Microsoft lyfter spärrar i bantat Windows 7

Permalänk
Medlem

Eh, starter edition är till för att öppna nya marknader i fattiga länder. Ingen i västvärlden skulle få för sig att sälja datorer med starter edition.

Permalänk
Medlem

Mja jag tror att MS är lite uttråkade så de lägger in sånt här för att jävlas med användarna. Kul att se hur långt man kan gå innan folk får nog, lite som Ryanair gör mot sina kunder. Nästa steg blir kanske max 3 uppstarter per dag eller varför inte en strypning av internet efter 2 timmars användning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
Det stod i en nyhet här på swec för inte så länge sen...

Nej det stod det inte. Om du syftar på den här:
Windows 7 får högre pris

I så fall tror jag du behöver läsa den en gång till. Det står inget om piratkopiering i den artikeln. Det står att en snubbe på dell tror att W7 kommer få dålig spridning (försäljning) pga det höjda priset på windows.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Lyfter de inte spärren så kommer det garanterat komma någon icke godkänd patch som ändrar på det^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Eh, starter edition är till för att öppna nya marknader i fattiga länder. Ingen i västvärlden skulle få för sig att sälja datorer med starter edition.

Fel. Det var vad starter edition av Vista och XP var till för. Windows 7 home edition tar den rollen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions
De tar alltså U-ländernas version och skeppar den till I-länderna men skeppar home basic till U-länderna istället (ja, jag vet att U och I inte är bra beteckningar men ni förstår vilka det rör sig om).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Vilket jävla tramsande av Microsoft ! Släpp 1 desktop version & 1 server core version som kan byggas på - det är det enda som behövs.

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprätter
Microsofts övergripande mål är nog exakt samma mål som varenda aktiebolag som existerar har, nämligen att dra in så mycket pengar åt sina aktieägare som möjligt. Detta är varenda aktiebolags syfte, det är därför de existerar. Varför så många människor tycker att det är oetiskt att tjäna pengar kommer jag aldrig att förstå.

Ifall Microsoft släpper en produkt som vi kunder uppfattar som skräp, eller som gör att vi uppfattar Microsoft negativt, är det vårat eget fel ifall vi ändå köper produkten. Vår makt som konsumenter består i att vi kan välja vad vi vill konsumera. Gillar man inte något så köper man det inte, så får företaget som tillverkar produkten göra vad fan de vill.

Lite svårt att välja bort Windows om alla vettiga spel kräver windows. Därav har de en skyldighet att göra något vettigt av sitt Os.

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprätter
Microsofts övergripande mål är nog exakt samma mål som varenda aktiebolag som existerar har, nämligen att dra in så mycket pengar åt sina aktieägare som möjligt. Detta är varenda aktiebolags syfte, det är därför de existerar. Varför så många människor tycker att det är oetiskt att tjäna pengar kommer jag aldrig att förstå.

Ifall Microsoft släpper en produkt som vi kunder uppfattar som skräp, eller som gör att vi uppfattar Microsoft negativt, är det vårat eget fel ifall vi ändå köper produkten. Vår makt som konsumenter består i att vi kan välja vad vi vill konsumera. Gillar man inte något så köper man det inte, så får företaget som tillverkar produkten göra vad fan de vill.

Exakt... det är FOLKET som har makten. Men allt för många är för dumma för att förstå det och skyller på lagar/regler och företag osv. xD

Permalänk
Medlem

Fuck starter edition helt, om de tar bort de dumma/idiotiska spärrarna så har du nästa version, så screw starter helt och hållet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Vad är vitsen med att spärra antalet tillåtna körda applikationer samtidigt samt byta skrivbordsunderlägg?

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Köper folk windows? waddyaknow

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Volvo kanske nischa sig bland billiga bilar genom svetsa igen baggageluckan på sina modeller.

edit eller ännu bättre, svetsa fast ett sommardäck så man bara kan byta 3 till vinter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Nej det stod det inte. Om du syftar på den här:
Windows 7 får högre pris

I så fall tror jag du behöver läsa den en gång till. Det står inget om piratkopiering i den artikeln. Det står att en snubbe på dell tror att W7 kommer få dålig spridning (försäljning) pga det höjda priset på windows.

Ojdå, sorry, my bad

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Vista/W7 kan ingenting som inte XP kan.

W7 är inte Vista, och W7 kan saker som XP inte kan, sluta vara bakåtsträvare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Avstängd
Citat:

"Enligt nya uppgifter har dock Microsoft tagit till sig av kritiken och till viss del lyft på spärrarna."

(min fetstil)

Angående bakgrunden: Än mer crippled-by-design alltså? Tre-applikationslåset (som nu kanske försvinner) visste vi ju om sedan länge, men det finns alltså andra begränsningar. MS vet ju ingen hut!

Och det ska man förstås betala för?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Eh, starter edition är till för att öppna nya marknader i fattiga länder. Ingen i västvärlden skulle få för sig att sälja datorer med starter edition.

Härligt att se att någon läst på och dragit lite egna slutsatser

Resten som inte bor i U-länder köper någon annan version, och framförallt så gnäller dom inte.. Kör på RC:n tills mars nästa år och var glad.

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag ju alltid fixa mina windows genom MSDNAA. får hoppas att set inte är den snålaste versionen bjuds där av w7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cdx873v
Lite svårt att välja bort Windows om alla vettiga spel kräver windows. Därav har de en skyldighet att göra något vettigt av sitt Os.

Nej de har knappast någon skyldighet att göra detta. Vill du lira spel som kräver Windows har du inte mycket mer att välja på än att betala för det eller avstå, oavsett hur kass produkten är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
Själv brukar jag ju alltid fixa mina windows genom MSDNAA. får hoppas att set inte är den snålaste versionen bjuds där av w7

brukar vara business versionerna som kommer ut där, ja har xp pro business och vista business därifrån, ibland e d bra o va student

Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk

MS kommer ändra sig i sista sekunder.
plocka bort spärrarna samt sänka priset något.
Sedan är alla jättenöjda

I själva verket kanske det bara var smart "reklam"
*spekulerar friskt*

Dessutom är väl inte prisuppgifterna 100% bekräftade.

Själv kommer jag nog köpa win7 om jag har råd, annars blir det att sitta kvar i Vista tills windows8 =D (hemska tanke) *skratt*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Håller med, och BTW valdagen är 7 juni, inte juli.

OT: hahaha, fail

hur som helst så sa ju dell att windows 7 skulle bli dyrare än tidigare versioner och då måste de ju antagligen ha menat den billigaste versionen av det, så man kan knappast säga till m$' försvar att det är bra med bantade versioner

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Är det bara jag som inte förstår hur den där 3 applikationsbegränsningen skulle fungera?

Jag menar, vissa drivrutiner har ju något program som körs i bakgrunden, räknas den som applikation? Antivirus program har ju en del program med, är det en applikation?

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

Varfør M$ skall envisas med 1700 olika versioner førstår jag inte. Det borde bara finnas en enda.

Dock før er som sæger att M$ inte gjort nåt bra sedan XP så borde ni kolla in 7, det ær riktigt bra.

Permalänk
Avstängd

kan inte byta bakgrundsbild ??
WTF

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Underskatta inte folks begär efter swish-swoshiga fönster och genomskinliga lister. Det är ju sånt som gör att de "presterar" mer...haha.

Enda förbättringen som MS gjort med nya versioner på sistone är Office 2007.

Vista/W7 kan ingenting som inte XP kan.

Office 07 var ett skämt, segt som helvete från all grafik
03 e det som gäller

eller open office 3.0
fast deras rättstavningfunktion e ju ingen hit förstås...

Sen så kommer jag inte att sakna win XP nätverk. Win7 är riktigt bra faktiskt.

Permalänk
Medlem

Men fan vad korkat, borde ju heta Crippled Edition snarare än Starter. Bara det att dom kommer på tanken gör ju att man undrar hur 17 dom tänker. Eller är det ett listigt marknadsföringsknep för att få ögon på sig måntro? Det känns ibland som att företag går ut med hejdundrande idiotiska idéer för att i sista sekund "blidka kunden" och göra allt bra igen.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Starter Edition kommer vi ändå inte kunna köpa här.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Win 7 ser dessutom ut att bli bästa Win hittills. Idel förbättringar från tidigare versioner, det bästa operativsystemet avseende utbudet av mjukvara.

Jag kan inte begripa hur man är funtad om man resonerar som att man blir kränkt av rykten om hur MS eventuellt konfigurerar och prissätter sina produkter. MS består av människor och de människorna är inte era personliga slavar. De tillverkar sina produkter och bjuder ut dem på en marknad helt frivilligt. Det är väl förbannat vänligt gjort?

Permalänk
Avstängd

hehe, dom är dumma i huvudet helt enkelt.

Vem kommer att köpa en spärrad version när ospärrad kommer att vara *gratis*.

Just som med spel så gynnas dom som laddar ner spelen, dom har ju inga spärrar.

Nu köper jag spelen först när spelen är "patchade" av pirater, man slipper ju problem.

MS står i en gathörn och ropar "kom och köp skit"

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Om man nu tänker på de billigaste och klenaste "Netbooksen" som finns så kan man ju förstå det där med max tre program igång samtidigt.

Netbooken lär ju gå på knäna annars. He he.
Våga vägra Netbook.

Själv vill jag gärna ha en vanlig bärbar dator med en "mobil" variant av Core i7

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Vista/W7 kan ingenting som inte XP kan.

XP kan inte pwna eftersom det är för sårbart och det kan heller inte köra DX10 eller DX11 (officiellt iaf).