Flytta *.torrent filer till min server automatiskt

Permalänk
Medlem

Flytta *.torrent filer till min server automatiskt

Tjena.

Jag undrar ifall någon vet om det är möjligt att så fort safari har laddat hem någon .torrent fil så skickas den automatiskt över till min en mapp på min server som jag har mountat i Finder. Anledning är att jag har rtorrent på min server som automatiskt startar alla torrentfiler som finns i mappen.

Har försökt googla efter lösningar, och ska fortsätta med det. Men tänkte fråga här med ifall någon har en susning om hur jag ska gå tillväga

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Automator bör utan problem kunna lösa det, ev. genom ett folderaction, ska kika på det när jag kommer hem idag.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Gör gärna det, hade uppskattats Har försökt pilla lite med båda, men inte lyckats lösa det själv
Ska leka lite till med automator

EDIT: Fick det till att fungera (mestadels. ibland när den kollar mappen så flyttar den inte filen ändå, fastän det är en .torrent fil. Kör jag sedan scriptet manuellt så fungerar det). Ibland får den kolla 2 gånger om man inte laddar hem torrentfilen tillräckligt fort. För först kommer .download filen. Har man då inte hunnit ladda hem den så flyttas den inte. Men den kollar mappen igen när man har fått hem hela.
Så här gjorde jag i Automator

(watchTorrent är mappen på min server som rtorrent tittar i lite då och då )

Det jag gjorde därefter var att klicka på File -> Save as plug-in -> Valde Plug-in for sedan valde jag att det skulle vara en Folder Action och Attacha den till min download mapp

Verkar fungera ganska bra. Har någon en simplare lösning så är jag all ears

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en folder action som kör följande script:

on adding folder items to this_folder after receiving these_items do shell script "scp ~/Downloads/*.torrent serenity@192.168.1.1:~/torrents/Watch" do shell script "rm -f ~/Downloads/*.torrent" end adding folder items to

Kräver dock att man har passwordless login via SSH, annars blir det ju lite struligt.
Det är lite fult dock, av nån anledning så blinkar Firefox till 1-2 ggr varje gång man tankar en fil, dvs den byter fokus några hundradelar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Jag har en folder action som kör följande script:

on adding folder items to this_folder after receiving these_items do shell script "scp ~/Downloads/*.torrent serenity@192.168.1.1:~/torrents/Watch" do shell script "rm -f ~/Downloads/*.torrent" end adding folder items to

Kräver dock att man har passwordless login via SSH, annars blir det ju lite struligt.
Det är lite fult dock, av nån anledning så blinkar Firefox till 1-2 ggr varje gång man tankar en fil, dvs den byter fokus några hundradelar.

Verkar vara en smartare lösning. Så som jag har det nu kräver att jag sitter i samma nätverk som servern. Men använder man det som du gör med SSH så spelar det ingen roll Har inga större kunskaper om scripting. Kan lite basic saker som man lär sig efter att lekt med linux från o till.
Men att ha ett passwordless login till SSH är jag inte så sugen på

Får googla ytterligare lite o se ifall jag kan komma på en lösning så man kan ha ett liknande script fast fortfarande ha kvar lösenordsskyddet på SSH. Är inte hela världen om jag inte får det att funka. Om jag verkligen vill ladda ner torrents när jag inte är hemma kan jag i värsta fall ladda upp torrentfilen över FTP. Blir ju lite omständigt dock. Eller ännu bättre, använda wtorrents webgui

Men tack för ytterligare en lösning. Hjälper det inte mig så kanske det underlättar för någon annan i framtiden.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det fungerar i mac men om den är mountad borde ni väl helt enkelt ta ett script som gör nåt i stil med: mv $1 /path/to/mounted_point/

Angående ssh kan ni ju köra med nycklar. Dock måste du låsa upp dessa en gång. Bästa är om du får ovanstående att fungera.

EDIT: Denna fil körde jag i windows mot samba: move %1 \\server\torrent

Ett alternativ för dig är att införskaffa ntorrent: http://code.google.com/p/ntorrent/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farner
Verkar vara en smartare lösning. Så som jag har det nu kräver att jag sitter i samma nätverk som servern. Men använder man det som du gör med SSH så spelar det ingen roll Har inga större kunskaper om scripting. Kan lite basic saker som man lär sig efter att lekt med linux från o till.
Men att ha ett passwordless login till SSH är jag inte så sugen på

Passwordless login betyder inte att du inte har ett lösenord utan att du gör såhär:
http://blogs.translucentcode.org/mick/archives/000230.html

Typ så här: Du har alltså en nyckel på servern som säger att dator x får logga in här. Fast säkrare
(Du måste skriva in ett lösenord för nyckeln på servern för din dator om du inte har den privata nyckel, vilken du sparar i en mapp som bara ägaren, dvs. du, får läsa).

Visa signatur