Permalänk
Medlem

Processor problem! xD

Hej!

Jag har provat klocka min processor! Men med dåliga resultat... Som moderkort har jag Gigabyte EP45-DS3L, och mer exakt så är processorn en E7400. Jag började med att klocka den lite grann, jag startade datan och körde super pi datan var bara på ca 2-3min då. Det funkade då alltså, sen klockade jag den lite mer, tror jag klockade den till 3.33ghz, jag startade datan och började lira FarCry 2. Efter ca 5min i spelet hängde den sig. Jag klockade då ner processorn succesivt och provade å spela mellan varje steg. Samma sak, den hängde sig. Sen tappade jag tålamodet och ändra alla inställningar till orginal! Bara så ni vet så följde jag en guide så bra jag kunde, ca 10 pers i det forumet gjorde exakt samma sak och för dom funkade det, dom hade också samma hårdvara. Nu skulle jag bli enormt tacksam för hjälp! 2.8ghz känns ju som sagt lite klent för det grafikkortet... Borde även tillägga att mitt moderkort har en massa powersaving skit, jag tror jag redan har tagit bort alla! <-- inte säker :S
Tacksam för utförliga svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad kör du minnena i och vilka har du?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad kör du minnena i och vilka har du?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=74948 Dom kör jag, utan att ha ändrat några inställningar, än...

EDIT: Jag ändrade minnenas frekvenser i bios lite då med... Dock inte nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Testa att sätta minnesvolten på 2.1 i bios, sedan kan du börja höja klockan prollen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Testa att sätta minnesvolten på 2.1 i bios, sedan kan du börja höja klockan prollen

Är inte 2.1volt lite overkill för de minnena?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Hedersmedlem

Absolut inte, du kan säkert köra dem ännu högre, men testa med detta åtminstone

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag får inte skiten att vilja bli klockad!! den hänger sig hela tiden!! Den har även hängt sig en gång UTAN att den har varit klockad! xD Kan nån vara så snäll att hjälpa mig på dh? Verkligen visa hur det går till när ett proffs gör det. Jag kommer sitta på B15:10, kom gärna å hjälp!

Permalänk
Medlem

var snäll och försök verka lite äldre än 11 år när du skriver så kommer fler vilja försöka hjälpa dej.. berätta va du ställt in vcore på, hur mycket har du ökat till? testa med orthos istället för att spela för att se stabilitet. och sen är knappast 2.1v "overkill" för dessa minnen då jag själv kört med dom i 2.2v i 950mhz och dom blev knappt fisjumna.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

Har bara en sak att säga , man ska inte hålla på med överklockning om man måste fråga saker hela tiden samt att det vi nu säger inte går in. Då har man inte anlaget för överklockning.

Kom inte med komentaren man måste lära sig någon gång , nej det måste man inte, Anser man inte att ens dator är snabb nog så har man missat att programvara samt spel inte är byggda för snbbare system en max va en E8400 presterar om ens det.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen