldator.jpg

Tack för alla svar.

//Dennis

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tror du råkade göra lite fel på intel dator på amdn har du 2 gtx260 och på intel är de bara 1 och 2 chassin xD
Om du har råd till i7 så tycker jag du ska ta de.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

jag tror AMD datorn kommer klart vara spel prestanda vinnaren medan i7an slår den i det flesta annat

i7an är dessutom som dom flesta säger väldigt framtids säker

edit: såg inte att du hade vallt 2 chassin i intel packetet, om du menade att ta 2 grafik kort även i detta är i7an "the way to go"

Visa signatur

my specc: lian li pc-p50, Gigabyte GA-EX58-DS4, intel i7 920@3200 MHz , powercolor 6970 2gb , corsair 3x2GB DDR3 1600,corsair force 120g ssd disk, 2x500GB HD, northQ 850W 4x Noctua NF-P12-1300, Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan, creative X-FI sound blaster Xtreme gamer.

Permalänk

i7 är inte så mycket bättre, kör på AMD men ta 920/940.
Ett billigare moderkort som funkar perfa: https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ma...

Fraktfritt också!: https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers-vi...

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Tyran26, jag skulle gå på en Intel.

Vad gäller dubbla grafikkort så har inte det något med cpu:n i sig att göra utan snarare vad du har för moderkort/chipset.

Intel leder just nu prestandarejset, jag brukar alltid köpa den cpu som är bäst 'just nu'. Hade en amd innan men nu sitter jag på en intel.

Hursom så tror jag inte du kommer bli missnöjd med något av systemen. Låt magkänslan bestämma.

Mvh
milkacid

Permalänk
Medlem

hahah ops 2 chassin hah menade 1 grafikkort då min budget ligger vid högst 13k.
Detta med att 2 gpu:s skulle kompensera för skillnaden mellan de båda har jag alltså fått helt om bakfoten?
Tänkte köpa en I7 först men sen lästa jag de jag precis nämde så tänkte köper en amd då som e billigare för så kan jag få ett extra grafikkort.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler

Permalänk
Medlem

skulle lätt tagit i7. Sen när du någon gång har råd kan du köpa ett till grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fi
skulle lätt tagit i7. Sen när du någon gång har råd kan du köpa ett till grafikkort.

+1

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Den eviga frågan .. har just nu bara ett svar:
A M D
Därför att det är Avancerade Mikro Doningar
... faktiskt länge sedan MIKRO-Vallen passerades
Just Nu är det nano som gäller ... 40-45 nm!

Hur stort/litet 45nm är,
kan vi förstå när en sån krets, som chipset eller grafik eller liknande,
kan innehålla 100-tals miljoner transistorer

1 mm = 1.000 um - 1.000.000 nm
40 nm = 0.000041 millimeter ...... 40 miljondels millimeter

Det vore inte speciellt lätt att använda lödkolven för att löda fast transistorerna där inte.
Mina egna småsignalstransistorer, i garaget, är svarta och cirka 4x5 millimeter plastbitar med 3 ben.
Vilket i sammanhanget ÄR JÄTTELIKT.
Och ändå är dom svåra att hitta om dom faller ner på golvet - bland bråten

Arbetsuppgift 1:
Att bygga med atomer - Nanoteknik (HIDT)
PDF: http://www.mah.se/upload/TS/Utbildning/Kurser/Fysik/MA101T-2/...

/halojoy

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
A M D

Hur stort/litet 45nm är,

Det vore inte speciellt lätt att använda lödkolven för att löda fast transistorerna där inte.
Mina egna småsignalstransistorer, i garaget, är svarta och cirka 4x5 millimeter plastbitar med 3 ben.

Arbetsuppgift 1:

/halojoy

Woot?

Permalänk
Medlem

fattar fan inte heller va han snackar om. haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Välj phenom II 920/940 krossar i7:an!
Phenom är 10ggr mer värt än i7:an, sjävla i7 processorn är inte så dyr, men sen tillkommer ju ett fint moderkort o ddr3 minnen o dem är inte så billiga, iaf inte moderkortet.

Om du har en budget på 13000 kr så är du bara trög om du väljer i7:an.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Välj phenom II 920/940 krossar i7:an!
Phenom är 10ggr mer värt än i7:an, sjävla i7 processorn är inte så dyr, men sen tillkommer ju ett fint moderkort o ddr3 minnen o dem är inte så billiga, iaf inte moderkortet.

Om du har en budget på 13000 kr så är du bara trög om du väljer i7:an.

Varför skulle han vara trög för de?

Jag har ett i7 system och jag är nöjd som tusan, spenderade 10k när jag redan hade grafik kort och ett nätagg, så i7 för 13k = trögt? Sluta med fanboy snacket nu...

Tillbaks till topic; själv har jag i7 och är skit nöjd, har aldrig testat någon dator med en phenom 2'a så kan inte säga så mycket om den >:

Permalänk

Jag sitter och funderar på ett nästan identiskt i7 paket. Jag har kört in mig på i7 och har alltid haft svårt för AMD, mest för att de var så hemliga med sina klockfrekvenser förr. Jag förstår att om jag väljer AMD får jag mer för pengarna om jag som jag spelar mycket. Men jag vill tro att med i7 så håller procesor, moderkort och minnen en bra bit in i framtiden och kan uppgradera grafikkort efterhand. Hellre bara uppgradera grafikkort än hela riggen och jag tror att i7 håller längre än det AMD har att erbjuda idag.

I det här läget har jag en känsla av att jag inte kommer bli nöjd med något annat än i7 även fast det är lite dyrare.

Mina djupt kluvna tankar inför ett stundande datorköp. Jag kommer nog grubbla över det här en månad till innan jag vågar trycka på KÖP...

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dasher
Varför skulle han vara trög för de?

Jag har ett i7 system och jag är nöjd som tusan, spenderade 10k när jag redan hade grafik kort och ett nätagg, så i7 för 13k = trögt? Sluta med fanboy snacket nu...

Tillbaks till topic; själv har jag i7 och är skit nöjd, har aldrig testat någon dator med en phenom 2'a så kan inte säga så mycket om den >:

Jag fanboy?.. nej jag äger intel just nu, då en fanboy kan jag inte va. men en komplett dator för 13000 kr, helt klart en phenom 2:a. över 15000 kr då kan man börja fundera på en i7:a

Permalänk
Medlem

Ett tips bara då alla ovan pratar om 920/940 - de passar inte på det moderkort du har valt. Moderkortet är AM3 sockel alltså DDR III minnen och det har inte 920/940 controller för de kan bara köra DDR II - därav att det nu är på utgående och rejält billiga. Ska du ha det moderkortet du valt är det 710/720 eller 945/955 som gäller!

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Medlem

Amd'n är mest prisvärd. i7 presterar bättre vid ner- o upppackning av filer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Jag fanboy?.. nej jag äger intel just nu, då en fanboy kan jag inte va. men en komplett dator för 13000 kr, helt klart en phenom 2:a. över 15000 kr då kan man börja fundera på en i7:a

Om du nu tycker det är helt klart så tror jag faktiskt du är en fanboy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dasher
Om du nu tycker det är helt klart så tror jag faktiskt du är en fanboy

Läs lite om phenom 920/940 så vet du varför.
Jag har länkat till ett test längre upp. De flesta gillar ju faktiskt spel o där presterar phenom II bättre, dock är ju i7:an bättre i lägre upplösningar.

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Amd'n är mest prisvärd. i7 presterar bättre vid ner- o upppackning av filer.

nej AMD'n är BILLIGARE inte nödvändigtvis mest prisvärd.
har man behov av en core i7's prestanda och egenskaper så kan den mycket väl vara den rätta processorn för just den individens behov.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

A M D

Hur stort/litet 45nm är,

Arbetsuppgift 1:

/halojoy

Din ati-taliban

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Hehe, h3b0
Jag tänkte för mej själv när jag skrev det,
att alltid retar det några med fina, snabba Core Duo/Core i7
Men det här är ju som med fotbollslaget man håller på.
Man behöver dock inte gå till överdrift, som Gnagarna's Black Army gör ibland.

Själva grannfejden, de små vardagliga dispyterna och retsamheten med glimten i ögat har ett värde i sej själv.
Det är inte alltid dom tysta förhållandena, som är dom hälsosamma .. minnsan
Social interaktion och meningsutbyte på ett repektabelt sätt är en viktig förutsättning för ett fullgott mänskligt liv.

Vi är sådana varelser.

Fråga Janne Josefsson .. han häller på bränsle .. medvetet
för han är en klok man och Vet att Vissa Saker förtjänar Mycket uppmärksamhet
- inte minst Dom Gamla Människorna - i vårt perfekta svenska folkhemsbygge

Så ta mitt inlägg ovan om AMD som enda alternativet, med en stor nypa salt.
Jag är inte av den enögda sorten som bara rekommenderar 'mina grejer'.

Jag tror jag är intelligent nog och genom åren lärt mej att tolerara och uppskatta olikheter.
Så långt det nu är möjligt.

Två viktiga ord på vägen:
- Man ska ALDRIG säga: 'aldrig'.
..... dröjer inte länge förrän man får äta upp sitt eget ord

- Respekt! Alltid. För människan.
..... storgubbar och ungflickor, alla har vi en gång varit små

/halojoy

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Halojoy, please dumpa all underline, bold, stjärnor * och allt annat småkrafs, det går knappt läsa dina inlägg

För övrigt rent blahej haha.

För att svara trådskaparen:

1. Intel presterar bättre och det är en vassare processor.
2. AMD presterar bättre om man ser till bang for the buck.

Mao:

3. Pengarna avgör, har du råd med Intel-systemet: kör på det, om du vill spara pengar så kör på AMD-systemet. It's that simple.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Halojoy, please dumpa all underline, bold, stjärnor * och allt annat småkrafs, det går knappt läsa dina inlägg

Mao:

3. Pengarna avgör, har du råd med Intel-systemet: kör på det, om du vill spara pengar så kör på AMD-systemet. It's that simple.

Vadå presterar bättre? Ja phenom II+spel är ett bättre val, annars är nog i7:an bättre på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog

Mao:

Vill han däremot kunna uppgradera i framtiden så ska han gå på ett AMD system..
Intel byter ju sockets hela tiden just nu känns det som

Oft: Lycksele ftw!

Permalänk
Medlem

En medlem som bor i Lund från 2002
http://www.sweclockers.com/profil/?id=10269

fog skrev:

Du behöver inte läsa.
Du är den andre, nummer 2, som jag inte kommer att läsa heller, fog
BLOCKERAD funktion finns för dom vi skiter i ...
En del tar Forum Ledningen hand om. Tack
Andra måste vi tyvärr Blockera själva, så vi slipper se dom.

From oben individer (från ovan monster)
som talar om
- hur vi ska stava
- hur vi skriva
- hur vi ska kommatera
- hur vi ska vara dom till lags
- hur vi ska undvika att skilja oss från mängen
.. måste vi rensa bort så långt som möjligt

Om vi ska kunna få ett trevligt forum där alla människor
oavsett hudfärg, religion och skrivsätt
kan trivas med varann.

Jag gillar inte folk som talar om för mej, skriver mej på näsan,
vad JAG ska göra
men inte har vett att sköta sej själv och Stanna någotsånär OnTopic.
Vad tillförde din post inget alls!

Jag hoppar inte på personer själv.
Men jag reserverar mej den allmänna rätten till ädelt självförsvar.
Om jag blir hoppad på.
Om min personliga stil blir trampad på.

Sagt och gjort!

Inte alls högaktningfullt!

halojoy
Lycksele
Lappmarken

--------

Att min nu döde far kom från Lund
och jag bodde där hos min farmor, gör inte saken bättre
En del av mina rötter finns i Lund.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag gillar inte folk som talar om för mej, skriver mej på näsan,
vad JAG ska göra
men inte har vett att sköta sej själv och Stanna någotsånär OnTopic.
Vad tillförde din post inget alls!

Nae den tillförde ju inte ett konkret svar till trådskaparen och en subjektiv åsikt (med smiley efter) för att du inte skulle ta det på så blodigt allvar (notera ironi i första delen).

Vi andra klarar oss nog utan tomtar som dig (med reservation för att jag kan ha fel...).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Antielefant

AMD är oftast ett mycket bättre köp med en fast budget under 20.000:-. Dels är Phenom likvärdig eller snabbare i spel, ljud och 3D, dels är den betydligt billigare vad gäller RAM och moderkort än i7.

Pengarna man sparar kan med fördel läggas på bättre (eller fler) grafikkort, mer RAM och SSD-diskar i den ordningen, av vilket samtliga är långt mer märkbara än den lilla skillnaden mellan i7 920 och P2 940.

14000:- med Phenom II:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=693925...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync