Permalänk
Avstängd
Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriPraX
bara ja som ser att 12 + linan är fuckad ?

Vet ju dock inte hur exakt speedfan är.

Men om de där stämmer är de ett mysterium hur den ens håller sig vid liv ^^

Riktiga män kör sin 12 + på 1,28 volt och man är mycket bättre om man säger datta istället för dator

Permalänk
Medlem

Speedfan visar 100% FEL värden- CoreTemp elle RealTemp eller Everest! go4it

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriPraX
bara ja som ser att 12 + linan är fuckad ?

Vet ju dock inte hur exakt speedfan är.

Men om de där stämmer är de ett mysterium hur den ens håller sig vid liv ^^

För mig visar speedfan 0.5v för lite på 12v linan, jag har mätt med multimeter. HWmonitor funkar bra mycket bättre för mig dock.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Använd CoreTemp !

Visa signatur

Moderkort: GA-EP45-DS3 Processor: E8500 Grafikkort: Sapphire Radeon HD4870 Minne: Corsair Dominator 4x1024MB 1066MHz CL5 Nätaggregat: CM 620W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fabola
Speedfan visar 100% FEL värden- CoreTemp elle RealTemp eller Everest! go4it

Så speedfan visar fel när man har ett moderkort som stöds? Skulle inte tro det låt och kolla:

Full load:

Idle:

Ända anledningen till att alla program visar några grader olika är inte för att dom visar fel. Det är för att dom uptaterar vid olika tillfällen! Och om inte komponenterna finns med i listan med komponenter som stöds så är det inte konstigt att programmet visar fel.

Och nu värkar jag ha fått svar på min fråga:
Min kylpasta är nog helt paj. för när jag installerade processorkylaren så satt den fast trodde jag. Men när jag startade datorn så stängde den av sig efter 20-30 sek. Jag kollade kylaren och den hade lossnat från ena sidan. Så nu undrar jag brände orginal kylpastan fast vid processorn på den korta tiden? Så att den inte får bra kontakt längre? I så fall köper jag ny men då undrar jag vad ska man göra när man lägger på ny kylpasta? Skrapa bort den gamla? Eller bara lägga på ett nytt lager?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoloN
Robban:
i7 är en väldigt varm processor. Du ligger nog lite över vanliga temps men du är inte i några värden som du behöver bli väldigt orolig för i dagsläget. Överklockning är dock inte några större möjligheter för dig.

Saker att kolla.
1) Är processorn helt ny? - har den haft bra temp förut?
2) Har du satt på cpu-kylaren rätt? - på stock-kylarna så sitter det en skyddsplast på undersidan som skall tas bort först.
3) Har du använt Kylpasta? - hjälper några grader
4)Hur är ventilationen i burken? - Har du dålig ventilation i lådan så stiger tempen på cpun väldigt fort.

Svar:
1) Ja den är nästan helt ny. Nej den har aldrig haft bra temps. Kolla ovan i min post vad jag tror orsakar det.
2) Hmm jag är dum men det finns gränser xD
3) Ja men den är nog paj se ovan i min post.
4) Den kunde varit bättre jag ligger på 35 grader idle och 41 full load.

Permalänk
Medlem

Många individer har gjort tester mellan Speedfan och andra program, som tillexempel Coretemp. Speedfan brukar visa avvikande (felaktiga) värden, och att kalla alla som har råkat ut för detta (och upplyser dig om det) noobs kommer inte gynna dig på något sätt alls. Kan du inte ta tips och råd så ska du absolut inte vara i forumet.

Nej, du ska ABSOLUT INTE lägga på ett nytt lager, utan borttagning av kylpasta sker med en trasa eller motsv som du har applicerat ren sprit på.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

ja men att säga att speedfan är ett skitprogram som inte går att lita på är ju N00bigt. jag har använt speedfan och det visade exakt samma värden som everest, Pcprobe, bios m.m. alla förutom coretemp som visade några grader över.

sen istället för o klaga på hans attityd kanske det vore bättre att hjälpa honom att hitta ett sätt att få ner tempen på sin 3 tusen kronors cpu.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Många individer har gjort tester mellan Speedfan och andra program, som tillexempel Coretemp. Speedfan brukar visa avvikande (felaktiga) värden, och att kalla alla som har råkat ut för detta (och upplyser dig om det) noobs kommer inte gynna dig på något sätt alls. Kan du inte ta tips och råd så ska du absolut inte vara i forumet.

Nej, du ska ABSOLUT INTE lägga på ett nytt lager, utan borttagning av kylpasta sker med en trasa eller motsv som du har applicerat ren sprit på.

Ok tack. Jag skulle gissa att dom som får felaktiga värden har moderkort,cpu,grafikkort mm som inte stöds av fanspeed. Man borde nog kolla listan med kompatibla moderkort innan man kan lita på datan man får av programmet. Vist speedfan stödjer inte lika många moderkort och cpuer som många andra program. Men dom hårdvarorna som speedfan stödjer visar den helt rätt på I alla fall på dom datorerna jag har testat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robanswe
Jag vet och den är inte ens överklockad:( bara ett litet varmt chassi med orginal cpu kylare... Därför frågade jag vad jag skulle byta till... Vatten eller en kraftigare luft?

Vatten:
http://www.dustinhome.se/pd_5010305183.aspx

Luft:
http://www.dustinhome.se/pd_5010203942.aspx

Har du dårlig ventilation är det kanske bäst med vatten.

Visa signatur

3800MHz | 1,24 core voltage load | Antec Three hundred | Corsair 750TX | Asus P6T Deluxe V2 | Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 push'n pull | 6 GB OCZ Platinum XTC DDR3 1600mhz | Gainward GeForce GTX 275

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ER
Har du dårlig ventilation är det kanske bäst med vatten.

Jupp kan hålla med dig där men hur effektivt är vatten kylningen om man jämför med luft kylningen?

Detta är idle temps från Everest.
Temperaturer
Moderkort 48 °C (118 °F)
CPU 47 °C (117 °F)
CPU 1 / Kärn 1 54 °C (129 °F)
CPU 1 / Kärn 2 54 °C (129 °F)
CPU 1 / Kärn 3 51 °C (124 °F)
CPU 1 / Kärn 4 51 °C (124 °F)
North Bridge 63 °C (145 °F)
GPU Diode (DispIO) 56 °C (133 °F)
GPU Diode (MemIO) 62 °C (144 °F)
GPU Diode (Shader) 56 °C (133 °F)
WDC WD6401AALS-00L3B2 44 °C (111 °F)

Kylfläktar
CPU 2150 RPM
GPU 1408 RPM

Voltvärden
CPU kärna 1.06 V
+3.3 V 3.33 V
+5 V 4.87 V
+12 V 11.84 V
VBAT batteri 3.17 V
DIMM 1.52 V

Current Values
CPU 16.77 A

Power Values
CPU 17.71 W

Kan någon svara klart och tydligt vad dom tror är bäst för just denna ganska lilla dator låda med en ganska dålig kylning? Chassi mätaren säger att det är 48c i 5.25 platserna! (Vilket jag inte tror på:p Den visar nämligen 9c grader över rums temp när datorn precis startar!) Vilket ger en temp på runt 40c! Det tror jag mer på:D

Permalänk
Medlem

Det bästa för dig är:

A: Fixa luftcirkulationen i ditt chassi

B: Om det ej går, köp ett bättre chassi

Permalänk
Medlem

se till att ha bra ventliation in och ut ur lådan, och köp en bättre kylare till processorn. alternativt vattenkylning, men då hamnar du ju på helt andra pengar.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

spontant ett bra mycket bättre kit än coolit för samma pengar http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/product.php?prod...

Ett ännu bättre kit dock 500.- dyrare http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/product.php?prod...

Dock är båda out of stock så du får leta reda på det nån annan stans. Grejen med dom kiten är att dom är standard högpresterande saker så om nåt går sönder eller du vill bygga ut systemet går det utmärkt att smälla i nya delar

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robanswe
massa text och bilder...

En intressant grej är ju att speedfan visar att du har 5 kärnor..?

Angående vattenkylningen du länka till så är den helt värdelös.
Kan ej jämföras med ett ordentligt vattenkylnings paket, men den är i klass med True och Noctua kylarna.

Ska du ha vatten så köp ett ordentligt paket, annars är luft lika bra.
Noctuas 1366 kylare är bra.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Med stock kylfläns och fläkt har jag vid 2.67 Ghz (stock) 43 grader vid idle och 51 vid full load.
Jag har bara den plus nätagg-fläkten i datorn.
Det låter som om du har något problem med värmen.
Kolla att kylflänsen sitter bra.
Sedan undrar jag varför du har 21 multip när i7 920 har den låst på max 20.
Använd dig inte av programöverklockning. Gör det i BIOS och gör det bra.

Min i7 920 toppar 63 grader vid 3.45 Ghz.

Kolla burken!

*EDIT* Missade att ämnet kylpasta redan var nämt. sry

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut för mej, så du bör nog se över luft flödet

Jag kör med Noctuas cpu fläkt. OCh Core i7 920 @ stock speed.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Så här ser det ut för mej, så du bör nog se över luft flödet

Jag kör med Noctuas cpu fläkt. OCh Core i7 920 @ stock speed.
http://img507.imageshack.us/img507/3728/idle.jpg

Jupp ska försöka komma på något i värsta fall får det bli ett nytt chassi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robanswe
Ok tack... Och dom som får felaktiga värden har moderkort,cpu,grafikkort mm som inte stöds av fanspeed. Man borde nog kolla listan med kompatibla moderkort innan man kan lite på datan man får av programmet-_- Vist speedfan stödjer inte lika många moderkort och cpuer som många andra program... Men dom hårdvarorna som speedfan stödjer visar den helt rätt på!

Stämmer inte, har haft hårdvara som har varit kompatibla med Speedfan men har endå fått felaktiga värden. Hur som, verkar inte vara problemet i ditt fall så vi kan släppa det.

Om du har höga temperaturer även fast du har okej ventilation/applicerat rätt mängd kylpasta/monterat kylaren rätt så får du införskaffa en ny kylare. Rekommenderar Noctua.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
Jonathan82 du kör en bra kylare ,men frågan är kör du med HT on om inte så fattar jag med att du ligger på dessa temps

Med HT on så blir den ca 5-7 grader varmare i load.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheHobo
Riktiga män kör sin 12 + på 1,28 volt och man är mycket bättre om man säger datta istället för dator

WTF? va fan mena du xD

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Robanswe, lägg ner din jävla attityd. Tror det inte är så många som vill hjälpa dig med din attityd.

Har du provat att montera om kylaren från scratch?

Permalänk
Medlem

Angående attitydsproblem; Robban verkar drypa av det men mest förvånande är Tommie som försvarar honom för det.

Hur går det annars Robban, har du fixat iordning någon vidare ventilation i lådan? Har du "gjort om och gjort rätt" vad gäller CPU-kylaren? Torkat rent kylare + cpu med hjälp av kemiskt ren aceton/t-röd och lagt på ny pasta, monterat kylaren och försäkrat dig om att den sitter?

Permalänk
Sötast

Kan vi inte få se en bild på chassits insida?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Kan vi inte få se en bild på chassits insida?

Hmm Det ser för jävligt ut:p Och så har jag ingen bra kamera här. I så fall på fredag. Men jag tror inte det tillför något.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robanswe
Hmm Det ser för jävligt ut:p Och så har jag ingen bra kamera här... I så fall på fredag. Men jag tror inte det tillför något..

Det var det som var lite min tanke.

Försök skapa ett naturellt flöde från ena sidan till andra, med minst 1 fläkt i fronten och absolut flera om ditt chassi tillåter det.

Problemet kommer till alla jävla kablar, man får försöka bunta upp dem där de gör minst påverkan på luftflödet, bästa är självklart om man kan lägga dem bakom moderkortsplåten.

Jag tror du har en hel del att vinna på att göra ett bra luftflöde i ditt chasi, alternativt att köpa ett nytt.

Gärna 1-3 fläktar fram.
Minst 1 bak och gärna 1 i taket!

Problemet brukar vara att man har 1 fläkt fram, och precis framför den så sitter 3 HDD's, redan där är luftflödet nästan helt dött.

Och om man tillsammans med det har minimal kabelhärva så kan man få ett mycket bra resultat.

Lycka till